Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i byen og biting i båndet.


MariaN

Recommended Posts

Når vi går tur i byen blir Diesel stresset, til tider drar han av meg armene.. :)

På veien generelt drar han en del egentlig (når det er trafikk).

Hvordan kan jeg få han til å ta det med ro ? Har dere noen bra tips?

Og så biter han i båndet sitt hver gang han blir ivrig !

Han kan kommandoen 'slipp', og slipper med en gang jeg sier slipp. Men så er det pån igjen etter ett min. Dette skjer som oftest når vi skal gå ut døren og han er ivrig. Eller vist han blir oppøset av noe.

Hva skal jeg gjøre med det ? Si slipp til ivig tid? Naboene tror sikkert det er det eneste ordet jeg kan :)

Virker som han har blitt værre med dette i det siste, og er litt opp og ned med denne bitingen. Kan det være en periode han har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bite i båndet kan väre en metode å teste grenser og dominans på ja.

Hvor gammel er han? Kan det väre så at han er inne i kjönnsmodenhetsfasen og pröver å se om han kan ta seg litt friheter.

Det du IKKE skal gjöre er å dra i mot, det oppmuntrer bare til mer kamp. Slipp heller båndet (om du kan) og si rolig og bestemt "slipp". Og så må du ikke glemme å belönne når han velger å gjöre rett.

Å få en stresset hund til å gå pent i bånd er en utfordring - det vet jeg alt om. Min hund kan fortsatt ikke etter et års trening ikke gå fint i bånd.

Men det viktigste er at du selv er avslappet og rolig når du skal trene på dette for stresser du, så stresser hunden enda mer.

Lär ham et ord for å "gå fint" og belönn ham for å gå der. Det handler ikke om at han skal gå fot og kikke på deg, uten bare at han skal gå med båndet slakt.

Drar han så stopper du, så fort det blir slakk i båndet så går dere igjen. Drar han igjen, ja så stopper du igjen. Dette kan ta lang tid å få inn, men det lönner seg å väre sta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

Jeg tror du må lese gjennom den tråden hvor du spurte om hvorfor han er usikker på enkelte, og så leser du gjennom svarene der en gang til og kanskje enda en gang. Tror mye av det dere sliter med rundt den hunden bunner i usikkerhet og overslagshandlinger, og så skader det ikke å prøve og gjøre det som er blitt foreslått av flere i den tråden. Lykke til igjen.. *S*

Mvh

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnitaW:

Han har blitt mye bedre på fremmede nå. heldigvis. Å ignorere hjalp.

Min skumle Onkel var plutselig ikke skummel her om dagen. Heller veldig populær!

Imre:

Når han biter i båndet sier jeg SLIPP og lar det være med det. Kjefting og draing i båndet har jeg erfart for lenge siden ikke hjelper -men gjør ting værre.

I dag satt han utenfor butikken i ett min mens jeg var inne for å kjøpe meg brus. Han satt pent og pyntelig utenfor og ble superglad da jeg kom. Det resulterte i litt biting i båndet.

Jeg oppfatter det ikke som 'dominans'. Heller at han er ivrig og har mye energi.

Det er som oftes før langturen han er slik (altså dagens skikkelige tur). Og om kveldsturen (etter å ha sovet i mange timer).

Når jeg sier 'gå fint' er han utrolig flink, så lenge jeg har en godbit i hånda. Straks den er borte er det tilbake til draingen.

Til våren skal vi begynne treningen for fult, og reise et lite stykke hvor de har faste søndagstreninger. (her i byen er det dårlig med kurs tilbud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var lok lenge også..han beit forøvrig i alt hver gang vi skulle ut døra og han ble ivrig. Husker ikke helt hva jeg gjorde, tror jeg avledet med komandoer. Jeg er streng på at han alltid må sitte pent før vi går ut døra etc, mulig det var det som hjalp? Aner ikke, det forsvant plutselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg spörre deg om hvorfor du utsetter en hund som tydlig har vist at den har en del redsler og usikkerhet i seg for å sitte oppbunden uten for en butikk????

At han begynner å bite i koppelet da har ikke noe med glede å gjöre, uten at det er helt og holdent en overslaghandling som skjer når han endelig har kommet unna det som i hans öyne er fryktelig skremmende. Selv om han sitter pent utenfor butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg fikk i oppdrag om å stikke innom butikken, og hadde ikke annet valg egentlig.

Han er aldri med meg på butikken..

Vist han reagerer med å bite i båndet pga redsel, så er han jo ofte redd før vi skal gå på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg rett er det en 'avledningsmanøver' hunden gjør når det oppstår noe, og den feks biter i båndet når han som du sier blir redd eller syns er skremmende.

Du har et godt poeng når jeg tenker meg om. Jeg skal ta til meg det du sier og aldri ha han utenfor butikken.

(har kun gjort det et par ganger om kvelden når det er ingen folk og barn der).

Han har ikke vært med mange ganger, men de få gangene har han bitt i båndet. Jeg har sammenlighet det med når han blir ivrig og skal på tur. Men da hopper og spretter han, ikke bare drar og biter i båndet.

Edit:

Jeg har aldri møtt en valp som IKKE biter i båndet sitt.

Men når går det over ??? Utrolig irriterende at han skal bite i båndet sitt. Skal det trenes bort, eller går det over av seg selv når han blir større?

Møtte en hund i byen for litt siden, den var fem og gikk å leide i båndet sitt. Eieren hadde gitt opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det er to helt ulike saker :)

Du kan få overslagshandliger i glede også, men som regel får man de når hunden opplever eller har opplevd noen form for negativ stress.

Det kan også yte seg i at hunden plutselig begynner å klö seg voldsomt, sniffer (ses ofte ved hunde möte) i bakken, i en del tilfeller der hunden blir så opphisset i aggression kan den faktisk rette aggressionen mot eieren enn det som den faktisk er sint på i ren frustrasjon. Grave, bite i gress etc etc

Kort sagt helt irrassjonelle saker som en hund kan finne på i ulike situasjoner når den föler seg stresset.

Har til og med sett en hund som setter seg ned på baken og begynner å skli som om han skulle ha problem med analkjertlene når han overslagshandligen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du melder deg på et kurs og lærer deg å få kontroll over hunden din jeg, både når det gjelder det å gå pent i bånd, og det å rive i båndet når han "tipper over".

OM du lærer deg å kontrollere han - og han lærer å kontrollere seg - så KAN du bruke drakamp i båndet som belønning, men det forutsetter at du har en "slipp"-kommando som funker, og at du kan kreve noe av han FØR han får kampe med deg først.

Men hunden din har noen "greier" som er mindre hyggelige, i følge den andre tråden du har om han, og enn så lenge er han bare valp/unghund mentalt. Han kommer til å bli værre om du ikke tar tak i dette NÅ! Det blir mer voldsomt og han tør mer etterhvert som han blir voksen og får litt mer "tyngde" i meningene sine..

Det er "greit" at han er usikker i visse situasjoner, men da må DU ha kontroll, og DU må lære deg å si fra til folk at de får ikke gå etter han om han prøver å trekke seg unna (tenker på den fulle, pågående mannen, ja). Han forsvarer seg bare, fordi han er utrygg, så dere må lære dere at det er DU som håndterer situasjoner, det er DU som passer på.

For ja, det at han biter i båndet, er en måte å ta ut stress på, og forutsatt at du har kontroll på det, så syns jeg at han kan få "blåse ut litt" på den måten, men da MÅ du ha kontroll, så det ikke slår over i værre overslagshandlinger - som at han begynner å bite i armene dine istedet, f.eks. Eller enda værre - biter andre folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du fortalte meg dette! Det var som en lysbryter som slå seg på nå.. At jeg ikke har tenkt på det før (ang butikken). :rolleyes:

Det er på øynene man først blir blind.

Jeg skal unngå slike situasjoner, og heller se an HVORFOR han biter i båndet neste gang vi feks er i byen. (der er det biler, folk, hunder, syklister og joggere på en travel dag).

2ne:

Skal høre med nbfk avd i fylket å høre når de har treninger. Vet de har hatt søndagstreninger. Om de har det nå i vinter er jeg ikke sikker på, men starter de til våren skal vi bli med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...