Gå til innhold
Hundesonen.no

Stallplass?


Ørnes

Recommended Posts

Hei salle sammen!

Jeg er en jente på snart 14år, som lurer på en ting..

Bor i et stort hus med en stor hage.. Folk sier det har bodd politi hester her før, der vi nå bruker som vedhus. Hva er "kravet" en hest skal ha, av plass i stall, og beite? Og hvor ofte er en frisk hest hos veterinær? Og smed?

Håper på svar!

post-3268-1199645207_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt hest hjemme hos meg selv. Man blir veeldig avhengig av andre folk om man skal bort eller ikke rekker hjem til foring pga forsinkelser.

Dessuten bør hesten aller helst ha en kompis å stå sammen med.

En frisk hest får vaksine en gang i året. Smed, varierer fra 4-8 uker(alt etter hvor fort hoven vokser, og om en sko faller av).

Regler osv.. hm.. vist jeg har tid skal jeg finne krav, lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lovdata- forskrift om velferd for hest

I tillegg er jo dyrevernloven med og spiller en rolle.. Du kan jo søke videre på "hest" på lovdata iallefall.

Men det er mye jobb og ansvar å ha hesten hjemme da. Er den oppstallet hos andre er det lettere når du f.eks er syk eller må reise bort.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefalle å ha hest hjemme hos deg selv før du KAN hest!

Ha hest på för noen dager i uken før du skaffer deg en egen.. evt helfor.

Virker på meg som du er en nybegynner? (siden du spør om veterinær og smed.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hest på for for omtrent halv annet årsiden.. Men da var det ikke jeg som ordna med smed, og lignende...Går også på rideskole.

Grunnen til at jeg vil ha hjemme, er at nermeste stall med ledig plass ligger mange mil herfra, og venner av meg har hester som rir i en park hver dag, rett der hvor jeg bor. da får hesten møte andre hester hver dag, og der den bodde før stod den alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i kragerø bor du? Jeg hadde hest på stall ikke langt fra leirskolen. (ved kilen) Stallen er vanligvis ikke i bruk, en gartner som eier den og jeg fant ut av den via felles kjente. Hyggelig litt gammel stall med store beiteområder. Vet ikke om han leier ut enda, dette er snart ti år siden :P

Vet at de på nabogården bygde egen stall på den tiden, de hadde nemlig hesten sin sammen med min før stallen deres var ferdig.

Det er også en stall nærmere kalstad, jeg leide hus av de et år. Mener de har fire bokser.

Ellers så er det fryktelig vanskelig å finne stallplass i kragerø området ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bor rett ved ungdomsskolen, i den gamle politimester boligen. Det hørtes spennende ut! Hvor ligger den gården?

Det er en stall på Berg, og en i kjølebrønn. Som jeg vet om, men det er jo et stykke til Kjølebrønn utover hver dag...

Og på Berg er det fullt for øyeblikket..:/

Ligger den stallen du pratet om langt fra Byen? eller kalstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke å være nybegynner når man spør om skoing og vaksine. Jeg har selv ridd i 7 år tilsammen og vært forrytter noen dager i uken til en privat hest og vet ikke dette selv. Det er jo eieren som tar seg av slikt og når du ikke skal ta deg av slikt så er det jo sjeldent noe du tar tid til å studere hvor ofte slikt skjer.

Bare lurte på en ting i denne tråden siden hun spurte om vaksine og sånn, hvor ofte skal en hest raspe tennene og hvor dyrt er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kun er 14 år hadde jeg ikke hatt den hjemme. Blir en del lekser osv. Jeg hadde hatt hest på ridesenter, SÅ mye enklere! Isåfall tror jeg det er 3m x 3m boks og ute sted er avhengi av hvor lenge hesten står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke å være nybegynner når man spør om skoing og vaksine. Jeg har selv ridd i 7 år tilsammen og vært forrytter noen dager i uken til en privat hest og vet ikke dette selv. Det er jo eieren som tar seg av slikt og når du ikke skal ta deg av slikt så er det jo sjeldent noe du tar tid til å studere hvor ofte slikt skjer.

Bare lurte på en ting i denne tråden siden hun spurte om vaksine og sånn, hvor ofte skal en hest raspe tennene og hvor dyrt er dette?

Tannrasp gjør vi en gang i året, oftere om behov. Husker ikke hva det koseter i farta dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...