Jump to content
Hundesonen.no

Marsvinfôr - bra?

Miss-Pernille

Recommended Posts

Posted

Jeg har alltid brukt Sluis marsvinblanding, har nå kjøpt Gnagergodt ''sunn müsliblanding'' fra FK, er den bra?

Jeg blander den inn med Sluis til jeg er ferdig med Sluis så går jeg KANSKJE bare på Gnagergodt. :D

Hva fôrer dere med?

• 3 weeks later...
Posted

Til fôr bruker eg smart-gnagerblanding. Den liker marsvinet mitt ganske godt. Blei anbefalt den av oppdrettaren. Det er ikke så mye utvalg på denne lille plassen eg bur, uten dyrebutikk.

;)

Posted
Til fôr bruker eg smart-gnagerblanding. Den liker marsvinet mitt ganske godt. Blei anbefalt den av oppdrettaren. Det er ikke så mye utvalg på denne lille plassen eg bur, uten dyrebutikk.

:icon_redface:

disse såkalte gnagerblandingene er ikke det beste du kan gi til marsvinet ditt. det er ikke ernærnigsmessig riktig har jeg hørt, bare søk litt rundt så vill du finne mer info om det. du sier at det ikke er noen dyrebutikk der du bor men hva med FK?

• 2 months later...
Posted

Jeg bruker bare Oxbow Cavy Cuisine som hovedfôr. Det er en pellets basert på timoteihøy, og som er riktig satt sammen for marsvin. Blandinger beregnet for alle slags gnagere er helt feil for marsvin, som har svært spesielle ernæringsbehov. De har også et oppvekstfôr for marsvin i vekst.

Høy av god kvalitet (timotei!) er hovedfôret. Dertil gir man grønnsaker (ikke issalat - det har ingen særlig næringsverdi) og litt frukt (frukt bare i begrensede mengder). Ca en kopp grønnsaker hver dag. Høy skal de ha så mye de vil av hele tiden. Jeg lar mitt gjenlevende marsvin ha fri tilgang til pellets hele dagen.

Det er ikke lett å finne et godt pelletsfôr til marsvin i Norge. Jeg kjøper Oxbow hos veterinær. Alt for mange marsvinfôr har frø i seg, som marsvin ikke skal ha.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...