Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ville du lære en hvalp ikke at hoppe op?


Tina

Recommended Posts

Hvilke råd vil I give hvis jeg bad efter råd om hvordan jeg kunne få en valp på 4 måneder til at stoppe med at hoppe op af folk? ...Ved at der er forskellige måder at gøre det på, men det er okay hvis I bare skriver lige hvordan I ville gøre det, så kan jeg se om der kommer nogen guldkorn og det gør der sikkert jo. :)

Jeg spørger fordi ei veninde af mig spurgte mig til råds og så kom jeg til at tænke på at det både kunne være spændende at høre hvordan de forskellige herinde ville tackle det og så kan jeg måske endda få med mig nogle metoder jeg evt. kunne bruge som jeg ikke allerede havde tænkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, ja det ville også være en af mine ideer men problemet er at hvalpen hopper op ad fremmede... fik vist ikke forklaret det godt nok, og ejeren spurgte da til hvad hun skulle gøre, og det er jo ikke altid lige let at få folk til at sno sig rundt... problemet er at folk rækker ud efter hvalpen, og som regel ikke hører efter ejeren. Så som vanligt, det er sådan set ikke hunden der er sværest at opdra men os mennesker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, ja det ville også være en af mine ideer men problemet er at hvalpen hopper op ad fremmede... fik vist ikke forklaret det godt nok, og ejeren spurgte da til hvad hun skulle gøre, og det er jo ikke altid lige let at få folk til at sno sig rundt... problemet er at folk rækker ud efter hvalpen, og som regel ikke hører efter ejeren. Så som vanligt, det er sådan set ikke hunden der er sværest at opdra men os mennesker.

:)

jeg ville blitt sur hvis folk ikke hørte på meg først... det er tross alt hundens oppdragelse som er viktigst, ikke om de får klappe på den akkurat der og da :) Jeg ville sagt klart og tydelig ifra at de får ikke lov å hillse på hunden når den hopper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men hun er helt fersk hundeejer og ikke god til at sige fra på nogen måde. Jeg har prøvet at sige til hende at respektere ikke folk hende, da bør de heller ikke få lov at snakke med hunden, men om hun faktisk kan få sagt fra har jeg svært ved at tro på, derfor er det svært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men hun er helt fersk hundeejer og ikke god til at sige fra på nogen måde. Jeg har prøvet at sige til hende at respektere ikke folk hende, da bør de heller ikke få lov at snakke med hunden, men om hun faktisk kan få sagt fra har jeg svært ved at tro på, derfor er det svært.

skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... hun burde si ifra på avstand! komme med et lite rop og si "ikke hils på den før den sitte/står rolig, vi trener på det! Ellers får du ikke hilse!"

Så kan du fortelle henne at antakelig få mennesker vil bli sure på henne på grunn av det :)

Eller hun kan trene med hundemennesker som forstår det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med å trene selv - snu ryggen til hunden og ikke gi den oppmerksomhet før alle beina er på bakken. Deretter ville jeg fått noen jeg kjenner til å gjøre akkurat det samme. Eventuelt hundefolk, det er jo veldig kjekt å trene det sammen med noen som kan hund.

Deretter ville jeg sagt ifra til folk som skal hilse at de bare må snu ryggen til om valpen hopper. Dette ville jeg sagt før menneskene kom helt bort. Og om de ikke respekterer det så hadde jeg kjefta litt på dem og gått videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at du har trent for deg selv og hunden din sjelden hopper opp på deg, så kan du samle ca 5 mennesker og la dem stå med 4 meters mellomrom på gaten. Forklar disse menneskene fra før hva de skal gjøre. Lat som at du er på tur med hunden din og gå bort til et og et menneske. Dersom hunden hopper opp vet medhjelperne dine på forhånd at de skal snu ryggen til når den hopper opp. Når alle 4 beina er på bakken skal hunden få den oppmerksomheten fra medhjelperne dine som den ønsker. Gå videre til neste person. For hver gang vil hunden raksere og raskere forstå hva den får oppmerksomhet for og hva den ikke får oppmerksomhet for. Når hunden ikke hopper opp på medhjelperne dine lenger kan de ha en liten konkurranse seg i mellom. Når dere møter på folk vil noen kanskje skrike, være hoppende glade etc.. Så derfor skal alle medhjelperne dine se helt dumme ut - hoppe og skrike og prøve å få hunden til å hoppe opp på deg. Når den hopper opp snur de ryggen til med en gang...

Tren litt slik, og hunden vil aldri hoppe i noen situasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville oversett og belønnet med en gang beina var i bakken. Jeg ville også fått andre "frivillige" til å gjøre det samme, under instruksjon. Så ville jeg bedt alle andre besøkende om det samme, og hvis noen ikke greier det, så får de ikke hilse på hunden. Da ville jeg satt den i bånd/bur/valpegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det samme uansett da.

Synes ikke det jeg... Mener det er forskjell på å oppdra en liten hund å en STOR hund...

Buster er stor hund, å hopper kun på komando for å danse eller å vise hvor høy han er... hehe...

Vi kunne aldrig la buster hoppe opp på folk, da deiset de i bakken, derfor fikk han rask avvenning i form av et klip mellom framføttene, hoppet ikke opp etter det.. Noen man ikke kan på en liten hund, thats my point.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lært Pito til å ikke hoppe..Men det er samme måten man kan trene stor hund og liten hund til å ikke gjøre det...det var sånn jeg mente...

Jeg ville trent slik som Benedicte ved å snu seg vekk og ikke gi oppmerksomhet før den hadde alle 4 beina på bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være forskjell på hvordan man TRENER stor vs liten hund, men selvsagt er det lettere å la være å lære det inn på små raser, siden man ikke faller over ende når de hopper :P

Øy! Pito kan velte hvem som helst på et blunk! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mico har en uvane å hoppe å gå mellom beina til folk som hilser på han..

prøvd å venne han av dette, han er blitt bedre, men ikke kuret...

Tini hopper å.. i noen tilfeller.. men det er min feil.. for det er hennes måte å si mamma jeg vil opp på fanget ditt eller vil ha kos og avstanden er for stor til å hoppe opp.. Men det er ikke så ille at det plager folk liksom,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...