Gå til innhold
Hundesonen.no

Skamfert av Husky/schæfer blanding

Linda Marie

Recommended Posts

Skrevet

Blir irritert av å lese hvordan denne hendelsen utartet seg... man SKAL ikke gå bort til hunder sånn uten videre.. å når hunden bjeffer er det desto større grunn til å være varsom...

Skjønner godt at hunden ikke ble avlivet umiddelbart... det er en altfor lettvinnt løsning.

Hva slags innstinkt som ble trigget her er vanskelig å si... men en ganske unormal situasjon egentlig...

Kanskje et sammen surrium av en masse uheldige omstendigheter...

/B

Skrevet

Det er jo naturlig at hunder løper etter noe annet som løper foran dem da, men at den slet seg da ungene nærmet seg virket jo litt rart da - akkurat som om hunden allerede mens den sto bundet hadde "innstilt" seg på å angripe..

Skrevet

Jeg fikk tilsvarende merker en gang jeg overnattet hos en venninne for mange år siden. Hunden var uvant med at folk sov på en madrass på gulvet. Hunden var en rottis og trodde nok at jeg var hans nye leke. jeg var ikke hundevandt den gangen, men tok det hele som en lek. Jeg hadde dype merker etter klørne i mange uker etterpå, men å anmelde hundeeier? Aldri i livet!

Skrevet
Blir irritert av å lese hvordan denne hendelsen utartet seg... man SKAL ikke gå bort til hunder sånn uten videre.. å når hunden bjeffer er det desto større grunn til å være varsom...

Skjønner godt at hunden ikke ble avlivet umiddelbart... det er en altfor lettvinnt løsning.

Hva slags innstinkt som ble trigget her er vanskelig å si... men en ganske unormal situasjon egentlig...

Kanskje et sammen surrium av en masse uheldige omstendigheter...

/B

Ifølge artikkelen så slet jo hunden seg løs når barna var 20 meter unna. Barna løp og hunden tok løp etter og angrep. Noe slikt skal selvsagt ikke en hund gjøre!

Nå vet vi ikke om barna holder kjeft om noe (f.eks om de har kastet stein etc), men stemmer beskrivelsen så skal selvsagt hunden avlives. En hund skal ikke angripe barn på en slik måte. Det som står om eieren i artikkelen tyder jo også på en uansvarlig eier.

Men når det gjelder dette med å ikke gå bort til hunder, er må eier passe på hunden. Barn er barn!

En liten ting, du har blanding av huskey og schæfer, ikke tilfeldigvis noen link mellom deg og denne saken?

Skrevet
En liten ting, du har blanding av huskey og schæfer, ikke tilfeldigvis noen link mellom deg og denne saken?

Og hva skulle den setningen bety?

Ellers er det igrunn stadig noen slike saker, noen hunder skulle ikke vært født og noen hundeeirere skulle ikke hatt hund. Men om man ikke kan ha hunden sin bundet utenfor sin egen hytte på privat eiendom i frykt for at barn skal komme bort for å klappe (hvor er foreldrene som skal fortelle barna at man ALDRI skal gå bort å klappe en fremmed hund), har det skjedd noe merkelig med samfunnet vårt...

Skrevet

Trist sak dette her.

Men det som (igjen) irriterer meg er at det er så jæ*** tydelig at media tar barnets side umiddelbart! Er ikke medias jobb lengre å forsøke å presentere det som har skjedd? Hvorfor har så ingen satt spørsmålstegn ved hvor mange barn dette var snakk om, om de hadde gått innenfor eiendommens grenser osv osv..

Jeg mener ikke at noe av de spørsmålene mine over egentlig unnskylder hunden, men det irriterer meg å se at overskriften er "gutt skamfert"... hva i all verden legger dere i skamfert? For min del hadde jeg forventet adskillig mer enn noen kloremerker og et bitt? For er det virkelig et bitt? For meg ser det ut som enda et kloremerke.

Men for all del, hva vet jeg. Det jeg tror er at hvis denne hunden hadde vært så himla aggressiv og VILLE drepe så hadde denne gutten være adskillig mer skamfert (sånn ala "faktisk skamfert" :lol:) enn hva han var. Jeg tenker mer "markering" enn "angrep" her. Men nei, jeg hadde IKKE likt hvis min hund hadde gjort noe lignende. Cluet er at jeg er møkk lei av at det vektlegges kun den ene siden av saken og ikke en jevn, balansert presentasjon.

Skrevet
Trist sak dette her.

Men det som (igjen) irriterer meg er at det er så jæ*** tydelig at media tar barnets side umiddelbart! Er ikke medias jobb lengre å forsøke å presentere det som har skjedd? Hvorfor har så ingen satt spørsmålstegn ved hvor mange barn dette var snakk om, om de hadde gått innenfor eiendommens grenser osv osv..

Jeg mener ikke at noe av de spørsmålene mine over egentlig unnskylder hunden, men det irriterer meg å se at overskriften er "gutt skamfert"... hva i all verden legger dere i skamfert? For min del hadde jeg forventet adskillig mer enn noen kloremerker og et bitt? For er det virkelig et bitt? For meg ser det ut som enda et kloremerke.

Men for all del, hva vet jeg. Det jeg tror er at hvis denne hunden hadde vært så himla aggressiv og VILLE drepe så hadde denne gutten være adskillig mer skamfert (sånn ala "faktisk skamfert" :D) enn hva han var. Jeg tenker mer "markering" enn "angrep" her. Men nei, jeg hadde IKKE likt hvis min hund hadde gjort noe lignende. Cluet er at jeg er møkk lei av at det vektlegges kun den ene siden av saken og ikke en jevn, balansert presentasjon.

Jeg reagerte også på dette. Det er synd at slikt skal skje. Og hunden har liksom ingenting den skulle ha sakt.

Har hørt at en hund kan lett "knuse" handa di om den virkelig hadde lyst. (di litt mer større typer hunder da selvfølgelig). Det der så jo bare ut som et lite skrubbsår. Men hva vet nå jeg.

Synes også det virka veldig spesielt at hunden løp etter barna. Hunder skal jo ikke gjøre sånn ettersom det stod i avisa.

Jeg vet jo ingenting om hundens tilstand mentalt. Så jeg vil jo ikke utale meg. Men barn er barn. Og barn kan gjøre tåpelige ting. Det er slikt man lærer av...

Synes hele greia virka litt rar i utganspunktet. :lol:

Skrevet
Er det bare meg eller ble denne litt intern eller rett og slett en en noe atal setning fra din side, Moondace?

Nei det er ikke bare deg....(men jeg har vel "feil rase" til å komme med en sånn uttalelse...)

Skrevet

Altså. Jeg har fått større skader fra kaninene.. Det der er bare et lite sår som det såvidt blødde av, tenker jeg.

Sikkert noe den gutten ikke har sagt, som han skulle ha sagt. En hund går ikke løs på en unge sånn uten vidre.. :closedeyes:

Skrevet

He he ... den var mistenksom gitt... men nei da .. det er ikke noen form for link mellom meg å denne saken... tror nok det er flere som har denne blandingen rundt omkring i landet.

/B

Edit...

At en hund som har angrepet "opplagt" skal avlives er jeg sterkt uening i... det blir så altfor lettvint om man skal ta den rettningen..

Det vil si det samme som man ikke legger noe ansvar i hvordan uvedkommende oppfører seg mot din hund...

altså det kan komme en snørrunge å terge bikkja mi med steiner å pinner her... plutselig sliter bikkja seg, å det samme som avis reportasjen viser skjer.. løper etter å resultatet blir kraftige klore merker på ryggen... (det ligner ikke på bitt det såret under armen)

Skal jeg da automatisk godta at det kreves avliving av bikkja?? Det hadde ikke kommet på tale for min del iallefall...

Nei se til å lær barn Å Voksne at andres hunder skal man behandle med respekt å forståelse for at det er et dyr.

/B

Skrevet

Flere av kommentarene her nå som viser med all tydelighet hvorfor man ikke må forlate hunden sin alene i ett hyttefelt. Hunder snakker ikke norsk og skulle det skje noe så har man bare barnets forklaring og sårene hunden har påført barnet. Da hjelper det fint lite om du er brennsikker på at bikkja må ha blitt terget i forkant. Så ikke la hunden deres ligge ubeskyttet.

Men at en hund "ikke går løs på en unge uten videre" er ikke helt sant. Enkelte hunder gjør faktisk det. Friske veldresserte hunder gjøre ikke det, men ikke alle er friske og langt fra alle er oppdratt skikkelig. Det er derfor vi avliver hunder som angriper og at denne hunden må bøte med livet er opplagt. Den har angrepet en gang og neste gang kan det går enda værre.

edit: Og så får jeg beklage spørsmålet mitt. Det var ikke helt høflig å spørre slik.

Skrevet

Jeg synes ikke skaden vil kvalifisere som skamfering akkurat men om min hund hadde gjort det så

hadde jeg avlivd den på dagen.

Jeg hadde selvfølgelig også spurt familien hvordan det gikk med sønnen deres etterpå

Det der kunne endt MYE verre.

Hva om den hadde angrepet en liten gutt på 4 år i stedet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...