Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurer på noe ang hunder og slossing.


MariaN

Recommended Posts

Ja, da misforstod jeg nok litt slik du skrev det. For det er dessverre endel hunder som går litt "for fort" gjennom repertoaret sitt, og jeg tror at det er DER det blir mye læring. Noen ganger har "parkhunder" det litt travelt, man avsliper på en måte litt av det gjennom å ha det travelt selv, gå rett mot de andre.

Husker eieren av en diger mastiffsak i gamle dager, som slapp hunden da han ankom bydelssletta "vår". Så gikk han selv opp til de andre eierne som stod der til fast tid og skravlet, og lot hunden få bestemme tempo selv - siden den var en selvstendig og nøye kar, som ikke "måtte" lime seg til eier, så brukte den en evighet på å komme seg til de andre hundene. Den gikk saaaakte, den tisset litt her, gikk en bue her, poserte og "viste seg frem", og hadde i grunnen gjort unna det meste av "hilsingen" (iallfall det mye hilsing går ut på for hunder - nemlig å finne ut hvem den andre er, og hvor man plasserer seg i forhold til den og omvendt) FØR den traff andre hunder. Dermed ble det gjerne veldig fredelig.

Men ting henger sammen. Jeg lar ikke mine hunder få herje og ri på andre, helst ikke legge nakken oppå dem heller - da skal det så lite til før det smeller, alt etter "motpart". Men siden noen eiere da mener at deres hunder skal få bedrive den slags i det uendelige, så blir det litt feil. De vil ikke vi møte... og da styrer vi unna, eller jeg ber dem gå.

Det blir nok en alderssak også. Jeg holdt minsten unna jevngamle kranglefanter i den kritiske fasen, og det er vel der Lockheed er nå - han er vel ganske ung mann ennå? Nå er det knapt noen som prøver noe på minsten lenger - fordi han "stiller seg opp" i god tid, og viser hvem han er, og har mer tyngde mentalt. Show yourself! som de sier på film... Men gamlehunden prøvde jo det samme, men han var både mer usikker/mindre selvsikker - og hadde også et litt "stille" kroppsspråk, som virket best på andre raser som var vant til å måtte se etter litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra; det er også ganske stor forskjell på hva folk kaller det og oppfatter hva som :ahappy:

Noen tror mine to "slåss", når de leker og "tanngardfekter" og koser seg med mye lyd og synes det er kjempeskummelt. Eller flykter i halvveis panikk/skjenner når tispen deres sier litt bestemt fra til en overinteressert liten hannhund. Andre mener hunden deres "bare sier litt fra", når den står og brøler og glefser og tar tak over en vilter men ikke frekk eller oppesen halvung valp som ligger flatt i underkastelse men ikke ligger stille nok... eller regelrett flyr på.

Så man bør kanskje sjekke ut eiernes "ordbok" også, før man tar ting for god fisk, er nå min erfaring!

Lockheed, så artig da - håper det kommer flere fra kullet også, det er gøy å se likheter såvel som ulikheter. Du må fortelle hvordan det går etterhvert! Ja, 19 måneder er en artig alder det. Stakkars gutta... de gjør livet litt vanskelig for seg selv noen ganger, gammern hadde mottoet "en mann må gjøre det en mann må gjøre", mens han svelget tungt og grudde seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra; det er også ganske stor forskjell på hva folk kaller det og oppfatter hva som :ahappy:

Noen tror mine to "slåss", når de leker og "tanngardfekter" og koser seg med mye lyd og synes det er kjempeskummelt. Eller flykter i halvveis panikk/skjenner når tispen deres sier litt bestemt fra til en overinteressert liten hannhund. Andre mener hunden deres "bare sier litt fra", når den står og brøler og glefser og tar tak over en vilter men ikke frekk eller oppesen halvung valp som ligger flatt i underkastelse men ikke ligger stille nok... eller regelrett flyr på.

Så man bør kanskje sjekke ut eiernes "ordbok" også, før man tar ting for god fisk, er nå min erfaring!

Ja, dessverre er det forskjell, om jeg kan si det. :rolleyes: Noen ganger er det jo og sånn at ikke hundene er enige heller (som i min lille historie over her).

Felles ordbøker hadde vært en fin-fin ting, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lockheed, så artig da - håper det kommer flere fra kullet også, det er gøy å se likheter såvel som ulikheter. Du må fortelle hvordan det går etterhvert! Ja, 19 måneder er en artig alder det. Stakkars gutta... de gjør livet litt vanskelig for seg selv noen ganger, gammern hadde mottoet "en mann må gjøre det en mann må gjøre", mens han svelget tungt og grudde seg :P

Hva er vel livet uten utfordringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaN, du bør finne en av "Akelas konger", en hannhund som er slik som 2ne beskrev Timo, eller for øyeblikket la vær å sosialisere Diesel med andre hannhunder. Dårlig sosialisering er værre enn ingen sosialisering. Det jeg mener et at hvis hunden din allerede er godt sosialisert, kan du bare fortsette der du slapp når pubertetsrotta di roer seg ned igjen.

Det der med at enkelte hundeeiere er av den oppfatning at hundene må få lov til å gjøre opp seg i mellom uten innblanding, henger for meg veldig godt sammen med at mange hundeeiere også mener at hunder har en veldig streng og dominant rangordning og derfor trenger en meget dominant og streng leder, dvs streng og dominant eier. Denne type hundeiere oppfatter jeg som litt av den "gamle skole". De er veldig opptatt av rang, og har den oppfattelsen at to hunder som møtes, må finne ut hvem som har høyest rang, før de eventuelt kan leke sammen. Men dette er kun en teori.

Hunden min lekte med nabohunden i går. Jeg ble stående å tenke litt på der her med rang og begynte å studere leiken deres for å lete etter tegn på dominans. Hunden min er 4,5 år og nabohunden , ei grosse munsterlandertispe, er cirka 2. Jeg klarer ikke å se hvem som liksom skal være sjefen av de to. De jakter på hverandre, tygger litt på hverandre, legger seg ned, enten rett ned eller på siden, mens de fortsetter å tygge litt på hverandre, samt at de går inn i kroppen på hevandre, front mot front. Det jeg ser er to hunder som kommer godt overens, har det gøy sammen og stoler på hverandre. Mer komplisert enn det behøver det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaN, du bør finne en av "Akelas konger", en hannhund som er slik som 2ne beskrev Timo, eller for øyeblikket la vær å sosialisere Diesel med andre hannhunder. Dårlig sosialisering er værre enn ingen sosialisering. Det jeg mener et at hvis hunden din allerede er godt sosialisert, kan du bare fortsette der du slapp når pubertetsrotta di roer seg ned igjen.

Han er ikke sammen med andre hannhunder nå, kun tisper ;) Utenom tante sin en sjelden gang, men da innendørs eller på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en tispe som er forholdsvis reservert ovenfor andre hunder og lett trekker seg tilbake

men hvordan ser jeg det hvis noen av hundene vi møter gjør seg klar til å "banke" henne?

Har aldri sett ett hundeslagsmål før så er komplett grønn på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en tispe som er forholdsvis reservert ovenfor andre hunder og lett trekker seg tilbake

men hvordan ser jeg det hvis noen av hundene vi møter gjør seg klar til å "banke" henne?

Har aldri sett ett hundeslagsmål før så er komplett grønn på dette området.

Ofte må det to til, og da ser du det kanskje på din egen tispe. Men de kan bli stive, de "strammer seg opp" hvis du skjønner, er på tå-hev, kan måle hverandre, noen ganger legger den ene hodet over manken på den andre, andre ganger kan det være snakk om å forsvare en ressurs (som et bein, eller eieren), de kan knurre, stirre den andre rett inn i øynene, bli smale i øynene/myse/se sint ut, og enda flere ting. Mange av disse tingene kan kombineres, noen gjør ting litt raskere enn andre, mens noen selvsagt kan knurre litt uten at det blir slåssing av den grunn. Det er på en måte helheten som sier noe. Men har du to hunder som går og sirkler hverandre (slik de gjør når de hilser på hverandre og snuser hverandre bak), MEN i stedet går de og stirrer på hverandre; da er det på høy tid å finne på noe annet å gjøre på. Men det skal sies det, at noen ganger er det nok at eieren kommer borti hunden sin da, eller drar litt i båndet, og dette kan utløse en slåsskamp. Andre ganger blir det slåsskamp så kjapt av man knapt rekker å se hva som skjedde hvis man ikke fulgte veldig godt med rett før det smalt.. Noen hunder tenner på få og små signaler, andre kan nærmest brøles i senk og de rører ikke på øra engang. Hunder er forskjellige rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte akkurat på en diger ung hannhund som var innom hos noen bekjente, og gikk løs og ordnet for seg selv på gården. Da jeg tok ut mine hunder, så var den veldig interessert. Minsten bare stiller seg opp med sin beste hale, står der og "poserer", og da tar den unge hannhunden ETT blikk - og går. Den var omtrent fem ganger så stor... men selvsikkerhet har visst ikke alltid med størrelse å gjøre... (selv om noen ekle hunder har lært at de kan være kjipe mot små hunder bevisst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...