Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryter adferd etter godbit


C.J

Recommended Posts

Hunden min er ofte veldig kjapp med å flytte på seg etter at godbiten er levert i øvelser som utgangsstilling og fot (dette gjelder hovedsaklig utendørs). Da er liksom alt annet mye mer interessant, så da gjelder det bare å få meg til å klikke, motta godbit og deretter stikke..

Jeg klikkertrener. Hvordan får jeg bukt med dette? Altså - det er ikke etter klikket at hun flytter på seg, da kunne jeg bare ventet med godbiten til hun satt seg igjen (i øvelsen utgangsstilling). Det er etter at godbiten er levert..

Jeg kan kanskje være kjapp med å klikke rett etter at godbiten er levert slik at jeg forsterker "bli sittende", men er det andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med min, jeg kjappet meg å gi flere godbiter med en gang uten å klikke, bare pøste på. Etterhver holdt hun posisjon i håp om at det kanskje kom fler. Når jeg fikk bukt på det gikk det kjappere og kjappere.. Nå trener jeg mest med leke da, så da blir jo øvelsen avbrutt uansett, gjør jo egentlig ikke noe det heller.

Det går sikkert an å klikke med en gang også, sånn som du har tengt.

Du kan også prøve å gi bedre godbiter sånn at ikke alt annet er så morsomt lenger? Kanskje du kan holde henne i bånd, sånn at hun ikke får sjans til å gå bort til det som er morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er veldig opptatt av å sjekke ut omgivelsene. Hun kan finne på å avbryte øvelser for å gå og snuse, evt gjøre det samme etter klikk + godbit.

I sommer hadde jeg en periode hvor jeg trente veldig mye på gress, noe som er selve himmelen for en snusehund. Ved å øke forsterkningsfrekvensen atskillig og gå ned på frekvensen etterhvert, fikk jeg bukt på det problemet. Jeg ga henne nærmest konstant klikk + godbit så lenge hun holdt øyekontakt med meg og ikke stakk nesa ned for å snuse, og etter noen korte økter med sånn trening klarte hun å holde seg fokusert mye lenger av gangen - og sånn er det fremdeles, et halvår etterpå. :P

Hun har også blitt mye dyktigere på å "stoppe seg selv" når hun begynner å stikke den siste tiden. Det har jeg fått til ved å rett og slett la henne stikke av... Jeg trente på et trygt sted hvor det ikke er noen vei hun kan løpe i, belønnet for litt tilfeldige ting før hun satte avgårde for å snuse. Greit nok, jeg stilte meg opp med ryggen til henne, og etter bare noen sekunder kom hun løpende inn på plass. Nå har hun blitt raskere til å komme tilbake, hvis hun ikke snur på halvveien. Målet er selvsagt å få henne til å ikke stikke i det hele tatt, men det er jo definitivt en forbedring.

Forutsetningen for å trene sånn er selvsagt at du til en viss grad kan forutse hva hunden kommer til å gjøre. Jeg veit at Tinka er veldig glad i å lukte, men jeg veit også at hun ikke stikker av til skogs og blir der i evigheter. Nå prøver jeg faktisk å oppsøke svært forstyrrende områder som det er trygt å slippe henne i. For eksempel er det et område i nærheten hvor det ligger utrolig mye spennende søppel (som det nesten aldri er matrester i, det bare lukter mat), og dit går jeg gjerne for å trene. Foreløpig krever jeg ikke noe mye av henne så lenge hun velger å være med meg - jeg belønner for masse frivillig atferd bare, og om hun stikker for å snuse, rusler jeg noen meter lenger bort og venter til hun kommer tilbake - og så får hun belønning når hun begynner å tilby atferd igjen. Og det fungerer faktisk!

Jeg sleit også en stund tilbake med at hun avbrøt posisjonen helt i fvf etter at hun hadde fått godbit (selv om jeg belønnet henne i posisjon). Hun stakk ikke av i grunn, men hun forlot posisjonen og det ble veldig ineffektivt i forhold til hvordan det er når vi trener fvf nå. Da klikket jeg, ga belønning, klikket, mens hun tygde godbiten og fremdeles var i posisjon, og ga en godbit til. Det tok ikke lang tid før hun holdt posisjonen selv om hun bare fikk et klikk heller.

Å alltid ha hunden i bånd når man trener for å "lære" den at den må holde seg i nærheten av deg har jeg ikke spesielt stor tro på. Tinka skiller i alle fall fint på når hun er i bånd og når hun er løs, og dessuten vil jeg helst få hunden min til å selv velge å holde seg hos meg - jeg ser for meg at utførelsen av øvelsene i en evt konkurranse blir bedre da.

Mitt tips er altså: Øk lysten hennes til å være hos deg ved å selv la henne finne ut at det er lurest, og kombiner med høyere forsterkningsfrekvens evt f.-kvalitet. Å klikke mens hunden fremdeles er i posisjon/nærheten av deg fungerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått none gode råd allerede, men å lære inn kommandoen "fri" kan hjelpe.

Nå driver ikke jeg med klikkertrening, men det brude ikke være noen forskjell.

Hunden min var også veldig rask på å flytte seg rett etter godbit, men etter innlæring av "fri" rører han seg ikke før det. Kanskje en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er ofte veldig kjapp med å flytte på seg etter at godbiten er levert i øvelser som utgangsstilling og fot (dette gjelder hovedsaklig utendørs). Da er liksom alt annet mye mer interessant, så da gjelder det bare å få meg til å klikke, motta godbit og deretter stikke..

Jeg klikkertrener. Hvordan får jeg bukt med dette? Altså - det er ikke etter klikket at hun flytter på seg, da kunne jeg bare ventet med godbiten til hun satt seg igjen (i øvelsen utgangsstilling). Det er etter at godbiten er levert..

Jeg kan kanskje være kjapp med å klikke rett etter at godbiten er levert slik at jeg forsterker "bli sittende", men er det andre ting?

Ikke se på det et problem fordi det er helt normalt i klikkertrening. Hunden lærer at klikket også blir en "fri" kommando og slik er det jo også...i begynnelsen. Husk at du i starten skal ha en hurtig klikk/belønningsfrekvens. Jeg kaller det "maskingeværklikking" Selv gjør jeg slik: Jeg lader opp "geværet" med 15-20 små godbiter og når hunden f. eks. sitter, så fyrer jeg løs hele magasinet og det tar kanskje 30 sekunder omtrent. Da har jeg hunden på nett den tiden og det er nyttig i nylæring. Så har jeg en liten pause på f.eks 5 sekunder og rekker da å lade opp igjen og hunden er på nett de 5 sekundene også. Husk at du også må tilpasse kriteriet slik at miljøet ikke blir for vanskelig. Dette henger i sammen. I disse pausene som gradvis blir lengre og lengre mellom klikketiradene, som blir skjeldnere (variabel), kan du telle høyt. Hunden lærer at så lenge den hører du teller så kan det komme mer og du får en flott måte å måle fremgangen din på også. Klikk for handling og belønne for posisjonen.

Bare prøv så skal du se..det blir så flott atte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode råde fra alle sammen! Tror spesielt på det med å øke forsterkningskvaliteten og å klikke mens hunden tygger godbiten, som wesminster skrev.

Ingar: det er ikke etter klikket at hun flytter på seg (er klar over at det er lov under innlæring av øvelser i klikkertrening, da klikket avslutter adferden), - det er derimot etter at godbiten er servert. Det skal liksom være unødvendig med en "bli" kommando bare fordi godbiten er gitt. Men det med belønningsfrekvens er jo selvsagt viktig å tenke på :P

Frost: Ikke dumt å bruke "fri" kommandoen - skal bli flittigere med den etter hver treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: det er derimot etter at godbiten er servert.

Det tror jeg faktisk ikke er mulig å få til.Edit: Jo det er det vel...

Når godbiten er servert, så skal vel ikke hunden fortsatt være under kommando og holde skansen? Hva er i så fall poenget med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klikkertrener ikke jeg, men et tips som jeg syns funker innmari bra er å ikke gi godbiter. Men bruk en hel/halv pølse. Ha de litt gjemt i hånda og la hunden bite av pølsa selv etter at du har klikket. Men ikke gi hunden mye. Hold igjen mesteparten av pølsa. Og ta hånden med pølsa opp etter et par gnafs! Gjør dette hver gang du klikker. Da blir det ikke noe utkobling for hunden fordi h*n må tygge godbiter. Når du løser ut kan du jo gi en større bit av pølsa (avhengi av hvor stor hunden er selfølgelig :P Skal jo ikke blir mett heller )

Anbefaler deg å prøve dette sammen med å klikke ofte. Da vil nok hunden bli mye mer fokusert rimelig kjapt.

Kan jo selvfølgelig bruke noe annet enn pølse da, bare pass på at hunden får gnage på det. Men ikke nok til å få så store biter at h*n kan tygge. Og ikke gi så mye av gangen. Avbryt gjerne belønningen når hunden er mest ivrig. DET blir det fokus av det :P

Og en liten advarsel; har du en hund som er utrolig ivrig kan du fort få litt vondt inni henda. Hvis man vil bli kvitt det problemet må man lære hunden å gnage/ta pent. Lukk hånden hver gang de blir for voldsomme. Slipp opp når de lar hånden være i fred. Fortsett sånn. Skryt MASSE når hunden tar pent og gjerne gi dem en ekstra stor bit :P

Håper du skjønner hva jeg mente. Får du det til vil nok hunden bli mye mer fokusert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når godbiten er servert, så skal vel ikke hunden fortsatt være under kommando og holde skansen? Hva er i så fall poenget med det?

Tja... Jeg benytter meg ofte av det jeg, faktisk. Når vi trener enkelt- eller fellesdekk syns jeg det er veldig greit å kunne belønne underveis (f.eks. hvis nabohunden reiser seg, hvis det kommer en syklist mellom meg og hunden, eller bare at hun har vært flink og ligget stille i 2 minutter uten å ha falt over på skinka) uten å nødvendigvis måtte avslutte hele øvelsen og få henne ned i dekk igjen før vi kan fortsette å trene på akkurat det samme. Hunden min blir dermed liggende til jeg har avsluttet øvelsen på normal måte (med oppsitt) eller til jeg løser henne ut under/etter belønning (f.eks. kaster godbiten bortover bakken etter det siste klikket).

Jeg syns i alle fall at det er utrolig praktisk å ha en hund som i enkelte atferder holder posisjonen etter både klikk OG belønning. Hunden min holder atferden på denne måten i ligg, fvf og utgangsstilling, og jeg drar nytte av det bortimot hver eneste gang jeg trener på det. :P

Uansett var vel poenget her at hunden ikke nødvendigvis trenger å holde seg i samme posisjon, men at den ikke skal dette ut av treningsmodus selv om den har fått belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett var vel poenget her at hunden ikke nødvendigvis trenger å holde seg i samme posisjon, men at den ikke skal dette ut av treningsmodus selv om den har fått belønning.

Ja det er klart. Mine hunder er også fortsatt i treningemodus etter godbiten selv om den markerer slutten på et moment eller en økt. Men det er da noe jeg får gratis uten å kreve det. har hunden en tendens til å stikke av for å finne seg andre forserkere så er kanskje kriteriet litt feil eller man kan rett og slett bruke bånd i en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser jättestora fördelar med att hunden fortsätter hålla positionen efter godbit och/eller klick. När jag jobbar med att hunden ska hålla positionen i stå, sitt, ligg, utgångsställning, på target eller liknande, använder jag alltid en "fri"-signal som berättar för hunden att hon ska röra sig igen. Vi fortsätter träningen, men hunden får bryta positionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser jättestora fördelar med att hunden fortsätter hålla positionen efter godbit och/eller klick. När jag jobbar med att hunden ska hålla positionen i stå, sitt, ligg, utgångsställning, på target eller liknande, använder jag alltid en "fri"-signal som berättar för hunden att hon ska röra sig igen. Vi fortsätter träningen, men hunden får bryta positionen.

Ja jeg gjør også det, men skiller mer på å holde posisjonen etter klikk enn på å holde posisjonen etter en godbit. Det blir for meg ikke helt det samme. Jeg anser egentlig at det å spise er noe man gjør uten å være under kommando. Selv om hunden også holder posisjonen etter godbiten, noe som den hurtige frekvensen i nylæringen bidrar til. Men det er en bonus og resultatet er jo det samme. Også når det gjelder jackpot belønning typ "kaste ball", drakamp, godbitsøk osv, vil det være uforenlig atferd med å holde posisjonen f. eks. stå...

Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...