Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie på hundesonen?


Milano

Recommended Posts

Noen som har Australsk kelpie her?

Ser etter å kjøpe en ny hund til høsten. Hvordan er daglig aktivietsnivå?

Hvordan vil den være sammen med gårdsdyr som høne, geit/sau og kveg når den ikke blir brukt til gjeting overhodet?Hvordan er de med ukjente mennesker?

+ / - med rasen?

Takk! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har Australsk kelpie her?

Ser etter å kjøpe en ny hund til høsten. Hvordan er daglig aktivietsnivå?

Hvordan vil den være sammen med gårdsdyr som høne, geit/sau og kveg når den ikke blir brukt til gjeting overhodet?Hvordan er de med ukjente mennesker?

+ / - med rasen?

Takk! :thumbs:

Det er vel bare jeg som har rasen her. Aktivitetsnivået er høyt, spesiellt i ung alder. Dem fleste jeg kjenner har ikke problemer med å ha den rundt andre dyr. Dem blir brukt noe til gjeting, men det er ingen BC (med mindre du da titter på Working Kelpie som er en annen rase)

Ukjente mennesker? Like sosiale som dem dem kjenner fra før :innocent: Bare ta kontakt om du lurer på noe. Ellers fins det mange linker på hjemmesiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare jeg som har rasen her. Aktivitetsnivået er høyt, spesiellt i ung alder. Dem fleste jeg kjenner har ikke problemer med å ha den rundt andre dyr. Dem blir brukt noe til gjeting, men det er ingen BC (med mindre du da titter på Working Kelpie som er en annen rase)

Ukjente mennesker? Like sosiale som dem dem kjenner fra før :lol: Bare ta kontakt om du lurer på noe. Ellers fins det mange linker på hjemmesiden min.

Flere som har kelpie gitt... Er endel missforståelser og misstolkninger ute og går angående Australsk Kelpie. Er bare i norge Show Kelpien blir kalt australsk kelpie. Internasjonalt er det hovedkategorien for de to rasene Working og Show, hvor Working Kelpien er den opprinnelige rasen og show kelpien er avlet videre på. desverre har ikke NKK fått dette med seg.

(opprinnelig var den australske kelpien en gjeterhund, derav working kelpie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har kelpie gitt... Er endel missforståelser og misstolkninger ute og går angående Australsk Kelpie. Er bare i norge Show Kelpien blir kalt australsk kelpie. Internasjonalt er det hovedkategorien for de to rasene Working og Show, hvor Working Kelpien er den opprinnelige rasen og show kelpien er avlet videre på. desverre har ikke NKK fått dette med seg.

(opprinnelig var den australske kelpien en gjeterhund, derav working kelpie)

Hvor har du fra at det bare er i Norge dem blir kalt Australsk Kelpie? I dem fleste land har du Australsk Kelpie (som du kaller Show Kelpie, ett begrep som er lite brukt i andre land enn Australia) og Working Kelpie bruker det navnet eller Australian Stock Dog. Det fins ingen Kelpie registrert som "Show".

Faktisk er det eneste landet hvor det er store problemer med å skille mellom rasene, er i Norge.

FCI har ikke noen regstrerings ansvar ovenfor WK, men NKK tar fortsatt å registrer dem. WK har ingen rasestandard. NKK har altså fått dette med seg og rasen er delt om du går inn på Dogweb :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCI har ikke noen regstrerings ansvar ovenfor WK, men NKK tar fortsatt å registrer dem. WK har ingen rasestandard. NKK har altså fått dette med seg og rasen er delt om du går inn på Dogweb :lol:

Dette blir vel litt som "grå" schæfer. Den er slik fra opprinnelsen, men har fått en standard og har utviklet seg. Den "grå" er ikke "riktig" lenger.

Jeg har vært på kurs med en såkalt 3 working kelpie (svensk, i sverige på gjeterhundkurs), og jeg må si at jeg kunne ikke se forskjell på de i forhold til Jeanette sin Blaze. Både i gemytt og fasong.

Uttaler meg helt uten grunn, men snuser litt på rasen og prøver å få med meg det meste om den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fra at det bare er i Norge dem blir kalt Australsk Kelpie? I dem fleste land har du Australsk Kelpie (som du kaller Show Kelpie, ett begrep som er lite brukt i andre land enn Australia) og Working Kelpie bruker det navnet eller Australian Stock Dog. Det fins ingen Kelpie registrert som "Show".

Faktisk er det eneste landet hvor det er store problemer med å skille mellom rasene, er i Norge.

FCI har ikke noen regstrerings ansvar ovenfor WK, men NKK tar fortsatt å registrer dem. WK har ingen rasestandard. NKK har altså fått dette med seg og rasen er delt om du går inn på Dogweb :lol:

For å korrigere litt her nå. Rasen er fra eldre tider og på den tiden ble det da virkelig ikke stilt ut hunder?? Først var det bare AK deretter ble rasen delt og show tok over AK tittelen og WK ble Stock dog. Men poenget er at orginalhunden er WK og ikke Show. Derfor synes jeg at det er litt feil at Show blir kalt AK, når det er en hund som har blitt avlet fra WK..

MEN hundene er jo ganske like spør du meg utseendemessig. Største forskjellen er vel navnen og hva de brukes til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel litt som "grå" schæfer. Den er slik fra opprinnelsen, men har fått en standard og har utviklet seg. Den "grå" er ikke "riktig" lenger.

Jeg har vært på kurs med en såkalt 3 working kelpie (svensk, i sverige på gjeterhundkurs), og jeg må si at jeg kunne ikke se forskjell på de i forhold til Jeanette sin Blaze. Både i gemytt og fasong.

Uttaler meg helt uten grunn, men snuser litt på rasen og prøver å få med meg det meste om den :lol:

Rasen er helt delt og kan ikke blandes på lik linje med "Grå" og vandlig Schäfer. Å blande WK med AK er egentlig som å blande Gordon setter med Engelsk Setter, det er regnet som to raser og deler egentlig bare navnet. WK er en "ikke godkjent" rase i forhold til FCI og har ingen standar (og kommer nok aldri til å få det sa Australsk Working Kelpie Consul ikke har noe interesse av det)

Dette gjør også at Wk har en mye større spredning i utseende og gemytt på lik linje med som vi iblandt ser på BC...

Men i norden var vi sent ute med å få med delingen så den Australsk Kelpie stammen i Norden er opprinnelig en kombinasjone av begge raser da NKK ikke helt skjønnte seg på dette og registrerte dem som AK alle sammen. Først i senere tid (2001/2002) skjønnte dem at det var to raser. Dette gjør egentlig rasen AK unik i Norden (ifølge Australske AK oppdrettere) da arbeidsegenskapene og utseende på AK i Norden er ekstaordiner da dem aldri har blitt sett på som en "Show" rase. Så i Norden fins det smutthull som gjør at rasene kan kombineres (noe som er bra for AK som har en litt dårlig avlsbase å hente fra Australia når det gjelder arbeidsegenskaper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Rasen er helt delt og kan ikke blandes på lik linje med "Grå" og vandlig Schäfer. Å blande WK med AK er egentlig som å blande Gordon setter med Engelsk Setter, det er regnet som to raser og deler egentlig bare navnet. WK er en "ikke godkjent" rase i forhold til FCI og har ingen standar (og kommer nok aldri til å få det sa Australsk Working Kelpie Consul ikke har noe interesse av det)

Dette gjør også at Wk har en mye større spredning i utseende og gemytt på lik linje med som vi iblandt ser på BC...

Hvordan kan du si at å blande en WK og Ak er som blande setter med gorden? de har jo utspring fra samme rase... Er helt med på at det er to raser, men de kommer fra samme... Menmen..

For å svare Titus&Adèle så er det en godlynet hund med mye energi! Vår hund som da er en WK går godt sammen med alle gårdsdyr og er ikke noe utpreget gjetet, men liker å ha et overblikk og kontroll på hvor alle er:) Men det er da viktig at man stimulerer hunden mentalt på en alternativ måte, som en erstatning for gjetingen:) kan være alt fra spor til agility. Kelso er veldig glad i fremmede mennesker, med mindre han merker at vi som eier er misteksommen til de fremmede da lager han litt lyd:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en ak :blink::lol:

Ser ut som at du har mange gode raser som jeg liker :) Er oppvokst med diverse trekkhunder :o

Ser ut som at du har mange gode raser som jeg liker :blink: Er oppvokst med diverse trekkhunder :P

:blink: jeg har hatt noen al.huskyer . men har kun en igjen nå-dessverre :ahappy:

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg ihvertfall svar på forskjellen på AK og WK! På en enkel og grei måte! Det var kjempe fint!

Har jo snust litt på AK, jeg og! Når jeg en gang, kanskje, skal ha brukshund igjen, føler ikke tiden strekker til til det nå.

kan anbefale deg ak ..... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at du har mange gode raser som jeg liker :blink: Er oppvokst med diverse trekkhunder :blink:

:lol: jeg har hatt noen al.huskyer . men har kun en igjen nå-dessverre :ahappy:

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Uh! Sorry, gikk litt fort i svingene her :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at å blande en WK og Ak er som blande setter med gorden? de har jo utspring fra samme rase... Er helt med på at det er to raser, men de kommer fra samme... Menmen..

PÅ lik linje som AK og WK har samme utspring har også Div Settere fra Storbritania samme utspring. Det er bare at AK & WK er det snakk om ett kortere tidsperspektiv. Om du parrer en registrert WK med en Registrert AK som kan ikke dem registreres. Dem vil bli ansett som en blandingshund.

Litt ren fakta hentet fra Sverige

MH Working Kelpie

MH Australsk Kelpie

AK HD 2006: A 43stk, B 45stk, C 9stk

AK AD 2006: UA 63stk

AK Partella 2006: UA 12 stk (ble gjort frivillig undersøkelse via raseklubben)

Antall registrerte kull 2006: 27 kull

WK HD 2006: A 15stk, B 10stk,C 4stk, D 2, E 1stk

WK AD 2006: UA 7stk, grad 2 1stk

WK PArtella 2006: UA 1stk

Antall registrerte kull 2006: 18 kull

Jeg kan hente mer data om noen er intressert, men dere kan også finne det via SKK avlsdata. Dogweb er desverre ufullstendig da dem driver å rydder litt etter seg innen rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...