Gå til innhold
Hundesonen.no

Mit akvarium, nye billeder efter ommøblering

Einstein&Charlie

Recommended Posts

Jeg fik et 120 L akvarie i julegave, og har selvfølgelig startet det op :wub:

Lagde nogle blokke med tørv i bunden, dog ikke over hele bunden(hvilket jeg nok burde have gjort), og derefter smågrus.

Plantede også nogle planter i det, i den ene ende er der Echinodorus x barthii og i den anden ende er der Hygrophila polysperma, jeg har nogle mindre(ca 10 cm i højden) planter i midten af akvariet, kan ikke huske hvad de hedder, desværre, og jeg har Salvinia natans flydeplanter.

Typen fandt en dag en hjerteformet sten på stranden, så har afkogt den, og lagt den i kavariet.

Har også en rod med Riccia fluitans på, som forhåbentlig synker til bunds i løbet af et par uger.

Billede af akvariet skal nok komme ;)

Meningen med dette akvarie er, at vi skal have 3 dværg guaramier der som basis, og at jeg i løbet af foråret/sommeren skal importere nogle kampfisk, med farve stamtavle fra Thailand, hvoraf hunnerne skal gå sammen med guaramierne i dette kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Her kommer lidt billeder af akvariet mit :P

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0277.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0278.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0279.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0280.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0281.jpg

Havde lidt problemer med at få lagt billederne ind, så det blev bare til links til dem.

Planten til højre vokser så godt, så jeg om ca 1-2 uger kan ommøblere den lidt og dele den op.

Flydeplanterne(Salvinia natans) vokser også så godt at jeg nu må dele dem op, de vokser hurtigt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen og jeg har snakket om det med et sort stykke pap på bagsiden, han er ikke så sikker på det, men jeg må lusket en ind en dag, så han får set det med det.

Planten til højre som jeg skrev om er parat til at blive delt op om 1-1½-2 uger, da den er ved at lave en del aflæggere der nu er 5 cm i højden.

Håber på at når roden har lagt sig på bunden, at riccia mosen vil vokse og evt sprede sig lidt til bunden, da jeg gerne vil have nogle rejer der også, så rejeyngelen kan gå som lidt foder til fiskene også.

Har lovet typen at han må velge ud et styk pynteting til at stå inde i akvariet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Nej, de er i familie med kirsebærrejer, de kaldte dem bare orange dværgrejer, men må tilbage og se på det latinske navn, der er ca 2 cm lange.

Hmm, syns nå de ligner veldig jeg da, men litt vanskelig å se siden bildene er litt uskarpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe hold dem unna mannen :)

LOL den mand er væk(i Danmark) :)

Nu har jeg en rigtig sød en der ikke kunne finde på det, tror nok han kunne finde på at smage hvis vi er i Thailand, men ikke tage dem fra akvariet.

Håber at de kan få yngel, så der er lidt naturfoder til fiskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som rød krystallreke (Crystal Red Shrimp). Stemmer det?

De får man i ulike "grader" der det er styrken på rødfargen som avgjør grad og pris. Alt fra svakt røde (oransje?) til ca. 30,- kr. og opp til ordentlig knallrøde til nærmere hundrelappen.

I fiske- og reptilverdenen er kjønnsforskejllene som regel det motsatte av hos pattedyr: det er som regel hunnen som er størst. Det samme med dine reker; hunnene skiller seg ut ved å være litt bredere i kroppen og har litt mindre føtter (men det er vanskelig å se). Om de trives hos deg er det nok ikke lenge til du vil se hunnene bære på egg!

Og en liten digresjon: dine "blåguramier" er Dvergguramier - Blåguramien er mye større og har en litt annen kroppsfasong og farge med en karakteristisk flekk på kroppen. De kalles også Gullgurami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som rød krystallreke (Crystal Red Shrimp). Stemmer det?

De får man i ulike "grader" der det er styrken på rødfargen som avgjør grad og pris. Alt fra svakt røde (oransje?) til ca. 30,- kr. og opp til ordentlig knallrøde til nærmere hundrelappen.

I fiske- og reptilverdenen er kjønnsforskejllene som regel det motsatte av hos pattedyr: det er som regel hunnen som er størst. Det samme med dine reker; hunnene skiller seg ut ved å være litt bredere i kroppen og har litt mindre føtter (men det er vanskelig å se). Om de trives hos deg er det nok ikke lenge til du vil se hunnene bære på egg!

Og en liten digresjon: dine "blåguramier" er Dvergguramier - Blåguramien er mye større og har en litt annen kroppsfasong og farge med en karakteristisk flekk på kroppen. De kalles også Gullgurami.

Lidt usikker på hvilken slags rejerne faktisk er, da det var håndskreve skilt på dem, og der bare stod orange dværgreje, men må tilbage og se om der skulle stå deres latinske navn eller spørge dem om det, og på guaraimierne stod der også sjovt nok blåguarami. Lol men vidste ihvertfald at de dværgguaramier, men var ikke sikker på om det bare var det man kaldte dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL den mand er væk(i Danmark) :)

Nu har jeg en rigtig sød en der ikke kunne finde på det, tror nok han kunne finde på at smage hvis vi er i Thailand, men ikke tage dem fra akvariet.

Håber at de kan få yngel, så der er lidt naturfoder til fiskene :)

Hehe enda godt det da :P Kan ikke ha menn som tygger på ting i akvariet!

Yngel er moro, jeg startet med 10 kirsebær reker og nå har jeg overhodet ingen formening om hvor mange jeg har men jeg må selge unna noen snart...! Hehe 63 literen er snart overfylt

Lidt usikker på hvilken slags rejerne faktisk er, da det var håndskreve skilt på dem, og der bare stod orange dværgreje, men må tilbage og se om der skulle stå deres latinske navn eller spørge dem om det, og på guaraimierne stod der også sjovt nok blåguarami. Lol men vidste ihvertfald at de dværgguaramier, men var ikke sikker på om det bare var det man kaldte dem :P

Hehe ikke første gang butikker har tatt feil, jeg kjøpte mine humlesnegler som "zebrasnegler med horn" :) men men, det var nesten da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe enda godt det da :) Kan ikke ha menn som tygger på ting i akvariet!

Nej det kan man ikke, men er svært når det er noget de er vokset op med, og de er vant til at det er noget man fanger.

Yngel er moro, jeg startet med 10 kirsebær reker og nå har jeg overhodet ingen formening om hvor mange jeg har men jeg må selge unna noen snart...! Hehe 63 literen er snart overfylt

Ser ud til at 2 af mine har slået sig ned ved roden/mosen sammen med en af guarami hunnerne, men vi får se om der kommer yngel, hvilket jeg gerne vil have, da kampfiskdamer er lidt kræsne, og de er vant til naturligt foder fra de thailandske opdrættere, og ikke flager, som de fleste kampfisk jo heller ikke gider at spise.

Hehe ikke første gang butikker har tatt feil, jeg kjøpte mine humlesnegler som "zebrasnegler med horn" :) men men, det var nesten da :)

Hehe må se om Showtime kommer forbi for at hente lidt Salvinia natans, så kan det være hun kan se lidt på rejerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej det kan man ikke, men er svært når det er noget de er vokset op med, og de er vant til at det er noget man fanger.

Ser ud til at 2 af mine har slået sig ned ved roden/mosen sammen med en af guarami hunnerne, men vi får se om der kommer yngel, hvilket jeg gerne vil have, da kampfiskdamer er lidt kræsne, og de er vant til naturligt foder fra de thailandske opdrættere, og ikke flager, som de fleste kampfisk jo heller ikke gider at spise.

Hehe må se om Showtime kommer forbi for at hente lidt Salvinia natans, så kan det være hun kan se lidt på rejerne.

Jepp, jeg skjønner jo at det blir anderledes, men hallo da, hold deg unna fiskene mine :P

Har flere kompiser som vil ta med seg stanga og bedrive hobbyfiske i karene mine, er så greit mener de, så kan de fiske, drikke øl OG se på tv samtidig :)

Jepp, kampfisk har en tendens til å være kresen, men alle de jeg har hatt har hatt god matlyst uansett hva jeg har tilbudt dem :)

Jepp, det blir bra! :) Men har du tatt deg en titt på akvaforum og sett om du ser noen som ligner der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skjønner jo at det blir anderledes, men hallo da, hold deg unna fiskene mine :P

Har flere kompiser som vil ta med seg stanga og bedrive hobbyfiske i karene mine, er så greit mener de, så kan de fiske, drikke øl OG se på tv samtidig :)

Ja den perfekte fisketur :P

Jepp, kampfisk har en tendens til å være kresen, men alle de jeg har hatt har hatt god matlyst uansett hva jeg har tilbudt dem :)

Ikke alle mine kampfisk har haft lyst til flakefor, har en veiltailhan i et lille akvarium og den spiser kun "naturlige" råvarer som kød og grøntsager, og ca 2-5 gange om måneden flakefor, så derfor ville det være nemt med lidt rekeyngel :)

Jepp, det blir bra! :P Men har du tatt deg en titt på akvaforum og sett om du ser noen som ligner der da?

Jep, er også medlem der.

Synes kun at jeg ser kirsebær rekerne der ligner, crystalrekerne er stærkere i farven end dem jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var litt bedre ja :lol: Jeg stemmer nå fortsatt for kirsebærreker jeg da, selvom de kanskje ser litt lyse ut, men det gjør de jo når de er unge :lol:

De passer ihvertfald med størrelsen også, da de er lidt over 2 cm.

3 af dem er kraftigere i farven end de sidste 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Som om jeg har bedre peiling på reker.. :lol: I dyrebutikken har vi kun hatt inne amanoreker og indiske kloreker - så jeg har desverre aldri sett verken kirsebærreker eller krystallreker! Men det blir artig å ta en titt på dem!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnene er jo det.. Er noen av de gule i nakken da?

Burde de ikke kun være gule i nakken hvis de er med rogn?

Jeg kan ihvertfald se, at de 3 jeg mistænker for at være hunner er lysere i nakken, men er mørkere end de 2 andre på kroppen.

Haha! Som om jeg har bedre peiling på reker.. :lol: I dyrebutikken har vi kun hatt inne amanoreker og indiske kloreker - så jeg har desverre aldri sett verken kirsebærreker eller krystallreker! Men det blir artig å ta en titt på dem!

Kloreker er nemmere at se forskel på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...