Gå til innhold
Hundesonen.no

Skuddberørthet


Nirm

Recommended Posts

Nirm reagerer på skudd nå. Han har aldri vært sånn superglad i skudd før, men nå har han plutselig fått ganske store reaksjoner. Han sliter litt med å ta opp ting etter skuddet. Trur ikke skudd i dekk vil bli så veldig stort problem egentlig (der blir jo skuddet som oftest i andre enden av banen også...), men det er skuddet på fvf som kommer til å bli problematisk.

Er det noen som har noen gode ideer om hvordan få dette vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pare skudd med all verdens goder? Leste i alle fall at Canis-Cecilie hadde brukt godbitsøk for å gjøre en skuddredd hund (noe Nirm ikke er, han bare "reagerer litt"?) ikke redd skudd. Tror hunden flyktet i utgangspunktet og også under fellesdekk. Mener det ligger en artikkel på canis om det. Men hvis motbetinging sier deg noe, så er det tingen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motbetining sier meg ikke noe. Kan du forklare?

Tren kun 1 skudd pr.økt! Største tabben folk gjør er å skyte og skyte og skyte...

Takker. Hørt om flere som "skyter i stykker" hunden, så derfor leiter jeg etter tips før jeg går i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motbetinging... veldig enkelt forklart hvis jeg sier at man parer en negativ ting (skuddet) med noe positivt (mat, leke, det som gjør hunden uendelig glad). Man kan rett og slett si: skudd+ leke = leke. Til slutt vil skudd være det samme som å leke, et skudd vil frembringe kun den gode følelsen som lek bringer frem. Faktisk kan skuddet få positiv verdi i seg selv. Skuddet blir noe positivt.

1 skudd per gang.. tja.. Jeg ville ikke startet sånn, men selvsagt kommer det an på hunden. Personlig ville jeg tatt med hunden til en skytebane, gått x antall meter eller kilometer unna slik at hunden ikke reagerte på skuddene, og begynt å leke/matet hunden med godbiter/godbitsøk. Gått nærmere etterhvert som hunden taklet det. Minuset er at man ikke har kontroll over skuddene, og man kan ikke be de stoppe. Men sååå mye reagerer han kanskje heller ikke? Uansett er det jo eiers ansvar å finne den avstanden til skuddene som hunden takler uten å frike ut/til å få fremgang i treningen. Å være et stykke unna skytebane er vel noe annet enn å stå med en startpistol og bare skyte i vildens sky? Eller er det skytebane-teknikken som er brukt når de har "skutt i stykker" hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak delen med skte bane er at det som oftes bare blir "støy". Det har ingen sammenheng med "ett skudd" reaksjonen som hunden får på skudd prøver.

Ved å ta ett skudd kan du belønne hunden for å avreagere. Samme som du gjør på stige øvelsen. Du belønner ikke hunden på stigen, men når den har kommet av og "borte" fra stigen og tilbake til "normalen".

Den største tabben dem fleste gjør på bla fellesdekk med skudd er å skyte skudd etter skudd. Hunden får ikke mulighet til å avreagere og bli belønnet for det.

Det er faktisk ikke skuddet som skal belønnes, men avreageringen.

PÅ valper tar jeg selv å setter dem i matsøk når jeg trener skudd. Når hunden søker igjen etter skuddet belønnes dem med noe annet som er forsterkene for avreageringen. Der også kjører jeg bare ett skudd over lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 skudd per gang.. tja.. Jeg ville ikke startet sånn, men selvsagt kommer det an på hunden. Personlig ville jeg tatt med hunden til en skytebane, gått x antall meter eller kilometer unna slik at hunden ikke reagerte på skuddene, og begynt å leke/matet hunden med godbiter/godbitsøk. Gått nærmere etterhvert som hunden taklet det. Minuset er at man ikke har kontroll over skuddene, og man kan ikke be de stoppe. Men sååå mye reagerer han kanskje heller ikke? Uansett er det jo eiers ansvar å finne den avstanden til skuddene som hunden takler uten å frike ut/til å få fremgang i treningen. Å være et stykke unna skytebane er vel noe annet enn å stå med en startpistol og bare skyte i vildens sky? Eller er det skytebane-teknikken som er brukt når de har "skutt i stykker" hunden?

Har du erfart dette selv?

Jeg har tenkt og vurdert og snakket med Morten om dette, ang dette med å leke med "ilden" som jeg kaller det. Z'n var jo skuddredd, og jeg har vel vært igjennom det meste for å få han til å fungere i hverdagen. En av de tingene jeg IKKE turde å prøve var det du sier her.

1. Som du sier; en har ikke kontroll på skuddene, hvordan får hunden avreagert om den kommer seg litt og så smeller det igjen... Aldri i verden om jeg vil utsette min skuddredde hund for noe slik.

2. vet vi hva vi belønner? Belønner vi reaksjonen, jeg vet at man ikke kan forsterke en refleks, men man kan forsterke opplevelsen som fører til refleksen, mener nå jeg.

3. når man har en slik hund reagerer man selv også til en vis grad forsterker man da ikke opplevelsen av at dette er skummelt?

Ang Nirm så vet jeg ikke.. Har jo ikke sett Nirm når han reagerer. Nå har han jo ikke reagert på samme måte før, så det bør vel være mulig å jobbe bort dette på en måte de fleste erfarne brukshund folk vet hvordan virker

Sorry Nirm, men jeg engasjerer meg litt i dette med skuddredd og leking med å trene det vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak delen med skte bane er at det som oftes bare blir "støy". Det har ingen sammenheng med "ett skudd" reaksjonen som hunden får på skudd prøver.

Ved å ta ett skudd kan du belønne hunden for å avreagere. Samme som du gjør på stige øvelsen. Du belønner ikke hunden på stigen, men når den har kommet av og "borte" fra stigen og tilbake til "normalen".

Den største tabben dem fleste gjør på bla fellesdekk med skudd er å skyte skudd etter skudd. Hunden får ikke mulighet til å avreagere og bli belønnet for det.

Det er faktisk ikke skuddet som skal belønnes, men avreageringen.

PÅ valper tar jeg selv å setter dem i matsøk når jeg trener skudd. Når hunden søker igjen etter skuddet belønnes dem med noe annet som er forsterkene for avreageringen. Der også kjører jeg bare ett skudd over lengre perioder.

Det her høres fornuftig ut... jeg har ikke helt turt å leke med skudd på Loke for jeg har erfart at selv om han avreagerer fint etter første skuddet så bygger det seg opp. Å belønne han for selve avreageringen og la han få "fri" etter bare et skudd slik at han erfarer at han "overlever" høres egentlig fryktelig logisk ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Som du sier; en har ikke kontroll på skuddene, hvordan får hunden avreagert om den kommer seg litt og så smeller det igjen... Aldri i verden om jeg vil utsette min skuddredde hund for noe slik.

2. vet vi hva vi belønner? Belønner vi reaksjonen, jeg vet at man ikke kan forsterke en refleks, men man kan forsterke opplevelsen som fører til refleksen, mener nå jeg.

3. når man har en slik hund reagerer man selv også til en vis grad forsterker man da ikke opplevelsen av at dette er skummelt?

Tanken når man bruker denne metoden, er at man starter langt nok unna til at hunden ikke reagerer, og jobber seg langsomt nærmere, fortsatt uten at hunden reagerer. Man har ikke kontroll på når skuddene kommer, men hvor nærme de er. Jeg ville kanskje heller ikke belønnet, men heller kjørt noen godbitsøk og ellers bare drukket kaffe, lest avisen og latt som om alt var som hjemme. Det er måten man ofte bruker ifht skuddtilvenning på jakthunder i hvert fall, og med en vri metoden vi brukte på vår unghund. Han gikk fra å reagere til 0 reaksjon på hagleskudd på 25 meter på en halvtime. Hvorvidt man kan bruke det på skuddberørte hunder vet jeg ikke. Men det blir jo teoretisk sett en slags kontrollert flooding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken når man bruker denne metoden, er at man starter langt nok unna til at hunden ikke reagerer, og jobber seg langsomt nærmere, fortsatt uten at hunden reagerer. Man har ikke kontroll på når skuddene kommer, men hvor nærme de er. Jeg ville kanskje heller ikke belønnet, men heller kjørt noen godbitsøk og ellers bare drukket kaffe, lest avisen og latt som om alt var som hjemme. Det er måten man ofte bruker ifht skuddtilvenning på jakthunder i hvert fall, og med en vri metoden vi brukte på vår unghund. Han gikk fra å reagere til 0 reaksjon på hagleskudd på 25 meter på en halvtime. Hvorvidt man kan bruke det på skuddberørte hunder vet jeg ikke. Men det blir jo teoretisk sett en slags kontrollert flooding.

Skuddtilvenning er en helt annen sak! Snakker vi skuddredd så mener jeg at denne metoden er galskap. Ser poenget med å nærme seg sakte men sikkert. Z min reagerer på skudd (flodding virker mot sin hensikt på en måte), vi bor drøye 3 mil unna en skytebane, ligger vinden riktig så kan han høre skuddene der i det fjerne og blir redd. Føler jeg er langt nok unna nå :) Nei, jeg hopper over å tenke så mye på dette og går en tur i stedet jeg. Så får han tulle i fred og blir det for ille så putler vi i bånd en stund. Jeg presser ikke på noenting i det hele tatt.

Min def. av skuddredd og skuddberørt:

Skuddredd: en som stikker av, ikke klarer å ta opp aktivitet, blokkerer. Sånn var Z før.

Skuddberørt: en som ikke nødvendigvis stikker så langt, bruker litt tid på å ta opp aktivitet, men kommer greit igang igjen. Slik er Z nå. Og det er vel her Nirm er å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at min hund ble skremt har jeg startet i to forskjellige retninger. Det ene var å være i nærheten av skytebanen når de skjøt enkeltskudd med hagle og rifle. Dette reagerte han ikke noe voldsomt på (ble skremt/såret av kinaputter), men vi hadde det nå morro og koset oss uansett.

I den andre enden har jeg lært ham å lage bråk selv. Med Lyng startet jeg med ballonger, blåste de opp og lot ham sprenge de selv. I starten blåste jeg de dårlig opp, deretter så mye at de ble skikkelig harde. Når han hadde sprengt ballongen hadde vi drakamp med restene;) I starten gjore vi dette inne, på et rom som ikke hadde så voldsomt med ekko, deretter tok vi dette ut til steder hvor det heller ikke var noe ekko (skogen feks), og førte det videre til steder med mer ekko (trang bakgate..). Når dette var greit og bare kult startet vi å ha drakamp med sånne smellsaker som er på kransekaker;) De lager en del lyd samt at de har kruttrøyk. Og ikke minst; de kommer i forskjellige grader av lyd;)

Vel, så langt har vi kommet og alt har blitt mye bedre. Alt dette avhenger mye av hunden. Med denne "metoden" burde hunden like drakamp.. og ikke minst avhenger dette av hvor redd hunden var. Min var veldig redd (han ble skadet), men han liker drakamp og lek, så da har det funket bra:) En kan godt begynne med mindre ting; lære hunden å skramle med lokk? brus/ølbokser osv, bare fantasien setter grenser. På en måte tror jeg dette kan være bra for mange hunder, spesielt de som gjerne kan tenke seg å ha litt kontroll selv. Vil igjen påpeke at dette selvfølgelig kan slå begge veier, er en ikke forsiktig og kjenner hunden sin så kan en skremme vettet av den fort.

Nå til vinteren (når han ikke er så pubertal mer) har jeg planer om å starte opp med litt skyting under godbitsøk. Her blir det også ett skudd av gangen. Tror også noe av det viktigste med skuddtreningen er å se ann hunden en har, og se dens reaksjoner. For all del, IKKE ha det travelt! Det kan, og vil nok ta tid. Å trene bort skuddberørthet er slettes ikke lett og det er desverre ikke noe fasit. (Og, det er jo ikka alle hundene som blir bra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm reagerer på skudd nå. Han har aldri vært sånn superglad i skudd før, men nå har han plutselig fått ganske store reaksjoner. Han sliter litt med å ta opp ting etter skuddet. Trur ikke skudd i dekk vil bli så veldig stort problem egentlig (der blir jo skuddet som oftest i andre enden av banen også...), men det er skuddet på fvf som kommer til å bli problematisk.

Er det noen som har noen gode ideer om hvordan få dette vekk?

Dette ligger nok litt til genene til Nirm fordi jeg ser tendensen her også. Det er jo i mange tilfeller en klassisk betinget atferd og da er det selve skuddet som trigger redselen og det er til en viss grad noe man må lære seg å leve med. Ved gjentatte skudd over tid eller ett og ett pr. situasjon vil redselen kunne habitueres, men det skjer knapt noe læring. Nei å drive å eksperimentere med dette og prøve å avlære det, ville jeg være forsiktig med ja. Jeg tror det beste man kan gjøre som det ble nevnt her er at man bare ignorerer hunden når det smeller og så belønner selve avreagereringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente sammen med noen med schäfer engang, som reagerte på skudd under k-test med å stikke av - vekk fra eier, og ikke ture å gå i nærheten. Men eierne VILLE konkurrere i bruks, og jobbet møysommelig med å venne ham til å "leve med" skuddene. Tror de kjøpte egen startpistol og styrte det veldig selv, de var også tålmodige og rolige folk. Og hunden kom til start oppover i klassene, den. Jeg tror neppe noensinne det ble "avlært" eller "bra", men den lærte å takle det - for dét hadde den mulighet til mentalt.

Den var ikke skremt, og den kom fra brukslinjer "light" og var kullets sorte får i så måte. Jeg hadde kanskje sjekket litt ut i forhold til rase og litt i forhold til linjer.

Styre ting selv er lurt... jeg skal merke meg Mailins metode, det høres bra ut. En gang var jeg så smart at jeg skulle dra opp til nær skytebanen og trene. Det jeg ikke hadde fått med meg, var at det denne kvelden skulle være prøveoppskyting av fyrverkeri - noe som startet først etter at vi hadde kommet oss godt ut og vekk fra bilen. Hurra for pedagogisk trening gitt. Nyttårsaften skulle tilbringes "trygt", sammen med et par andre skuddberørte hunder, siden det er en maksbelastning i bynære strøk. Helt til det viste seg at en nyinnflyttet tulling skjøt opp en og annen rakett hele nyttårskvelden til ende - og neste formiddag også. Løsningen ble mat og matsøk, og en haug fornøyde, forspiste og hunder som "ikke merket" noe særlig til rakettene. De ble jo ekstra motivert, siden de er flere - konkurranse om maten.

Men det jeg lurer på, er om vi egentlig VET at hundene avreagerer? Om vi klarer å se det selv, eller om vi tror vi gjør det? Husker jeg gikk en uoffisiell funksjonsanalyse sammen med en dreven veteran, med flere hunder fra klubben for å lære mer om reaksjoner og avreaksjoner og mentalitet hos ulike hunder i ulike aldre. En av dem, en gjeterhund, virket som det gikk bra for - ingen av oss reagerte på atferden dens. Brått, halvveis uti der, sier han som ledet det hele at "nå bryter vi". For han så at hunden ikke avreagerte, men den hadde slik tillit til hundefører at den lente seg på henne mentalt, men da begynte det å bli synlig fordi belastningen hadde økt. Å lese egen hund er ofte også litt "ekstra" vanskelig, fordi man gjerne vil eller ønsker å se ditt eller datt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...