Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergiker med hund


Lollipopp

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurerpå om det er noen dere ut som er ellergisk mot hund, men som har hund fordet.

Selv har jeg drevet med hest i ca. 10 år, og det har gått helt greit selv om jeg er veldig allergisk mot

høy, støv og hest.

Nå skal jeg få meg hund. Bestemte meg for å ikke la allergien stoppe meg,

men hvis noen der ute selv er allergikere og har hund hadde det vært fint å hvite hvordan hverdagen fungerer.

Har dere noen lure triks som å støvsuge hunden etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg er kraftig allergisk mot katter og hunder. Alikevel har vi 2 katter og en hund.

hunden sover i sengen min.

og har aldri reagert.

MEN bestefar min har katt, en som egentlig var min. den tåler eg ikkje.

det samme var det med et vennepar som hadde hund, den kunne ik være i det samme rommet som meg.

Akita har en god del pels, mens den eg raegerte på var helt korthåra. spør om du kan låne en hund av den typen du ønsker først, det tror eg ville vært lurt.

men ville vært kjempe kjipt for deg om det ikkje går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk men har to hunder likevel (Alaska Husky). Jeg er allergisk mot hunder, katter og forskjellige andre ting. Det finnes jo "allergi vennelige" hunder. Jeg reagerer på noen hunder og noen katter, det kommer ann på hvordan pelsen er og hvilke fettstoffer det er i pelsen til dyret. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går fint det så lenge allregikeren ikke er i hus nå jeg bader og føner voffsene.

Er han hjemme når jeg gjør slikt så renner han fra øyner og nese, men til dagli så går det greit, ingen reaksjoner på voffsene i det hele tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen generelle råd:

*Vask ofte.

*Ikke ta deg i ansiktet etter at du har holdt på med hunden.

*Ikke la hunden slikke deg i ansiktet.

*Ikke ha hunden i møblene, og soverommet burde være totalt hundefri sone.

*Bad hunden jevnlig, bruk gjerne petal cleanse, den skal visstnok hjelpe.

*Børst hunden utendørs eller på et eget rom som du ikke oppholder deg i heletiden, stua f.eks egner seg dårlig. aller helst bør hunden børstes av noen andre enn allergikeren.

Tispe er ofte bedre enn hannhund, da hannhunder gjerne griser seg mer til når de markerer, dette gjelder jo da kun om man reagerer på urinen.

Langhåret er ofte bedre enn korthåret, på de langhårede hundene kommer du ofte i mindre kontakt med hudpartikler fra hunden, som man ofte reagerer på, fordi de disse blir liggende mer inntil hunden, "gjemt" av pelsen, enn på en korthåret hund.

Mitt aller beste råd vil være å finne en rase du reagerer på så lite som overhodet mulig, ikke bare velg noe og tross allergien helt, for det fungerer ikke i det lange løp. Så, velg ut raser du liker i gemytt, bruksområde osv, og test ut hvor mye du reagerer på de.

Vær også klar over at allergien kan utvikkle seg og bli verre over tid.

Jeg har selv allergi mot alle pelsdyr, men har likevell to hunder og to katter, det går fint det, selvom man jo må lide litt, men det er de verdt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hunder og andre pelsdyr. Jeg merket at jeg reagerer mye mer på korthårede hunder og hunder som ikke bades like ofte som min. Jeg ligger med min hund i senga, noe jeg egentlig ikke burde gjort. Jeg har tabletter for allergien så det er ikke helt forj*vlig. hehe. Men det er selvsagt vært det! Når jeg stelte hest ble jeg skikkelig forkjøla og nøys hele tiden. Med kaninene mine fikk jeg skikkelig vondt i halsen (ble helt tett) og hunden klør og renner jeg i øynene av. men det er jo ikke hele tiden selvsagt :P Bader han ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret er ofte bedre enn korthåret, på de langhårede hundene kommer du ofte i mindre kontakt med hudpartikler fra hunden, som man ofte reagerer på, fordi de disse blir liggende mer inntil hunden, "gjemt" av pelsen, enn på en korthåret hund.

er dette noe som er bevist, eller noe du har erfart?

Min erfaring er at hunder med lite eller ingen kroppslukt, går bedre overends med allergikere. Det er også veldig mange allergikere som kan ha dvergpinscher og pinscher, dette er begge korthårede hunder, og det er også hunder så og si uten kroppslukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette noe som er bevist, eller noe du har erfart?

Min erfaring er at hunder med lite eller ingen kroppslukt, går bedre overends med allergikere. Det er også veldig mange allergikere som kan ha dvergpinscher og pinscher, dette er begge korthårede hunder, og det er også hunder så og si uten kroppslukt.

Vel, som det meste med allergi så er det individuellt.

MEN, det SIES at langhåret er bedre(Om det er bevist er jeg ikke sikker på), og det er vel ganske åpenlyst, nettopp fordi at man gjerne reagerer på hudpartikler, og på en korthåret hund ligger disse mer "opp i dagen" enn på en langhåret, dermed kommer man mer i kontakt med nettopp disse partiklene noen reagerer på om man har en korthåret hund.

Dog, unntak finnes, jeg tåler veldig godt korthårsmynder(Whippet og greyhound er de jeg har testet ut) f.eks, selvom de er korthårede. Så individuelle forskjeller, samt forskjeller fra rase til rase er det jo.

Kroppslukt kan ha noe og si, den kan jeg si meg enig i, jeg merker selv at jeg reagerer mer på hunder som stinker på fem mils avstand enn myndene, eller f.eks sheltien som jeg har, som nærmest ikke lukter, men igjen, individuelle forskjeller her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. dette er kjempe nyttig.

Jeg har allerede valgt hund, og han er desverre ikke av den allergi vennlige rasen.

Men han er en jeg bare mååå ha :P Å må man så må man :P

Fortsett gjerne å send inn tips.

Tusen takk

Men husk nå å se om du kan få låne en (gjerne flere) hund(er) av denne rasen hjem slik at du kan sjekke hvorvidt du reagere på denne. Det er vanskelig å kalle en rase allergivennlig siden det alltid er noen som vil reagere på den okke som. Det kommer alt an på allergikeren OG individet av hund/rase.

EDIT: ...liten tanke til vedr hvorfor det er så viktig å få lånt seg en hund av samme type. Du skylder den hunden du tar til deg at du på forhånd undersøker mest mulig for å unngå å måtte levere ham fra deg, hvis reaksjonene dine skulle bli for jævlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som det meste med allergi så er det individuellt.

MEN, det SIES at langhåret er bedre(Om det er bevist er jeg ikke sikker på), og det er vel ganske åpenlyst, nettopp fordi at man gjerne reagerer på hudpartikler, og på en korthåret hund ligger disse mer "opp i dagen" enn på en langhåret, dermed kommer man mer i kontakt med nettopp disse partiklene noen reagerer på om man har en korthåret hund.

Dog, unntak finnes, jeg tåler veldig godt korthårsmynder(Whippet og greyhound er de jeg har testet ut) f.eks, selvom de er korthårede. Så individuelle forskjeller, samt forskjeller fra rase til rase er det jo.

Kroppslukt kan ha noe og si, den kan jeg si meg enig i, jeg merker selv at jeg reagerer mer på hunder som stinker på fem mils avstand enn myndene, eller f.eks sheltien som jeg har, som nærmest ikke lukter, men igjen, individuelle forskjeller her også.

oki, ja jeg skjønner absolut tankegangen :P For noen kan det kanskje også hjelpe å velge en rase som ikke røyter veldig mye. Er jo en del som reagerer på hårsekkene og håret fra dyret også, og da er det ikke veldig bra om det ligger over alt.

Jeg selv er allergisk mot katt. Det har bare til nå vært en katt jeg så og si ikke har reagert på, og det har vært langhårskatten til min søster. Jeg har aldri vært i kontakt med med noen korthårede katter, så aner ikke om det er bedre for meg, men vet at jeg reagerer på de fleste langhårede katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først en hund som jeg tålte.

Så en hund jeg ikke tålte, da hadde jeg øyedråper og nesespray, badet han hver uke.

Nå har jeg hund jeg tåler godt, bruker ikke medisiner, men merker det når jeg steller pelsen, pga fettlaget.

Men jeg må bade han når han er ferdig, så går det greit, lever greit med det.

Tenker ikke så mye på allergien.

Jeg er heldig som har en så mild allergi!

Hunden min røyter ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...