Gå til innhold
Hundesonen.no

Mit akvarium, nye billeder efter ommøblering

Einstein&Charlie

Recommended Posts

Jeg fik et 120 L akvarie i julegave, og har selvfølgelig startet det op :wub:

Lagde nogle blokke med tørv i bunden, dog ikke over hele bunden(hvilket jeg nok burde have gjort), og derefter smågrus.

Plantede også nogle planter i det, i den ene ende er der Echinodorus x barthii og i den anden ende er der Hygrophila polysperma, jeg har nogle mindre(ca 10 cm i højden) planter i midten af akvariet, kan ikke huske hvad de hedder, desværre, og jeg har Salvinia natans flydeplanter.

Typen fandt en dag en hjerteformet sten på stranden, så har afkogt den, og lagt den i kavariet.

Har også en rod med Riccia fluitans på, som forhåbentlig synker til bunds i løbet af et par uger.

Billede af akvariet skal nok komme ;)

Meningen med dette akvarie er, at vi skal have 3 dværg guaramier der som basis, og at jeg i løbet af foråret/sommeren skal importere nogle kampfisk, med farve stamtavle fra Thailand, hvoraf hunnerne skal gå sammen med guaramierne i dette kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Her kommer lidt billeder af akvariet mit :P

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0277.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0278.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0279.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0280.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0281.jpg

Havde lidt problemer med at få lagt billederne ind, så det blev bare til links til dem.

Planten til højre vokser så godt, så jeg om ca 1-2 uger kan ommøblere den lidt og dele den op.

Flydeplanterne(Salvinia natans) vokser også så godt at jeg nu må dele dem op, de vokser hurtigt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen og jeg har snakket om det med et sort stykke pap på bagsiden, han er ikke så sikker på det, men jeg må lusket en ind en dag, så han får set det med det.

Planten til højre som jeg skrev om er parat til at blive delt op om 1-1½-2 uger, da den er ved at lave en del aflæggere der nu er 5 cm i højden.

Håber på at når roden har lagt sig på bunden, at riccia mosen vil vokse og evt sprede sig lidt til bunden, da jeg gerne vil have nogle rejer der også, så rejeyngelen kan gå som lidt foder til fiskene også.

Har lovet typen at han må velge ud et styk pynteting til at stå inde i akvariet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Nej, de er i familie med kirsebærrejer, de kaldte dem bare orange dværgrejer, men må tilbage og se på det latinske navn, der er ca 2 cm lange.

Hmm, syns nå de ligner veldig jeg da, men litt vanskelig å se siden bildene er litt uskarpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe hold dem unna mannen :)

LOL den mand er væk(i Danmark) :)

Nu har jeg en rigtig sød en der ikke kunne finde på det, tror nok han kunne finde på at smage hvis vi er i Thailand, men ikke tage dem fra akvariet.

Håber at de kan få yngel, så der er lidt naturfoder til fiskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som rød krystallreke (Crystal Red Shrimp). Stemmer det?

De får man i ulike "grader" der det er styrken på rødfargen som avgjør grad og pris. Alt fra svakt røde (oransje?) til ca. 30,- kr. og opp til ordentlig knallrøde til nærmere hundrelappen.

I fiske- og reptilverdenen er kjønnsforskejllene som regel det motsatte av hos pattedyr: det er som regel hunnen som er størst. Det samme med dine reker; hunnene skiller seg ut ved å være litt bredere i kroppen og har litt mindre føtter (men det er vanskelig å se). Om de trives hos deg er det nok ikke lenge til du vil se hunnene bære på egg!

Og en liten digresjon: dine "blåguramier" er Dvergguramier - Blåguramien er mye større og har en litt annen kroppsfasong og farge med en karakteristisk flekk på kroppen. De kalles også Gullgurami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som rød krystallreke (Crystal Red Shrimp). Stemmer det?

De får man i ulike "grader" der det er styrken på rødfargen som avgjør grad og pris. Alt fra svakt røde (oransje?) til ca. 30,- kr. og opp til ordentlig knallrøde til nærmere hundrelappen.

I fiske- og reptilverdenen er kjønnsforskejllene som regel det motsatte av hos pattedyr: det er som regel hunnen som er størst. Det samme med dine reker; hunnene skiller seg ut ved å være litt bredere i kroppen og har litt mindre føtter (men det er vanskelig å se). Om de trives hos deg er det nok ikke lenge til du vil se hunnene bære på egg!

Og en liten digresjon: dine "blåguramier" er Dvergguramier - Blåguramien er mye større og har en litt annen kroppsfasong og farge med en karakteristisk flekk på kroppen. De kalles også Gullgurami.

Lidt usikker på hvilken slags rejerne faktisk er, da det var håndskreve skilt på dem, og der bare stod orange dværgreje, men må tilbage og se om der skulle stå deres latinske navn eller spørge dem om det, og på guaraimierne stod der også sjovt nok blåguarami. Lol men vidste ihvertfald at de dværgguaramier, men var ikke sikker på om det bare var det man kaldte dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL den mand er væk(i Danmark) :)

Nu har jeg en rigtig sød en der ikke kunne finde på det, tror nok han kunne finde på at smage hvis vi er i Thailand, men ikke tage dem fra akvariet.

Håber at de kan få yngel, så der er lidt naturfoder til fiskene :)

Hehe enda godt det da :P Kan ikke ha menn som tygger på ting i akvariet!

Yngel er moro, jeg startet med 10 kirsebær reker og nå har jeg overhodet ingen formening om hvor mange jeg har men jeg må selge unna noen snart...! Hehe 63 literen er snart overfylt

Lidt usikker på hvilken slags rejerne faktisk er, da det var håndskreve skilt på dem, og der bare stod orange dværgreje, men må tilbage og se om der skulle stå deres latinske navn eller spørge dem om det, og på guaraimierne stod der også sjovt nok blåguarami. Lol men vidste ihvertfald at de dværgguaramier, men var ikke sikker på om det bare var det man kaldte dem :P

Hehe ikke første gang butikker har tatt feil, jeg kjøpte mine humlesnegler som "zebrasnegler med horn" :) men men, det var nesten da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe enda godt det da :) Kan ikke ha menn som tygger på ting i akvariet!

Nej det kan man ikke, men er svært når det er noget de er vokset op med, og de er vant til at det er noget man fanger.

Yngel er moro, jeg startet med 10 kirsebær reker og nå har jeg overhodet ingen formening om hvor mange jeg har men jeg må selge unna noen snart...! Hehe 63 literen er snart overfylt

Ser ud til at 2 af mine har slået sig ned ved roden/mosen sammen med en af guarami hunnerne, men vi får se om der kommer yngel, hvilket jeg gerne vil have, da kampfiskdamer er lidt kræsne, og de er vant til naturligt foder fra de thailandske opdrættere, og ikke flager, som de fleste kampfisk jo heller ikke gider at spise.

Hehe ikke første gang butikker har tatt feil, jeg kjøpte mine humlesnegler som "zebrasnegler med horn" :) men men, det var nesten da :)

Hehe må se om Showtime kommer forbi for at hente lidt Salvinia natans, så kan det være hun kan se lidt på rejerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej det kan man ikke, men er svært når det er noget de er vokset op med, og de er vant til at det er noget man fanger.

Ser ud til at 2 af mine har slået sig ned ved roden/mosen sammen med en af guarami hunnerne, men vi får se om der kommer yngel, hvilket jeg gerne vil have, da kampfiskdamer er lidt kræsne, og de er vant til naturligt foder fra de thailandske opdrættere, og ikke flager, som de fleste kampfisk jo heller ikke gider at spise.

Hehe må se om Showtime kommer forbi for at hente lidt Salvinia natans, så kan det være hun kan se lidt på rejerne.

Jepp, jeg skjønner jo at det blir anderledes, men hallo da, hold deg unna fiskene mine :P

Har flere kompiser som vil ta med seg stanga og bedrive hobbyfiske i karene mine, er så greit mener de, så kan de fiske, drikke øl OG se på tv samtidig :)

Jepp, kampfisk har en tendens til å være kresen, men alle de jeg har hatt har hatt god matlyst uansett hva jeg har tilbudt dem :)

Jepp, det blir bra! :) Men har du tatt deg en titt på akvaforum og sett om du ser noen som ligner der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skjønner jo at det blir anderledes, men hallo da, hold deg unna fiskene mine :P

Har flere kompiser som vil ta med seg stanga og bedrive hobbyfiske i karene mine, er så greit mener de, så kan de fiske, drikke øl OG se på tv samtidig :)

Ja den perfekte fisketur :P

Jepp, kampfisk har en tendens til å være kresen, men alle de jeg har hatt har hatt god matlyst uansett hva jeg har tilbudt dem :)

Ikke alle mine kampfisk har haft lyst til flakefor, har en veiltailhan i et lille akvarium og den spiser kun "naturlige" råvarer som kød og grøntsager, og ca 2-5 gange om måneden flakefor, så derfor ville det være nemt med lidt rekeyngel :)

Jepp, det blir bra! :P Men har du tatt deg en titt på akvaforum og sett om du ser noen som ligner der da?

Jep, er også medlem der.

Synes kun at jeg ser kirsebær rekerne der ligner, crystalrekerne er stærkere i farven end dem jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var litt bedre ja :lol: Jeg stemmer nå fortsatt for kirsebærreker jeg da, selvom de kanskje ser litt lyse ut, men det gjør de jo når de er unge :lol:

De passer ihvertfald med størrelsen også, da de er lidt over 2 cm.

3 af dem er kraftigere i farven end de sidste 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Som om jeg har bedre peiling på reker.. :lol: I dyrebutikken har vi kun hatt inne amanoreker og indiske kloreker - så jeg har desverre aldri sett verken kirsebærreker eller krystallreker! Men det blir artig å ta en titt på dem!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnene er jo det.. Er noen av de gule i nakken da?

Burde de ikke kun være gule i nakken hvis de er med rogn?

Jeg kan ihvertfald se, at de 3 jeg mistænker for at være hunner er lysere i nakken, men er mørkere end de 2 andre på kroppen.

Haha! Som om jeg har bedre peiling på reker.. :lol: I dyrebutikken har vi kun hatt inne amanoreker og indiske kloreker - så jeg har desverre aldri sett verken kirsebærreker eller krystallreker! Men det blir artig å ta en titt på dem!

Kloreker er nemmere at se forskel på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...