Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling i Danmark og Sverige


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg har vurdert å reise til Danmark på utstilling (KBHV) og direkte videre til Stockholm og World Winner og deretter dra hjem til Norge. Det blir en hel rundtur men har man ferie så kan det jo være greit å slå to fluer i et smekk!

Amigo er rabiesvaksinert så det er ikke noe problem. Men er det noe jeg må tenke på i forhold til denne ormekuren? Vi reiser jo Norge-Danmark-Sverige-Norge i løpet av 8 dager. Når og hvor skal han ta tablettene? Før jeg forlater Danmark og inn i Sverige og så gjenta når jeg kommer hjem til Norge?

Fint om noen kunne opplyst meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i alle fall ta ormekuren i Danmark, for å komme lovlig inn i Sverige. Svenskene har ikke krav om å gjenta ormekuren når man er tilbake i landet.

Men så sier det norske mattilsynet: Norske dyr som reiser til utlandet for kortere perioder enn 10 dager, skal behandles i utlandet før innreise til Norge. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres i passet av veterinær. (Kravet om behandling mot echinococcose gjelder likevel ikke for hund og katt som de siste 12 månedene kun har oppholdt seg i Norge, Sverige og Finland.).

Ergo må jo eneste korrekte måte å gjøre dette på være å gi ormekuren når du er tilbake i Norge igjen etter din rundreise (senest 7 dager etter du kommer hjem).

Da har du oppfylt alle krav - dels det inn til Sverige, også inn til Norge når ormekuren er foretatt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Susanne. Så om jeg har skjønt alt rett så gir jeg Amigo en ormekur i Danmark og deretter gjenta den når jeg kommer hjem til Norge.

Et lite tilleggsspørsmål; får jeg tablettene hos veterinær på utstillingen i Danmark eller må jeg ha de med meg hjemmefra?

Arielle: HER finner du de vaksinasjonskravene som stilles for å stille hunden på World Dog Show. (klikk World Dog Show/Utställning/Viktig Information/Krav vaccinering).

Det står også: "Tänk på att för att delta vid utställning, prov eller tävling i Sverige ska hunden vara vaccinerad mot valpsjuka, vilket inte är ett krav för inresa till Sverige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...