Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør han kunne?


Lollipopp

Recommended Posts

Det viktigste du gjør nå er å trene kontakt. Resten kommer raskt, så ikke bekymre deg for det. Meld deg på et valpekurs så får du mye nyttig hjelp og info :|

Okei =)

Tusen takk.. Kjenner jeg stresser litt i grunn :x

Hvor gammel må valpen være før den kan gå på valpekurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med LinKr, tren masse kontakt. Og innkalling, ros og belønn valpen masse når den kommer frivillig til deg.

Og kom deg på et kurs så tidlig så mulig. Lykke til :icon_redface: Men viktigst av alt egentlig ; kos deg med valpen, blir kjent med den, og skap et godt forhold mellom dere :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med LinKr, tren masse kontakt. Og innkalling, ros og belønn valpen masse når den kommer frivillig til deg.

Og kom deg på et kurs så tidlig så mulig. Lykke til :icon_redface: Men viktigst av alt egentlig ; kos deg med valpen, blir kjent med den, og skap et godt forhold mellom dere :lol:

Enig! :blink: Å ha god kontakt og god innkalling på hundnen er kjempe viktig! Er bare å trene, ofte :lol:

Kurs er også kjempe greit egentlig. Ikke bare for å trene, men du får også sosialisert valpen med andre hunder. Viktig at hunden får et bra "hunde-språk"

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for meg valpekurs snarest før jeg skaffa min hund for 3 uker siden, men har endret mening.

Har lånt meg et par bøker på biblioteket (bl.a. klikkertrening for hunden) og ved litt hjelp fra disse føler jeg at familien har full kontroll på hunden. Det viktigste er å ha mye kontakt i starten (jeg endret arb.skift slik at det alltid er noen hjemme til hunden). Han lyder nå navnet sitt, sitter, dekk, apport, gå ned (fra sofaen), gå opp (trappa) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! :wub: Å ha god kontakt og god innkalling på hundnen er kjempe viktig! Er bare å trene, ofte :P

Kurs er også kjempe greit egentlig. Ikke bare for å trene, men du får også sosialisert valpen med andre hunder. Viktig at hunden får et bra "hunde-språk"

Lykke til ;)

Helt enig :P Valpen blir fort vant med mennesker og dyr. kjempe sosialisering! Jeg gikk på valpekurs med min når han var 2 mnd, jeg tok masse pauser og ble ikke med på alt. Men han storkoste seg mye, og han hadde lekekompisen, Aron å leke med :P Så kom deg på kurs :P Du får igjen for det asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for meg valpekurs snarest før jeg skaffa min hund for 3 uker siden, men har endret mening.

Hvorfor det? Er du førstegangseier vi du få mange verdifulle tips på valpekurs - men uansett hvor mange hunder du har hatt før lærer man gjerne noe nytt (gå kurs et sted du ikke har gått kurs før) samt at valpen får sosial trening. Valpekurs er kjempelurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for meg valpekurs snarest før jeg skaffa min hund for 3 uker siden, men har endret mening.

Har lånt meg et par bøker på biblioteket (bl.a. klikkertrening for hunden) og ved litt hjelp fra disse føler jeg at familien har full kontroll på hunden. Det viktigste er å ha mye kontakt i starten (jeg endret arb.skift slik at det alltid er noen hjemme til hunden). Han lyder nå navnet sitt, sitter, dekk, apport, gå ned (fra sofaen), gå opp (trappa) :wub:

nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan hunden dekk, og apport? i en alder på 11 uker ? da er du griseheldig ! kjenner absolutt ingen som har klart slike øvelser på en så ung hund, eller er det kanskje slik at du ikke helt vet hva dekk, og apport er <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan hunden dekk, og apport? i en alder på 11 uker ? da er du griseheldig ! kjenner absolutt ingen som har klart slike øvelser på en så ung hund, eller er det kanskje slik at du ikke helt vet hva dekk, og apport er <_<

Hvem som helt kan værtfall klare å lære inn "dekk" i løpet av noen uker :wub: Det var noe det første min hund lærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ut i fra at du/dere mener at hunden kan legge seg, men dekk øvelser er vel neppe noe man lærer på valpekurs ? og jeg klarer ikke å tro på at en 11 ukers hund "kan" dekk.

Det er for det første et allt for stort krav til en så liten tass, og for det andre hvilken valp klarer felles dekk med skjult fører og forstyrrelser I 10 minutter.

Det vil jeg veldig gjerne se?

En valp "kan" heller ikke sitt , for når man sier kan, så mener jeg at hunden får kommando sitt og bli, og sitter uansett hva som skjer rundt hunden. :rolleyes:

Joda mine valper kunne også sette seg,og legge seg- men det gikk manga, mange måneders trening før de kunne :rolleyes: øvelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se så er de4t Lollipopp som har en hund på 11 uker mens Kjellis ikke oppgir alder på sin hund.

Å si at hun da tar feil pga alderen er da ukorrekt.

Forresten, om du definerer sitt som å kunne sitte og bli der er det ikke sikkert at Kjellis definerer det som noe annet enn det ordet faktisk sier, det å kunne sitte på kommando.

Jeg bruker sitt og bli for å få hunden til å bli der den sitter.

Jeg driver ikke med lydighet annet enn til normal bruk, altså for at hunden skal kunne leve i familien, og da er egentlig kommandoene man bruker helt likegyldig så lenge hunden gjør det man har lært at ordet betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det ja.

Vi fikk jo ikke vår hund før den var 8 måneder gammel og var da blitt neglisjert så var litt usikker, men han viste seg å være naturlig mild i tempramang og ellers kjempefin (bortsett fra at han får noen dager han er redd for alt).

Du må oppdatere hvordan det går med treningen og hva du gjør, vil lære det jeg og :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ut i fra at du/dere mener at hunden kan legge seg, men dekk øvelser er vel neppe noe man lærer på valpekurs ? og jeg klarer ikke å tro på at en 11 ukers hund "kan" dekk.

Det er for det første et allt for stort krav til en så liten tass, og for det andre hvilken valp klarer felles dekk med skjult fører og forstyrrelser I 10 minutter.

Det vil jeg veldig gjerne se?

En valp "kan" heller ikke sitt , for når man sier kan, så mener jeg at hunden får kommando sitt og bli, og sitter uansett hva som skjer rundt hunden. :rolleyes:

Joda mine valper kunne også sette seg,og legge seg- men det gikk manga, mange måneders trening før de kunne :rolleyes: øvelsen

Øhh...Nå lever vel ikke alle i LP verdenen heller kanskje? :rolleyes:

At valpen kan dekk betyr som oftest nettopp det ordet sier, at den kan legge seg ned på kommando, min 4år gamle voffse kan heller ikke felles dekk med skjult fører og fortyrrelser i 10min men han kan da virkelig dekk likevell :wub:

Sitt betyr som oftest også det ordet antyder, at hunden planter rompa i bakken når man sier ordet "sitt", enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...