Gå til innhold
Hundesonen.no

Mit akvarium, nye billeder efter ommøblering

Einstein&Charlie

Recommended Posts

Jeg fik et 120 L akvarie i julegave, og har selvfølgelig startet det op :wub:

Lagde nogle blokke med tørv i bunden, dog ikke over hele bunden(hvilket jeg nok burde have gjort), og derefter smågrus.

Plantede også nogle planter i det, i den ene ende er der Echinodorus x barthii og i den anden ende er der Hygrophila polysperma, jeg har nogle mindre(ca 10 cm i højden) planter i midten af akvariet, kan ikke huske hvad de hedder, desværre, og jeg har Salvinia natans flydeplanter.

Typen fandt en dag en hjerteformet sten på stranden, så har afkogt den, og lagt den i kavariet.

Har også en rod med Riccia fluitans på, som forhåbentlig synker til bunds i løbet af et par uger.

Billede af akvariet skal nok komme ;)

Meningen med dette akvarie er, at vi skal have 3 dværg guaramier der som basis, og at jeg i løbet af foråret/sommeren skal importere nogle kampfisk, med farve stamtavle fra Thailand, hvoraf hunnerne skal gå sammen med guaramierne i dette kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Her kommer lidt billeder af akvariet mit :P

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0277.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0278.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0279.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0280.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj152/E...ie/IMG_0281.jpg

Havde lidt problemer med at få lagt billederne ind, så det blev bare til links til dem.

Planten til højre vokser så godt, så jeg om ca 1-2 uger kan ommøblere den lidt og dele den op.

Flydeplanterne(Salvinia natans) vokser også så godt at jeg nu må dele dem op, de vokser hurtigt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen og jeg har snakket om det med et sort stykke pap på bagsiden, han er ikke så sikker på det, men jeg må lusket en ind en dag, så han får set det med det.

Planten til højre som jeg skrev om er parat til at blive delt op om 1-1½-2 uger, da den er ved at lave en del aflæggere der nu er 5 cm i højden.

Håber på at når roden har lagt sig på bunden, at riccia mosen vil vokse og evt sprede sig lidt til bunden, da jeg gerne vil have nogle rejer der også, så rejeyngelen kan gå som lidt foder til fiskene også.

Har lovet typen at han må velge ud et styk pynteting til at stå inde i akvariet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Nej, de er i familie med kirsebærrejer, de kaldte dem bare orange dværgrejer, men må tilbage og se på det latinske navn, der er ca 2 cm lange.

Hmm, syns nå de ligner veldig jeg da, men litt vanskelig å se siden bildene er litt uskarpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe hold dem unna mannen :)

LOL den mand er væk(i Danmark) :)

Nu har jeg en rigtig sød en der ikke kunne finde på det, tror nok han kunne finde på at smage hvis vi er i Thailand, men ikke tage dem fra akvariet.

Håber at de kan få yngel, så der er lidt naturfoder til fiskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som rød krystallreke (Crystal Red Shrimp). Stemmer det?

De får man i ulike "grader" der det er styrken på rødfargen som avgjør grad og pris. Alt fra svakt røde (oransje?) til ca. 30,- kr. og opp til ordentlig knallrøde til nærmere hundrelappen.

I fiske- og reptilverdenen er kjønnsforskejllene som regel det motsatte av hos pattedyr: det er som regel hunnen som er størst. Det samme med dine reker; hunnene skiller seg ut ved å være litt bredere i kroppen og har litt mindre føtter (men det er vanskelig å se). Om de trives hos deg er det nok ikke lenge til du vil se hunnene bære på egg!

Og en liten digresjon: dine "blåguramier" er Dvergguramier - Blåguramien er mye større og har en litt annen kroppsfasong og farge med en karakteristisk flekk på kroppen. De kalles også Gullgurami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som rød krystallreke (Crystal Red Shrimp). Stemmer det?

De får man i ulike "grader" der det er styrken på rødfargen som avgjør grad og pris. Alt fra svakt røde (oransje?) til ca. 30,- kr. og opp til ordentlig knallrøde til nærmere hundrelappen.

I fiske- og reptilverdenen er kjønnsforskejllene som regel det motsatte av hos pattedyr: det er som regel hunnen som er størst. Det samme med dine reker; hunnene skiller seg ut ved å være litt bredere i kroppen og har litt mindre føtter (men det er vanskelig å se). Om de trives hos deg er det nok ikke lenge til du vil se hunnene bære på egg!

Og en liten digresjon: dine "blåguramier" er Dvergguramier - Blåguramien er mye større og har en litt annen kroppsfasong og farge med en karakteristisk flekk på kroppen. De kalles også Gullgurami.

Lidt usikker på hvilken slags rejerne faktisk er, da det var håndskreve skilt på dem, og der bare stod orange dværgreje, men må tilbage og se om der skulle stå deres latinske navn eller spørge dem om det, og på guaraimierne stod der også sjovt nok blåguarami. Lol men vidste ihvertfald at de dværgguaramier, men var ikke sikker på om det bare var det man kaldte dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL den mand er væk(i Danmark) :)

Nu har jeg en rigtig sød en der ikke kunne finde på det, tror nok han kunne finde på at smage hvis vi er i Thailand, men ikke tage dem fra akvariet.

Håber at de kan få yngel, så der er lidt naturfoder til fiskene :)

Hehe enda godt det da :P Kan ikke ha menn som tygger på ting i akvariet!

Yngel er moro, jeg startet med 10 kirsebær reker og nå har jeg overhodet ingen formening om hvor mange jeg har men jeg må selge unna noen snart...! Hehe 63 literen er snart overfylt

Lidt usikker på hvilken slags rejerne faktisk er, da det var håndskreve skilt på dem, og der bare stod orange dværgreje, men må tilbage og se om der skulle stå deres latinske navn eller spørge dem om det, og på guaraimierne stod der også sjovt nok blåguarami. Lol men vidste ihvertfald at de dværgguaramier, men var ikke sikker på om det bare var det man kaldte dem :P

Hehe ikke første gang butikker har tatt feil, jeg kjøpte mine humlesnegler som "zebrasnegler med horn" :) men men, det var nesten da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe enda godt det da :) Kan ikke ha menn som tygger på ting i akvariet!

Nej det kan man ikke, men er svært når det er noget de er vokset op med, og de er vant til at det er noget man fanger.

Yngel er moro, jeg startet med 10 kirsebær reker og nå har jeg overhodet ingen formening om hvor mange jeg har men jeg må selge unna noen snart...! Hehe 63 literen er snart overfylt

Ser ud til at 2 af mine har slået sig ned ved roden/mosen sammen med en af guarami hunnerne, men vi får se om der kommer yngel, hvilket jeg gerne vil have, da kampfiskdamer er lidt kræsne, og de er vant til naturligt foder fra de thailandske opdrættere, og ikke flager, som de fleste kampfisk jo heller ikke gider at spise.

Hehe ikke første gang butikker har tatt feil, jeg kjøpte mine humlesnegler som "zebrasnegler med horn" :) men men, det var nesten da :)

Hehe må se om Showtime kommer forbi for at hente lidt Salvinia natans, så kan det være hun kan se lidt på rejerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej det kan man ikke, men er svært når det er noget de er vokset op med, og de er vant til at det er noget man fanger.

Ser ud til at 2 af mine har slået sig ned ved roden/mosen sammen med en af guarami hunnerne, men vi får se om der kommer yngel, hvilket jeg gerne vil have, da kampfiskdamer er lidt kræsne, og de er vant til naturligt foder fra de thailandske opdrættere, og ikke flager, som de fleste kampfisk jo heller ikke gider at spise.

Hehe må se om Showtime kommer forbi for at hente lidt Salvinia natans, så kan det være hun kan se lidt på rejerne.

Jepp, jeg skjønner jo at det blir anderledes, men hallo da, hold deg unna fiskene mine :P

Har flere kompiser som vil ta med seg stanga og bedrive hobbyfiske i karene mine, er så greit mener de, så kan de fiske, drikke øl OG se på tv samtidig :)

Jepp, kampfisk har en tendens til å være kresen, men alle de jeg har hatt har hatt god matlyst uansett hva jeg har tilbudt dem :)

Jepp, det blir bra! :) Men har du tatt deg en titt på akvaforum og sett om du ser noen som ligner der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skjønner jo at det blir anderledes, men hallo da, hold deg unna fiskene mine :P

Har flere kompiser som vil ta med seg stanga og bedrive hobbyfiske i karene mine, er så greit mener de, så kan de fiske, drikke øl OG se på tv samtidig :)

Ja den perfekte fisketur :P

Jepp, kampfisk har en tendens til å være kresen, men alle de jeg har hatt har hatt god matlyst uansett hva jeg har tilbudt dem :)

Ikke alle mine kampfisk har haft lyst til flakefor, har en veiltailhan i et lille akvarium og den spiser kun "naturlige" råvarer som kød og grøntsager, og ca 2-5 gange om måneden flakefor, så derfor ville det være nemt med lidt rekeyngel :)

Jepp, det blir bra! :P Men har du tatt deg en titt på akvaforum og sett om du ser noen som ligner der da?

Jep, er også medlem der.

Synes kun at jeg ser kirsebær rekerne der ligner, crystalrekerne er stærkere i farven end dem jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var litt bedre ja :lol: Jeg stemmer nå fortsatt for kirsebærreker jeg da, selvom de kanskje ser litt lyse ut, men det gjør de jo når de er unge :lol:

De passer ihvertfald med størrelsen også, da de er lidt over 2 cm.

3 af dem er kraftigere i farven end de sidste 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Som om jeg har bedre peiling på reker.. :lol: I dyrebutikken har vi kun hatt inne amanoreker og indiske kloreker - så jeg har desverre aldri sett verken kirsebærreker eller krystallreker! Men det blir artig å ta en titt på dem!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnene er jo det.. Er noen av de gule i nakken da?

Burde de ikke kun være gule i nakken hvis de er med rogn?

Jeg kan ihvertfald se, at de 3 jeg mistænker for at være hunner er lysere i nakken, men er mørkere end de 2 andre på kroppen.

Haha! Som om jeg har bedre peiling på reker.. :lol: I dyrebutikken har vi kun hatt inne amanoreker og indiske kloreker - så jeg har desverre aldri sett verken kirsebærreker eller krystallreker! Men det blir artig å ta en titt på dem!

Kloreker er nemmere at se forskel på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...