Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bø

Monab88

Recommended Posts

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Jeg må se an om jeg kommer.. :S Med gips og krykker kan det bli en smule slitsomt, så om jeg kommer blir det i alle fall med stol og hele pakka.. Har veldig lyst til å se Sue, Azora og Caro (valper fra silje (Zira) sitt kull) bli stilt! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom dommerelev og dommeraspirant er ikke som ovenfor nevnt om de er dommer fra før eller ikke.

ALLE som ønsker å bli dommer (eller utøke antallet raser de allerede dømmer) er først dommerelev for et visst antall raser (forhåndsbestemt av NKK).

Når de er elever får (skal) de snakke med dommeren som dømmer, fortelle hva de synes, lære så mye som mulig, etc. Når de har mange nok "elevarbeid" (dvs godkjent av de forskjellige dommerne de har vært elev for) - blir de aspirant.

Dommeraspiranter skriver egne kritikker - skal ikke snakke noe særlig med dommeren før etter dette er unnagjort. Dommeren sammenligner aspirantens og sine egne kritikker, og vurderer om asp. har "peiling" eller ikke.

Etter "x" antall hunder som aspirant, blir man så dommer..

(Meget enkelt forklart, selvsagt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom dommerelev og dommeraspirant er ikke som ovenfor nevnt om de er dommer fra før eller ikke.

ALLE som ønsker å bli dommer (eller utøke antallet raser de allerede dømmer) er først dommerelev for et visst antall raser (forhåndsbestemt av NKK).

Når de er elever får (skal) de snakke med dommeren som dømmer, fortelle hva de synes, lære så mye som mulig, etc. Når de har mange nok "elevarbeid" (dvs godkjent av de forskjellige dommerne de har vært elev for) - blir de aspirant.

Dommeraspiranter skriver egne kritikker - skal ikke snakke noe særlig med dommeren før etter dette er unnagjort. Dommeren sammenligner aspirantens og sine egne kritikker, og vurderer om asp. har "peiling" eller ikke.

Etter "x" antall hunder som aspirant, blir man så dommer..

(Meget enkelt forklart, selvsagt)

Susanne

Ah, da tok jeg feil der - beklager. Men... En gang satt jeg skriver for en dommer som hadde både dommerelev og dommeraspirant samtidig. Er det lov? Og dommeraspiranten skrev ikke noen egen kritikk, den gjorde akkurat det samme som dommereleven (så på hunden sammen med dommeren osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som heter "SPA" (spesialaspirant) - og dette er en som allerede er autorisert (godkjent) for mange, mange raser (flere i samme rasegruppe) fra tidligere - og av den grunn slipper litt "enklere unna" enn de vanlige elev/aspirantarbeidene.

Troligvis var det da en SPA dere hadde i ringen... Antar jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som heter "SPA" (spesialaspirant) - og dette er en som allerede er autorisert (godkjent) for mange, mange raser (flere i samme rasegruppe) fra tidligere - og av den grunn slipper litt "enklere unna" enn de vanlige elev/aspirantarbeidene.

Troligvis var det da en SPA dere hadde i ringen... Antar jeg..

Susanne

Det høres sannsynlig ut, da denne personen allerede er godkjent for mange raser, også i samme rasegruppe om jeg ikke husker helt feil.

Takk for oppklaring i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...