Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyteperiode nå?

meg123

Recommended Posts

Om det er normalt, vet jeg ikke. Men her røyter nesten alle...

Prøvde å klippe klør på lille krapyl, men fikk munnen så full av pels at det ble kamming i stedenfor...

Klipper du klør med munnen du... ? ;);):P

Men det er jo ikke rart at de stakkars dyra våre røyter da, hverken de eller vi aner jo om det er vinter, votter, sommer eller høstregn. Skal vi kle av oss, på oss, vanntette oss eller pakke inn nesen fordi det blåser og snør? :twitch::blink:

Er forberedt på fullt pelsbelegg i stua i løpet av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært hardcore røyting i litt over en måned nå... så nå ser lille frøken ut som en vakker malle fra utstillingslinjer.. :twitch: Så normalt er det nok.... Håper bare det kommer tilbake igjen... for det ser stusselig ut med langhårsbelger uten underull og dekkhår.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike har også satt i gang røyting for fullt nå, han har bare røytet en gang før når han slapp valpepelsen sin, og jeg må børste han hver dag, og han er ganske snurt for det. Børster og børster og det renner av like mye pels hver dag, og han har sånne flekker med lite pels på seg... "nydelige lille pokker spaniel", han ser jo ikke ut!! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm jeg søkte på ordet røyting og røyteperiode, men ingenting dukket opp.. men det er en annen historie.

Min legger fra seg svarte hår overalt! Senga og sofaen ser ikke uuuuut !! Skiftet på nytt og hvit laken i går kveld, i dag er det svart. Et alternativ kan jo være å ikke ha han oppi senga. :ahappy:

edit:

Nå har jeg børstet hunden. Dro av han en hel boss sekk med hår, for å ikke overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ehm.. Det jeg skrev over: en hel boss sekk?

Isåfall dro jeg av han en hel container med hår i går. Du verden.. Aldri sett så mye hår før. Og da børstet jeg ike lenge :P

Etterpå skal jeg gå løs på den store hekken hans, der er det masse grå underpels som skal bort. Men det spørs da, han nekter å stå i ro :P

Misunner ikke dere med flere Belgere akkurat nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mareritt, mareritt, mareritt.... Gutten slipper pelsen som om det sto om livet her nå! Hele den svarte sofaen min er dekket med hår av "løvbrunrød" farge.... man kan begynne å nyse av mindre. Jeg ser godt på resten av ham at han kunne hatt godt av en liten nappings også. Det florerer med "død" pels på ham..

Pusene har begynt å dilte etter.. men de slipper mer pels i "klumper". Mye letter å plukke opp og bli kvitt. For å kvitte meg med Sofus sin pels som ligger ut over hele sofaen, har jeg gått til innkjøp av oppvaskhansker.. gjorde det ganske så lett når ingen av de "vanlige" remediene ville funke optimalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kvitte meg med Sofus sin pels som ligger ut over hele sofaen, har jeg gått til innkjøp av oppvaskhansker..

Hadde du ikke oppvaskhansker fra før av? :Laugh:

Tinka hadde en superkort røyteperiode for noen uker siden, men det ser ut til at hun tilpasser seg veldig været, dvs at det varierer veldig mye hvor mye hun røyter. Forhåpentligvis beholder hun resten av pelsen en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke oppvaskhansker fra før av? :Laugh:

Tinka hadde en superkort røyteperiode for noen uker siden, men det ser ut til at hun tilpasser seg veldig været, dvs at det varierer veldig mye hvor mye hun røyter. Forhåpentligvis beholder hun resten av pelsen en stund til.

*ler* Joa, men den har liksom blitt brukt i forbindelse med dovasken.. så den fristet det ikke akkurat å ta i bruk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...