Gå til innhold
Hundesonen.no

Dråpebilder!


SoppenCamilla

Recommended Posts

De gangene jeg har tatt dråpebilder har jeg satt en skål i vasken, bygd den opp slik at den kommer over kanten på vasken, funnet noe jeg kan ha som bakgrunn, satt opp stativ med kamera på og knipset bilder. Dråpene faller fra kranen som oftest. Bruker en knappenål i en sytrå for å få fokuset riktig. Bruker mye lys, flere skarpe lamper. Instillingene prøver jeg meg fra hver gang, synes det kan bli spennende resultater av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar

Ja, jeg satte og bollen i vasken, la ut noen bilder på forrige side, vet ikke om noen la merke til de, men...

Stativ har jeg ikke, så...

Men uansett, har ikke fått til noen ordentlige dråpebilder syns jeg, mest "splæsjbilder" liksom.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Der postet vi samtidig, Anette! :)

Har forøvrig store planer om å låne blitzen til min bror, og forsøke med flere dråpebilder selv. Da kan jeg få raskere lukkertid når jeg bruker blitz. Er moro å øve og se evt. fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Der postet vi samtidig, Anette! ;)

Har forøvrig store planer om å låne blitzen til min bror, og forsøke med flere dråpebilder selv. Da kan jeg få raskere lukkertid når jeg bruker blitz. Er moro å øve og se evt. fremgang.

Vi gjorde det :)

Jeg lurer også på hvilket kamera du har, Wheatentass? Jeg skal kjøpe meg nytt kamera snart (det er dette med penger da <_<), og da er det veldig fint å få vite hva andre har og om de er fornøyd eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste bildene dine var kjempefine, Weatentass! Likte godt vanndråpen som falt mot overflaten. :)

Hvilket kamera og hvilke innstillinger brukte du?

Vi gjorde det :)

Jeg lurer også på hvilket kamera du har, Wheatentass? Jeg skal kjøpe meg nytt kamera snart (det er dette med penger da <_<), og da er det veldig fint å få vite hva andre har og om de er fornøyd eller ikke ;)

Jeg har Sony DSC-H7. Er ikke speilrefleks engang, men nesten, liksom.. :rolleyes: Billig, men bra alternatisv til noen som ikke har behov for det superduperavansertefantastiske kameraet, men et som det fint går an å bruke til slikt. Det kostet vel omtrent 2500 +/-

Instillinger? ehmm.. Lukkertid på fullt (altså 4000), fokuset stilte jeg inn litt etter hvordan det passet, det kommer an på hvor langt du er fra dråpen, selvsagt, og så brukte jeg blitz. Det var sikkert andre innstillinger der også, men jeg er ikke så avansert av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Dere er såååå flinke! Tror at jeg må teste litt selv også :D

Har et Fujifilm S3 PRO, 18-200 Sigma linse og stativ, så bilder blir det nok, men kvaliteten vil jeg ikke garantere :D

Kommer tilbake med bilder i løpet av kvelden ;)

Dette er jo en flott måte til å få utforsket kameraet, har vært for sløv til å bruke manuelle instillinger hittil så nå er det på tide å lære mer :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har *kremt* blitt litt lei av å ta dråpebilder, men kanskje etter ferien. Flotte bilder Wheatentass, og MrsPowers, hvis du har blitz, så spiller ikke lukkertiden noen rolle. :heart:

Joda! :D Hjelper vel på med et stativ også. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe bilder! Men jeg ser at fokuset ikke er på topp... Soppen har gitt et godt tips, nemlig å bruke en kniv (eller noe lignende) til å stille inn fokuset manuelt der dråpen vil treffe vannet.

Du kan kanskje teipe opp et ark i bakgrunnen, slik at bakgrunnen blir roligere?

Men nå skal ikke jeg gi så mange tips, er ikke akkurat noen ekspert, andre her inne som er mye flinkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Takker :) Har slitt med å få koblet ut autofokus, må holde inn en knapp samtidig som jeg tar bildene :) Bildene ble tatt "i hui og hast" i ettermiddag, og tapetet på kjøkkenet er ikke det fineste (fiskebensmønstret miljøtapet etter den forrige eieren) :) Tenkte å ta ett ark bak nå etterpå, så får vi se hvordan det blir :) Samt eksperimentere med forskjellige farger (kaffe, melk, saft o.l. Har ikke konditorfarge igjen etter at sønnen i huset tømte ut den vi hadde *lol Han er bare 4 år da)

Dette ble litt bedre, mindre ISO (200 tidligere 1600 og 800)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Aner ikke, asså... Det står på "M", men må trykke inn en knapp samtidig som vi trykker på avløserknappen (for at autofokus skal kobles ut). Men om andre har kjennskap til slike studiokamera bli vi glade for hjelp.

Enig i det du skrev om siste bildet. Det va mye bedre :)

Edit: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneJ - dine første dråpebilder?? Du er jo rågod! :shocked:

Nei, nå må jeg ta en pause fra all 24-tittingen på TV, hente frem kameraet - og ta dråpebilder! Men kan kanskje vente til jeg har skaffet konditorfarge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...