Gå til innhold
Hundesonen.no

Lus?


Ane&Kaiza

Recommended Posts

Både jeg og ingervilde skal ta avlusningskur på våres hunder i morgen. Lars skal også ta på Minella selv om han ikke trodde Minella hadde lus. Men Kaiza har vel uansett vært i kontakt med Arwen og da har hun nok mest sannsynlig fått det fra han siden både arwen og aron har lekt med Minella? (Dyrlegen sa at han ikke fant noe lus på aron, men jeg fikk resept for han klør seg masse og jeg er sikker på at det er lus) Bedre å være på den sikre siden, for hunden sin skyld :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på tur med hunden min i dag, var det en tispe som var løs. Hun fulgte etter oss ett stykke, før jeg bestemte meg for å følle henne hjem. Hunden min ble litt irritert for det var en innpåslitende flat coat. Så de begynnte å slåss litt. Det varte i ca. 2 min. Jeg har mistanke om at denne hunden har lus, pga. ei vennine av meg sin hund fekk lus etter å ha vært i kontakt med flat coaten. Kan min hund ha fått lus??

Det var ganske kaldt i dag, ca. 2-3 minusgrader. Kan dette ha drept lusa?

Det må være minst 10 minus for at lusa skal dø, og så kaldt blir det nok aldri på en hund...Lus er også supersmittsomt, så jeg ville sjekket hunden fremover for å se om den ble smittet. Det er heller ikke noe poeng i å behandle for lus uten å vite om den faktisk har fått det. Parasitter kan bli resistente hvis vi overmedisinerer og det er vel noe vi helst vil unngå. Lusen er ufarlig, og smitter ikke til noe annet enn hund, og er lett å få øye på (som oftest bak ører og under armene til hunden). Det er også ganske lett å behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg tror hunden min har lus, fant noe uttøy i pelsen ikveld. Han klør også ganske mye egentlig, har vært slik en liten stund så dette burde jeg ha tenkt på før. Skal til dyrlegen i morgen nå da. Huff og vi har 5 hunder som vi har leika med som må få beskjed. Og den lokale utstillingen som jeg egentlig skulle ha han med for sosialiseringens del kan vi bare glemme. Fy fasan åsså.

i228742548_79245_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lus er dessverre noe man må venne seg til når man har hund. Og er man mye på utstillinger så er lus og kennel hoste dessverre en av premiene man får med seg hjem.

Men man bør ikke ta lusekur uten å ha konstantert at hunden har lus, da det ender med at lusen blir resident mot middelet. Det har skjedd med expot, vet at det er mange dyrleger som skriver ut dette middelet. Men det har ingen funksjon lenger mot lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lus er dessverre noe man må venne seg til når man har hund. Og er man mye på utstillinger så er lus og kennel hoste dessverre en av premiene man får med seg hjem.

Hvor vanlig er lus og kennelhoste når man driver aktivt? Har selv holdt på i 17 år nå, og jeg har hatt lus en gang på hundene og aldri kennelhoste faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tatt vare på noen eksemplar av krypene som jeg skal ta med imorgen. Så da får vi se hva det er.

Han har fått gjennomgang med kammen, fant litt floker også så jeg står ikke akkurat høyt i kurs akkurat nå. Når og hvordan han har fått lus er jo en gåte for meg, men det er vel gjerne slik det er.

i228742548_79245_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er lus og kennelhoste når man driver aktivt? Har selv holdt på i 17 år nå, og jeg har hatt lus en gang på hundene og aldri kennelhoste faktisk...

Da har du vært heldig :)

Har drevet aktiv i noen år jeg også, da jeg drev med agility så var det ikke så ofte jeg merket så mye til det, men etter at jeg begynte mer aktiv på utstillingsfronten så har jeg merket mer og mer. f.eks etter NKK drammen i sommer så ble mine smittet av kennel hoste, vet at også fler ble det. Selv om de er vaksinert hvert år så måtte jeg få medisiner til de. tidligere så har det bare vært veldig svakt, mer som en mild forkølelse. (harket bare litt men sist så hostet de så de brakk seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet noen lus eller noe kryp i pelsen. Bør jeg ta lusekur?

Sprøyta skal visst svi å sånn...

:)

Ikke ta lusekur med mindre du vet at hunden faktisk har lus.

Og har den lus, så spiller det jo ingen trille om sprøyten svir eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Har ikke funnet noen lus eller noe kryp i pelsen. Bør jeg ta lusekur?

Sprøyta skal visst svi å sånn...

:lol:

Snakka med rune og han sa at sprøyten bare svei på små hunder. Større burde tåle såpass sa han, så tror ikke det blir noe mer problem enn en vanlig vaksinasjonssprøyte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...