Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor er hunden når den er alene?

Raksha

Recommended Posts

Hvor pleier hundene deres å velge å være når de er alene? De som går løse i leiligheten.

Knøttis har lagt sin elsk på badet, så om jeg klarer å liste meg til døra og låse opp uten at hun hører det, så kommer hun alltid ut fra badet. Tror hun har lagt sin elsk på varmekablene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når døra åpnes opp er hun på plass for å ønske velkommen (jeg må gjennom en ytterdør til felles oppgang først, så hun rekker fram før jeg får åpnet vår dør) - men det er jo visse spor som forteller hvor hun har vært. Som regel er det varm grop på ett av tre steder; senga mi, sofakroken (hun har sin egen krok med teppe) eller stolen hennes. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Fibi stort sett ligger i senga mi. Hun er kjapp til å gå inn på soverommet som for å markere at det er greit at vi går, sånn når hun skjønner at hun ikke skal være med. Kommer jeg hjem litt før en vanlig, er det en søvndrukken dame som kommer luskende ut for å ønske meg sånn passe velkommen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bastian veksler mellom kurven sin, godstolen og teppet på stua. Slik han alltid gjør.

Men hvis jeg lar soveromsdøra stå åpen sniker han seg opp i senga, og hvis sofaputene er nede ser jeg varmegropen han har skyndt seg ned fra... :blink:

Ferska han på varmegulvet på badet en gang også.

Tror egentlig han flytter seg mye rundt, på samme vis som han gjør når vi er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie han lægger sig det første stykke tid foran døren ud til gangen og venter på os, derefter rykker han ind på deres tæppe i stuen eller i lænestolen, som han har et tæppe i.

Einstein lægger sig enten på køkkengulvet eller stuegulvet, da det er dejligt køligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster : teppet på stua, kurven sin, sofaen på pledd...

Decoy : overalt....., hovedsaklig, soffaen med 6puter rundt seg, eller ved den venstre høyttaler i kinoen, alltid den...

han reiser seg ofte å går 2meter for så å klaske ned igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorre ligger stort sett i senga mi, enten døra var åpen eller lukket når jeg dro.

Han står alltid rett innenfor døra og ønsker meg lykkelig velkommen hjem, men det er alltid spor etter "oppredning" som ikke jeg har gjort, i senga...

Han legger seg aldri der når jeg er hjemme, da ligger han som regel i senga si i stua, eller evt. på badegulvet. Sofaen gidder han som regel kun å ligge i når jeg samtidig gidder å klø han under haka eller på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIne 2 har stua, 2 ganger og kjøkken og boltre seg på når vi er borte.

Hampus liker å se hvor mor drar, så han sjekker i vinduet om jeg går i stallen ( som ligger nedenfor huset ) eller feks til bilen for å kjøre bort.

Som regel så sovner han der, i vinduskarmen, eller han tar sofaen.

Linus legger seg ofte på varmekablene i yttergangen både når vi er hjemem og når vi drar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taika ligger som regel i senga mi når jeg drar om morgenen, men når jeg kommer hjem ligger hun oftest i kurva si i yttergangen. Her har hunden tilgang til tre etasjer (- alle soverom utenom mitt) så det varierer egentlig ganske mye, selv om jeg oftest finner henne i kurva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å vite når jeg ikke er der, og begge står ved inngangsdøra å logrer når vi kommer hjem. Men jeg kan garantere 100% at Bella ligger i senga, hun ligger aldri på gulvet, med mindre hun ikke har noe valg. Albin ligger nok enten på dyna si på soverommet eller utenfor kjellerdøra i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har mer eller mindre hele huset til disposisjon, siden vi ikke har så mange dører å lukke.. :blink: Kjøkkenet (med tilbehør), stuen, gangen/hallen og loftstuen. Vindfanget er ofte lukket, det samme med badene, (kontoret) og soverommene. Noen ganger lar jeg døren til soverommet vårt stå litt på gløtt, og da finner hun alltid en god plass i sengen; kjenner den fremdeles er varm når vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese. Har alltid hatt vanedyr, jeg. Aro lå enten i senga mi eller klin inntil døra. Han kunne sove så tungt at han ikke våkna før jeg lukka opp ytterdøra og han omtrent trilla ut. Rikke pleide ligge i senga eller i sofaen nede i stua. Var det veldig kaldt kunne hun finne på å gå på badet for å ligge på noen klær eller varmekablene. Rexie bodde i kjellerstua da jeg bodde hjemme, og da de flytta adopterte hun et soverom oppe i det nye huset så hun hadde full oversikt over døra og veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vel... Med tanke på at Josie har midd-allergi, så får hun ikke lov til å ligge i sofa o.l. når jeg ikke er hjemme, hun legger seg som regel på flisene i gangen eller på et teppe hvis hun er i det "frosne" hjørnet. Teppet vaskes/byttes forøvrig daglig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Maia har kun vært alene hjemme 2 ganger og da ligger hun i katte kurven ( ja den er liten) men spørs hvor hun legger seg når hun blir stor da. blir vel sofaen da regner jeg med siden hun ligger og drar seg der når jeg sitter der. Eller så får jeg kjøpe en ny seng til henne når hun blir stor. (Hun har ett teppe og ligge på om natten på soverommet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...