Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye raser?


Guest Belgerpia

Recommended Posts

hehe, ja det måtte jo komme en kommentar! :) Men ja, jeg så det stod dette i nye Hundesport. Men het de KUN Groenendael tidligere? Og KUN Tervuren osv?

Hvor er gleden ved å diskutere, om man ikke kan flisespikke også? :)

Jupp, de het bare G, T, L og M (i all min latskap). Men de var jo kjent som belgisk fårehund, som samlebetegnelse - på samme måte som vi sier pudler, dachser osv som samlenavn for en rasegruppe. Så det er jo ikke noe totalt revolusjonerende som har skjedd med rasenavnene.

Dog artig å se årets første utstillingskataloger, hvor rasene nå er spredt åtte steder i katalogene, fordi arrangør/utstiller (?) ikke helt har fått med seg navnebyttet, og derfor opererer med alle åtte mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Artig tråd dette! Har sett utrolig mange rare og kreative måter å skrive rasenavn på, opp igjennon årene.. husker dessverre ikke alt men en del har festet seg. Bison fris f.eks.. her tipper jeg det må dreie seg om en meget storvokst rase, med mye pels. Vil tro at det er de aller færreste som har plass til den innendørs.. :)

Sjefer..en "bossy" rase, må man kanskje gå ut fra? Dåbbermann.. noe for den som er på utkikk etter mannen i sitt liv?

Grand danos, colly, chipperke, råttvailer, chi tsu, shihuaha( rase med humor?) Dette var det jeg kom på i farta, fler dukker sikkert opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, samboern her hjemme har gitt om Toller'n for lenge siden han også. Han husker "Duck" og "Retriver" da. Derfor blir det Donald Duck Retriver. Kjekt å ha. De er glad i å jakte på ender, er de ikke? Svømme liker de vel også :rolleyes:

:) Donald Duck Retriever har jeg faktisk ikke hørt før, men det skal jeg si neste gang noen spør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dalmantiner er veldig vanlig..

Man sier "forster" for vorstehhund ikke sant? Og sier man "keeern", "kairn" eller "kaiern" for cairn terrier? Uttales kooiker rett frem - "koiker"? Hva med stabyhoun/stabijhoun? Rett frem - "stabi"? Eller "chtabi"? "stebbi" kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk Tsvetaya bolonka eller det tyske navnet Bolonka Zwetna

Hvordan uttaler du det?

Hehe du sier det ****** raskt. Og så går du videre i samtalen i håp om at ingen spør en gang til. Skulle det skje så heter rasen :Bolonka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utrolig mange som skriver pappilon eller pappillon, istede for papillon.

Mange kommer bort å spør meg; "er dette en papillIon eller papilåån" :rolleyes: Masse rart ute å går :P Jeg sier bare "papillon" men mange sier det jo på fransk også :)

Sånn papijååå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk Tsvetaya bolonka eller det tyske navnet Bolonka Zwetna

Hehe du sier det ****** raskt. Og så går du videre i samtalen i håp om at ingen spør en gang til. Skulle det skje så heter rasen :Bolonka

Men det blir vel noe a la: "Russisk svetnaja bolonka"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...