Gå til innhold
Hundesonen.no

Plukk opp hundebæsj


ms.dyrego

Recommended Posts

før jeg sier noe som helst mer vil jeg bare understreke at når jeg er med hundene våre på plasser der andre ferdes plukker jeg altid opp etter dem. noen ganger også etter andre som ikke er fult så ansvarlige.

men så til det jeg ville ta opp:

når jeg er og går tur irriterer det meg VELDIG at hester ikke har noe lignende regelverk

for å sette det på spissen så kan man si at en liten hund elter etter seg en spiseskje med avføring, mens en hest etterlater seg en dunge på størrelse med en liten hund. men den som ikke plukker opp etter den lille hunden kan i verste fall risikere avlivning finnes det ikke noe lignende regelverk for hester.

det er ufyselig når det ligger hestemøkk på ganfelt(hvor hester etter norsk lov ikke har lov å gå! de er faktisk for kjøretøy og regne når de blir ridd... med høyre regel og hele pakka) eller småveier.

og i skogen ligger det møkk overalt, og hvilken hund kan motstå "deilig" frisk møkk...

jeg synes det burde komme en lov som påbyr heste eiere å plukke opp.

HAR DU DYR, HAR DU ANSVAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar
før jeg sier noe som helst mer vil jeg bare understreke at når jeg er med hundene våre på plasser der andre ferdes plukker jeg altid opp etter dem. noen ganger også etter andre som ikke er fult så ansvarlige.

men så til det jeg ville ta opp:

når jeg er og går tur irriterer det meg VELDIG at hester ikke har noe lignende regelverk

for å sette det på spissen så kan man si at en liten hund elter etter seg en spiseskje med avføring, mens en hest etterlater seg en dunge på størrelse med en liten hund. men den som ikke plukker opp etter den lille hunden kan i verste fall risikere avlivning finnes det ikke noe lignende regelverk for hester.

det er ufyselig når det ligger hestemøkk på ganfelt(hvor hester etter norsk lov ikke har lov å gå! de er faktisk for kjøretøy og regne når de blir ridd... med høyre regel og hele pakka) eller småveier.

og i skogen ligger det møkk overalt, og hvilken hund kan motstå "deilig" frisk møkk...

jeg synes det burde komme en lov som påbyr heste eiere å plukke opp.

HAR DU DYR, HAR DU ANSVAR!

Egentlig hører ikke denne tråden under hundesonen da den dreier seg om uansvarlige hesteiere, men jeg svarer nå likevel så får en moderator heller flytte den.

Mener du seriøst at hesteeiere skal drasse på Rema-100 poser i saltasken og en spade på slep for å plukke opp hestemøkken ? Det kan jeg garantere deg at ingen kommer til å gjøre om det så hadde vært påbudt! Jeg forstår at noen ryttere velger å ri på fortauet - ettersom det kan være hesten ikke er 100% trafikksikker og vedkommende bare skal ri langs veien et kort stykke. Om hester driter på fortauet bør selvfølgelig rytteren ta ansvar, og hoppe av og skubbe møkken ut i veikanten - men det blir for dumt å plukke den opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ansvarsfulle ryttere hopper av hesten og skuffer møkken ut av veien om det er mulighet for at det kan være til sjenanse for andre. På den måten får man goodwill og tilgang til mange flere veier enn om man lar møkken ligge. Det har vært praksis samtlige steder jeg har holdt på med hest siden jeg var liten hvert fall.

Å sammenlikne hestemøkk og hundedrit - hestemøkk består av 'gress og vann', og er lettnedbrytelig - det forsvinner ved første regnskyll. Hundedrit setter seg verre fast i sko og klær, lukter ille og forsvinner langt fra like raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ansvarsfulle ryttere hopper av hesten og skuffer møkken ut av veien om det er mulighet for at det kan være til sjenanse for andre. På den måten får man goodwill og tilgang til mange flere veier enn om man lar møkken ligge. Det har vært praksis samtlige steder jeg har holdt på med hest siden jeg var liten hvert fall.

Å sammenlikne hestemøkk og hundedrit - hestemøkk består av 'gress og vann', og er lettnedbrytelig - det forsvinner ved første regnskyll. Hundedrit setter seg verre fast i sko og klær, lukter ille og forsvinner langt fra like raskt.

Gode argumenter. Jeg har alltid skuffet møkken ut av veien når jeg har vært på ridetur, og det har vært vanlig der jeg har ridd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor i alta og vi har et raskt voksende heste miljø

jeg synes ikke at det er urimelig at en heste eier skal plukke opp. har man dyr har man ansvar.

vis noen synes det er for mye å ta opp dritt burde de gi dyrene sine et bedre hjem!

kanskje er det andeledes andre plasser, men hær ligger det et mye brukt gangfelt på ca 1/2 mil med så mye dritt at man må gå slalom. så når du kommer hjem må poter vaskes før man kan ta hund inn...

vis heste eiere hadde en trussel om dødsdom over hestens hode, som vi hunde eiere har ovenfor hund, ville flere tenkt seg om og de som ikke gjorde det ville ikke lengere være eiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva som er det store problemet med hestebæsj jeg.. Kan se at det er litt uffent på sykkelsti, men mange ryttere hoppet av og skuffer det til siden.. men kan ærlig ikke se helt hva som er problemet i skogen..?

Ikke lukter det, ikke setter det seg i skoene, og det er borte etter en uke!

Hvis hestebæsj er så utrolig ille, så se til å få komunene til å lage noen skikkelige ridestier! så er problemet løst! Men ridestier, og veier hvor hester har sin plass finnes nesten ikke her til lands! Og det er i mine øyne en skam!

Hesten burde få lov til å se noe annet enn ridehusets 4 vegger den også!

Det er nå min mening i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva som er det store problemet med hestebæsj jeg.. Kan se at det er litt uffent på sykkelsti, men mange ryttere hoppet av og skuffer det til siden.. men kan ærlig ikke se helt hva som er problemet i skogen..?

Ikke lukter det, ikke setter det seg i skoene, og det er borte etter en uke!

Hvis hestebæsj er så utrolig ille, så se til å få komunene til å lage noen skikkelige ridestier! så er problemet løst! Men ridestier, og veier hvor hester har sin plass finnes nesten ikke her til lands! Og det er i mine øyne en skam!

Hesten burde få lov til å se noe annet enn ridehusets 4 vegger den også!

Det er nå min mening i hvertfall!

Jeg er 100% enig.

De fleste hetseeirer hopper av hestn å skyver møkka inntil siden.

Dessuten som sagt over så er det velfig fort borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestemøkk er ekkelt.. Syns det burde vært påbudt å plukke den opp, eller i alle fall skyve den ut av veien. :lol::P

Det finnes jo sånne poser som man fester bak på hestene gjør det ikke? Jeg skjønner jo at man ikke kan bruke disse på ridetur i skog og mark selvsagt, men det må vel kunne gå an å bruke dem om man rir i byen eller tettbegygde steder??

Jeg syns det er ti ganger eklere med en gedigen hestedrit som ligger over hele veien, enn en hundedrit som faktisk er veldig mye mindre, og som ligger på siden av veien...

I skogen er det selvsagt noe annet, jeg plukker ikke opp hundedriten etter min hund i skogen heller, med mindre hun driter mitt på stien. Det burde også være en selvfølge for hesteeiere å dytte driten ut på siden om hesten driter på stien..

Jeg lurer litt på hva som er det store problemet med hestebæsj jeg.. Kan se at det er litt uffent på sykkelsti, men mange ryttere hoppet av og skuffer det til siden.. men kan ærlig ikke se helt hva som er problemet i skogen..?

Ikke lukter det, ikke setter det seg i skoene, og det er borte etter en uke!

Hvis hestebæsj er så utrolig ille, så se til å få komunene til å lage noen skikkelige ridestier! så er problemet løst! Men ridestier, og veier hvor hester har sin plass finnes nesten ikke her til lands! Og det er i mine øyne en skam!

Hesten burde få lov til å se noe annet enn ridehusets 4 vegger den også!

Det er nå min mening i hvertfall!

Hestemøkk lukter... I alle fall for de som ikke er vandt til hest :P

Det er en del ridestier for hester i oslo mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestemøkk lukter... I alle fall for de som ikke er vandt til hest :lol:
Så du som er vant til hund synes ikke at hundedrit lukter? :P Jeg er vant med både hund og hest - og hestebajs lukter ikke i nærheten av det hundebajs lukter!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du som er vant til hund synes ikke at hundedrit lukter? :P Jeg er vant med både hund og hest - og hestebajs lukter ikke i nærheten av det hundebajs lukter!

:P det er sant, men hestebajs lukter fremdeles, ikke i nærheten av de fleste hundedriter, men likavel..

Forresten, om du har illeluktende drit etter hunden kan jeg anbefale V&H, avføringen blir så og si luktfri :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal ta opp etter elgen osv da?!?

Begynne forvente at elgen tar med seg sin egen drit eller spise den da?

Hva er det værste litt heste møkk kan gjøre da? En trår i det? Får bruke øya da!

Hunden ruller seg i det, evt spiser litt? Det lukter ikke ille av hestemøkk som av anna drit,følg m på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du morsom?

Det er kjempe farlig å henge en pose med hestemøkk på hesten.

Aldri hørt om noen som har gjort det, å håper ingen gjør det heller.

Det bør holde å skyve det inn til kanten altså!

snakket om en pose som man hang bakpå hesten, og så datt møkken oppi, når den falt oppi kastet man den i næreste bosspann.. Er ikke jeg som har funnet det opp, mener å ha hørt om det..

Er en del steder det er ekkelt om det ligger hestedritt inntil sidene, f.eks i byen, eller i boligstrøk, og for late mennesker, så kan gjerne løsningen være pose på hesten..

I naturen og sånn ellers, så holder det selvsagt at eier skyver dritten ned i grøftekanten, eller ut av stien..

Men altså, helt seriøst, syns ikke dere som rir det er ekkelt og irriterende å måtte gå store omveier rundt de svære hestemøkkene som gjerne opptar et helt fortau?? I tillegg måtte risikere at hunden spiser litt hestedritt i tillegg?

Hvem skal ta opp etter elgen osv da?!?

Begynne forvente at elgen tar med seg sin egen drit eller spise den da?

:lol::P litt ot kanskje?? elg er et fritt dyr.. og jeg må si at jeg aldri har sett, eller vært plaget av elgedritt i boligstrøk, eller i byn.. Har en skjelden gang sett elgdritt på tur... Elgdritten er forresten veldig liten og består av harde klumper, og ikke sammenlignbar med hesten sin dritt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må bli et flott syn når alle hester får kroker på sidene til å henge kjempe-bæsjeposer på! og selvsagt en ekstra krok til spade og kostebrett!!

Og enda bedre blir det når denne stakkars hesten får panikk fordi bajseposen henger seg fast i en gren. Hesten springer da det den er god for mens rytter, poser, spader og bajs spruter i alle retninger!

JAAA! BAJSEPOSER PÅ HEST MÅÅÅ BLI PÅBUDT!

(herregud folkens, det er bare gress)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::P litt ot kanskje?? elg er et fritt dyr.. og jeg må si at jeg aldri har sett, eller vært plaget av elgedritt i boligstrøk, eller i byn.. Har en skjelden gang sett elgdritt på tur... Elgdritten er forresten veldig liten og består av harde klumper, og ikke sammenlignbar med hesten sin dritt :P

Skreiv osv med tanke på andre dyr også..

Var ikke i by jeg skreiv om akuratt.

Når hesten min driter skarker jeg det ut i grøfta. Jeg kommer aldri til å ta med meg driten hvertfall.

Ingen andre jeg kjenner som rir tror jeg hadde giddi gjort det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må bli et flott syn når alle hester får kroker på sidene til å henge kjempe-bæsjeposer på! og selvsagt en ekstra krok til spade og kostebrett!

Og enda bedre blir det når denne stakkars hesten får panikk fordi bajseposen henger seg fast i en gren. Hesten springer da det den er god for mens rytter, poser, spader og bajs spruter i alle retninger!

JAAA! BAJSEPOSER PÅ HEST MÅÅÅ BLI PÅBUDT!

(herregud folkens, det er bare gress)

og hundedrit er bare kjøtt og annet mat.. Så hvorfor gidde å plukke opp det egentlig?? :rolleyes:

Kanskje poseløsning er en dårlig løsning, ikke vet jeg.. den er i alle fall bedre enn at det skal ligge hestedritt over alt.. EKKELT! Skjønner egentlig ikke at dere ikke ser at det er ekkelt?? Godt mulig at flertallet dytter dritten inn til siden, men det virker ærlig talt ikke sånn..

EDIT: jeg skrev forresten pose om BYSTRØK og BOLIGSTRØK, det er ikke så veldig masse greiner der at det gjør noe.. I skog og mark kan selvsagt hestene (akkurat som hundene) drite så mye dem vil, så lenge det ikke er midt på stien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv osv med tanke på andre dyr også..

Var ikke i by jeg skreiv om akuratt.

Når hesten min driter skarker jeg det ut i grøfta. Jeg kommer aldri til å ta med meg driten hvertfall.

Ingen andre jeg kjenner som rir tror jeg hadde giddi gjort det heller!

det er vel ikke så mange andre dyr enn hund, katt og hest, som er menneskeid som går i boligstrøk og på turstier og sånt. Sier seg selv at man ikke kan plukke opp etter kattene, men hund og hest burde vært en selvfølge at folk fjerner avføring etter, eller skyver det ut i veien slik at man kan gå på fortauene uten å tråkke i dritt hele tiden. Om en person skulle finne på å ridd på en ku, eller annet dyr, skal jo selvsagt denne personen fjerne avføringen til dette dyret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: jeg skrev forresten pose om BYSTRØK og BOLIGSTRØK, det er ikke så veldig masse greiner der at det gjør noe.. I skog og mark kan selvsagt hestene (akkurat som hundene) drite så mye dem vil, så lenge det ikke er midt på stien...

Er det problem om hestedriten blir sparka ut i grøfta i by-boligstrøk da?

Når du er slike steder har du øye med hunden din så godt som hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det problem om hestedriten blir sparka ut i grøfta i by-boligstrøk da?

Når du er slike steder har du øye med hunden din så godt som hele tiden..

hovedproblemet mitt er at jeg syns hestedritt er vel så ekkelt og upent som hundedritt.. Det er heller ikke et stort problem å unngå å tråkke i hundedritt, men likavell er det normal folkeskikk å plukke opp etter hunden. De fleste steder går det jo bra at hestemøkken blir sparket ut til siden, så lenge det ikke er steder der barn leker ol, og det er det jo ofte i boligstrøk. Ellers så hadde i alle fall jeg vært meget fornøyd om alle som red sparket dritten ut i grøftekanten.

Vet også at veldig mange andre mennesker irriterer seg grønn over all hestemøkken som ligger gatelangs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, men faktummet er faktisk at en hest veier mellom 300-800 kg, og det kommer ut litt mye til at man kan gå rundt med pose og plukke det opp!! Og håper de fleste skjønner at om man henger en pose bak på et fluktdyr, ja, da går de FORT og UKONTROLERT forover!!

kanskje jeg som er rar, og som er lett for inngrodd i stall, men jeg synes ikke hestebæsj er på langt nær så ekkelt som hundebæsj..

Og selv om flesteparten hopper av hesten sin, og sparker møkka ut av veien, er det alltid noen som ikke vil gjøre det, akkurat på samme måte som at noen ikke plukker opp etter hundene!

Så, desverre, så lenge hester fremdeles er husdyr, som brukes av mennesker, så vil det ligge bæsj noen steder!

Med mindre man da nekter hester å forlate stallen og da kunne man likegjerne skutt hele gjengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg som er rar, og som er lett for inngrodd i stall, men jeg synes ikke hestebæsj er på langt nær så ekkelt som hundebæsj..

Det er nok fordi du er inngrodd i stall :P Jeg syns at bajs, uansett om den er fra hund eller hest, bør fjernes fra fortau, gangstier og turstier..

Men egentlig tror jeg vi i bunn og grunn er enige.. Hestemøkken bør fjernes fra gangfelt, og stier.. Enten man plukker den med seg, eller man sparker den ut i grøften der ingen ferdes, får være det samme :lol:

Du var forresten veldig opphengt i den posen, jeg spurte om noe sånt fantes, ikke noe mer.. :P Du sier at det ikke gjør det, så da er det vel ikke mer å diskutere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var forresten veldig opphengt i den posen, jeg spurte om noe sånt fantes, ikke noe mer.. :lol: Du sier at det ikke gjør det, så da er det vel ikke mer å diskutere..

Jeg har aldri hørt om noe sånt hvertfall..

Uansett, hadde blitt veldig knotete og holde på en pose(evt. en spesial bag til hestemøkk om det kommer på markedet en gang)mens man rir til man så en søppelkasse. Noe det ikke er i skogen der jeg rir så måtte tatt det med tilbake til stallen.. logik.png

Skjønner helt klart hva dere mener, hvertfall i boligstrøk osv.

Ærlig, så syns jeg ikke hester har noe der å gjøre... En grunn til at jeg ikke er der med hestene mine. :P

Men i skogen er det en anna sak syntes jeg. Skau er skau! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...