Gå til innhold
Hundesonen.no

Rosiner, kanel.. Hmf


Aussieglis

Recommended Posts

Jeg sendte samboeren min på butikken igår for å kjøpe noe jeg kan kutte opp i pittesmå biter og bruke som godbiter, og ba han kjøpe med seg ei blodpølse også. Han kjøpte to, men på innholdsfortegnelsen leste jeg ROSINER og kanel blant annet. Det har jeg fått med meg at ikke er noe sunt iallefall.. Så lurer jeg på om det er trygt å gi henne blodpølse? Lurer egentlig på om de bare går i søpla.. Hun er jo så lita, og HVIS rosiner og kanel er skadelig så skal det vel kanskje ikke så mye til..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig hørt at rosiner og kanel er skadelig!

Rosiner må de ikke få for mye av, da det gir løs mage, men et lite granne er ikke farligt!

Kanel er veldig bra hvis hunden har sukkesyke, det nedsetter blodsukkeret og nedsetter blodtrykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig hørt at rosiner og kanel er skadelig!

Rosiner må de ikke få for mye av, da det gir løs mage, men et lite granne er ikke farligt!

Kanel er veldig bra hvis hunden har sukkesyke, det nedsetter blodsukkeret og nedsetter blodtrykket!

Jo, rosiner kan føre til nyresvikt. 1 rosin til en hund på 5kilo er nok til å ta kverken på den.. Selvsagt er det ikke alle hunder som reagerer fullt så kraftig på bittelitt, mens noen reaerer noe voldsomt.

Druer og rosiner er livsfarlig for hunden din! Og sjokolade og løk også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av disse mytene rundt hva hunder skal ha og ikke ha, er rett og slett bare myter. Tulla får jevnlig blodpølse i forbindelse med diverse trening; stor hit når vi trener spesialsøk blant annet. Jeg pirker ut litt rosiner når jeg skjærer opp pølsen, men bare hvis de holder på å falle ut i utgangspunktet. Sånt gidder jeg ikke bli hysterisk av, ganske enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har merket, er at bajsen har natrulig nok, blitt noe mørkere enn vanlig.. :) Hun skal ha fått temmelig grøsselig mye hvis hun har blitt mykere. Og da er det snakk om to hele blodpølser som har gått med til trening. Velger også å tro at det er pga blodet hun har blitt det, eller andre ting, og ikke pga litt kanel eller noen rosiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn OT her, håper jeg ikke ødelegger tråden din helt.. Men, hunder skal ikke tåle rosiner, noen av dere som vet om katter tåler dem? Eller om det er skadelig for katter?

Her har forøvrig bikkja fått både rosiner, hu har stjålet en smil sjokolade, litt løk i salaten osv, og hu lever da enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud (sorry uttrykket), så mye hysteri det er rundt mat. De stakkars hundene våre tåler jo ingenting.

Sjokolade er det eneste jeg har hørt om at er dødelig, jeg kan se for meg at kanel ikke er spesielt sunt da det er et ganske sterkt krydder. Men livsfarlig? Nytt for meg. Her i huset får hundene rosiner et par ganger i uken uten å ha tatt skade av det (ikke enorme mengder altså, men nesten som en godbit). Det er en valp som nå veier 18 kg men har fått det hele livet og en voksen hund på 20 kg så det blir jo litt større skala enn lille Emma...

HVor er det man har alle disse mytene fra? Vel er ikke veterinærer ernæringseksperter, men de burde da vite hva som er farlig eller ei? Jeg har aldri hørt om noe av annet enn sjokolade og løk jeg fra min(e) veterinærer. Generelt er det vel sterk mat som ikke skal være bra. Men jeg er vel feilinformert eller har bare et alt for avslappet forhold til det hele:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje hysterisk ja, men jeg syns slike ting er veldig skummelt når man har en så liten hund. Emma tåler det aller meste helt supert, jeg kan telle på èn hånd alle gangene hun har blitt dårlig i magen av noe hun har fått å spise liksom.. Som valp husker jeg at jeg kjøpte blodpølse og ga henne, men det var en annen type.. Jeg mistenker akkurat den typen blodpølse samboeren min kom med for å være ekstra krydret eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud (sorry uttrykket), så mye hysteri det er rundt mat. De stakkars hundene våre tåler jo ingenting.

Sjokolade er det eneste jeg har hørt om at er dødelig, jeg kan se for meg at kanel ikke er spesielt sunt da det er et ganske sterkt krydder. Men livsfarlig? Nytt for meg. Her i huset får hundene rosiner et par ganger i uken uten å ha tatt skade av det (ikke enorme mengder altså, men nesten som en godbit). Det er en valp som nå veier 18 kg men har fått det hele livet og en voksen hund på 20 kg så det blir jo litt større skala enn lille Emma...

HVor er det man har alle disse mytene fra? Vel er ikke veterinærer ernæringseksperter, men de burde da vite hva som er farlig eller ei? Jeg har aldri hørt om noe av annet enn sjokolade og løk jeg fra min(e) veterinærer. Generelt er det vel sterk mat som ikke skal være bra. Men jeg er vel feilinformert eller har bare et alt for avslappet forhold til det hele:P

De aller, aller fleste av disse mytene ble tilbakevist/ikke funnet belegg for av hun som underviste i ernæring på hund på HiNT da jeg gikk der. Men for å komme med et eksempel på hvordan sånt oppstår: noen løshunder i Afrika hadde spist en hel mengde avokadoBLADER (altså bladene på avokadotrær), noe som førte til det hysteriet vi har her i Norge (bla) med at avokado er dødelig for hunder. Løshundene døde, og av en eller annen grunn ble de obdusert, og det ble funnet avokadoblader i magene deres, noe som ble antatt å være dødsårsaken.. Hysteri? Tror jeg blir sprø..

Og egg, fx. Mange sier hundene ikke skal ha HELE egg. Men det eneste som er problemet med det, er at det er snakk om at de ikke skal ha mengdevis med egg hver dag, dvs 6 egg hver dag, OG over lengre tid, noe de færreste gir hundene sine! Jeg har i alle fall ikke hørt om hunder som har fått 6 egg hver dag i to måneder.. Og hva skjer egentlig hvis de får det? Jo, da får de en mangel på ett eller annet vitamin, husker ikke hvilket i farten, lurer på om det var et B-vitamin.

Og løk. Hunder må ikke få løk, for det er farlig det! Men gjett hva! Løk er like farlig for hunder, som det er for oss mennesker. Og igjen er det snakk om enorme mengder man må gi for å få denne negative effekten. Men det er vel ingen av oss som ikke spiser løk fordi det kan være farlig å spise et helt nett hver dag??

Jeg er altså helt og totalt enig med deg. Dette hysteriet har gått ALT for langt. Egentlig er det på høy tid at vi begynner å bli like hysteriske på hva vi selv putter i oss, som vi er når det gjelder bikkjas matinntak.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hysteri og hysteri... det er vel heller noe med at "hva er poenget med å gi hunden noe den kanskje ikke tåler om man kan la det være"?? Hvorfor ikke gi hunden HUNDEgodbiter istedet for rosiner, om det faktisk er så at hunden I STORE MENGDER ikke tåler det?

Jeg tåler veldig lite melk... Nå er det ikke sånn at jeg går rundt å får i meg så store mengder melk jeg KAN drikke hver dag, bare fordi jeg KAN tåle det. da lar jeg heller være å drikke melk. Bruker laktosefrimelk i mat osv.

dette er også grunnlaget mitt for å spørre om feks katter da tåler rosiner. For jeg har en katt som gjør ALT for å få en rosin, han kan tildels sitt, dekk og "finn nesen" nå, og rosiner er en perfekt belønning for han. Men om katter ikke tåler rosiner i store mengder, ser jeg ingen grunn til å "småforgifte" systemet hans hver dag med å gi han rosiner, når han faktisk jobber veldig bra for Whiskas godbiter eller lompe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke akkurat av den personen som er hysterisk av meg. Og tror ikke det er så ille, MEN som oss mennesker kan noen hunder reagere annerledes. (et menneske kan f.eks dø av en peanøtt). Jeg fòrer ikke hundene mine på det jeg har hørt en bør unngå, men jeg ringer ikke hysterisk til veterinæren om den har fått i seg en bit eller to av noe.

Om hvitløk skal være så farlig for hunder, hvorfor er det en ingrediens i masse hundegodteri (fra f.eks oppskriftboken fra canis). Fordi det er kun farlig i store mengder, som alt egentlig er: for mennesker og hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...