Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie på hundesonen?

Milano

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har Australsk kelpie her?

Ser etter å kjøpe en ny hund til høsten. Hvordan er daglig aktivietsnivå?

Hvordan vil den være sammen med gårdsdyr som høne, geit/sau og kveg når den ikke blir brukt til gjeting overhodet?Hvordan er de med ukjente mennesker?

+ / - med rasen?

Takk! :innocent:

Skrevet
Noen som har Australsk kelpie her?

Ser etter å kjøpe en ny hund til høsten. Hvordan er daglig aktivietsnivå?

Hvordan vil den være sammen med gårdsdyr som høne, geit/sau og kveg når den ikke blir brukt til gjeting overhodet?Hvordan er de med ukjente mennesker?

+ / - med rasen?

Takk! :thumbs:

Det er vel bare jeg som har rasen her. Aktivitetsnivået er høyt, spesiellt i ung alder. Dem fleste jeg kjenner har ikke problemer med å ha den rundt andre dyr. Dem blir brukt noe til gjeting, men det er ingen BC (med mindre du da titter på Working Kelpie som er en annen rase)

Ukjente mennesker? Like sosiale som dem dem kjenner fra før :innocent: Bare ta kontakt om du lurer på noe. Ellers fins det mange linker på hjemmesiden min.

Skrevet
Det er vel bare jeg som har rasen her. Aktivitetsnivået er høyt, spesiellt i ung alder. Dem fleste jeg kjenner har ikke problemer med å ha den rundt andre dyr. Dem blir brukt noe til gjeting, men det er ingen BC (med mindre du da titter på Working Kelpie som er en annen rase)

Ukjente mennesker? Like sosiale som dem dem kjenner fra før :lol: Bare ta kontakt om du lurer på noe. Ellers fins det mange linker på hjemmesiden min.

Flere som har kelpie gitt... Er endel missforståelser og misstolkninger ute og går angående Australsk Kelpie. Er bare i norge Show Kelpien blir kalt australsk kelpie. Internasjonalt er det hovedkategorien for de to rasene Working og Show, hvor Working Kelpien er den opprinnelige rasen og show kelpien er avlet videre på. desverre har ikke NKK fått dette med seg.

(opprinnelig var den australske kelpien en gjeterhund, derav working kelpie)

Skrevet
Flere som har kelpie gitt... Er endel missforståelser og misstolkninger ute og går angående Australsk Kelpie. Er bare i norge Show Kelpien blir kalt australsk kelpie. Internasjonalt er det hovedkategorien for de to rasene Working og Show, hvor Working Kelpien er den opprinnelige rasen og show kelpien er avlet videre på. desverre har ikke NKK fått dette med seg.

(opprinnelig var den australske kelpien en gjeterhund, derav working kelpie)

Hvor har du fra at det bare er i Norge dem blir kalt Australsk Kelpie? I dem fleste land har du Australsk Kelpie (som du kaller Show Kelpie, ett begrep som er lite brukt i andre land enn Australia) og Working Kelpie bruker det navnet eller Australian Stock Dog. Det fins ingen Kelpie registrert som "Show".

Faktisk er det eneste landet hvor det er store problemer med å skille mellom rasene, er i Norge.

FCI har ikke noen regstrerings ansvar ovenfor WK, men NKK tar fortsatt å registrer dem. WK har ingen rasestandard. NKK har altså fått dette med seg og rasen er delt om du går inn på Dogweb :lol:

Skrevet
FCI har ikke noen regstrerings ansvar ovenfor WK, men NKK tar fortsatt å registrer dem. WK har ingen rasestandard. NKK har altså fått dette med seg og rasen er delt om du går inn på Dogweb :lol:

Dette blir vel litt som "grå" schæfer. Den er slik fra opprinnelsen, men har fått en standard og har utviklet seg. Den "grå" er ikke "riktig" lenger.

Jeg har vært på kurs med en såkalt 3 working kelpie (svensk, i sverige på gjeterhundkurs), og jeg må si at jeg kunne ikke se forskjell på de i forhold til Jeanette sin Blaze. Både i gemytt og fasong.

Uttaler meg helt uten grunn, men snuser litt på rasen og prøver å få med meg det meste om den :P

Skrevet
Hvor har du fra at det bare er i Norge dem blir kalt Australsk Kelpie? I dem fleste land har du Australsk Kelpie (som du kaller Show Kelpie, ett begrep som er lite brukt i andre land enn Australia) og Working Kelpie bruker det navnet eller Australian Stock Dog. Det fins ingen Kelpie registrert som "Show".

Faktisk er det eneste landet hvor det er store problemer med å skille mellom rasene, er i Norge.

For å korrigere litt her nå. Rasen er fra eldre tider og på den tiden ble det da virkelig ikke stilt ut hunder?? Først var det bare AK deretter ble rasen delt og show tok over AK tittelen og WK ble Stock dog. Men poenget er at orginalhunden er WK og ikke Show. Derfor synes jeg at det er litt feil at Show blir kalt AK, når det er en hund som har blitt avlet fra WK..

MEN hundene er jo ganske like spør du meg utseendemessig. Største forskjellen er vel navnen og hva de brukes til;)

Skrevet
Dette blir vel litt som "grå" schæfer. Den er slik fra opprinnelsen, men har fått en standard og har utviklet seg. Den "grå" er ikke "riktig" lenger.

Jeg har vært på kurs med en såkalt 3 working kelpie (svensk, i sverige på gjeterhundkurs), og jeg må si at jeg kunne ikke se forskjell på de i forhold til Jeanette sin Blaze. Både i gemytt og fasong.

Uttaler meg helt uten grunn, men snuser litt på rasen og prøver å få med meg det meste om den :lol:

Rasen er helt delt og kan ikke blandes på lik linje med "Grå" og vandlig Schäfer. Å blande WK med AK er egentlig som å blande Gordon setter med Engelsk Setter, det er regnet som to raser og deler egentlig bare navnet. WK er en "ikke godkjent" rase i forhold til FCI og har ingen standar (og kommer nok aldri til å få det sa Australsk Working Kelpie Consul ikke har noe interesse av det)

Dette gjør også at Wk har en mye større spredning i utseende og gemytt på lik linje med som vi iblandt ser på BC...

Men i norden var vi sent ute med å få med delingen så den Australsk Kelpie stammen i Norden er opprinnelig en kombinasjone av begge raser da NKK ikke helt skjønnte seg på dette og registrerte dem som AK alle sammen. Først i senere tid (2001/2002) skjønnte dem at det var to raser. Dette gjør egentlig rasen AK unik i Norden (ifølge Australske AK oppdrettere) da arbeidsegenskapene og utseende på AK i Norden er ekstaordiner da dem aldri har blitt sett på som en "Show" rase. Så i Norden fins det smutthull som gjør at rasene kan kombineres (noe som er bra for AK som har en litt dårlig avlsbase å hente fra Australia når det gjelder arbeidsegenskaper)

Skrevet

Hvis egenskapene til den nordiske Australsk Kelpie er mye nærmere Working Kelpie, hvordan er Australsk Kelpie ellers i Europa?

• 4 weeks later...
Skrevet
Rasen er helt delt og kan ikke blandes på lik linje med "Grå" og vandlig Schäfer. Å blande WK med AK er egentlig som å blande Gordon setter med Engelsk Setter, det er regnet som to raser og deler egentlig bare navnet. WK er en "ikke godkjent" rase i forhold til FCI og har ingen standar (og kommer nok aldri til å få det sa Australsk Working Kelpie Consul ikke har noe interesse av det)

Dette gjør også at Wk har en mye større spredning i utseende og gemytt på lik linje med som vi iblandt ser på BC...

Hvordan kan du si at å blande en WK og Ak er som blande setter med gorden? de har jo utspring fra samme rase... Er helt med på at det er to raser, men de kommer fra samme... Menmen..

For å svare Titus&Adèle så er det en godlynet hund med mye energi! Vår hund som da er en WK går godt sammen med alle gårdsdyr og er ikke noe utpreget gjetet, men liker å ha et overblikk og kontroll på hvor alle er:) Men det er da viktig at man stimulerer hunden mentalt på en alternativ måte, som en erstatning for gjetingen:) kan være alt fra spor til agility. Kelso er veldig glad i fremmede mennesker, med mindre han merker at vi som eier er misteksommen til de fremmede da lager han litt lyd:P

Skrevet
jeg har en ak :blink::lol:

Ser ut som at du har mange gode raser som jeg liker :) Er oppvokst med diverse trekkhunder :o

Ser ut som at du har mange gode raser som jeg liker :blink: Er oppvokst med diverse trekkhunder :P

:blink: jeg har hatt noen al.huskyer . men har kun en igjen nå-dessverre :ahappy:

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Skrevet

Her fikk jeg ihvertfall svar på forskjellen på AK og WK! På en enkel og grei måte! Det var kjempe fint!

Har jo snust litt på AK, jeg og! Når jeg en gang, kanskje, skal ha brukshund igjen, føler ikke tiden strekker til til det nå.

Skrevet
Her fikk jeg ihvertfall svar på forskjellen på AK og WK! På en enkel og grei måte! Det var kjempe fint!

Har jo snust litt på AK, jeg og! Når jeg en gang, kanskje, skal ha brukshund igjen, føler ikke tiden strekker til til det nå.

kan anbefale deg ak ..... :ahappy:

Skrevet
Ser ut som at du har mange gode raser som jeg liker :blink: Er oppvokst med diverse trekkhunder :blink:

:lol: jeg har hatt noen al.huskyer . men har kun en igjen nå-dessverre :ahappy:

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Uh! Sorry, gikk litt fort i svingene her :blink:

Skrevet
*klippe*

Aktivitetsnivået er høyt, spesiellt i ung alder.

Følte meg underlig truffet akkurat nå :blink: Er vel ikke bare i en kelpiehjerne det kan gå litt kjapt *ler*

det er iorden :ahappy:

Goodie :blink:

Skrevet

Kan love deg mye latter blant all energien, WK er en hund med et glimt i øye og mye sprell! Finnes ikke en dag hunden ikke får deg til le :rolleyes: Men WK er selvfølgelig en brukshund og det skal respekteres :)

Skrevet
Hvordan kan du si at å blande en WK og Ak er som blande setter med gorden? de har jo utspring fra samme rase... Er helt med på at det er to raser, men de kommer fra samme... Menmen..

PÅ lik linje som AK og WK har samme utspring har også Div Settere fra Storbritania samme utspring. Det er bare at AK & WK er det snakk om ett kortere tidsperspektiv. Om du parrer en registrert WK med en Registrert AK som kan ikke dem registreres. Dem vil bli ansett som en blandingshund.

Litt ren fakta hentet fra Sverige

MH Working Kelpie

MH Australsk Kelpie

AK HD 2006: A 43stk, B 45stk, C 9stk

AK AD 2006: UA 63stk

AK Partella 2006: UA 12 stk (ble gjort frivillig undersøkelse via raseklubben)

Antall registrerte kull 2006: 27 kull

WK HD 2006: A 15stk, B 10stk,C 4stk, D 2, E 1stk

WK AD 2006: UA 7stk, grad 2 1stk

WK PArtella 2006: UA 1stk

Antall registrerte kull 2006: 18 kull

Jeg kan hente mer data om noen er intressert, men dere kan også finne det via SKK avlsdata. Dogweb er desverre ufullstendig da dem driver å rydder litt etter seg innen rasene.

Skrevet
Bare en ting jeg lurer på... WK er vel ikke godkjent av FCI? Eller er det jeg som surrer?

Nei du surrer ikke, den er ikke godkjent av FCI og har heller ikke noen rasestandard.

Skrevet

Forskjelle er at AK er utstilling og WK er brukshund.

JeanetteH, beklager jeg som leste feil tidligere. Er fulstendig klar over at det ikke blir godkjennt som rase. MEN poenget er at det er to raser fra samme hold:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...