Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hva er forskjellen på en bruksborder og en utstillingsborder?

Har de anneledes utseende?

Noen av de border colliene jeg har hilst på er ganske store og har tykk og glatt pels, mens noen andre jeg har hilst på er mindre, har spissere snute og ikke fullt så tykk pels...

Er det to forskjellige typer, eller kommer det bare an på hvert individ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utstillingsborder må i grunn være en bruksborder, siden den må ha bestått gjeterhundprøven for å kunne stilles (hvis jeg har fortstått det rett?) Hehe..

Det kommer nok heller an på hvordan de avler, hvilke egenskaper de er ute etter. Ei som driver oppdrett av BC en halvtimes tid unna her, avler på BC kun for gjeting. Hun vil ha de så små og kjappe som mulig, så hennes BC'er er sikkert ikke mer enn 40-45 cm høy, hehe..

Opprinnelig så var jo BC en skikkelig "gårdshund", kraftig, stor, bredt hode.. og masse, masse pels :)

Men det er jo sånn med alle raser at den forrandrer seg med tiden, etter hvordan folk finner ut hvilket utseende som er best i forhold til den jobben den skal gjøre.

Rasen spriker jo såpass utseendemessig grunnet målbevist avl i begge retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brains before beauty!

Det er egenskapene, og ikke utseendet som teller, og derfor er borderen en generell frisk rase. Min BC er langhår, men langbeint og ganske slank (de fleste tipper Alaskan Husky), men han er jo mitt i tenåringstiden da. Skranglegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikkee utstillings border... Bruks varianten er best :) På border og aussie er det virkelig brains before beauty som teller. Men borderen er den eneste som har blitt så godt bevart. En border uten gode resultater på gjeterhundprøven burde ikke avles på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe som heter utstillings border? forsto det sånn at det ikke er noe bruks og utstillings variant.. For man kan jo ikke stille hvis de ikke kan gjete... :?

700 innlegg ;)

Det trodde jeg og? :?

Grattis :) har du nettopp blitt hundemester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe som heter utstillings border? forsto det sånn at det ikke er noe bruks og utstillings variant.. For man kan jo ikke stille hvis de ikke kan gjete... :?

700 innlegg :)

det jeg kaller utstillings bc er en som ikke har blitt avlet med vekt på gjeter egenskaper. Mange reiser ned til Sverige å stiller fordi der trenger man ikke gjeterhund prøven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, den pelsen er jo bare utrolig flott!! Noen hunder som har noe av samme pels, men som krever litt mindre?? :) Men seriøst, er det noen andre raser som har sånn god pels som borderen men som krever litt mindre? Samma åssen farge

Det sies jo at "Toller er som BC, bare uten stress". Nå sier ikke jeg at alle BC er stressa.. men Tolleren er hvertfall veldig lik, og de har kjempe god pels. Alle jeg møter tror at min Solo på 4 år er en valp, både pga ansiktet og pelsen. Pelsen er silkemyk, skikkelig valpepels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at "Toller er som BC, bare uten stress". Nå sier ikke jeg at alle BC er stressa.. men Tolleren er hvertfall veldig lik, og de har kjempe god pels. Alle jeg møter tror at min Solo på 4 år er en valp, både pga ansiktet og pelsen. Pelsen er silkemyk, skikkelig valpepels.

Ja..Wow, møtte en Tolelr tispe på 11 år her om dagen, hvis jeg skulle gjetta hadde jeg gjetta 2-3 år :-o Hu så sykt ung ut..Gikk bare litt stivt, men det var bare hvis man så etter :-o :-o :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...