Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser Norwegian polar ut?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Kan noen forklare hvordan Norwegian polar ser ut når vi henter det? Er det en blokk, en sekk, mange pølser eller hva? Tenker på om hvor mye plass vi må avsette i en fryser, slik at vi ikke står der med 20 kg og har ikke plass..

Og en annen ting: Hunden min er veldig sensivit, og lett dårlig i magen. Er Norwegian polar da OK å bruke eller blir det for hardt?

Skrevet

Man kan få det i blokk på 20 kg, og pølser på 700g. Det står det ihvertfall på hjemmesiden deres. ;)

Jeg mener å huske at hunder med sensitiv mage kan bruke NP fordi det er varmebehandlet?

Men det kan hende jeg sitter og juger, så akkurat det får noen andre svare på. :P

Skrevet

Takk for svar. En blokk sier du. Blir det da like stor som en 20 kg kg sekk, bare steinhard? ;) Og blir ikke det litt vanskelig å posjonere? På hjemmesiden kunne jeg velge mellom forskjellige kilospakker fra 20 og oppover, men det stod ingenting om pølser, for det er litt greit å vite før man kjører til fryselagerert for å hente det, med tanke på størrelsen. Det står: En sekk innholder 20 kg, som senere brytes opp i kilos biter

Ja vil tro at rent kjøtt blir litt harderer for magen + inneholdet av bakterier, så at det er varmebehandlet er vel et pluss sånn sett for sensitive mager..

Skrevet

Da jeg kjøpte NP så fikk jeg en blokk, altså en stor, firkantet, hard, frossen klump med kjøtt, som var pakket inn i papir. De er lette å dele, da de er sånn halvveis delt opp i ca kilostykker. Altså det er markert kilobiter, så hvis du slenger blokka hardt nok i bakken, så deler den seg mer eller mindre automatisk.

Her står det jo: "Frosset i perforerte blokker a 20 kg som knekkes i ca.kg terninger. Pølser pakket i nylontarm ca 700 gr."

Skrevet

Jeg slang den i bakken så jeg fikk delt opp. De første gangene plundra jeg også med øks og sag og alle slags mulige drapsmaskiner, men det er ikke så greit når det er dypfryst. Det går ann å halvtine det, for så å dele opp i de porsonene man ønsker, og deretter pakke det ned i mindre poser og fryse det igjen. Det gjør jeg nå (dog ikke med NP, bruker Vom og Hundemat) og det fungerer ypperlig, og nå har jeg ikke fryseboks engang, bare sånn knøttliten drittfryser over kjøleskapet, men jeg får akkurat plass til 20kg når jeg har delt det opp. ;)

Skrevet

Den ene hjemmesiden er gammel og inneholder nesten ikke info. Dette er adressen til produsenten: http://www.norwegian-polar.no/ Denne her: http://www.norwegian-polar.com/index.php er adressen til ei som selger fòr fra produsenten. Altså som om jeg skulle kjøpt inn stort fras produsenten for så å selge videre.

Det er enkelt å brekke de i kilosklosser. Slipp den i betongen så går det bare greit. I en 100-liters fryseboks får du plass til 40 kg + noen Grandiosa. Hvis du er interessert i å kjøpe litt for å prøve kan du få kjøpe så mange kg du vil av meg. Da er de pakket i kilosposer til 20 kr pr kg.

Skrevet
Kan noen forklare hvordan Norwegian polar ser ut når vi henter det? Er det en blokk, en sekk, mange pølser eller hva? Tenker på om hvor mye plass vi må avsette i en fryser, slik at vi ikke står der med 20 kg og har ikke plass..

Og en annen ting: Hunden min er veldig sensivit, og lett dårlig i magen. Er Norwegian polar da OK å bruke eller blir det for hardt?

Jeg har også en hund som er særdeles sensitiv, og hun tåler både Norwgian Polar og V&H. Så lenge det er naturlige ingredienser og de tilhørende naturlige bakteriene, så går det bra - varmebehandlet eller ei. Litt hard i magen kan du regne med i starten, men det er for vår del bedre enn diarè (som vi forøvrig sliter med for tiden på grunn av at de fleste av oslos befolkning ikke klarer å spise en hel kebab, og dermed kaster resten til fryd for byens rotter...OG hunder). :icon_redface:

Skrevet

Pleier å slenge hele 20 kilos sekken ned i fryseren, og når jeg skal ha ut mat setter jeg en skrutrekker (flat, ikke stjerne :icon_redface: ) i en av sprekkene og gir den et lite dunk med hammeren, da deler bitene seg de seg lett i kilos biter.

Skrevet

igår hentet jeg min første sekk. Den var mindre enn jeg trodde. Og lett å dele opp med skrujern og hammer. Hver kilosbit er jo ikke større enn et halvt brød, så fikk god plass i fryseren. Og Hera slikket over hele blokka da vi la den på gulvet, så dette kommer hun til å¨elske.

Idag er det første måltidet. Er spent. Og gruer meg til diareen som følger.. <_< Håper det går fort over, og at vi ser endring. Spennende..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...