Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassemetoden


TrudeM

Recommended Posts

Noen som har brukt kassemetoden (innlæring av utgangsstilling) som står beskrevet på Morten Egtvedt eller Fanny Gott sin hjemmeside?

Hvor lang tid tok det fra du begynte å trene til hunden kunne utgangsstilling på kommando?

Fortell gjerne litt om hvordan du gjorde det og evt problemer du støtte på underveis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på og har holdt på en stund. Akkurat hvor lenge vet jeg ikke nøyaktig, og jeg orker ikke gå i bloggen min å bla tilbake for å sjekke. Men iallefall :blink:

Nå er vi kommet så langt at Emma tilbyr opptil flere steg med bakbeina til den ene siden mens hun står med forlabbene på boksen. Når jeg beveger med sammen med henne kan hun gå rundt hele boksen, men nå har vi begynt på neste steg: nemlig at hun skal bevege seg uten hjelp fra mine bevegelser. Jeg rører ikke på meg for å få henne til å tilby bakbeinsbevegelser, men står bom stille. Når jeg belønner kan jeg røre på meg, men når hun skal utføre sin del av arbeidet må jeg stå i ro.

Først var jeg slakk og trente litt på begge veier rundt boksen før jeg så at vi ble nødt til å lære èn vei først. Pga dette har hun begynt å gå rundt boksen "feil" vei noen ganger men da har jeg bare gått unna i 2 sek og holdt tilbake belønningen for så å gi henne en ny sjanse. Da prøver hun virkelig hardt og som oftest er vi raskt igang igjen :blink:

Jeg bruker å dele opp godbitene jeg skal bruke til èn økt også lager jeg flere små godbithauger. På den måten er det enklere for meg å holde øktene korte, og gi oss før intensiteten daler og resultatene blir deretter.

I begynnelsen trente vi også litt omvendtlokking/kvalitetssikring av det å stå på boksen med begge forlabbene. Jeg begynte å friste henne med godbiter jeg veivet rundt med i lufta foran nesa hennes og hvis hun lot seg friste og gikk ut av posisjonen tok jeg godbiten bak ryggen. Så økte jeg vanskelighetsgraden litt etter litt og kunne til slutt slenge en håndfull godbiter på gulvet foran henne mens hun sto på boksen. Løser henne ut med klikk eller "ta den"

Tror jeg la ut en liten filmsnutt i bloggen min igår av Emma og meg som går rundt boksen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...