Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye fiser og raper en ku?


Nirm

Recommended Posts

Men hva skal vi gjøre med det selv om vi finner ut det? Drepe kyrne? Eller genmanipulere dem så de slipper ut mindre?

Jeg vil tro at det er en av de tingene de har tenkt å forske på? :|

Men klart, det er mye morsommere å bare tenke på at de forsker på raping og promping, liksom, det virker jo bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er en av de tingene de har tenkt å forske på? :|

Men klart, det er mye morsommere å bare tenke på at de forsker på raping og promping, liksom, det virker jo bare teit.

Dyreforsøk altså? Jaja, lykke til, får håpe de blir noe klokere av det...

EDIT: Ikke meningen å være frekk eller noe, jeg skjønner det bare ikke helt. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=506570

Tru om dette er en måte på å finne ut hvordan de skal beregne miljøavgift per ku etter hvor mye de raper og fiser? :ahappy:

:D .. javell. Stakkars bønder. De tjener jo ikke stort fra før, og nå tenker folk på å avlegge en miljøavgift på dyra også.

Vsst det er noe man skulle redusere, så er det fly. Har hørt at EN flytur slipper ut mer CO2 enn alle bilene i Norge tilsamen på et år. Eller noe sånt. Hørtes ikke helt rett ut, men noe i den duren.

Men synes man skal satse mer på busser, tog og slikt. Slik at folk heller tar det en å kjøre egen bil. Det tjener miljøet ganske mye på, vil jeg tro. Å så må vi satse mer på forskning, for å få sånne hydrogenbiler. Problemet er jo at hydrogenbilder er altfor dyre å produsere + at bensinstasjoner vil nok tape mye penger.

Så tenker jeg på alle dem som røyker. Skader ikke røyk naturen? Skulle heller satset på miljøavgifter der.

Vi må satse mer på forskning generellt, på ting som kan hjelpe miljøet. Oljen varer heller ikke evig, og tenk på hva som vil skje når vi går tom for oljen. Da kommer Norge til å slite skikkelig, viss vi ikke har en reserveplan på hvordan vi skal tjene penger.

Norge må satse på forskning + naturen/miljøet.

EDiT:

jeg er sterkt i mot genmanipulering i grunnen, og å fikse på dyr/levende ting gennerelt. Derfor synes jeg ikke at det er grunn til å endre på dem. Dyr har et vært i alle år. Og vi må bare innse at en stor del av naturendringene er menneskeskapte. Og derfor må vi fikse opp i det som vi gjorde galt. Eller i det minste prøve, og ikke prøve å legge skylden over på andre. Legge skylda på kyr :D ... Javellja.

Ting som vi kunne endret: Folk kunne sluttet å reise til syden på ferie, på grunn av flyreisen. Vi har jo nydelige strender her på Jæren.

Skru av lys, når vi ikke er i rommet.

altslags småting i grunnen, som kan hjelpe til med å spare miljøet. Sant, om vi gjør det engong kanskje, så vil kke det endre verden, men det er i lengden man ser virkningen av ting.

Nei, jeg kjenner bare at jeg blir ¨så irritert når vi skal bruke penger på å forske på "unyttige" ting. Vi trenger kyr til mat uansett. Og å sette miljøavgift på kyr er bare dumt. Det gjør bare at staten kan suge enda mer penger ut av oss.

For å si det kort: Jeg tror vi kommer til å ødelegge verden med den der genmanipuleringa. Vi er altfor mange folk på jorda, og den klarer ikke å "holde" på alt. Og vi ser at det er stort sett dyra dette vil gå ut over. Siden endringene er så himla store. De fleste dyr er utrolig tilpassa leveområdet sitt, derfor vil dette få fatale følger. DEt er jeg sikker på. Greit nok at arter dør ut. Slikt har alltid skjedd, men når det er så mange arter det er snakk om, så burde dette vekke bekymringer. Og nå vil vi jo lage større tomater osv (tror faktsik det er en del genmanipulering i mat allerede). Tanken er jo fin. men jeg er skeptisk. Tenk visst dette plutselig begynner å gå ut av kontroll, og vi starter produksjon av det perfekte menneske?

Men tilbake til dyra. Tenk på isbjørnen, nå vil jo isen smelte bort og den har ingen steder å gå, derfor tror jeg at den vil dø ut om noen år. Og vet du at slike gasser og lignende fra biler, følger vinden, og legger seg på isen , slik at smeltingsprossesen går mye fortere enn normalt.

Og fjellreven i Norge sliter også. Været blir varmere, noe som resulterer i at rødreven flytter oppover i fjellene. Rødreven er strerkere en fjellreven, derfor får den større tilgang på revir og mat. Rødreven er uffatelig tilpassningsdyktig(mitt intrykk). Den passer i byer, skoger, fjell osv. iden den klarer å lure til seg altslags mat. Og fjellrever som rømmer fra reveoppdrett ødelegger for fjellreven, for dem er "ødelagte" av oss, noe som kan resulterer i dårlige avkom, dersom den får parret seg med villrev.

Annet som jeg reagerer på er ulvene i Norge. Vi slipper ut sauer i skogen og forventer at ulver skal holde seg unna :D . Og ulvebestanden i Norge er så liten, at den trenger "nytt blod". Ellers så vil nok den også gå til H*****. og hadde det ikke vært for at vi drepte den, så tror jeg at det villle vært mere ulv i Norge i dag. Den er jo nesten dømd til døden.

Regnskogen som blir hogd ned altfor fort ødelleger mange arter. Arter som vi kanskje ikke har sett før. Regnskogen er jo tross alt jorda sine lunger. Det er fra regnskogen at vi får store deler av oksygenen fra. Og der er det uffatelig mange arter som dør ut per år, bare får at vi er så egoistiske og vil ha alt for oss selv.

Nei, tror jeg får stoppe nå. Men jeg er veldig interresert i naturen og deres dyr. Se hvor godt tilpassa de egentlig er til naturen, og hva følger det kan få dersom de skulle komme veldig store endrineger.

Jeg har problemmer me å ordlegge meg rett og forståelig (spesielt når jeg blir ivrig), men håper dere forstår noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke gjordt noe med kyrne etter forsøket.

Men etter det jeg har forstått skal det settes igang andre forsøk med fokus på hva slag fôr kua får tildelt, og om det er fôringsmidler som kan gis dyra for at de skal redusere metanutslippet. Det kan bli interessant å følge det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke gjordt noe med kyrne etter forsøket.

Men etter det jeg har forstått skal det settes igang andre forsøk med fokus på hva slag fôr kua får tildelt, og om det er fôringsmidler som kan gis dyra for at de skal redusere metanutslippet. Det kan bli interessant å følge det videre.

Aha, da er jeg mer med på det. I så fall er det jo smart. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...