Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny linse


Huldra

Recommended Posts

Vurderer denne: Tamron-linse

  • billig :P
  • AF :P
  • "trygg" nettbutikk (ikke privatforhandler/ebay som jeg ikke skjønner meg på osv) :P
  • fra 55mm (liker å ha det, er redd 70 ville blitt for mye zoom i utgangspunktet?) :P
  • opp til 200mm, tror ikke jeg trenger 300, men der er jeg usikker! Kan noen fortelle meg hvorfor "alle" her inne har 70-300, og ikke fx 50-200? Når trenger jeg egentlig 300? Hvor langt unna må jeg da gå/motivet være for å få ok bilder? :lol:

Jeg tar i hovedsak bilder av hunder, gjerne i fart. De er sjelden fryktelig langt unna; max 50meter. Ellers noe portrettbilder. Har også kitlinse; 18-55mm. Er da dette en grei linse nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller gått for Tamron 70-300mm til tusenlappen. Den er faktisk ikke så verst.

Ikke så verst, nei.. Men til mitt bruk? Hva er den geniale forskjellen? Hvorfor trenger jeg 70-300 og ikke 55-200?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hva du _trenger_, bare slenger ut tips om du vil ha noe billig og bra med zoom, jeg. Det er jo opp til deg selv hva du føler du vil ha og trenger selv. Hvis du vil ha 55-200mm, go for it. Om du liker portrettfotografering, kjøp Canon 50mm f/1.8. Eller 1.4 om du har god råd.

Ditt valg, kommer an på hvordan du bruker objektivet (ja, som det heter, pirkpirk :P) selv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hva du _trenger_, bare slenger ut tips om du vil ha noe billig og bra med zoom, jeg. Det er jo opp til deg selv hva du føler du vil ha og trenger selv. Hvis du vil ha 55-200mm, go for it. Om du liker portrettfotografering, kjøp Canon 50mm f/1.8. Eller 1.4 om du har god råd.

Ditt valg, kommer an på hvordan du bruker objektivet (ja, som det heter, pirkpirk :P ) selv. :P

Jeg har jo skrevet hva jeg skal bruke den til, og du ser jo prisklassen (kan gå noe opp, men du foreslår jo en like billig en). Spørsmålet mitt var: "

  • opp til 200mm, tror ikke jeg trenger 300, men der er jeg usikker! Kan noen fortelle meg hvorfor "alle" her inne har 70-300, og ikke fx 50-200? Når trenger jeg egentlig 300? Hvor langt unna må jeg da gå/motivet være for å få ok bilder? :lol:

Jeg tar i hovedsak bilder av hunder, gjerne i fart. De er sjelden fryktelig langt unna; max 50meter. Ellers noe portrettbilder. Har også kitlinse; 18-55mm. Er da dette en grei linse nr 2?"

Og så vidt jeg har skjønt, så er vel 55-200mm zoom? :P

Her er spesifikasjonene, i tilfelle du ikke åpnet linken: :P

Spesifikasjoner

Model Name : A15

Focal Length : 55-200mm

Maximum Aperture : F/4-5.6

Angle of View : 28°28’ – 7°59’ (APS-C size equivalent)

Lens Construction : 13 elements in 9 groups

Minimum Focus Distance : 0.95m (37.4”) (Over the entire zoom range)

Maximum Magnification Ratio : 1:3.5 (at f=200mm, MFD 0.95m)

Filter Diameter : Æ52mm

Overall Length : 83.0mm (3.3”)*

Maximum Diameter : Æ71.6mm (2.8”)

Weight : 295 grams (10.4oz.)*

Diaphragm Blades : Nine blades

Minimum Aperture : F/32

Standard Accessory : Lens hood

Compatible Mount : Canon AF, Konica Minolta AF-D and

Nikon AF-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet jo linken og fant ut at det var en 55-200mm, og ikke 50-200mm... :lol: Selvsagt er det zoom, det er jo ingen fast brennvidde. Om du synes det ser bra ut, så er det jo bare å kjøpe. Jeg kom bare med et forslag, liksom. Løp og kjøp.

Hehe.. tror vi misforstår hverandre litt. Jeg trenger ikke å høre at det er en ok linse til mitt bruk, for det tror jeg jo allerede. Det som forundrer meg er at det første du skrev var at du heller ville satset på 70-300mm. Og da lurer jeg på hvorfor? Hva er forskjellen? Hvorfor kommer du med et forslag når jeg allerede har et forslag? Når trenger jeg zoomen fra 200 til 300? Er det fornuftig at jeg heller vil ha fra 55mm enn fra 70, når jeg skriver hva jeg tar bilder av (liker å ta nærbilder av hund og msk). Hvor langt unna må/kan motivet være når jeg bruker 300mm? Altså hva forskjellen mellom de to linsene er? Og DET har jeg fremdeles ikke fått svar på. Kanskje noen andre skjønner spørsmålet mitt litt bedre. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 70-300 linsen fra Tamron. Du kommer nærmere det vil ta bilde av med den brennvidden enn med 55-200. Du får zoomet deg lenger, kort og godt.. Vanskeligere er det ikke :P Jeg hadde ikke klart meg med 55-200.

Okei, det var et fornuftig svar! :P Begynte å bli litt oppgitt fordi jeg ikke fikk noen forklaring.. :lol:

Men på hvilken avstand er det du trenger zoomen fra 200 til 300mm? Det jeg skal ta bilde av er nemlig sjelden lengre unna enn 50m som sagt.. Jeg har nemlig ikke prøvd de forskjellige linsene, så det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det var et fornuftig svar! :P Begynte å bli litt oppgitt fordi jeg ikke fikk noen forklaring.. :lol:

Men på hvilken avstand er det du trenger zoomen fra 200 til 300mm? Det jeg skal ta bilde av er nemlig sjelden lengre unna enn 50m som sagt.. Jeg har nemlig ikke prøvd de forskjellige linsene, så det er derfor jeg spør.

50 meter(og under det også)... Da trenger du 300mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter(og under det også)... Da trenger du 300mm

Okei, da så. :lol:

Men hvordan fungerer 70mm til å ta nærbilder/portretter av hunder? Du har jo endel slike på siden din; har du bare gått et stykke unna (hvor langt unna må du i så fall)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da så. :lol:

Men hvordan fungerer 70mm til å ta nærbilder/portretter av hunder? Du har jo endel slike på siden din; har du bare gått et stykke unna (hvor langt unna må du i så fall)?

Tja.. Det er i sånne situasjoner bli kommandoen er veldig grei. Rygger et sted mellom 2 og 5 meter, tenker jeg.. avhengig av hvaslags bilde jeg vil ha. Har aldri tenkt over det som et stort minus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det er i sånne situasjoner bli kommandoen er veldig grei. Rygger et sted mellom 2 og 5 meter, tenker jeg.. avhengig av hvaslags bilde jeg vil ha. Har aldri tenkt over det som et stort minus...

Hmm. bli kan hun.. :rolleyes: Da høres det ut som om det må bli en 70-300mm da! (Men hvor finner jeg de til 1000-lappen. som noen nevnte.?) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hva du krever av kvalitet, ett objektiv til under 1000 kr er jo kvaliteten etter det.

Blenderen er ofte 5.6 på de objektivene også, noe jeg aldri hadde klart meg med.

(til tross for at jeg har ett Sigma 28-200 mm 4-5,6 selv, men bruker det sjeldent til nesten aldri)

Og skal du ta bilder nærme bikkja funker 55 - 200 helt supert.

70 - 300 mm objektiver har en nærgrense på 1.2 meter (som regel) og det er ikke ideelt hvis du vil bruke

objektivet til å ta bilder inne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hva du krever av kvalitet, ett objektiv til under 1000 kr er jo kvaliteten etter det.

Blenderen er ofte 5.6 på de objektivene også, noe jeg aldri hadde klart meg med.

(til tross for at jeg har ett Sigma 28-200 mm 4-5,6 selv, men bruker det sjeldent til nesten aldri)

Og skal du ta bilder nærme bikkja funker 55 - 200 helt supert.

70 - 300 mm objektiver har en nærgrense på 1.2 meter (som regel) og det er ikke ideelt hvis du vil bruke

objektivet til å ta bilder inne også.

Jeg er stort sett ute og tar bilder av dyret, er jeg inne har jeg nok den andre linsen tilgjengelig (kitlinse 18-55mm). Vil nødig ta med meg flere linser ut og skifte ute i all slags ruskevær. :P

Kvaliteten skjønner jeg jo blir noe dårligere enn en til flere tusen kroner, men jeg er bare en beskjeden hobbyfotograf, og har ikke de største kravene til noe veldig bra utstyr (enda?). Heller ikke økonomi til å kjøpe veldig dyre linser. Jeg vil legge i max 2000 for en linse akkurat nå; pengene skal rekke til andre ting også. :P

Når det gjelder blenderåpningen, så er jeg ikke der enda at jeg ser nødvendigheten med større blender enn ca 5,6, så akkurat det har ikke så mye å si. Det er jo mange flere her inne som er mye flinkere enn meg til å ta bilder, og som tar bilder oftere enn jeg (ser det ut som utifra hjemmesider og diverse), og når de klarer seg, så gjør vel jeg også det! Sånn tenker i alle fall jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, selvsagt.. :lol:

Man ser jo på objektiv etter hva man skal bruke det til. :P

Smak og behag. :P

Edit: Ble bare nysgjerrig. :P Hvilket kamera har du?

Oi, det glemte jeg jo kanskje å si: Canon EOS 350D (litt greit å vite siden jeg lurer på om linsen passet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blender på 5,6 krever veldig gode lysforhold, og du vil bli forbauset over hva gode lysforhold er. Jeg har f2,8 på min linse, og syns OFTE at det er for dårlig lys til den. Men jeg er kanskje litt sær og :lol:

Kunne ikke vært mer enig! :P

5.6 blender krever veeeldig bra lysforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blender på 5,6 krever veldig gode lysforhold, og du vil bli forbauset over hva gode lysforhold er. Jeg har f2,8 på min linse, og syns OFTE at det er for dårlig lys til den. Men jeg er kanskje litt sær og :lol:

Gode (eller mangel på sådanne) lysforhold har nok allerede forundret meg.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk! :P

Bare sånn at jeg er sikker; er det denne ?

Jepsi pepsi! Jeg har tatt alle bildene som ligger på siden min med den linsen (med unntak av maks 1 eller 2 album), den er veldig ok til den prisen :P

En blender på 5,6 krever veldig gode lysforhold, og du vil bli forbauset over hva gode lysforhold er. Jeg har f2,8 på min linse, og syns OFTE at det er for dårlig lys til den. Men jeg er kanskje litt sær og :lol:

Det er alltid for dårlig lys :P Jeg er dritlei av høy iso nå, kjenner jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepsi pepsi! Jeg har tatt alle bildene som ligger på siden min med den linsen (med unntak av maks 1 eller 2 album), den er veldig ok til den prisen :P

Det er alltid for dårlig lys :P Jeg er dritlei av høy iso nå, kjenner jeg..

Okei, men for å ikke være lei dårlige lysforhold, så...? Hva må man da? Kjøpe linse til 10 000? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo jeg får gode bilder på tross av lyset nå. Men det er klart, dersom man vil ta bilder i dårligere lysforhold må man enten kjøpe seg et skitdyrt objektiv, en bra blitz, et fastobjektiv med høy blendermulighet evt. alle 3. For mitt hobbybruk funker foreløpig denne linsen helt fint :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...