Gå til innhold
Hundesonen.no

når liker hunden din best å bli kost ?

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

Oscar: Hele døgnet.

Aysha: Hele døgnet.

Zarina: Hele døgnet.

De vil ha kos alltid, hvor som helst, når som helst. Det beste er å sitte på fanget og bli klødd ved halefestet. Men det er ikke så kult med 40 kilo schäfer rompe på fanget.

:ahappy:

Skrevet

Hehe, any time, any where! Ho får aldri nok kos denne prinsessa mi, hadde ho kunna så hadde ho lagt på fanget og blitt klødd på hele døgnet. :ahappy:

Skrevet

Tulla tar så å si aldri initiativ til å kose. De to-tre gangene det har skjedd, er etter at vi er kommet inn fra en lengre tur og hvor hun har blitt veldig kald og kanskje våt. Hun ville da ligge i fanget, og hadde ingenting imot at hun fikk ligge under et teppe i tillegg; og det er nok kun egoistisk fra hennes side siden hun ville varme seg.

Ellers er det nok jeg som må "kommandere" henne til å komme og kose. Ellers vil hun alltid opp i sofaen når jeg sitter der, og ligge ved siden av meg (uten nødvendigvis fysisk kontakt), hun vil bare "være med". Noen få ganger legger hun hodet på låret mitt, men sånn kosemessig er hun utrolig kjedelig.

Hvis vi er alene om natten, får hun ligge på soverommet, og da er det standard rutine at hun skal ligge inntil meg (det er det jeg som bestemmer; hun motsetter det seg ikke selv om hun ikke tar initiativ til det selv). Hun ligger der og varmer meg helt til jeg har sovnet, og det har aldri skjedd at hun har flyttet seg før jeg har sovnet. Men jeg kan absolutt ikke påstå jeg har noen kosehund...

Skrevet

Mine to er klare for kos til enhver tid, egentlig. Men rett etter at de har stått opp er det litt ekstra godt med kos, en morgenrutine å få mosekoser og nusser av dem begge her, og så må det koses enda mer når vi kommer inn etter at de blir luftet, osv. Det er ikke noe fast mønster hos dem, men begge liker kroppskontakt - den ene mer enn den andre. Decoy (tolleren) er den "verste" av dem. Han lå i sengen sammen med oss de første 2-3 mnd etter at vi fikk han, og da skulle han ligge under dyna og med hodet oppå skuldra (og nesa inn i øret omtrent :rolleyes: ) og der kunne han ligge leenge. Han lå også oppå hodet mitt, eller oppå magen o.l, kroppskontakt er en fiiin ting syns han :ahappy:

Det er ekstra godt å sove en ettermiddagshvil på sofaen her, da har jeg en stk flat/dobbis som varmer beina og en stk toller som varmer hodet og halsen. Koselig er det :)

Skrevet

Shibaen vil gjerne kose mye og alltid.

Han sitter gjerne i armkroken med labben i været og skal kløes på magen.

Gårdshunden har en annen måte å kose på.

Han vil gjerne ligge nært, og bare av og til kommer han på fanget for å bli koset med.

Dette kan være når som helst, men han er litt katteaktig siden han vil bestemme selv når.

Skrevet

Stort sett vil Mikey ha kos "anytime, anywhere"... Det aller beste er å sitte på fanget og få kos.. (Det er ikke like behagelig for meg, men det blåser da han i) Når jeg sitter og leser lekser ligger han som regel på fanget og sover, sitter jeg på pcen pleier han å komme bort og "kreve" kos med jevne mellomrom ved å plassere hele seg forran pcskjermen. På kveldstid hvis jeg sitter og ser på tv inntar han sofaen med den største selvfølgelighet for nok en kosestund... :)

Han er en bortskjemt kosegris... :ahappy:

Skrevet

Nessie liker vel best kos på kvelden. Da har hun tid, ellers er hun så opptatt med å følge med alt annet. Men visst alt er rolig så kan hun kose, hun er faktisk veldig glad i å kose når hun bare får slappet av litt.. :ahappy:

Skrevet
Tulla tar så å si aldri initiativ til å kose. De to-tre gangene det har skjedd, er etter at vi er kommet inn fra en lengre tur og hvor hun har blitt veldig kald og kanskje våt. Hun ville da ligge i fanget, og hadde ingenting imot at hun fikk ligge under et teppe i tillegg; og det er nok kun egoistisk fra hennes side siden hun ville varme seg.

Ellers er det nok jeg som må "kommandere" henne til å komme og kose. Ellers vil hun alltid opp i sofaen når jeg sitter der, og ligge ved siden av meg (uten nødvendigvis fysisk kontakt), hun vil bare "være med". Noen få ganger legger hun hodet på låret mitt, men sånn kosemessig er hun utrolig kjedelig.

Hvis vi er alene om natten, får hun ligge på soverommet, og da er det standard rutine at hun skal ligge inntil meg (det er det jeg som bestemmer; hun motsetter det seg ikke selv om hun ikke tar initiativ til det selv). Hun ligger der og varmer meg helt til jeg har sovnet, og det har aldri skjedd at hun har flyttet seg før jeg har sovnet. Men jeg kan absolutt ikke påstå jeg har noen kosehund...

Jøss, har du en sånn springer også? Orry vil egentlig aldri kose, verken på hans initiativ eller mitt. De få gangene han vil, sitter han med ryggen til og skal klappes på ryggen, men går etter noen få minutter. De eneste gangene han vil kose skikkelig, er når han har en dårlig dag og synes synd på seg selv...

Norma derimot, hun vil kose hele tiden.

Skrevet

Jeg har to skikkelige kosejenter! Men den mest intense kosingen foregår om ettermiddag/kveld når jeg setter meg ned i godstolen, ferdig med dagens gjøremål! Da hopper begge to opp i fanget (godt at de er ganske små da!) og der vil de helst ligge hele kvelden, helt til de "tar kvelden" i burene sine sånn ca. kl 23.

Skrevet

Min er i fyr og flamme på dagen, så da er det helt leking som er tingen.. Men når kvelden kommer vil kan ligge i sofaen :) Og ikke minst om morningen.. da kommer han oppi senga, og legger seg oppå meg. :ahappy:

Skrevet

Leif Oscar høres døende ut hvis han ikke får kos hele natta. Han sover som en stein på armen min inntil halsen hele natta. Flytter jeg meg så kaver han seg etter og inntar posisjonen på nytt. :rolleyes:

På morgenen og etter kvelsdmat er han også veldig nøden på kos.

Skrevet

Her i huset er det ganske enkelt ALDRI kosefri. Enhver tid hvor jeg sitter i ro, eller gir henne litt oppmerksomhet er en tid for kos. 60 kilo skjødehund som elsker å sitte på fanget eller å ligge med hodet i fanget.

Tror hun hadde sørget om jeg hadde tatt noe av kosen ifra henne...

Skrevet

Bessie vil alltid kose.

Slenger ut en labb når jeg går forbi og lager ofte masse rare lyder for at jeg skal få vite hvor synd det

er på henne som ligger der helt alene......

Kommer alltid og koser etter hun har drukket vann, kanskje for å tørke seg ( som en annens hund her inne gjorde).

Liker å ligge i sofaen med hodet på fanget mitt :ahappy:

Skrevet

Buster er en kosegris. Men tur er tur! Da skal man enten løpe, trave eller gå på do :ahappy:

Han er veldig rutinert på kvelden, han vet at da skal han opp i sengen min og kose før han legger seg i sin egen seng for natten.

Skrevet

Molly vil helst kose rett etter tur. Hvis jeg setter meg i sofaen da, kommer hun og legger seg med hodet i fanget mitt.

Ellers er hun ikke så fryktelig kosete, i alle fall ikke i den forstand at hun står stille og vil bli klødd/klappet. Men hun elsker å hoppe opp med forbeina i fanget mitt og prøve å sleike meg i ansiktet. Hun liker også å gå rundt og rundt stolen jeg sitter i, og at jeg krafser henne på halerota hver gang hun passerer... :wub:

Men bortsett fra etter tur vil hun stort sett ligge i fred - bortsett fra på natta når det SKAL være kroppskontakt ;)

Skrevet

Begge mine er noen kosegriser. De legger seg litt unna meg når de vil sove, men ellers vil de kosemoses på hele tiden. Pippin er kanskje enda litt mer kosegris enn Symra.

Skrevet

Bastian synes vi er litt innpåslitne og klengete han...

Kosing er ikke interessant noen som helst tid på døgnet.

Derimot bruker han det for å smiske med seg meg ut på tur!

En slags positiv forsterkning på meg??? :rolleyes:

Da maser han og hopper halvveis i fanget slik at jeg får klø under på mage og rundt hals.

Ellers kan han en et par ganger om dagen gni seg litt inntil meg og la meg klø litt i nakkeregion, eller så setter han seg ved sofaen og bare står der litt hvis han får stryk og klø på rompa. Med holdninga som om han gjør oss en tjeneste og er snill... :wub:

Vi gjør stadig (humoristiske) forsøk på å ha han på fang, i sofa og i senga.

Vi lykkes ikke. ;)

Skrevet

Her i huset er det rett etter vi har våknet det blir mest kos.

då er vi begge trøtt i tryne og vil egentlig bare sitte i sofaen og se på tv og kose.

og så kandet bli utover kvelden når vi sitter i sofaen. men då er det bare akita som styrer kor mye kos det blir.

Skrevet

finnes det en tid man IKKE kan kose? Bridie koser på overtid hu.. 25 timer i døgnet helst. Og hvor som helst. Om jeg sitter på dass, ligger i senga, sitter i sofaen, står å lager mat, går over gulvet, KOS skal man ha!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...