Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryter adferd etter godbit


C.J

Recommended Posts

Hunden min er ofte veldig kjapp med å flytte på seg etter at godbiten er levert i øvelser som utgangsstilling og fot (dette gjelder hovedsaklig utendørs). Da er liksom alt annet mye mer interessant, så da gjelder det bare å få meg til å klikke, motta godbit og deretter stikke..

Jeg klikkertrener. Hvordan får jeg bukt med dette? Altså - det er ikke etter klikket at hun flytter på seg, da kunne jeg bare ventet med godbiten til hun satt seg igjen (i øvelsen utgangsstilling). Det er etter at godbiten er levert..

Jeg kan kanskje være kjapp med å klikke rett etter at godbiten er levert slik at jeg forsterker "bli sittende", men er det andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med min, jeg kjappet meg å gi flere godbiter med en gang uten å klikke, bare pøste på. Etterhver holdt hun posisjon i håp om at det kanskje kom fler. Når jeg fikk bukt på det gikk det kjappere og kjappere.. Nå trener jeg mest med leke da, så da blir jo øvelsen avbrutt uansett, gjør jo egentlig ikke noe det heller.

Det går sikkert an å klikke med en gang også, sånn som du har tengt.

Du kan også prøve å gi bedre godbiter sånn at ikke alt annet er så morsomt lenger? Kanskje du kan holde henne i bånd, sånn at hun ikke får sjans til å gå bort til det som er morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er veldig opptatt av å sjekke ut omgivelsene. Hun kan finne på å avbryte øvelser for å gå og snuse, evt gjøre det samme etter klikk + godbit.

I sommer hadde jeg en periode hvor jeg trente veldig mye på gress, noe som er selve himmelen for en snusehund. Ved å øke forsterkningsfrekvensen atskillig og gå ned på frekvensen etterhvert, fikk jeg bukt på det problemet. Jeg ga henne nærmest konstant klikk + godbit så lenge hun holdt øyekontakt med meg og ikke stakk nesa ned for å snuse, og etter noen korte økter med sånn trening klarte hun å holde seg fokusert mye lenger av gangen - og sånn er det fremdeles, et halvår etterpå. :P

Hun har også blitt mye dyktigere på å "stoppe seg selv" når hun begynner å stikke den siste tiden. Det har jeg fått til ved å rett og slett la henne stikke av... Jeg trente på et trygt sted hvor det ikke er noen vei hun kan løpe i, belønnet for litt tilfeldige ting før hun satte avgårde for å snuse. Greit nok, jeg stilte meg opp med ryggen til henne, og etter bare noen sekunder kom hun løpende inn på plass. Nå har hun blitt raskere til å komme tilbake, hvis hun ikke snur på halvveien. Målet er selvsagt å få henne til å ikke stikke i det hele tatt, men det er jo definitivt en forbedring.

Forutsetningen for å trene sånn er selvsagt at du til en viss grad kan forutse hva hunden kommer til å gjøre. Jeg veit at Tinka er veldig glad i å lukte, men jeg veit også at hun ikke stikker av til skogs og blir der i evigheter. Nå prøver jeg faktisk å oppsøke svært forstyrrende områder som det er trygt å slippe henne i. For eksempel er det et område i nærheten hvor det ligger utrolig mye spennende søppel (som det nesten aldri er matrester i, det bare lukter mat), og dit går jeg gjerne for å trene. Foreløpig krever jeg ikke noe mye av henne så lenge hun velger å være med meg - jeg belønner for masse frivillig atferd bare, og om hun stikker for å snuse, rusler jeg noen meter lenger bort og venter til hun kommer tilbake - og så får hun belønning når hun begynner å tilby atferd igjen. Og det fungerer faktisk!

Jeg sleit også en stund tilbake med at hun avbrøt posisjonen helt i fvf etter at hun hadde fått godbit (selv om jeg belønnet henne i posisjon). Hun stakk ikke av i grunn, men hun forlot posisjonen og det ble veldig ineffektivt i forhold til hvordan det er når vi trener fvf nå. Da klikket jeg, ga belønning, klikket, mens hun tygde godbiten og fremdeles var i posisjon, og ga en godbit til. Det tok ikke lang tid før hun holdt posisjonen selv om hun bare fikk et klikk heller.

Å alltid ha hunden i bånd når man trener for å "lære" den at den må holde seg i nærheten av deg har jeg ikke spesielt stor tro på. Tinka skiller i alle fall fint på når hun er i bånd og når hun er løs, og dessuten vil jeg helst få hunden min til å selv velge å holde seg hos meg - jeg ser for meg at utførelsen av øvelsene i en evt konkurranse blir bedre da.

Mitt tips er altså: Øk lysten hennes til å være hos deg ved å selv la henne finne ut at det er lurest, og kombiner med høyere forsterkningsfrekvens evt f.-kvalitet. Å klikke mens hunden fremdeles er i posisjon/nærheten av deg fungerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått none gode råd allerede, men å lære inn kommandoen "fri" kan hjelpe.

Nå driver ikke jeg med klikkertrening, men det brude ikke være noen forskjell.

Hunden min var også veldig rask på å flytte seg rett etter godbit, men etter innlæring av "fri" rører han seg ikke før det. Kanskje en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er ofte veldig kjapp med å flytte på seg etter at godbiten er levert i øvelser som utgangsstilling og fot (dette gjelder hovedsaklig utendørs). Da er liksom alt annet mye mer interessant, så da gjelder det bare å få meg til å klikke, motta godbit og deretter stikke..

Jeg klikkertrener. Hvordan får jeg bukt med dette? Altså - det er ikke etter klikket at hun flytter på seg, da kunne jeg bare ventet med godbiten til hun satt seg igjen (i øvelsen utgangsstilling). Det er etter at godbiten er levert..

Jeg kan kanskje være kjapp med å klikke rett etter at godbiten er levert slik at jeg forsterker "bli sittende", men er det andre ting?

Ikke se på det et problem fordi det er helt normalt i klikkertrening. Hunden lærer at klikket også blir en "fri" kommando og slik er det jo også...i begynnelsen. Husk at du i starten skal ha en hurtig klikk/belønningsfrekvens. Jeg kaller det "maskingeværklikking" Selv gjør jeg slik: Jeg lader opp "geværet" med 15-20 små godbiter og når hunden f. eks. sitter, så fyrer jeg løs hele magasinet og det tar kanskje 30 sekunder omtrent. Da har jeg hunden på nett den tiden og det er nyttig i nylæring. Så har jeg en liten pause på f.eks 5 sekunder og rekker da å lade opp igjen og hunden er på nett de 5 sekundene også. Husk at du også må tilpasse kriteriet slik at miljøet ikke blir for vanskelig. Dette henger i sammen. I disse pausene som gradvis blir lengre og lengre mellom klikketiradene, som blir skjeldnere (variabel), kan du telle høyt. Hunden lærer at så lenge den hører du teller så kan det komme mer og du får en flott måte å måle fremgangen din på også. Klikk for handling og belønne for posisjonen.

Bare prøv så skal du se..det blir så flott atte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode råde fra alle sammen! Tror spesielt på det med å øke forsterkningskvaliteten og å klikke mens hunden tygger godbiten, som wesminster skrev.

Ingar: det er ikke etter klikket at hun flytter på seg (er klar over at det er lov under innlæring av øvelser i klikkertrening, da klikket avslutter adferden), - det er derimot etter at godbiten er servert. Det skal liksom være unødvendig med en "bli" kommando bare fordi godbiten er gitt. Men det med belønningsfrekvens er jo selvsagt viktig å tenke på :P

Frost: Ikke dumt å bruke "fri" kommandoen - skal bli flittigere med den etter hver treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: det er derimot etter at godbiten er servert.

Det tror jeg faktisk ikke er mulig å få til.Edit: Jo det er det vel...

Når godbiten er servert, så skal vel ikke hunden fortsatt være under kommando og holde skansen? Hva er i så fall poenget med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klikkertrener ikke jeg, men et tips som jeg syns funker innmari bra er å ikke gi godbiter. Men bruk en hel/halv pølse. Ha de litt gjemt i hånda og la hunden bite av pølsa selv etter at du har klikket. Men ikke gi hunden mye. Hold igjen mesteparten av pølsa. Og ta hånden med pølsa opp etter et par gnafs! Gjør dette hver gang du klikker. Da blir det ikke noe utkobling for hunden fordi h*n må tygge godbiter. Når du løser ut kan du jo gi en større bit av pølsa (avhengi av hvor stor hunden er selfølgelig :P Skal jo ikke blir mett heller )

Anbefaler deg å prøve dette sammen med å klikke ofte. Da vil nok hunden bli mye mer fokusert rimelig kjapt.

Kan jo selvfølgelig bruke noe annet enn pølse da, bare pass på at hunden får gnage på det. Men ikke nok til å få så store biter at h*n kan tygge. Og ikke gi så mye av gangen. Avbryt gjerne belønningen når hunden er mest ivrig. DET blir det fokus av det :P

Og en liten advarsel; har du en hund som er utrolig ivrig kan du fort få litt vondt inni henda. Hvis man vil bli kvitt det problemet må man lære hunden å gnage/ta pent. Lukk hånden hver gang de blir for voldsomme. Slipp opp når de lar hånden være i fred. Fortsett sånn. Skryt MASSE når hunden tar pent og gjerne gi dem en ekstra stor bit :P

Håper du skjønner hva jeg mente. Får du det til vil nok hunden bli mye mer fokusert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når godbiten er servert, så skal vel ikke hunden fortsatt være under kommando og holde skansen? Hva er i så fall poenget med det?

Tja... Jeg benytter meg ofte av det jeg, faktisk. Når vi trener enkelt- eller fellesdekk syns jeg det er veldig greit å kunne belønne underveis (f.eks. hvis nabohunden reiser seg, hvis det kommer en syklist mellom meg og hunden, eller bare at hun har vært flink og ligget stille i 2 minutter uten å ha falt over på skinka) uten å nødvendigvis måtte avslutte hele øvelsen og få henne ned i dekk igjen før vi kan fortsette å trene på akkurat det samme. Hunden min blir dermed liggende til jeg har avsluttet øvelsen på normal måte (med oppsitt) eller til jeg løser henne ut under/etter belønning (f.eks. kaster godbiten bortover bakken etter det siste klikket).

Jeg syns i alle fall at det er utrolig praktisk å ha en hund som i enkelte atferder holder posisjonen etter både klikk OG belønning. Hunden min holder atferden på denne måten i ligg, fvf og utgangsstilling, og jeg drar nytte av det bortimot hver eneste gang jeg trener på det. :P

Uansett var vel poenget her at hunden ikke nødvendigvis trenger å holde seg i samme posisjon, men at den ikke skal dette ut av treningsmodus selv om den har fått belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett var vel poenget her at hunden ikke nødvendigvis trenger å holde seg i samme posisjon, men at den ikke skal dette ut av treningsmodus selv om den har fått belønning.

Ja det er klart. Mine hunder er også fortsatt i treningemodus etter godbiten selv om den markerer slutten på et moment eller en økt. Men det er da noe jeg får gratis uten å kreve det. har hunden en tendens til å stikke av for å finne seg andre forserkere så er kanskje kriteriet litt feil eller man kan rett og slett bruke bånd i en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser jättestora fördelar med att hunden fortsätter hålla positionen efter godbit och/eller klick. När jag jobbar med att hunden ska hålla positionen i stå, sitt, ligg, utgångsställning, på target eller liknande, använder jag alltid en "fri"-signal som berättar för hunden att hon ska röra sig igen. Vi fortsätter träningen, men hunden får bryta positionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser jättestora fördelar med att hunden fortsätter hålla positionen efter godbit och/eller klick. När jag jobbar med att hunden ska hålla positionen i stå, sitt, ligg, utgångsställning, på target eller liknande, använder jag alltid en "fri"-signal som berättar för hunden att hon ska röra sig igen. Vi fortsätter träningen, men hunden får bryta positionen.

Ja jeg gjør også det, men skiller mer på å holde posisjonen etter klikk enn på å holde posisjonen etter en godbit. Det blir for meg ikke helt det samme. Jeg anser egentlig at det å spise er noe man gjør uten å være under kommando. Selv om hunden også holder posisjonen etter godbiten, noe som den hurtige frekvensen i nylæringen bidrar til. Men det er en bonus og resultatet er jo det samme. Også når det gjelder jackpot belønning typ "kaste ball", drakamp, godbitsøk osv, vil det være uforenlig atferd med å holde posisjonen f. eks. stå...

Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...