Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforslag til oss?


Almar

Recommended Posts

Hei!

Vi er et par på 28 og 31. Vi har en herlig Labrador på snart 8 år, ei datter på 2 1/2 år og en baby i magen somm kommer om kort tid. Vi sitter å prater litt løst og fast om fremtiden, og hvilken hunderase vi kunne tenke oss når Labradoren vår ikke orker mer. Tenkte kanskje noen av dere her har noen forslag til oss. Det er gøy å planlegge fremtiden litt, og drømme litt ved å se på bilder o.l.

Regner med at det blir aktuelt med ny hund om tidligst tre år, og barna vil da være 3 og 6 år. Og vi vil ikke ha ny hund før Labradoren er borte, og håper selfølgelig den lever lengst mulig.

Vi er egentlig veldig fornøyd med labradoren som rase, men synes størrelsen er litt upraktisk, særlig når barna er små. Han river dem lett over ende når han blir ivrig, og de kan ikke gå tur med han uten å falle vist han drar. I tillegg er det veldig mye ull-dotter av pelsen, og mye sand og skitt som setter seg i pelsen på uværsdager. Derfor ønsker vi å prøve en annen rase neste gang.

Noen av kravene vi har satt oss for neste hund er:

Liten/mellomstor hund (en som ikke river barna over ende, og som de kan holde på tur uten å bli revet ned)

Familievennlig

Gjerne kunne være med på litt jakting på hobbybasis. (fortrinsvis småvilt)

Korthåret, lite pels-stell.

Lettlært

Helst ikke en streifer som stikker av så fort båndet er av. Vi gjerne kunne ha den løs på hytta o.l. uten at den stikker av.

Helst ikke en såkalt "gneldrebikkje"

Vi har tittet litt rundt og egentlig forelsket oss litt i Dansk svensk gårdshund, men ingenting er bestemt, og vi vil gjerne ha forslag om andre raser som kan passe, evt. om noen mener DSG ikke passer for oss. Legg gjerne ved link til bilder, rasebeskrivelse o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad med en cocker spaniel, ved godt der er lidt mere pels der, men man kan holde dem kortklippet, og de fælder/røyter ikke så meget, de er gode jagthunde både til småvildt og storvildt. Nu er det ikke fordi jeg selv har en cocker at jeg anbefaler den, men har god erfaring med dem som jagt/familie- hund, ikke kun min egen men også andre cockere jeg kender til. De er glade for at arbejde og letlærte.

Med god træning kan de fleste hunde gå løs og lære ikke at gø hele tiden.

Her er et link med billede af min egen min egen, det er ikke så godt et helhedsbillede, men det jeg havde allerede uploadet

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0157.jpg

Skal finde et bedre til jer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hund du har! (veldig fin lap-top også forresten :icon_redface: )

Skal se litt på rasebeskrivelser o.l. Men blir det ikke veldig mye sand, olje o.l. i pelsen på uværsdager? Hvordan holde den mest mulig ren og fri for knuter? Må den børstes daglig, og dusjes etter hver tur i regnvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tittet litt rundt og egentlig forelsket oss litt i Dansk svensk gårdshund, men ingenting er bestemt, og vi vil gjerne ha forslag om andre raser som kan passe, evt. om noen mener DSG ikke passer for oss. Legg gjerne ved link til bilder, rasebeskrivelse o.l.

Synes det er godt tenkt ut fra behovene, jeg. Ønskene deres passer i alle fall med mitt inntrykk av rasen, selv om det er begrenset. Det er vel en DSG-eier her inne så vidt jeg vet, hun kan sikkert utdype mer :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hund du har! (veldig fin lap-top også forresten :icon_redface: )

Skal se litt på rasebeskrivelser o.l. Men blir det ikke veldig mye sand, olje o.l. i pelsen på uværsdager? Hvordan holde den mest mulig ren og fri for knuter? Må den børstes daglig, og dusjes etter hver tur i regnvær?

Nu holder jeg selv min som langhårs cocker, jeg børster ham 1 gang om ugen og vasker ham 1 gang om måneden med shampoo, men det er mest fordi han er i sengen, når jeg vasker ham, plejer jeg at trimme ham samtidig, klippe hale, poter ører etc.

Men mange som bruger dem aktivt indenfor jagt holder dem kortklippet på ben og krop med en hundeklipper og klipper kun halen efter behov.

hvis jeg har været i skoven med min, plejer jeg at tage ham ind på badeværelset skylle poter og mave med vand, og en hurtig tørring med håndklæde, det tager 5 minutter.

Jeg bruger dog et regndækken når det regner, da min hader at være drivvåd, og da jeg har 2 hunde der ellers ryster vand af sig på væggene i lejligheden, og jeg da kan gå og vaske vægge hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint dere tenker gjennom tingene!

Kunne cairn terrier vært noe, kanskje? Aner ikke om de brukes på småviltjakt da jeg har lite peiling på jakt, men forstår det slik at flere av de små terrierne kan brukes til grytejakt. Ellers er jo cairn en veldig hyggelig rase som tåler en trøkk. Welsh terrier er en annen av de små/mellomstore terrierne jeg har sansen for. Stabil i hodet, trygg i seg selv... slike ting som er ypperlig når man har barn og lever et familieliv. Begge rasene er raser som må nappes, vet ikke hvordan du stiller deg til det? De kan vel også klippes helt kort, da drar de vel så godt som ikke noe som helst med seg inn.

Link til familie med cairn terrier (meget trivelig hund!) og link til familie med welsh terrier (meget trivelig hund dette også!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du nevner cairn terrier! Jeg har nemlig hatt en cairn terrier tidligere, når jeg bodde hjemme hos mor og far. En utrolig sjarmerende og fin liten hund, men han hadde kanskje litt vel mye "terrier-blod" i seg. Dvs han var gneldrete, hissig mot andre hunder, sta som et esel, og stakk av så fort han fikk mulighet... Han var også ille til å løpe etter og lekebite i leggen på alt som løp forbi... (mye av dette kan selvfølgelig fjernes med en bedre oppdragelse, som vi vet vi kommer til å være mye mer bevisste på ved neste hund) Pels-stellet ble dårlig fulgt opp av oss, så han så ut som et bustetroll. (dersom du ikke napper dem, men klipper isteden får de en veldig ull-aktig pels som røyter...) Jeg vet at hunder er forskjellige, og at vi trolig hadde en litt for dårlig oppdragelse og oppfølging av denne hunden, men har liksom fått litt "skrekken" for terriere, og ønsker å prøve noe annet. Men for all del en utrolig herlig hund, med mye personlighet. (Skal ta en liten titt på welsh, for å være sikker på at vi ikke overser et blinkskudd! :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente en hund som BÅDE kan brukes på småviltjakt, OG som kan gå og tusle fritt rundt på hytta... det er vel neppe det enkleste å gjøre forenlig? Jeg tror jeg hadde gjort et valg der, og mitt valg hadde naturligvis vært å velge "frittgående hund" - da det er utrolig koselig :icon_redface:

Så kan det jo være at jakt likevel går.. som added bonus.

Dansk-svensk gårdshund skulle jo nettopp være en gårdshund, og uten at jeg kjenner rasen på dette området så ser jeg en fordel der - kontra en mer selvstendig og mindre føreropptatt terrier, som skulle jaktes med i utgangspunktet. Det finnes vel variasjoner i terrierrasene også, men det er dette med trim og klipp og stell da.

Cocker spaniel kan være veldig trivelige hunder, det er jo en slags opprinnelig jakthund, men avlet nokså annerledes idag. Dere har jo også cavalier king charles, som er svært hyggelige hunder generelt sett.

Men har dere "forelsket" dere, så hadde jeg kanskje heller lagt ned endel arbeid i å sjekke på forumet til raseklubben til DSG, snakke med "vanlige" eiere om deres erfaringer og så videre - og tatt det derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at det kan bli vanskelig med både jakt, og frittgående hund, og det som vil veie mest er helt klart mulighetene til å gå løs, men noen hunder har vel kanskje alikevell en viss interesse for å være med på jakt (lovlig), som f.eks. DSG (eller?)

Tror nok vi ender opp med DSG, men veldig gøy å lese, se på og lære om andre hunder som kan passe alikevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel kan være veldig trivelige hunder, det er jo en slags opprinnelig jakthund, men avlet nokså annerledes idag. Dere har jo også cavalier king charles, som er svært hyggelige hunder generelt sett.

Det kan godt være at udstillingslinjer er avlet væk fra jagt, men det ligger stadig i dem, men der findes jo jagtlinjer, som min egen er fra, hans linjer er nogle af de bedtse jagtlinjer i området jeg er fra i Danmark, og ligesom der findes der også jagtlinjer her, hvoraf nogle også er velegnet til udstilling på lige fod, med en vanlig udstillings cocker.

Min egen har været trænet til jagt som unghund, men stoppet med det, da jeg ikke kommer til at bruge det selv, han var sent mentalt udviklet, og var hyperaktiv, men jeg har pr idag ingen problemer med at have hunden løs på tur, og han har stadig sine jagtinstinkter intakt, og det han allerede har lært, omkring jagt og spor.

Så selv om de er avlet anderledes i dag, kan de stadig bruges til jagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente om cockeren, var at den ikke er så "intenst brennende" for jakt lenger idag - det er vel nokså stor forskjell i så måte på den rasen og den såkalte jaktcockeren, som jo ikke akkurat ligner så mye da...

De "rareste" raser kan jo trenes på jakt, dersom de har en viss interesse og det har vel cockeren sikkert i behold. Men noen mer aktivt jaktavlede raser er jo "født jegere" og vil ha problemer med å holde seg til huset når luktene ligger lokkende i luften - særlig hvis de i tillegg er jakttrent.

Og så handler det vel også om hvor selvstendig opprinnelig bruksområde gjorde hunden - om de skulle være selvstendige, sta og arrige, eller mer førerorientert og lettrente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...