Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund for aktivt par?


mortifer

Recommended Posts

Jeg tror en labrador etter de litt "lettere" foreldrene, altså ikke de typiske utstillings labbisene ville vært perfekt for dere! Dere får en relativt enkel, lettlært og trivlig hund som er førerorientert. Mine to elsker å jobbe, og vil være med på alt :D

Mitt inntrykk av flatten er at den er veldig valpete og litt i sin egen verden. Jeg har også, dessverre møtt en god del "bitchy" flatter.

Rart at i kalder nogle labber for "typiske utstillings labbisene " og de andre for lettere, idet at de lettere har et navn, nemlig formel 1, og de er ligeså vanlige på udstilling som den tunge type.

Men formel 1 er mere aktiv og ikke så tung som de andre, de er mere streamlined.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Jeg vil tro at Flat'en MÅ være perfekt for dere? Da får dere en hund med et svært funksjonelt ytre, et relativt ukomplisert sinn, og den passer inn under alle kriteriene deres. De er fine hunder til snørekjøring og kløving, er lette å trene, og de fleste kan med litt trening fint gå løse. De har ikke noe særlig med "vakt" eller "vokting", og er hakket mer aktive og funksjonelle enn "fetteren" labradoren. Med mindre dere får en labbe av dual purpose-linjer vil jeg tro den blir hakket for tung for dere.

Aya sier noe her gitt. Flat'en er mer funksjonell og aktiv enn den labradoren i Norge. Så hvis dere er interessert i retriever så ville jeg enten gått for flat eller labrador fra jaktlinjer. De blir kalt "jaktlabbe" og så renraset så det kan få blitt, finnes mange gode opprettere i Sverige. De er skreddersydd for action og vil aldri nøle med å bli med på fjellet eller ut og padle litt.

Jeg ville styrt unna dual purpose linjer - dette er som regel "verken eller" linjer og er sjelden noe suksess.

Rart at i kalder nogle labber for "typiske utstillings labbisene " og de andre for lettere, idet at de lettere har et navn, nemlig formel 1, og de er ligeså vanlige på udstilling som den tunge type.

Men formel 1 er mere aktiv og ikke så tung som de andre, de er mere streamlined.

Formel 1? Er det dette de kaller dem i Danmark? Har ikke sett en jaktlabrador på utstilling siden 2003 jeg. Og det er ikke så rart heller når jaktlabradoren blir avlet på alt annet enn rasetypisk utseende :Laugh:

Til trådstarter: legger ved bilde av en jaktlabbe eller to:

21.okt5.jpg

2.sep6.jpg

Stort bilde, derfor link:

Sort jaktlabbe

Annen sort jaktlabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at det går an å anbefale flat jeg *ler* Hvorfor jeg ikke ville anbefale flat? Etter å ha hatt tre forskjellige flatter i pensjon i kortere eller lengre perioder slår de meg som svært tomsete og egentlig ganske dumme. I tillegg så røyter de hinsides det meste, og de MÅ gres OFTE for ellers så får de tugger bak ørene og i buksene. For å se pene og velstelte ut bør de også klippes regelmessig...........

Om flat'en skulle blitt anbefalt noen så er det i alle fall til slike folk som trådstarter. At flat'en virker dum? :D He-he, maken til utspekulerte hunder skal du lete lenge etter! Men at de til tider lever i sin egen verden - det er det ikke tvil om. Som Helle påpeker, så er de litt vimsete. Gamlehunden vår gikk blant annet på en lyktestolpe da hun så noe interessant på andre siden av veien, og har også prestert å gå på et skilt. Men de er da ikke dum for det! Bare usannsynlig sjarmerende! He-he!

Jeg klipper bare min før utstillinger, noe som vil si to-tre ganger i året - høyst. Gres bør nok gjøres en gang i uken, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har utelukket Schefer.. Men, vil driste meg på å forslå denne alikevel. Mer lettlært hund og bedre turkompis skal man lete lenge etter, krever ikke mye og er en fin liten-middels størrelse hund :)

Vokting har alle raser, noen sterkere enn andre, men dette er bare å dempe, og man får ikke noen voldsomme vaktinstinkter på en hund i dag med mindre man virklig vil ha det uansett.

Om dere ønsker en større utfordring har man Presa Canario, den er ideelt ifølge deres kriterier bortsett fra vaktinstinkt og den kan være noe slitsom å ha med å gjøre når det kommer til læring (Stor, tung, flott turkammerat, tar _tunge_ kløver) dog om du motiverer den rett lærer den raskt :P Usikker dog på om jeg ville anbefalt den til førstegangshund med mindre man har erfaring med hund fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg ikke ville anbefale flat? Etter å ha hatt tre forskjellige flatter i pensjon i kortere eller lengre perioder slår de meg som svært tomsete og egentlig ganske dumme.

*Flir*... nøyaktig samme inntrykk har jeg også etter å ha trent med en haug flat'er...

Om dere ønsker en større utfordring har man Presa Canario, den er ideelt ifølge deres kriterier bortsett fra vaktinstinkt og den kan være noe slitsom å ha med å gjøre når det kommer til læring (Stor, tung, flott turkammerat, tar _tunge_ kløver) dog om du motiverer den rett lærer den raskt :) Usikker dog på om jeg ville anbefalt den til førstegangshund med mindre man har erfaring med hund fra før av.

Det er vel ikke akkurat en SLIK rase JEG ville anbefalt ut fra kriteriene trådstarter skisserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
*Flir*... nøyaktig samme inntrykk har jeg også etter å ha trent med en haug flat'er...

Ja, det er jo ett eller annet som er feil når man i løpet av ett år har forsøkt å fortelle "kjøteren" at "sånn gjør man ikke" på ca. 100 forskjellige måter (fra de snille hyggelige til mindre hyggelige -sistnevnte utført med til slutt svært høy intensitet iblandet aldri så lite frustrasjon og forbannelse) og bikkja ikke tar tegningen men fortsetter å gjøre samme tingen dag ut og dag inn liksom.... *ler*

Det er jo hyggelig med hunder som er klar for action hele livet, men det behøver jo ikke komme av at det er fullstendig gjennomtrekk liksom *latter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ett eller annet som er feil når man i løpet av ett år har forsøkt å fortelle "kjøteren" at "sånn gjør man ikke" på ca. 100 forskjellige måter (fra de snille hyggelige til mindre hyggelige -sistnevnte utført med til slutt svært høy intensitet iblandet aldri så lite frustrasjon og forbannelse) og bikkja ikke tar tegningen men fortsetter å gjøre samme tingen dag ut og dag inn liksom.... *ler*

Hehehe... noen sier de er lettlærte, men da tror jeg kanskje ikke de har forsøkt å trene andre raser ? *flir*.

Det er jo hyggelig med hunder som er klar for action hele livet, men det behøver jo ikke komme av at det er fullstendig gjennomtrekk liksom *latter*

Jeg kjenner jeg blir litt svett bare av tanken på flat her jeg nå... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på den, Belgerpia og Siri. Flat er vel egentlig den av retrieverne jeg minst kunne tenke meg, også å anbefale, fordi jeg også har kommet til omtrent det samme som dere. Hvis man ikke liker sånt da... Men hvis man først skal ha retriever, så er det ok med litt "målstyring" - og ikke bare evig entusiasme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hyggelig med hunder som er klar for action hele livet, men det behøver jo ikke komme av at det er fullstendig gjennomtrekk liksom *latter*

:) Godt beskrevet!

Vel, vi har jo vår 3. flat vi, så jeg føler jeg kan si litt om dem.. Visst er de kørka - ekstremt kørka i forhold til andre hunderaser synes jeg - flatten vår heter Kark men kalles for Tomsingen i heimen - ikke uten grunn (men han kalles også for Kakkelakken.. hvis noen synes Tomsingen var et veldig fornærmende kjælenavn). Når jeg skulle beskrive mine forrige flatter så karakteriserte jeg den ene som "tett mellom ørene" og den andre som "tom mellom ørene"..

Men det er fordeler med sånne som har masse CPU men mangler både RAM og hard-disk! Flatten kompenserer for sin "manglende innsikt" nettopp med sin iver og entusiasme - der andre bare har rukket 3 repetisjoner har man jo allerede fått tatt 30 repetisjoner med en flat.. og de kan ta 300 repetisjoner uten å bli lei (antagelig fordi de allerede har glemt at de har gjort dette 299 ganger før når man kommer til den 300. gangen..), så selv om de er vanvittig trege til å lære så behøver det ikke bety så mye i "faktisk brukt tid".

Man har stor tabbekvote i forhold til en kørka hund, man rekker å korrigere eventuelle innlæringsfeil før det "sitter" og på den måten er flatten bra. Videre er de veldig robuste mentalt - jeg ser på lille basenji som aldri glemmer "du skremte meg en gang med å brøle til meg", flatten har glemt slikt på 1-2-3 den! (På godt og på vondt - for det innebærer jo at de også glemmer irettesettelser som eventuelt kunne ha lært dem noe..).

Og når det kommer til ugagn - flatten er begrenset i repetoraret der - det kan jeg med hånden på hjertet si, de har bare sånn "åpenlys opp i dagen destruksjon" de! Vi hadde en schäferblanding som kunne låse opp dører (hun hadde det med å låse opp ytterdøren og kaste ut basenjien mens hun ble igjen inne selv!), hun var ram til å bryte seg inn i både kjøleskap og fryser uansett sikringstiltak - og det tok oss litt tid å skjønne at ikke bare måtte vi låse døra til kjøkkenet når vi dro på jobb (akkurat det med kjøleskaps-plyndring greide vi aldri å stoppe henne fra, belønningen var vel for stor) - vi måtte også ta ut nøkkelen! Og lille basenji har også hatt et ganske kreativt repetoar (hun liker feks å ta CD-er ut av coverene sine, hun er svært forsiktig så hun ødelegger ingenting men hun legger dem jo ikke tilbake igjen.. en annen morsom sak var å åpne glidelåsene i sofa- og stol-puter, men igjen hun ødelegger ikke) - men flattene har alltid vært "enkle" på det..

Flattens største ulempe synes jeg, er den der stressingen - de "koker fort over" og da er de totalt blokkert - det er irriterende - men jo mer irritert man blir, jo verre blir de så det blir liksom en ond sirkel det der. Videre kan all energien være slitsom. Tomsingen vi har nå, er en stresskanin uten like og blir visst aldri trett. Han er kronisk undervektig pga energi-nivået og videre er han så tomsete så vi kan jo ikke slite han ut mentalt - det er jo ikke noe "mentalt" å slite ut! Nå tror jeg han er ekstrem-flat, de forrige flattene våre var livate de og - men ikke i nærheten av krabaten vi har nå.

Men utover det - flatter er kjempearbeidsjern, kløv, trekk, tur i skog eller tur i by, alt er moro og det er noe uendelig sjarmig over den vennligheten og den rausheten de har - det er ikke så mange hunderaser som er så til de grader rause og tilgivende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
:) Godt beskrevet!

Men det er fordeler med sånne som har masse CPU men mangler både RAM og hard-disk! Flatten kompenserer for sin "manglende innsikt" nettopp med sin iver og entusiasme - der andre bare har rukket 3 repetisjoner har man jo allerede fått tatt 30 repetisjoner med en flat.. og de kan ta 300 repetisjoner uten å bli lei (antagelig fordi de allerede har glemt at de har gjort dette 299 ganger før når man kommer til den 300. gangen..), så selv om de er vanvittig trege til å lære så behøver det ikke bety så mye i "faktisk brukt tid".

...og du sa du var på nummer 3? *latterkrampe*

Gal du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha huff dere får det ikke lett med så mange forslag som nevnes her. Vi gjør det ikk lett for dere! :)

Det er mange raser som passer bra til dere, og deres forslag er gode. Så jeg syns dere burde satse på en av dem dere har plukket ut. Og da tror jeg labrador kan passe. Den kan brukes og tåler turer, samt ikke er for krevende som mange andre kan bli. De blir ikke FOR mye hund heller. Og glade er de mennekser også.

Jeg har fått et fint bilde av alaska husky. Søsteren til samboeren min har to stykker og de er perfekte turhunder og kløvhunder. Hun begynte med å få en pensjonert trekk hund, og det var en rolig flott hund som enda har mange år igjen med fjellturer. (men trekking er den totalt lei av, så det er vanskelig å få den til å gjøre.)

Og denne fikk et valpekull og hun beholdte en valp. Så nå har hun to stykker og det går veldig bra. De går godt sammen. Rolig innendørs og lett å ta med på tur. Bedagelige og glad i folk. Men de er nok ikke de letteste å trene å gå i bånd.

Lykke til med letingen. Håper dere finner en rase som passer. De fleste rasene som er nevnt her passer jo bra.

Edti: La til litt mer tekst, fordi jeg ikke fikk tid å fullføre istad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du beskriver godt en retriever. Om du skal ha det kjøp i hvertfall labrador og golden fra såkalt dual prpose (jakt linjer) og ikke vanlige "utstillingslinjer" da blir den nok for daff til ditt bruk. Om du lander på flat er det mye jobb med en hannhund i rette alderen, så en tispe er kanskje å foreslå om dere er førstegangseiere :-)

Flatten er litt langhåret men krever lite pelsstell (her er det kun børsting før utstilling eller i verste røyteperioder)

Om du vil ha forslag på oppdrettere å kikke nærmere på må du bare sende en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det jo veldig få hunder som ikke passer så godt til dere, så denne listen kan bli lang. De fleste hunder liker jo å være ute og få være med på spennende ting i friluft. Det dere bør tenke på, er praktisk størrelse (kajakk), om dere vil den skal kunne gå løs (og velge fornuftig etter det), hva dere takler av pelsstell osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du beskriver godt en retriever. Om du skal ha det kjøp i hvertfall labrador og golden fra såkalt dual prpose (jakt linjer) og ikke vanlige "utstillingslinjer" da blir den nok for daff til ditt bruk.

*klippet*

Jeg skjønner got hva du mener med at mange labradorer og goldens er daffe, men det kommer veldig ann på individ også tror jeg. Min labrador er fra utstillingslinjer, og han en laaaangt fra daff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du beskriver godt en retriever. Om du skal ha det kjøp i hvertfall labrador og golden fra såkalt dual prpose (jakt linjer) og ikke vanlige "utstillingslinjer" da blir den nok for daff til ditt bruk. Om du lander på flat er det mye jobb med en hannhund i rette alderen, så en tispe er kanskje å foreslå om dere er førstegangseiere :-)

Flatten er litt langhåret men krever lite pelsstell (her er det kun børsting før utstilling eller i verste røyteperioder)

Om du vil ha forslag på oppdrettere å kikke nærmere på må du bare sende en PM :lol:

Tror du blander dual purpose og jaktlinjer, det er stor forskjell. Dual purpose linjer skal være hunder som kan både brukes til noe jaktlig eller annen bruks og samtidig være en utstillingshund. Disse linjene synes jeg ikke noe om, da det har vist seg å bli lite suksess. Man kan ikke ta en hund fra dual purpose linjer og stille den på jaktprøve ene dagen med 1AK og så stille den ut dagen etter og få 1AK der også. De fleste slike hunder strekker ikke til i verken det ene eller andre formålet, de blir litt for lite rasetypiske til å gjøre det bra på utstilling og litt for lite interessert i å jobbe på en jakt hele dagen.

Jaktlinjer er rene jaktlinjer, av kun jaktmeritterte og gode hunder på praktisk jakt. Derav utseendet.

Hvis retriever er aktuelt så ville jeg valgt ENTEN vanlig utstillingslinjer og være flink med mosjon og fôring, ELLER jaktlinjer. Da er man litt tryggere på hva man ender opp med, sånn cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander dual purpose og jaktlinjer, det er stor forskjell. Dual purpose linjer skal være hunder som kan både brukes til noe jaktlig eller annen bruks og samtidig være en utstillingshund. Disse linjene synes jeg ikke noe om, da det har vist seg å bli lite suksess. Man kan ikke ta en hund fra dual purpose linjer og stille den på jaktprøve ene dagen med 1AK og så stille den ut dagen etter og få 1AK der også. De fleste slike hunder strekker ikke til i verken det ene eller andre formålet, de blir litt for lite rasetypiske til å gjøre det bra på utstilling og litt for lite interessert i å jobbe på en jakt hele dagen.

Jaktlinjer er rene jaktlinjer, av kun jaktmeritterte og gode hunder på praktisk jakt. Derav utseendet.

Hvis retriever er aktuelt så ville jeg valgt ENTEN vanlig utstillingslinjer og være flink med mosjon og fôring, ELLER jaktlinjer. Da er man litt tryggere på hva man ender opp med, sånn cirka.

haha, ok, jeg har ikke peil, men har hørt folk ta det for det samme :lol:

Men da lærte jeg noe nytt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kjenner hauger og lass med folk som har "normale" retrievere (golden og labrador) - og ikke en eneste av dem er lat, feit eller lite arbeidsvillig. Eller jo - en, men den bor sånn for å si det sånn. De andre er da i hundre og klare for det meste hele tiden - det eneste er at eierne ikke har behøvd å denge dem i hodet med en spade for å få fokusert energien i rett retning.

Flere av de jogger og sykler mange mil hver uke, og er bedre fysisk form enn mange andre hunder jeg vet av.

INGEN av disse er fra jaktlinjer - det er rene skjære utstillingshunder hele bølingen - vel, kanskje ikke to av dem - for de er fra en oppdretter som har kull i hytt og pine og ikke er så nøye på noen ting egentlig, men jaktlinjer er det ikke.

Når jeg treffer retrievere fra jaktlinjer så er de omtrent like blåst som en flat - ref. det jeg skrev tidligere om flat - og slett ikke noe jeg ville anbefalt til folk som skal ha en "normal" familiehund.

Jeg har opp gjennom årene hatt ganske mange labradorer (fra utstillngslinjer, og en og annen dual purpose avlet hund), og de er mer enn nok for vanlige mennesker. Det handler om hva man gir hunden fra den er valp. En valp som aldri blir bedt om å gjøre noe som helst og som aller helst burde vært stoppet ut - den vil begynne å oppføre seg som en utstoppet hund etterhvert fordi den tror den skal være sånn. De labradorene jeg har hatt på kurs har vært livlige, morsomme og svært arbeidssomme hunder - mer enn nok for de som skal ha en hund som skal være med på tur, være kontrollerbar osv.

Men - dette er jo en motesak - det er in å si at bruks-, jakt- osv. linjer er tingen - og det spiller jo overhodet ikke noen rolle hva man i utgangspunktet skal ha hund til - det kommer i andre rekke det.

Kjære trådstarter - for å være lykkelig med din hund - som familiehund og turkompis - så trenger du ikke ekstremvarianten av en rase. Men du skal være nøye med hvor du handler hund, besøk gjerne flere oppdrettere - hils på flere hunder fra oppdretter og dann deg ett bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke jakt-labbis for å få en aktiv labrador. Det holder svært lenge å fra starten av være litt kritisk til hvor mye man fôrer den og i tillegg la den få et aktivt liv. En labrador er en robust og aktiv hund som skal tåle mye - det være seg lange skiturer, lange fjellturer, å traske i myr en hel dag, mye svømming etc. Det gjelder bare at eieren er litt bevisst og lar labbisen få bygge opp muskler framfor å legge på seg fett. :lol:

Jeg tror en labrador kan passe trådstarter veldig godt. De er tilpasningsdyktige, glade, aktive, ivrige, robuste, lette å motivere, lettlærte og mentalt stabile. Det er neppe noe problem å la labradoren gå løs ift vilt (senest i dag tuslet min labrador løs med ei kråke to meter unna seg, og hun gadd overhodet ikke å bry seg om kråka), det eneste er at de er glade i mat, mennesker og hunder - men med bevisst og målrettet trening er det ikke noe enormt problem å få hunden til å holde seg i nærheten selv om det går hunder forbi. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner hauger og lass med folk som har "normale" retrievere (golden og labrador) - og ikke en eneste av dem er lat, feit eller lite arbeidsvillig. Eller jo - en, men den bor sånn for å si det sånn. De andre er da i hundre og klare for det meste hele tiden - det eneste er at eierne ikke har behøvd å denge dem i hodet med en spade for å få fokusert energien i rett retning.

Flere av de jogger og sykler mange mil hver uke, og er bedre fysisk form enn mange andre hunder jeg vet av.

INGEN av disse er fra jaktlinjer - det er rene skjære utstillingshunder hele bølingen - vel, kanskje ikke to av dem - for de er fra en oppdretter som har kull i hytt og pine og ikke er så nøye på noen ting egentlig, men jaktlinjer er det ikke.

Når jeg treffer retrievere fra jaktlinjer så er de omtrent like blåst som en flat - ref. det jeg skrev tidligere om flat - og slett ikke noe jeg ville anbefalt til folk som skal ha en "normal" familiehund.

Jeg har opp gjennom årene hatt ganske mange labradorer (fra utstillngslinjer, og en og annen dual purpose avlet hund), og de er mer enn nok for vanlige mennesker. Det handler om hva man gir hunden fra den er valp. En valp som aldri blir bedt om å gjøre noe som helst og som aller helst burde vært stoppet ut - den vil begynne å oppføre seg som en utstoppet hund etterhvert fordi den tror den skal være sånn. De labradorene jeg har hatt på kurs har vært livlige, morsomme og svært arbeidssomme hunder - mer enn nok for de som skal ha en hund som skal være med på tur, være kontrollerbar osv.

Men - dette er jo en motesak - det er in å si at bruks-, jakt- osv. linjer er tingen - og det spiller jo overhodet ikke noen rolle hva man i utgangspunktet skal ha hund til - det kommer i andre rekke det.

Kjære trådstarter - for å være lykkelig med din hund - som familiehund og turkompis - så trenger du ikke ekstremvarianten av en rase. Men du skal være nøye med hvor du handler hund, besøk gjerne flere oppdrettere - hils på flere hunder fra oppdretter og dann deg ett bilde.

Denne oppfattelsen av labrador/golden vil jeg også skrive under på! Det kommer helt an på hvordan man "oppdrar" en hund, og de aller, aller fleste av disse retrieverne jeg har møtt, har vært svært så aktive hunder. Kun noen ytterst få har ikke giddet noen ting, men det er kun eierens feil (som har feitet opp hunden sin og tror de skal "være sånn").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har lest tråden litt fort, men er det virkelig ingen som har foreslått puddel?

(Litt pussig å lese om flatter her, forresten - har liksom aldri turt å si høyt at de virker litt... eh - ja, sånn som noen med erfaring her beskriver dem...)

Ellers må man jo få lov å nevne noen av de store, vestlige mynderasene som aktuelle. Riktignok bør man ikke overbelaste de lange ryggene deres med for tunge kløver, etter det jeg har skjønt, men ellers burde de passe godt - greyhound, hjortehund og ulvehund er kanskje litt store for kajakkpadling, men en spansk galgo er mer av den sammenleggbare varianten - som denne jenta, som har gjort meg ganske begeistret for rasen:

http://paramourchillivanillichilli.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart kommer det mye ann på det, men det er en del linjer som jeg syntes han blitt sånn. Men jeg kjenner flere som har hatt golden og følt at vanlig lydighetstrening blir kjedelig rett og slett (ikke konkurranse LP men daglig aktivisering) og når de sier de er såpass aktive så er det jo litt kjedelig om de ender opp med en slik hund. For all del de kan like gjerne få en slik flat, men jeg vil jo si sannsyneligheten er mindre. Nå har ikke jeg sett dine tidlige innlegg om flat, men de fleste tispe flatter er ganske rolig og enkle å ha med å gjøre men samtidig ganske aktive, her også kommer det jo ann på aktivisering/sosialisering +++

Men gjør det ikke det på ALLE hunder da?

EDIT: Kom på noe med med dual propose. Sammenlagt lista jakt + uts på flat heter jo det. haha

Du som foreslo puddel er jo enig der, de storpuddelene jeg trener med er flotte (og mer spenstige) trenings/tur kamerater som flatten. Men ville ikke folka ha lite pelsstell? Selv om den klippes ned er det vel litt jobb? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at retrieverraser fra vanlige utstillingslinjer er mer enn nok for en familie uten spesielle ambisjoner innen hundesport. Og de MÅ ikke være feite og late alle sammen, jeg kjenner flere labradorer av utstillingslinjer med fin kropp og våkenhet (men de gjør det ikke spesielt bra på utstilling, haha) Det er med en gang man trener konkurranserettet og setter krav til presisjon, utholdenhet osv at mange "gir opp" og må finne seg i å enten senke kravene eller prøve en annen rase eller hund fra andre linjer. Men som noen sa, dette gjelder jo mange raser pr i dag.

Jeg tror ikke det er så fryktelig mange som kjøper hund fra bruks eller jaktlinjer bare fordi det er "in". Jeg tror faktisk at grunnen til at dette er "in" er fordi folk generelt er blitt mer opptatt av å bruke hunden og konkurrere med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Mulig jeg har lest tråden litt fort, men er det virkelig ingen som har foreslått puddel?

(Litt pussig å lese om flatter her, forresten - har liksom aldri turt å si høyt at de virker litt... eh - ja, sånn som noen med erfaring her beskriver dem...)

Ellers må man jo få lov å nevne noen av de store, vestlige mynderasene som aktuelle. Riktignok bør man ikke overbelaste de lange ryggene deres med for tunge kløver, etter det jeg har skjønt, men ellers burde de passe godt - greyhound, hjortehund og ulvehund er kanskje litt store for kajakkpadling, men en spansk galgo er mer av den sammenleggbare varianten - som denne jenta, som har gjort meg ganske begeistret for rasen:

http://paramourchillivanillichilli.blogspot.com/

Jeg tror ingen av de rasene vil passe for trådstarter av en enkel grunn, nemlig pels. Puddlen går det selvfølgelig ann å klippe, og de er flotte aktive hunder som kan brukes til det meste, men de har fortsatt en pels som fungerer som en borrelås og de har ikke underull. De vil derfor fryse når de blir kalde og våte. Og er man på tur, så blir det ofte både kaldt og vått i perioder. Hjortehund og ulvehund er for store og tunge og vil ikke egne seg til et aktivt friluftsliv. Jeg mener egentlig ikke at de ikke egner seg, har man en sånn hund vil de selvfølgelig være fint turfølge, men det er ikke et fornuftig valg som en aktiv turkamerat. De spiser enormt mye, de har lange rygger, de er for tunge til å kunne bære hvis det skulle skje noe, de er bortimøt umulige å ha i en kano, de er så tunge at de detter gjennom snøen osv osv, De korthåra myndene ville jeg også utelukka pga pelsen. Er man aktiv innen friluftsliv sommer og vinter er det dumt å kjøpe en dårlig pelsa hund. De trenger en hund med god isolerende underull, smuss og vannavstøtende dekkhår. Selvfølgelig kan man bruke dekken og kle på hunden når det trengs, gi den egen sovepose og liggeunderlag om natta osv. men jeg tror det er lurere å velge en hund som i utgangspunktet har en mer egna pels som det skal mer til før vil trenge hjelp med å holde varmen.

Edit: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...