Gå til innhold
Hundesonen.no

Altfor ivrig når vi skal besøke folk..og får besøk!


maja80

Recommended Posts

Jeg har en hannhund på 19 mnd som er veldig glad i folk, uansett hvem. Noe som i seg selv er bra, men det kan bli for mye i visse sammenhenger. Spesielt når det kommer besøk, eller vi skal besøke noen. Har heldigvis klart å få han til å slutte å hoppe på folk, selv om det av og til kan skje når han blir for ivrig og glad. Men med en gang det ringer på døra styrter han frem som om besøket kommer til han, og nesten overfaller de som kommer. Han snuser de opp og ned, presser seg mot dem og følger etter dem inn i stua. Når besøket har satt seg prøver han komme opp i ansiktet for å slikke, og han vil ha kos. Jeg har da valgt å ta han til side når det kommer folk, la han sitte på soverommet til han har roet seg. Så får han komme ut hvis han er rolig, gir masse godbit og ros når han klarer det. Har holdt på med dette en god stund, så når går det mye fortere å roe han ned. Men så kommer det samme problemet når vi skal besøke andre.

Noe som har ført til at jeg sjelden tar han med meg, for det blir rett og slett for mye. Han er en mellomstor hund på 35 kg, så det er en kamp å holde han i ro hvis han f.eks møter en annen hund han gjerne vil leke med. Vet godt at dette er min feil da jeg ikke har fullstendig kontroll på han. Men vi trener mye lydighet så det blir bare bedre og bedre :whistle:

Har prøvd å ta med godbiter for å avlede han når vi drar på besøk, men det virker som om de vi besøker er mer interessante.

Bruker å si at han skal sitte til jeg har fått av meg skoene, noe han klarer en liten stund men så tar iveren overhånd. Han blir rett og slett så glad for å se folk at han ikke klarer å styre seg. Er det noen som har tips på hvordan jeg skal trene på dette å besøke folk? Kanskje jeg kan ha han i bånd helt til han har roet seg, og når han er rolig får han hilse? Det som bekymrer meg da er gulvet til de vi besøker.. Han spinner nemlig i ring når han blir glad, og drar som en gal for å få hilse på. Men da er jo potesokker et alternativ :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å avtale med flere folk om at de ikke skal gi hunden oppmerksomhet før han er blitt rolig? Vi hadde samme problemet med vår hund, og måtte gå inn og styre det litt. Hun blir enda riv ruskende glad når det kommer folk, men med mindre besøket gir henne masse oppmerksomhet så roer hun seg veldig raskt! :whistle:

Jeg avtalte med folk som skulle komme innom om at de ikke skulle se på henne når hun var "bananas" engang, men overse henne helt til hun ble roligere. Du kan be besøket snu seg hvis hunden hopper, og hvis hunden maser når de har kommet inn og satt seg ned så kan de snu seg vekk fra hunden med hodet og overkroppen - og liksom signalisere med kroppsspråket sitt at: "dette vil jeg ikke ha noe av." Du som eier må også holde øynene åpne og fjerne hunden fra situasjoner hvis det skulle trengs, f.eks dra han unna hvis han hopper opp på besøk som sitter i sofaen osv. Det kan være en stor fordel å bruke en line til å ha i halsbåndet. Da får du lettere tak i hunden og kan gjøre det kjapt.

EDIT: leser nå at det handler mye om når dere drar på besøk.. Jeg ville brukt bånd på han, og trent mye på en ligg-kommando som skal fungere på besøk hos andre også. Prøver han å bryte ligg kommandoen så holder du bare igjen i kobbelet. Du må ikke la han bryte en kommando før det er greit. Når han har ligget pent en stund og roet seg litt ned kan du belønne han med å få en av menneskene i rommet til å snakke/kose med han før han må ligge litt til. Øk tiden etterhvert, ikke krev for mye på en gang!

Hunden din er veldig ung, og er antagelig ikke ferdigvokst i hodet sitt helt enda. Gi han tid og tren fornuftig, så finner dere nok en gylden middelvei :P

EDIT: velkommen til forumet forresten! Ser du er fra Bodø, det er vi og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Vi skal øve mye på det fremover, og siden Buddy er veldig lærevillig håper jeg det går fort :)

Jeg får avtale med venner som kan komme på besøk for å trene på dette.. :)

Siden vi begge bor i Bodø, kanskje vi kan ta en tur i lag en dag? Få av vennene mine har hund, og hundene går ikke så gått overens. Kjedelig å gå tur alene bestandig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst :) Bare si ifra! Emma veier ikke så mye da (liiten rottehund..) men så er hun jo tispe da og mener selv at hun bestemmer over alle hanhunder :) Er den andre hunden veldig gira bruker hun å finne sine egne løsninger når hun slippes løs slik at de kan leke og ha det moro på tross av stor størrelsesforskjell.. Liker hunden din å løpe så vil de nok bli et kjempe par! Hvor i byen bor dere da?

OT, men HERREGUD som det snør idag da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Rønvika.. Buddy elsker å løpe, men er dessverre nyoperert i kneet så det er flere mnd til han kan løpe. Men om en mnds tid kan vi begynne å gå ordentlige turer igjen :) Vi får snakkes da :) Hvor bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke alene om en overglad hund som elsker alle mennesker, og tror de elsker han å!

Når vi øver ro på butikken (venter på utsiden) så sier noen hei, så er han rakett, rekker ikke stoppe ham!

Men han har blitt flink å se på de som bare går forbi!

Håper det roer seg, min er 12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...