Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig-Ikke drektig


elling

Recommended Posts

Har 1 tispe som vi har prøvd å sette valper på 2 ganger, med samme hann hund. Ho har hatt valper før med en annen hann. Æj det er så kjedelig.... er nok hann hunden sin feil. Han er også prøvd på andre tisper uten å lykkes.... Ho som ble parret var klar og hele pakka..... Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig lett å skylde på hannhunden. At ei tispe er "klar og hele pakka" betyr jo ikke at hun har nødvendig eggløsning, parres på optimalt tidspunkt, osv.

Men, det vil selvfølgelig være en idé å teste hannhunden. Skal dere prøve tispa igjen, ville jeg også testet henne på forhånd for bakterier og tilsvarende, i fall det faktisk var henne.

Jeg har også opplevd at en hannhund og tispe parres, uten å få valper. Begge har fått valper tidligere, det er tatt utstryk for å teste parringstidspunkt, det er fine parringer. Hannhunden parrer samtidig annen tispe som blir drektig, den første tispa blir drektig på neste løpetid med annen hannhund. Noen ganger tror jeg det kan være selve kombinasjonen som er feil.

Husker ikke hvem, men "en eller annen" sa en gang at hunder er innrettet så finurlig at deres biologiske funksjoner vil gjøre det de kan for å få sunnest mulige avkom. Derfor går kullstørrelsen ned ved for eksempel tett linje-/innavl, fordi cellene "skjønner" at de er for nærme i slekt. Det kan også være en årsak til at tispa går tom - det var ikke riktig match.

Men - det finnes nok av helsøsken-, halvsøsken-, foreldre og barn-parringer til å sette spørsmålstegn ved den påstanden.

Avl er komplisert, og det er ikke noe stas å være hannhundeieren som alltid får skylda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1 tispe som vi har prøvd å sette valper på 2 ganger, med samme hann hund. Ho har hatt valper før med en annen hann. Æj det er så kjedelig.... er nok hann hunden sin feil. Han er også prøvd på andre tisper uten å lykkes.... Ho som ble parret var klar og hele pakka..... Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Det er vel bare å finne en ny hanne? Men jeg tror vel ikke at noen har noen mirakelkur for at tispa di skal ta seg. Du kan evnt. sjekke sædkvaliteten til hannhunden, men det hjelper vel heller ikke så mye :ahappy:

Men litt enig med Tervtotten. Hørtes litt useriøst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere fortelle meg hvordan useriøs??? hmmmm skjønner ikke stort. har ingenting å gjøre her hvis man kan ikke spørre om noe uten å bli stemplet som useriøs... Ja hunden er parret 2 x.... Våren 2007 og Desember 2007 uten at hunden blir drektig. Hva som skal til da for å være seriøs, kan dere EXPERTER fortelle meg det?? Phøø syns dere er rare.... :wub: (på en positiv måte da) he he

Syns mange av dere forhånds dømmer folk...

vet dere hvor mye koster det å sjekke sæd kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere fortelle meg hvordan useriøs??? hmmmm skjønner ikke stort. har ingenting å gjøre her hvis man kan ikke spørre om noe uten å bli stemplet som useriøs... Ja hunden er parret 2 x.... Våren 2007 og Desember 2007 uten at hunden blir drektig. Hva som skal til da for å være seriøs, kan dere EXPERTER fortelle meg det?? Phøø syns dere er rare.... :wub: (på en positiv måte da) he he

Syns mange av dere forhånds dømmer folk...

For å gjette hvorfor noen lurer på om du er useriøs; rett og slett pga måten du skriver på. (Ikke konsekvent store bokstaver i hver setning, overdreven bruk av tegn, mange prikker........ osv.)

Nå vet ikke jeg noe som helst om deg, så jeg velger å verken tro eller tenke noe som helst. Mulig du er en seriøs oppdretter, men det kan ikke jeg si noe om ut i fra tre linjer på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh.... skjønner det. Jeg er vettu ikke så flink med ord, ihverfall ikke når man skal skrive med data. Også er jeg så flink med prikker da, he he. Prøver å slutte med de men får liksom ikke til, glemmer ofte. Skjønner godt at man oppfatter meg som useriøs, men ja ja. Skal ikke mase på dere. Kos dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...