Jump to content
Hundesonen.no

Hva bør han kunne?


Lollipopp

Recommended Posts

Posted

Valpen min er 11uker på fredag og jeg henter han i morgen

Han kan sitte å han lyder navnet sitt.

Vet ikke hvordan han ligger ann ellers.

Men hva er vanlig i denne alderen? Å hvor fort bør det andre komme?

Posted
Det viktigste du gjør nå er å trene kontakt. Resten kommer raskt, så ikke bekymre deg for det. Meld deg på et valpekurs så får du mye nyttig hjelp og info :|

Okei =)

Tusen takk.. Kjenner jeg stresser litt i grunn :x

Hvor gammel må valpen være før den kan gå på valpekurs?

Posted

Er enig med LinKr, tren masse kontakt. Og innkalling, ros og belønn valpen masse når den kommer frivillig til deg.

Og kom deg på et kurs så tidlig så mulig. Lykke til :icon_redface: Men viktigst av alt egentlig ; kos deg med valpen, blir kjent med den, og skap et godt forhold mellom dere :blink:

Posted
Er enig med LinKr, tren masse kontakt. Og innkalling, ros og belønn valpen masse når den kommer frivillig til deg.

Og kom deg på et kurs så tidlig så mulig. Lykke til :icon_redface: Men viktigst av alt egentlig ; kos deg med valpen, blir kjent med den, og skap et godt forhold mellom dere :lol:

Enig! :blink: Å ha god kontakt og god innkalling på hundnen er kjempe viktig! Er bare å trene, ofte :lol:

Kurs er også kjempe greit egentlig. Ikke bare for å trene, men du får også sosialisert valpen med andre hunder. Viktig at hunden får et bra "hunde-språk"

Lykke til :P

Posted

Jeg så for meg valpekurs snarest før jeg skaffa min hund for 3 uker siden, men har endret mening.

Har lånt meg et par bøker på biblioteket (bl.a. klikkertrening for hunden) og ved litt hjelp fra disse føler jeg at familien har full kontroll på hunden. Det viktigste er å ha mye kontakt i starten (jeg endret arb.skift slik at det alltid er noen hjemme til hunden). Han lyder nå navnet sitt, sitter, dekk, apport, gå ned (fra sofaen), gå opp (trappa) :wub:

Posted
Enig! :wub: Å ha god kontakt og god innkalling på hundnen er kjempe viktig! Er bare å trene, ofte :P

Kurs er også kjempe greit egentlig. Ikke bare for å trene, men du får også sosialisert valpen med andre hunder. Viktig at hunden får et bra "hunde-språk"

Lykke til ;)

Helt enig :P Valpen blir fort vant med mennesker og dyr. kjempe sosialisering! Jeg gikk på valpekurs med min når han var 2 mnd, jeg tok masse pauser og ble ikke med på alt. Men han storkoste seg mye, og han hadde lekekompisen, Aron å leke med :P Så kom deg på kurs :P Du får igjen for det asså!

Posted
Jeg så for meg valpekurs snarest før jeg skaffa min hund for 3 uker siden, men har endret mening.

Hvorfor det? Er du førstegangseier vi du få mange verdifulle tips på valpekurs - men uansett hvor mange hunder du har hatt før lærer man gjerne noe nytt (gå kurs et sted du ikke har gått kurs før) samt at valpen får sosial trening. Valpekurs er kjempelurt!

Posted
Jeg så for meg valpekurs snarest før jeg skaffa min hund for 3 uker siden, men har endret mening.

Har lånt meg et par bøker på biblioteket (bl.a. klikkertrening for hunden) og ved litt hjelp fra disse føler jeg at familien har full kontroll på hunden. Det viktigste er å ha mye kontakt i starten (jeg endret arb.skift slik at det alltid er noen hjemme til hunden). Han lyder nå navnet sitt, sitter, dekk, apport, gå ned (fra sofaen), gå opp (trappa) :wub:

nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan hunden dekk, og apport? i en alder på 11 uker ? da er du griseheldig ! kjenner absolutt ingen som har klart slike øvelser på en så ung hund, eller er det kanskje slik at du ikke helt vet hva dekk, og apport er <_<

Posted
nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan hunden dekk, og apport? i en alder på 11 uker ? da er du griseheldig ! kjenner absolutt ingen som har klart slike øvelser på en så ung hund, eller er det kanskje slik at du ikke helt vet hva dekk, og apport er <_<

Hvem som helt kan værtfall klare å lære inn "dekk" i løpet av noen uker :wub: Det var noe det første min hund lærte.

Posted

går ut i fra at du/dere mener at hunden kan legge seg, men dekk øvelser er vel neppe noe man lærer på valpekurs ? og jeg klarer ikke å tro på at en 11 ukers hund "kan" dekk.

Det er for det første et allt for stort krav til en så liten tass, og for det andre hvilken valp klarer felles dekk med skjult fører og forstyrrelser I 10 minutter.

Det vil jeg veldig gjerne se?

En valp "kan" heller ikke sitt , for når man sier kan, så mener jeg at hunden får kommando sitt og bli, og sitter uansett hva som skjer rundt hunden. :rolleyes:

Joda mine valper kunne også sette seg,og legge seg- men det gikk manga, mange måneders trening før de kunne :rolleyes: øvelsen

Posted

Så vidt jeg kan se så er de4t Lollipopp som har en hund på 11 uker mens Kjellis ikke oppgir alder på sin hund.

Å si at hun da tar feil pga alderen er da ukorrekt.

Forresten, om du definerer sitt som å kunne sitte og bli der er det ikke sikkert at Kjellis definerer det som noe annet enn det ordet faktisk sier, det å kunne sitte på kommando.

Jeg bruker sitt og bli for å få hunden til å bli der den sitter.

Jeg driver ikke med lydighet annet enn til normal bruk, altså for at hunden skal kunne leve i familien, og da er egentlig kommandoene man bruker helt likegyldig så lenge hunden gjør det man har lært at ordet betyr.

Posted

Tusen takk alle sammen.

Flotte råd.

Jeg er bare så redd for at jeg ikke skal klare det å at han blir uoppdragen,

men skjønner at det er viktigst med tillit og kontakt

Posted

Kjenner til det ja.

Vi fikk jo ikke vår hund før den var 8 måneder gammel og var da blitt neglisjert så var litt usikker, men han viste seg å være naturlig mild i tempramang og ellers kjempefin (bortsett fra at han får noen dager han er redd for alt).

Du må oppdatere hvordan det går med treningen og hva du gjør, vil lære det jeg og :wub:

Posted
går ut i fra at du/dere mener at hunden kan legge seg, men dekk øvelser er vel neppe noe man lærer på valpekurs ? og jeg klarer ikke å tro på at en 11 ukers hund "kan" dekk.

Det er for det første et allt for stort krav til en så liten tass, og for det andre hvilken valp klarer felles dekk med skjult fører og forstyrrelser I 10 minutter.

Det vil jeg veldig gjerne se?

En valp "kan" heller ikke sitt , for når man sier kan, så mener jeg at hunden får kommando sitt og bli, og sitter uansett hva som skjer rundt hunden. :rolleyes:

Joda mine valper kunne også sette seg,og legge seg- men det gikk manga, mange måneders trening før de kunne :rolleyes: øvelsen

Øhh...Nå lever vel ikke alle i LP verdenen heller kanskje? :rolleyes:

At valpen kan dekk betyr som oftest nettopp det ordet sier, at den kan legge seg ned på kommando, min 4år gamle voffse kan heller ikke felles dekk med skjult fører og fortyrrelser i 10min men han kan da virkelig dekk likevell :wub:

Sitt betyr som oftest også det ordet antyder, at hunden planter rompa i bakken når man sier ordet "sitt", enkelt og greit.

Posted

min valp er straks 4 mnd og kan kommandoer som :sitt. legg deg.bli,værse god,apport,gå ned,slipp og nei osv ike daglige ting som legg deg og "rolig" kan han også.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...