Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig-Ikke drektig

elling

Recommended Posts

Skrevet

Har 1 tispe som vi har prøvd å sette valper på 2 ganger, med samme hann hund. Ho har hatt valper før med en annen hann. Æj det er så kjedelig.... er nok hann hunden sin feil. Han er også prøvd på andre tisper uten å lykkes.... Ho som ble parret var klar og hele pakka..... Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Skrevet

Hannen er mest sannsynlig steril, eller har veldig dårlig sædkvalitet. Sånt kan vel testes?

Hva dere kan gjøre.. tja, se etter ny hanne?

Skrevet

Det er jo veldig lett å skylde på hannhunden. At ei tispe er "klar og hele pakka" betyr jo ikke at hun har nødvendig eggløsning, parres på optimalt tidspunkt, osv.

Men, det vil selvfølgelig være en idé å teste hannhunden. Skal dere prøve tispa igjen, ville jeg også testet henne på forhånd for bakterier og tilsvarende, i fall det faktisk var henne.

Jeg har også opplevd at en hannhund og tispe parres, uten å få valper. Begge har fått valper tidligere, det er tatt utstryk for å teste parringstidspunkt, det er fine parringer. Hannhunden parrer samtidig annen tispe som blir drektig, den første tispa blir drektig på neste løpetid med annen hannhund. Noen ganger tror jeg det kan være selve kombinasjonen som er feil.

Husker ikke hvem, men "en eller annen" sa en gang at hunder er innrettet så finurlig at deres biologiske funksjoner vil gjøre det de kan for å få sunnest mulige avkom. Derfor går kullstørrelsen ned ved for eksempel tett linje-/innavl, fordi cellene "skjønner" at de er for nærme i slekt. Det kan også være en årsak til at tispa går tom - det var ikke riktig match.

Men - det finnes nok av helsøsken-, halvsøsken-, foreldre og barn-parringer til å sette spørsmålstegn ved den påstanden.

Avl er komplisert, og det er ikke noe stas å være hannhundeieren som alltid får skylda...

Skrevet
Har 1 tispe som vi har prøvd å sette valper på 2 ganger, med samme hann hund. Ho har hatt valper før med en annen hann. Æj det er så kjedelig.... er nok hann hunden sin feil. Han er også prøvd på andre tisper uten å lykkes.... Ho som ble parret var klar og hele pakka..... Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Det er vel bare å finne en ny hanne? Men jeg tror vel ikke at noen har noen mirakelkur for at tispa di skal ta seg. Du kan evnt. sjekke sædkvaliteten til hannhunden, men det hjelper vel heller ikke så mye :ahappy:

Men litt enig med Tervtotten. Hørtes litt useriøst ut.

Skrevet

Kan dere fortelle meg hvordan useriøs??? hmmmm skjønner ikke stort. har ingenting å gjøre her hvis man kan ikke spørre om noe uten å bli stemplet som useriøs... Ja hunden er parret 2 x.... Våren 2007 og Desember 2007 uten at hunden blir drektig. Hva som skal til da for å være seriøs, kan dere EXPERTER fortelle meg det?? Phøø syns dere er rare.... :wub: (på en positiv måte da) he he

Syns mange av dere forhånds dømmer folk...

vet dere hvor mye koster det å sjekke sæd kvaliteten?

Skrevet
Kan dere fortelle meg hvordan useriøs??? hmmmm skjønner ikke stort. har ingenting å gjøre her hvis man kan ikke spørre om noe uten å bli stemplet som useriøs... Ja hunden er parret 2 x.... Våren 2007 og Desember 2007 uten at hunden blir drektig. Hva som skal til da for å være seriøs, kan dere EXPERTER fortelle meg det?? Phøø syns dere er rare.... :wub: (på en positiv måte da) he he

Syns mange av dere forhånds dømmer folk...

For å gjette hvorfor noen lurer på om du er useriøs; rett og slett pga måten du skriver på. (Ikke konsekvent store bokstaver i hver setning, overdreven bruk av tegn, mange prikker........ osv.)

Nå vet ikke jeg noe som helst om deg, så jeg velger å verken tro eller tenke noe som helst. Mulig du er en seriøs oppdretter, men det kan ikke jeg si noe om ut i fra tre linjer på et forum.

Skrevet

Åhhh.... skjønner det. Jeg er vettu ikke så flink med ord, ihverfall ikke når man skal skrive med data. Også er jeg så flink med prikker da, he he. Prøver å slutte med de men får liksom ikke til, glemmer ofte. Skjønner godt at man oppfatter meg som useriøs, men ja ja. Skal ikke mase på dere. Kos dere :-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...