Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke la hunden være hjemme alene!


Linda Marie

Recommended Posts

En hund kan ikke tenke timer, slik som oss.. Når dere snakker om at de fleste hunder skal kunne være 10 timer for seg selv hver dag. Så ville ikke en hund kjent forskjell på om dere var borte 11 timer for eksempel (Virka bare som at noen var redd for å jobbe overtid). Så lenge den er vant til å være alene.

Men er fult klar over at den vil bli rastløs og utolmodig etterhvert.

Og ja. Jeg synes det er egoistisk å ha hund for at den skal ligge hjemme halve dagen. Har tenkt litt på det der selv. Jeg synes nesten at folk burde ha 2 hunder, visst de først skulle ha hund (dermed så kan hundene få selskap i hverandre). Ellers så må de arrangere treff for hundene sine. Hunder er jo tross alt sosiale dyr. Synes heller ikke at det er feil at andre familiemedlemer også er villige til å ta litt ansvar over dyra. (Dette sier jeg, selv om jeg har bare en hund selv)

jeg vet ikke så mye om hun der dyrlegen, men etter det som Akela skriver, så har jeg fått et veldig dårlig inntrykk av henne. Og som noen andre nevnte tilligere, så hadde ikke jeg hat lyst til å ha henne som dyrlege i det hele.

EDIT;

Jeg må bare si at jeg får dårlig samvittighet overfor hunden min, visst den skulle hvert så mye alene, som noen hunder er. Slik at ingen mistforstår meg. Såklart vill jeg jo fortest mulig hjem til bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan ikke tenke timer, slik som oss.. Når dere snakker om at de fleste hunder skal kunne være 10 timer for seg selv hver dag. Så ville ikke en hund kjent forskjell på om dere var borte 11 timer for eksempel (Virka bare som at noen var redd for å jobbe overtid). Så lenge den er vant til å være alene.

Og da vil den jo ikke merke forskjell på om den er 12 timer alene hjemme. Eller 13. Eller 15. Etc.... Og dersom naboens hund er lengre hjemme enn ens egen, så er det jo i hvert fall greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan ikke tenke timer, slik som oss.. Når dere snakker om at de fleste hunder skal kunne være 10 timer for seg selv hver dag. Så ville ikke en hund kjent forskjell på om dere var borte 11 timer for eksempel (Virka bare som at noen var redd for å jobbe overtid). Så lenge den er vant til å være alene.

Men er fult klar over at den vil bli rastløs og utolmodig etterhvert.

Og ja. Jeg synes det er egoistisk å ha hund for at den skal ligge hjemme halve dagen. Har tenkt litt på det der selv. Jeg synes nesten at folk burde ha 2 hunder, visst de først skulle ha hund (dermed så kan hundene få selskap i hverandre). Ellers så må de arrangere treff for hundene sine. Hunder er jo tross alt sosiale dyr. Synes heller ikke at det er feil at andre familiemedlemer også er villige til å ta litt ansvar over dyra. (Dette sier jeg, selv om jeg har bare en hund selv)

jeg vet ikke så mye om hun der dyrlegen, men etter det som Akela skriver, så har jeg fått et veldig dårlig inntrykk av henne. Og som noen andre nevnte tilligere, så hadde ikke jeg hat lyst til å ha henne som dyrlege i det hele.

EDIT;

Jeg må bare si at jeg får dårlig samvittighet overfor hunden min, visst den skulle hvert så mye alene, som noen hunder er. Slik at ingen mistforstår meg. Såklart vill jeg jo fortest mulig hjem til bikkja.

Egoistisk å tjene penger slik at man kan fore hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Mostues kvalifikasjoner som VETERINÆR, så har jeg ikke noe forhold til det - hun er sikkert en engasjert utøver av yrket. I TV-serien kunne man visst se at hun strøk til eksamen, men det er hun sikkert ikke alene om å gjøre - det er en vanskelig utdannelse.

Men det er når det kommer til ATFERD, at jeg er skeptisk til at hun kommer med "gode" råd i hytt og pine - enten de er imot norsk lov eller uten å gjøre det som dyktige atferdskonsulenter gjerne gjør, sier at "det kan jeg ikke si før jeg har sett hunden"...

Der har hun selv innrømmet at hun ikke har særlig bakgrunn. Hun er heller ikke alene blant veterinærstanden om uoppfordret å påta seg rollen som "atferdsekspert" og hanke inn kastreringsoppdrag og lignende - den syken har bredt seg blant endel norske kolleger også. Men de FAGLIG ANSVARLIGE klinikkene anbefaler vel heller gjerne en konsultasjon hos en tilknyttet atferdskonsulent, slik at de to fagmenneskene kan samarbeide.

Når det kommer til timer hjemme... Vel, der blir det opp til den enkeltes samvittighet - for ikke å si vett, tror jeg. Jeg kjenner hunder som bor hos "aleneeiere" og må være en hel arbeidsdag alene (eller i selskap med en annen hund), som antagelig får oppleve mer i de resterende timene enn andre hunder jeg kjenner som bor hos folk som av en eller annen grunn ikke jobber, og av samme grunn heller ikke later til å ha særlig overskudd til hunden - og får langt mindre og sjeldnere tur enn aleneeierens. Andre som sliter, bruker det lille overskuddet de har på hunden og gjør virkelig mye - mens atter andre som jobber full dag, ikke nøler med å la hunden tisse litt rundt kvartalet før de fyker avgårde igjen. Så hvem skal "måle" det?

Det blir jo opptil folk hva slags hunder de har, om det er stabile hunder uten separasjonsproblemer så blir det noe annet enn om det er en fryktsom sak som ligger og kryler innerst i buret sitt mens eier er borte. Selskap er også fint, om det så er en katt så er det kanskje noe - der vet jeg ikke om noe er bevist.

Men nettopp de som er alene, og som har hunden som prioritet nummer én når de ikke er på jobb, det er jo de som kanskje har det sterkeste forholdet til hunden? Teller dét noe i en slik sammenheng?

Nei, hunder skal ikke være noen "trøstebamse" for ensomme mennesker når DE trenger det, men dagens hundehold er uansett preget av såkalt egoisme uansett - og lite "dyrerett" (noen amerikanere har jo bestemt at det er politisk ukorrekt å kalle seg "hundeeier", man er bare en "guardian" for hunden som bor hos deg). Og hvis hunden er "nederst på rangstigen" i en travel husholdning der det alltid er noen INNOM, så den teknisk sett ikke er "alene", men likevel alltid kommer bakerst som prioritet i forhold til mer tur og aktivisering enn bare å være med i bilen hit eller få løpe litt når de likevel er der... er det noe "bedre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det meste folk sier her, ser jo ut til at de fleste er enig om at det er ikke tiden hunden som hunden er alene som er avgjørende, men tiden MED menneskene.

I huset vårt er det to hunder, men på dagtid er de ikke sammen. Egoistisk og slemt? Nope, de er separert da gamlehunden (på hele 2 år:P) ikke klarer å sette grenser for valpen. Istedenfor at han skal tygges i stykker iløpet av dagen er de hver for seg. Begge hundene er løse på sine respektive rom uten å destruere noe som helst (valpen har vel tatt en sokk eller to iløpet av sitt 7mnd gamle liv). Så jeg mistenker at det meste av dagen går i vei til søvn. Når vi er hjemme er det turer, trening, kos og lek.

Mest som eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da. Mostue sier og gjør mye rart. Og burde nok ha holdt seg for god til å komme med enkelte uttalelser, men jeg synes hu tar opp et interessant tema.

Trur nok hu tråkker på en del tær med disse utsagnene sine denne gangen. Hos folk som innerst inne er klar over at hunden er for lenge alene hjemme, får for lite oppmerksomhet, alt for lite turer, null trening etc. Folk skal ha i pose og sekk i dag, selv om en aktiv hund ikke passer inn i livet deres. Veldig mange velger jo ikke rase etter hva som passer de, men hva som tar seg penest ut på dørtrappa, satt litt på spissen. Hadde folk klart å velge litt mer fornuftig, så hadde man kanskje unngått alle disse allergiene mot hannhunder av aktive raser som kommer i puberteten.

Hundene i dag skal konkurrere mot mye. Jobb må jo alle ha, det forstår man jo, men så skal poden på fotballtrening, mor på spinning og far jobber overtid flere kvelder i uka. Det er TV, data og videospill etc etc. Enkelte hunder er ufattelig mye alene hjemme. Men så lenge den ikke sutrer, ødelegger eller bråker, ja da er det jo greit ser det ut som.

Hva man gjør med hunden, når man først er sammen med de, har jo veldig mye å si ja. Men det forsvarer ikke helt om man ha hunden hjemme i ekstremt mange timer. Hunder er flokkdyr, og jeg trur nok de fleste hundene vil være sammen med eierne sine om de får velge. Personlig så synes jeg det er alt for lenge om hunden er hjemme alene fast 11-12 timer (og mer) hver dag. Ikke alle jobber bare 7.5 time, det er andre som har mye lengre arbeidsdag enn det. Og hund skal de ha, selv om tiden ikke strekker til alt for ofte.

Hund skal ikke være forbeholdt de rike og de trygdede, men enkelte burde nok ha skaffet seg en hund fra Ikea i stede og andre tatt et litt annet rasevalg. I tillegg er det fler og fler tilbud man kan benytte seg av som gjør at hunden ikke blir liggende ufattelig mange timer alene hjemme. Hund er ingen menneskerett, og har man ikke tid, så burde man faktisk ikke gå til anskaffelse av en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg må dessverre legge hunden min i buret i bilen når jeg drar på jobb...med tungt hjerte :closedeyes:

Skulle helst sett at han kunne vært hjemme mens jeg jobber, men pga separasjonsangst er dette umulig. Har vært hos atferdsspesialist som sier vi må øve på det å være alene hjemme. I tillegg må vi distansere hunden fra meg, og helst skal han ligge i buret hele natta pga angsten. (han ligger vanligvis i senga :rolleyes: )

Han må rett og slett lære seg å være selvstendig.. Det beste hadde vært hvis jeg kunne være sammen med hunden min hele dagen! Noe som er umulig hvis en ikke er full av penger. Jeg feilet veldig da jeg fikk Buddy, med å være alt for mye sammen med han, og jeg skjemte han nok bort. (har aldri hatt hund før) Dette har nok ført til separasjonsangsten. :ahappy:

Så hvis man skal klare hundehold i dagens samfunn MÅ man lære hundene å være alene fra første dag. Da blir de gradvis vant til det, og jeg kan ikke forstå at det er galt så lenge den har det den trenger, og det ikke blir for mye alenetid.

Buddy ligger i buret i bilen fordi det er den eneste plassen han slapper av, hjemme uler og stresser han fra jeg går til jeg kommer tilbake. Han ligger maks tre, fire timer før han får en luftetur, og tilsammen ikke mer enn 8 t. Noen sier det er galt at de ligger i bur, det er galt å ha dem hjemme alene... Hva i all verden skal man gjøre da? Jeg vet at hunden min har det bra, selv om han må ligge i bur og være alene. Han får nok mosjon, hodetrim, sosialt samvær og mat. Buddy er en glad hund som sovner tilfreds ved siden av meg hver kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den tid har jeg forøvrig kommet over et intervju med fr. Mostue, husker dessverre ikke helt i hvilket blad eller avis, hvor hun sånn HEEEELT tilfeldig også nevnte at hun og samarbeidspartneren hennes også skal sette igang en "hundepass"-tjeneste.

Og da sier jeg bare: Business business :rolleyes:

Gi folk dårlig samvittighet først, så tilby dem løsningen - som de sikkert vil måtte betale fett for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett god samvittighet for hundeholdet mitt, men jeg synes det er like ****** hver arbeidsdag å dra fra hunden og vite at den blir alene i 8 timer.

Nei, jeg tror ikke hun tar stor skade av det - hun slapper godt av, og jeg merker ikke noe forskjell på aferden hennes i ferier og sånt når jeg er sammen med henne 24/7 (fram til 14-15-tida sover hun stort sett som en stein - mye av vane sikkert). Men det plager meg åkkesom, ettersom hun selvsagt vil foretrekke at vi er sammen så mye som mulig.

Så ja - alenetid er det ENE store punktet jeg gjerne skulle forandret med hundeholdet. Samtidig nekter jeg å føle meg skyldig for å faktisk være i jobb, og på arbeidsdager prioriteres hunden alltid først resten av døgnet. Dersom jeg en sjelden gang gjør noe på kveldstid midt i uka, skaffer jeg pass til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må smile akela, uansett hva denne Mostue gjør så er det galt. Du får jo leve i den troen på at det å være alene i en liten Osloleilighet halve dagen er kjempestimulerende for hunder. Det eneste som betyr noe er at de ikke er i bur, for da blir de passivisert og mishandlet. Eller kanskje ble du bare litt irritert fordi Mostue kommer med løsningen på spørsmålet ditt om hvordan man kan kombinere jobb og hund :ahappy:

Nei, alldeles ikke dumt med en hundepasstjeneste som sikkert kan gi flere hunder ett bedre liv. At det vil koste litt penger er det ingenting å si på. Det er helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den tid har jeg forøvrig kommet over et intervju med fr. Mostue, husker dessverre ikke helt i hvilket blad eller avis, hvor hun sånn HEEEELT tilfeldig også nevnte at hun og samarbeidspartneren hennes også skal sette igang en "hundepass"-tjeneste.

Og da sier jeg bare: Business business :rolleyes:

Gi folk dårlig samvittighet først, så tilby dem løsningen - som de sikkert vil måtte betale fett for.

At du ikke fordrar TM er jo ganske innlysende. Og ja, hu gjør mye rart.

Men synes du ikke selv det er noe betenkelig med hvor lange enkelte hunder faktisk er hjemme alene mandag til fredag? Hund skal jo være noe mer enn hva man har i helger og ferier, men hos enkelte familier er hund "en kjekk sak å ta med på hytta i helga". Og de er ekstremt mange timer alene hjemme. Men er kanskje alt OK bare den ikke sitter i bur, og at eier har "lovlig" grunn til å være borte fra den (dvs jobb), selv om det gjør at hunden kanskje er hjemme alene 12+ hver dag mandag til fredag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må smile akela, uansett hva denne Mostue gjør så er det galt. Du får jo leve i den troen på at det å være alene i en liten Osloleilighet halve dagen er kjempestimulerende for hunder. Det eneste som betyr noe er at de ikke er i bur, for da blir de passivisert og mishandlet. Eller kanskje ble du bare litt irritert fordi Mostue kommer med løsningen på spørsmålet ditt om hvordan man kan kombinere jobb og hund ;)

Nei, alldeles ikke dumt med en hundepasstjeneste som sikkert kan gi flere hunder ett bedre liv. At det vil koste litt penger er det ingenting å si på. Det er helt naturlig.

At du ikke fordrar TM er jo ganske innlysende. Og ja, hu gjør mye rart.

Men synes du ikke selv det er noe betenkelig med hvor lange enkelte hunder faktisk er hjemme alene mandag til fredag? Hund skal jo være noe mer enn hva man har i helger og ferier, men hos enkelte familier er hund "en kjekk sak å ta med på hytta i helga". Og de er ekstremt mange timer alene hjemme. Men er kanskje alt OK bare den ikke sitter i bur, og at eier har "lovlig" grunn til å være borte fra den (dvs jobb), selv om det gjør at hunden kanskje er hjemme alene 12+ hver dag mandag til fredag?

Det er vel ingen som er uenige i at det ikke er optimalt at hunden er alene i 8-10 timer hver dag? Eller at det ikke er et behov for en sånn tjeneste? Det er måten godeste Mostue gjør dette på som er forkastelig - hun gir først folk dårlig samvittighet for å ha hund når de er så tåpelige at de jobber, også kommer hun og er så "hyggelig" at hun "redder" de samme hundeeierene hun har gitt dårlig samvittighet i første omgang.. Å skape et behov, heter det vel når man snakker om markedsføring?

Hun kunne jo f.eks bare holdt kjeft om hva hun syns om hunder som er alene hjemme hele dagen, og heller bare åpna denne "hundebarnehagen" sin - hun hadde "reddet" de samme hundeeierene og hundene deres da, sant? Men det skal dama ha for, hun har blitt god på markedsføring etter X antall år på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...