Gå til innhold
Hundesonen.no

Grand danois


Akita

Recommended Posts

Har lyst på en hund til når Akita er 2,5 år. sommeren 2009.

Og har gjerne lyst å finne ut mer om GD.

Gemytt?

helse?

"barnevennlig"?

Hvor mye spiser den?

er dette en rase som vil gå sammen med Akita?

pluss alt ant som dere vil skrive. :P

Har lest på canis, men er så mye bedre å få det rett i fra de som har kjennskap til rasen.

Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel se deg noen Scoobi-Doo filmer, for mye som kommer frem der er ikke tull. Haha...

Men en enestående rase jeg er veldig glad i.

Store vennlige kjemper som kan gi deg noen (litt for få) men likevel morsomme og fantastiske år.

Bare ikke prøv å putte en av dem inn i bilen til moren din sammen med buret til Akita, for da får vel du ikke plass selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men korleis vil en så stor hund gå sammen med Akita?

ho er jo ikkje så stor av seg, har hørt at når eg skal ha en hund til så bør den være på størrelse med Akita..?

og eg som første gangs eier, er dette en grei hund som nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men korleis vil en så stor hund gå sammen med Akita?

ho er jo ikkje så stor av seg, har hørt at når eg skal ha en hund til så bør den være på størrelse med Akita..?

og eg som første gangs eier, er dette en grei hund som nr 2?

Jeg hadde phalenen først,fikk hund nr 2 når hun var 1,5år som da er en boerboel de er til og med samme kjønn og det går helt utrolig greit

å hos meg veier minste2,5-3kg og største er 57kg å enda i vekst så det er en kjempe forskjell på mine to...så jeg ser ikke noe problemer i at du skaffe deg en GD...det blir somregel ikke noen fler problemer en det du lager selv:D

Lykke til,det er flotte hunder,men spiser mye mat;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som har Grand Danois har småhunder i tillegg (tibber, dvergpincher, chinese crested osv). (Og veldig mange har også to av samme kjønn.) Selv har jeg en GD og en Chinese Crested og jeg synes det var litt slitsomt da GDen var stor valp uten å helt skjønne hvor stor og sterk hun var i forhold til den eldre miniatyren (hadde motsatt først, altsp voksen GD og CC valp, og det var lettere), men det har nå gått greit og den lille har aldri blitt skadet. Begge er voksne nå og går flott i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at forskjellige kjønn ofte er enklest, da to av samme kjønn kan bli konkurrenter og sloss osv hvis det blir ille.

Men det går jo somoftes greit, ihvertfall hvis det er endel år mellom de to. Er de jevngamle kan det bli slossing om rangen hvis de er like. Har sett endel omplasseringer pga det, at de går ikke overens rett og slett.

jeg har også lyst på GD. En helsort. de er så flotte. (og spesielt de med kuperte ører)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at forskjellige kjønn ofte er enklest, da to av samme kjønn kan bli konkurrenter og sloss osv hvis det blir ille.

Det der tror jeg er veldig raseavhengig, og jeg har ikke inntrykk av at GDer er spesielt samme-kjønns-aggressive. Alle de jeg har kjent med GD har hatt dem sammen med andre GDer eller hunder av andre raser av samme kjønn, uten noen større problemer.

Jeg reagerer litt på at samme-kjønns-aggresjon blir framstilt som "normalt". Visst skjer det innen alle raser, men for de aller fleste tror jeg det rent praktisk er greiest å holde seg til hunder av samme kjønn, så slipper man stress i forbindelse med løpetid, hanhunder som skal passe på tispa si mot fremmede hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med agressivitet innen flokken, enten det har vært hannhund-hannhund, tispe-tispe eller hannhund-tispe.

Så lenge jeg er en leder for hundene og jeg behandler dem etter rang (den med høyest rang, som regel den eldste, får alle privilegier først) så går det bra.

Jeg vil heller ha hunder av samme kjønn, enn en av hver. Ikke lett å være hannhund (eller eier) i løpetiden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...