Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er ikke så greit å vite forskjellen.

FoxyFish

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har akkurat fått hjem min lille dvergdachs Leif Oscar. Han er knappe ti uker og veeeldig liten.

På tur i går møtte vi en hyggelig dame som komplementerte den utrolig flotte rotweileren min. Gjett om Leif Oscar ble stolt!

:D

Skrevet

Jeg fikk en annen snikkommentar for noen dager siden også; en eldre dame som lira av seg "huff, sånne premiehunder!" i det vi passerte... :D

Skrevet

Ja det er helt utrolig hva enkelte kan si.

Selv opplevde jeg at en mann spurte om AC (schäferen i profilbildet) var terv siden han var så lys i ansiktet. Han hadde hatt noen terver før og de var jo så like sa han... :rolleyes:

Skrevet

Det er ikke så greit alltid, og det har jeg full forståelse for. Det er når de begynner å bli kranglete og aldri innser at de tar feil at jeg blir oppgitt/lattermild. F.eks da GS'en min var en fantastisk fin Rottis-tispe, men litt vel tynn? Og gamle borderen var en husky, ikke en bc, jeg hadde isåfall blitt lurt. For bc'er finnes bare i sort/hvitt. Ikke tric. Så det så.

Skrevet
Jeg har akkurat fått hjem min lille dvergdachs Leif Oscar. Han er knappe ti uker og veeeldig liten.

På tur i går møtte vi en hyggelig dame som komplementerte den utrolig flotte rotweileren min. Gjett om Leif Oscar ble stolt!

:D

Hahah knallbra :P macho gutten din da..

Huff ja folk tar feil av og til. Jeg ble spurt om vilken perrser oppderetter mine var fra en gang jeg var ute med tibbene mine!

hun trodde jeg gikk tur med katta mi! :rolleyes:

Hehe har fått høre den også, var noen middelaldrende damer som trodde de var noe, også sier de "pus pus pus" på en hånlig måte.. Det er faktisk en hund, sier jeg li itt sånn oppgitt "herregud jeg snakker til 14tis bimboer" tone.

Åååh ser jo ikke forskjell, kom svaret, litt "overbærende".

Så ler jeg, og sier skarpt at vel, -jeg- ser ikke forskjell på dere og drøvtyggende kyr på beite, men -jeg- har da oppdragelse nok til å holde kjeft om det...

Fikk tre slike tryner tilbake: :D:P:D

dem trodde nok ikke jeg turde å snakke slik til dem :closedeyes:

Skrevet

Jeg har hørt mye rart...

Når Oscar (ruby, eller rødbrun da) var 10 uker gammel og jeg hadde Zico som var tricolor møtte jeg på noen som trodde det var mor og barn og de endret farge så fort. Altså fra ruby som valp til tricolor som voksen.

Og jeg har fått høre at jeg har Cocker utallelige ganger, men det er utrolig irriterende de gangene jeg får høre at jeg har blitt svindlet når jeg forteller at det ikke er det, men at det er Cavalier, for det finnes jo ingen rase som heter det.

Oscar som nå har blitt STOR (for sin rase iallefall, han er nesten 40 cm) har blitt beskylt for å være Dvergpincher. Jada... For de ligner jo sånn. :rolleyes:

Og lille Tequila er jo selvfølgelig en liten puddel. :lol:

Skrevet

:lol:

Gratulerer så mye! Du har ikke no bilder av den lille skapningen da?? Dachsvalper er noe av det nydligste. Hvordan dachs er Leif Oscar (kjempe kult navn)?

Lykke til vidre med valpetiden, og nyt den!

Skrevet

Jeg fikk det rareste spørsmålet av en tenåringsgjeng her om dagen: " Er det en junior chihuahua?" Da jeg sa det var en griffon så fikk jeg "kødder du?" tilbake. :lol:

Skrevet

hehe, jaja, ikke alltid lett, som mange har sagt her fra før.

Noen som har spurt om min aussie er en husky, siden han har blå øyne x)

Skrevet
Jeg fikk det rareste spørsmålet av en tenåringsgjeng her om dagen: " Er det en junior chihuahua?" Da jeg sa det var en griffon så fikk jeg "kødder du?" tilbake. :lol:

:P !! prisløs kommentar :lol:

Skrevet

Ja, jeg kan jo godt forstå at ikke alle folk ser forskjell på raser som likner ganske mye på hverandre! I dag da jeg gikk tur med mine to Foxterriere, møtte jeg som vanlig en masse hyggelige mennesker, både med og uten hund, som gjerne vil hilse. Og den helt vanlige kommentaren kom selvsagt også: Å for noen trivelige Jack Russels du har!! Jeg, som har hørt dette hundre ganger før, biter tenna sammen, smiler så pent jeg kan, og sier:" Ja, de er veldig trivelige, men det er altså Foxterriere!" Jeg vet jo at disse to rasene kan ha visse likheter, og for meg som kjenner godt til begge, er det jo en enkel sak å se forskjell. Dessuten er det bare jeg som har Fox her i nærheten mens det kryr av Jack Russels.

Nå har jeg lurt på om jeg skal bære med meg et skilt der det klart og tydelig står: Jeg har Foxterriere, ikke Jack Russels!! :lol:

Skrevet
Nå har jeg lurt på om jeg skal bære med meg et skilt der det klart og tydelig står: Jeg har Foxterriere, ikke Jack Russels! :lol:

:D Tror du må ta patent på det, for jeg og vil ha med min rase.

Skrevet

Jeg er af flere mennesker blevet spurgt om, om Charlie og Einstein er mor og barn, Charlie er ren cocker spaniel og Einstein er en blanding af leonberger og broholmer, og begge er hanhunde :ahappy:

folk bliver næsten forarget når jeg siger Charlie er voksen og en cocker, og så kommer folk med at de jo næsten er samme farve, så de må være samme race.

Skrevet

Ja,, folk kan si så mye rart.

Jeg passet på en rottweiler og da ble folk redde da..

gikk tur med ei venninne som har blandingshund, "sauehund" aner ikke hva den er blandet med/av

men den er ustyrlig og leken,

mens rottisen er lydig og snill som ett ¨lam.

men de ville heller hilse på "den lille søte hvalpen" enn den store svarte shæferen

den lille søte hvalpen var voksen, om hun er liten

Skrevet
Gratulerer så mye! Du har ikke no bilder av den lille skapningen da?? Dachsvalper er noe av det nydligste. Hvordan dachs er Leif Oscar (kjempe kult navn)?

Lykke til vidre med valpetiden, og nyt den!

Han er dvergdachs korthår sort/tan :rolleyes:

Blir nok mange bilder etterhvert, må bare finne tiden!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...