Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering, div.

Beyond

Recommended Posts

Har hanhunder selv, så jeg bare spør av nysgjerrighet.

Er det noen som vet:

-hvordan er reglene for sterilisering? Er det like strengt som for hannhunder (medisinsk årsak)?

-Kan en sterilisert tispe stilles ut og få premier?

Kjenner til de kjente historiene om hvordan hanhunder blir av kastrering.- Hvordan er det med tisper?

Er det noen andre forskjeller?

Hvordan reagerer hanhunder på steriliserte tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hanhunder selv, så jeg bare spør av nysgjerrighet.

Er det noen som vet:

-hvordan er reglene for sterilisering? Er det like strengt som for hannhunder (medisinsk årsak)?  

-Kan en sterilisert tispe stilles ut og få premier?  

Kjenner til de kjente historiene om hvordan hanhunder blir av kastrering.- Hvordan er det med tisper?  

Er det noen andre forskjeller?

Hvordan reagerer hanhunder på steriliserte tisper?

En sterilisert tispe kan stilles ut på lik linje med de som ikke er steriliserte. Når du steriliserer en tispe så blir hun roligere.(Det ble min) Dette er fordi hun ikke får de hormon svingningene som de har før løpetid. Merket ikke noen forskjell på reaksonen til hanner etter sterilisering. Regler: Du skal jo ha en grunn til å gjere dette, min tispe ble sterilisert fordi hun blødde mye og lenge (3 uker). Også var hun langhårs schäfer og skulle derfor ikke avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke en grunn for å sterilisere tisper nå lengere. For sterilisering fører til hindring av livmorbetenneslse og jurbetennelse, så mange gjør det pga. helsens skyld. Men hannhunder trenger du en årsak.

Det stemmer ang. tisper. Men det virker som om det er blitt lettere å få kastrere hanner og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vetrinærene er så nøye på hvorfor en skal kastere hann hundene. Da jeg ringte å skulle bestille time så spurte de ikke engang hvorfor... Vi streiliserte fordi han var en "Einstein" (den ene testikkelen lå igjenn i buken), vi bestemte oss for bare å ta begge to bort når vi først skulle operere, så nå har han blitt "Stein Inge" :wink:

Her er en link http://www.dyreklinikk.no/artikkel/ut_enkel.php?vis=47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vetrinærene er så nøye på hvorfor en skal kastere hann hundene. Da jeg ringte å skulle bestille time så spurte de ikke engang hvorfor... Vi streiliserte fordi han var en "Einstein" (den ene testikkelen lå igjenn i buken), vi bestemte oss for bare å ta begge to bort når vi først skulle operere, så nå har han blitt "Stein Inge" :wink:  

Her er  en link http://www.dyreklinikk.no/artikkel/ut_enkel.php?vis=47

Nei det er det jeg mener. Men nå hadde jo dere en medisinsk grunn da. Når eine steinen ikke kommer ned så øker faren for kreft og da er det like godt å fjerne begge. Hilse Stein Inge fra meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Einstein" :P

Har også inntrykk av at det er lettere å kastrere hanner nå. Fikk forslag for å kastrere ene hannen min (som ser ut til å bli veldig bra eksemplar og av skjelden rase) da han var "tenåring". Hadde bare nevnt at han var stresset av løpetider (ble litt tynnere og dro litt i bånd), men ikke sånn problematisk/ sykt mye heller liksom.

Nå er jeg ikke mot kastrering eller noe, men unødvendig + kanskje noe man hadde angret på når det gjelder han. :? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Einstein"  :P  

Har også inntrykk av at det er lettere å kastrere hanner nå. Fikk forslag for å kastrere ene hannen min (som ser ut til å bli veldig bra eksemplar og av skjelden rase) da han var "tenåring". Hadde bare nevnt at han var stresset av løpetider (ble litt tynnere og dro litt i bånd), men ikke sånn problematisk/ sykt mye heller liksom.  

Nå er jeg ikke mot kastrering eller noe, men unødvendig + kanskje noe man hadde angret på når det gjelder han.  :?  :P

jeg hadde ikke kastrert pga. at han var vilter i pubertetsfasene... Men om det ikke hadde roet seg så kanskje jeg hadde vurdert det. Men først hadde jeg prøvd med kemisk kastrering for å se om det hadde noe virkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oversikten over fasene hundene er i? mener å ha sett det en eller annen plass men husker ikke hvor :oops:
Er det pubertetsfasene du mener?

Hannen har den første mellom7 og ca 9 mnd. Den neste rundt 15 mnd alder, og den siste, psykiske fasen rundt 2 års alder.

Tispene har den første løpetiden mellom 8 og 12 mnd.(som regel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen har den første mellom7 og ca 9 mnd. Den neste rundt 15 mnd alder, og den siste, psykiske fasen rundt 2 års alder.

ja det var det jeg mente takk!, da vet jeg hva som kommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja disse fasene jeg har hørt er at hannene har disse 3 "ille" periodene. Tispene hadde en ille periode rundt 1 års alderen. MEN så begynner noen å si at tisper får plutselig en til "ille" fase, rundt 2 års alderen. Det har jeg adri hørt om noen steder.. For hannhunder hadde det, men tispene var ikke så ille.. Så jeg er litt forvirret ang. tispene :? Noen som har noe fakta å slenge på bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini er 11 mnd nå og er i den fasen... hehe

Men hva menes mes psykiske fasen på han hunder???

Mico er helt teit om dagen.. knurrer mot ingen ting.. ikke agresiv knurring, men knurrer på noe som ikke er der noen ganger.. helt rar..

Han kan logre å gå bort til noen for å bli klappet, kjempe glad, så plutselig knrurrer han litt.. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at Tini er i spøkelses alderen. At alt er skremmende for han. Hormoner i sving vettu, og da kan det bli mye surr oppi hodet på en hund. Bare vær normal og ikke bry deg om at han blir redd for tulleting, bare la han finne ting ut selv og ikke trøst eller hjelp. :P  Det går over.

Det var mico som var i denne spøkelse perioden.

Tini er i den gærne pubertet perioden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...