Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye fiser og raper en ku?

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Vel, det er vel kanskje en viktig ting å forske på, om det er sånn at kuer slipper ut mer "miljøgifter" enn biler?

Skrevet
Vel, det er vel kanskje en viktig ting å forske på, om det er sånn at kuer slipper ut mer "miljøgifter" enn biler?

Men hva skal vi gjøre med det selv om vi finner ut det? Drepe kyrne? Eller genmanipulere dem så de slipper ut mindre?

Skrevet
Men hva skal vi gjøre med det selv om vi finner ut det? Drepe kyrne? Eller genmanipulere dem så de slipper ut mindre?

Jeg vil tro at det er en av de tingene de har tenkt å forske på? :|

Men klart, det er mye morsommere å bare tenke på at de forsker på raping og promping, liksom, det virker jo bare teit.

Skrevet
Jeg vil tro at det er en av de tingene de har tenkt å forske på? :|

Men klart, det er mye morsommere å bare tenke på at de forsker på raping og promping, liksom, det virker jo bare teit.

Dyreforsøk altså? Jaja, lykke til, får håpe de blir noe klokere av det...

EDIT: Ikke meningen å være frekk eller noe, jeg skjønner det bare ikke helt. :x

Skrevet
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=506570

Tru om dette er en måte på å finne ut hvordan de skal beregne miljøavgift per ku etter hvor mye de raper og fiser? :ahappy:

:D .. javell. Stakkars bønder. De tjener jo ikke stort fra før, og nå tenker folk på å avlegge en miljøavgift på dyra også.

Vsst det er noe man skulle redusere, så er det fly. Har hørt at EN flytur slipper ut mer CO2 enn alle bilene i Norge tilsamen på et år. Eller noe sånt. Hørtes ikke helt rett ut, men noe i den duren.

Men synes man skal satse mer på busser, tog og slikt. Slik at folk heller tar det en å kjøre egen bil. Det tjener miljøet ganske mye på, vil jeg tro. Å så må vi satse mer på forskning, for å få sånne hydrogenbiler. Problemet er jo at hydrogenbilder er altfor dyre å produsere + at bensinstasjoner vil nok tape mye penger.

Så tenker jeg på alle dem som røyker. Skader ikke røyk naturen? Skulle heller satset på miljøavgifter der.

Vi må satse mer på forskning generellt, på ting som kan hjelpe miljøet. Oljen varer heller ikke evig, og tenk på hva som vil skje når vi går tom for oljen. Da kommer Norge til å slite skikkelig, viss vi ikke har en reserveplan på hvordan vi skal tjene penger.

Norge må satse på forskning + naturen/miljøet.

EDiT:

jeg er sterkt i mot genmanipulering i grunnen, og å fikse på dyr/levende ting gennerelt. Derfor synes jeg ikke at det er grunn til å endre på dem. Dyr har et vært i alle år. Og vi må bare innse at en stor del av naturendringene er menneskeskapte. Og derfor må vi fikse opp i det som vi gjorde galt. Eller i det minste prøve, og ikke prøve å legge skylden over på andre. Legge skylda på kyr :D ... Javellja.

Ting som vi kunne endret: Folk kunne sluttet å reise til syden på ferie, på grunn av flyreisen. Vi har jo nydelige strender her på Jæren.

Skru av lys, når vi ikke er i rommet.

altslags småting i grunnen, som kan hjelpe til med å spare miljøet. Sant, om vi gjør det engong kanskje, så vil kke det endre verden, men det er i lengden man ser virkningen av ting.

Nei, jeg kjenner bare at jeg blir ¨så irritert når vi skal bruke penger på å forske på "unyttige" ting. Vi trenger kyr til mat uansett. Og å sette miljøavgift på kyr er bare dumt. Det gjør bare at staten kan suge enda mer penger ut av oss.

For å si det kort: Jeg tror vi kommer til å ødelegge verden med den der genmanipuleringa. Vi er altfor mange folk på jorda, og den klarer ikke å "holde" på alt. Og vi ser at det er stort sett dyra dette vil gå ut over. Siden endringene er så himla store. De fleste dyr er utrolig tilpassa leveområdet sitt, derfor vil dette få fatale følger. DEt er jeg sikker på. Greit nok at arter dør ut. Slikt har alltid skjedd, men når det er så mange arter det er snakk om, så burde dette vekke bekymringer. Og nå vil vi jo lage større tomater osv (tror faktsik det er en del genmanipulering i mat allerede). Tanken er jo fin. men jeg er skeptisk. Tenk visst dette plutselig begynner å gå ut av kontroll, og vi starter produksjon av det perfekte menneske?

Men tilbake til dyra. Tenk på isbjørnen, nå vil jo isen smelte bort og den har ingen steder å gå, derfor tror jeg at den vil dø ut om noen år. Og vet du at slike gasser og lignende fra biler, følger vinden, og legger seg på isen , slik at smeltingsprossesen går mye fortere enn normalt.

Og fjellreven i Norge sliter også. Været blir varmere, noe som resulterer i at rødreven flytter oppover i fjellene. Rødreven er strerkere en fjellreven, derfor får den større tilgang på revir og mat. Rødreven er uffatelig tilpassningsdyktig(mitt intrykk). Den passer i byer, skoger, fjell osv. iden den klarer å lure til seg altslags mat. Og fjellrever som rømmer fra reveoppdrett ødelegger for fjellreven, for dem er "ødelagte" av oss, noe som kan resulterer i dårlige avkom, dersom den får parret seg med villrev.

Annet som jeg reagerer på er ulvene i Norge. Vi slipper ut sauer i skogen og forventer at ulver skal holde seg unna :D . Og ulvebestanden i Norge er så liten, at den trenger "nytt blod". Ellers så vil nok den også gå til H*****. og hadde det ikke vært for at vi drepte den, så tror jeg at det villle vært mere ulv i Norge i dag. Den er jo nesten dømd til døden.

Regnskogen som blir hogd ned altfor fort ødelleger mange arter. Arter som vi kanskje ikke har sett før. Regnskogen er jo tross alt jorda sine lunger. Det er fra regnskogen at vi får store deler av oksygenen fra. Og der er det uffatelig mange arter som dør ut per år, bare får at vi er så egoistiske og vil ha alt for oss selv.

Nei, tror jeg får stoppe nå. Men jeg er veldig interresert i naturen og deres dyr. Se hvor godt tilpassa de egentlig er til naturen, og hva følger det kan få dersom de skulle komme veldig store endrineger.

Jeg har problemmer me å ordlegge meg rett og forståelig (spesielt når jeg blir ivrig), men håper dere forstår noe..

Skrevet

Det blir nok ikke gjordt noe med kyrne etter forsøket.

Men etter det jeg har forstått skal det settes igang andre forsøk med fokus på hva slag fôr kua får tildelt, og om det er fôringsmidler som kan gis dyra for at de skal redusere metanutslippet. Det kan bli interessant å følge det videre.

Skrevet
Det blir nok ikke gjordt noe med kyrne etter forsøket.

Men etter det jeg har forstått skal det settes igang andre forsøk med fokus på hva slag fôr kua får tildelt, og om det er fôringsmidler som kan gis dyra for at de skal redusere metanutslippet. Det kan bli interessant å følge det videre.

Aha, da er jeg mer med på det. I så fall er det jo smart. :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...