Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund med flaks!

jaktlykke

Recommended Posts

Skrevet

I dag tidlig på vei til jobb møtte jeg på en liten og forkommen strihårsdachs. Alldeles alene gikk den langs den smale veien og jeg holdt nesten på å kjøre på ham. Så jeg stoppa og ropte på ham - det var ingen eier i nærheten og her er det både smalt og traffikert så tidlig om morgenen.

Det er farlig å vandre gatelangs for sånne småtasser så jeg bestemte meg for å lokke ham til meg og se etter om han hadde noe telefonnr på halsbåndet sitt. Jeg hadde ikke samvittighet til å bare kjøre i vei og overlate ham til skjebnen (skolebussen f.eks). Da jeg ropte på ham så ble han stående og vente på meg - han var tydeligvis ikke i form nei. Tok sjansen på å løfte ham opp og bar han inn i bilen der jeg begynte å leite etter navn og nr. Da ser jeg jo at her har det skjedd saker og ting. Blod og skrubbsår oppå hodet og under øyet og det rant blod ut rumpa. Han har nok fått seg en solid smell fra en bil og da er det jo helt uaktuelt å la ham bli igjen der. Så bustebarten får fint bli med på jobb og underveis blir han meldt inn til både politet, lensmann i bygda og NRK Hordaland med håp om at en fortvila eier hører på og sakner bisken sin.

Samtidig snakker jeg med veterinæren og avtaler å kjøre ham dit. Skitt samma at jeg er kun på 6 dagen på ny jobb da jeg "skulker" unna en times tid for å være den barmhjertige samaritan (Jobben min heter jo ResQ, så da passa det vel fint at jeg var på et "rescue"-oppdrag :) ).

I alle fall. Bikkja ble avlevert veterinær som fant skade på bekkenet og hofta men heldigvis ingen brudd. Ultralyd viste heller ingen tegn på innvendige skader. Masse TLC og smertestillende vil nok få krabaten på beina igjen og da jeg ringte til veterinæren utpå ettermiddagen så var hund og eier gjenforent :) .

Av en eller annen grunn er jeg utrolig happy for at jeg stoppa og gjorde noe i stedet for å bare tenke "jaja, ikke mitt problem".

Skrevet

Så flott gjort!

*stående applaus*

Nei, det er klart man ikke har samvittighet til å la stakkaren virre skadet rundt, huff får helt vondt jeg..

Skrevet

Eieren ringte meg nå i kveld for å takke. Han fortalte at dette var en omplasseringshund som de hadde overtatt da den var 6 år gammel (nå var han 8 år). Han var snill som dagen var lang og hadde et kjempefint gemytt. Det merka jeg jo når han var så tillitsfull mot meg og fant seg i at en fremmed tok ham i fanget og undersøkte ham for skader. Han sa ikke et pip men bare fant seg i det - det var akkurat som om han skjønte at jeg ville ham vel.

Han fortalte videre at hofta hadde vært delvis ut av ledd og at han hadde fått en smell i hodet siden det blødde ut øret. Men hunden var vel installert hjemme nå med tepper og smertestillende og med masse god omsorg så kom han til å bli frisk igjen :) .

Han tilbød seg å betale meg, noe jeg sa blankt nei til. For jeg håper inderlig at andre ville gjort det samme hadde det vært en av mine hunder det gjaldt.

Hunden hadde stukket av bare en halvtime før jeg kom. Og det var tilfeldig at jeg kom på å få meldingen inn på radioen; på vei til veterinæren hører jeg om en annen hund i bergensområdet som er påkjørt og hvor eieren savner hunden sin. Da tenkte jeg at jeg må jo ringe til NRK Hordaland og få dem til å ta med min melding også... det er jo bare trafikkmeldinger som skal inn men siden de hadde tatt med den andre hunden så gjorde de et unntak og tok med "min" også. Bare minutter ettter at meldingen ble lest opp så ringte det folk til eierne med opplysninger om hva som hadde skjedd :) .

Skrevet

Dæsken, du er ukens helt :)

Takk og lov for sånne mennesker som deg, kan bare tenke meg panikken jeg hadde fått dersom min hund hadde forsvunnet og blitt påkjørt. Da er det fint noen stopper og hjelper.

Skrevet

Veldig veldig bra!! Har selv stoppet og tatt med meg flere hunder, og Buffy ble selv plukket inn av naboen her da hu svirra rundt i veien. Så all ære til folk som stopper!

Skrevet

Herlig :) Som andre har sagt før meg, det er godt at folk fremdeles gjør slikt, istedet for å bare stresse videre til jobben og tenke at noen andre sikkert stopper.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...