Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur til irsk ulvehund i Caddy

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Tenker å etterhvert skaffe meg et bur til å ha baki bilen. Meeen det må romme en ulvehund, da. Og det finnes jo ikke over alt akkurat. Regner med jeg må betale en del for dette. Er det noen av dere som vet om noen gode løsninger, hvordan få "festet" det inni der og slikt?

Skrevet

Det er en fyr i Hamar bla. som lager bur etter ønska mål og spesialtilpassa til biltypen.

Vi har bur derifra :yawn: Jeg kan godt skaffe deg nummeret hvis du ønsker.

Skrevet

Hei,

Synes at varerommet på en Caddy nærmest ER et bur for en irsk ulvehund, jeg... (Da kan du jo istedenfor kjøpe et mindre bilbur som du bruker til all bagasje..)

Alternativt kan du jo lage (bygge) opp et ekstra gulv - slik at du kun har en gittervegg fra tak til dette "gulvet". Da vil du få mye lasterom UNDER hund og "bur"..

Mange med Caddy har gjort dette (meg inkl. når jeg hadde en slik bil), dog hadde jeg (vi) plass til flere bur og hunder oppe på dette gulvet, da..

Feste gjør du ved hjelp av skikkelige festestropper du kan få kjøpt på Biltema (etc) - ikke disse strikkene med kroker på, som nok ryker for et godt ord. Det finnes flere ringer/bøyler bak i rommet på bilen som skal brukes for nettopp dette.

Lykke til!

Susanne

Skrevet

Ettersomdu ser ut til og være en trønder så har du iallefall to veldig flotte alternativer når det gjelder bur til bil.

Du har Trønderburet som lager på Heimdal. Dette får du i den størrelsen og fassongen du selv vil.

Du har også en veldig fin burtype som selges av Hundesport i Trondheim: http://www.hunde-sport.no/index.php?p=22-22-20

Veldig solide og fine bur med langt fra billige da.

Et annet alternativ med tanke på den hunde og bilden du har er og dele av ett rom der bak. Sett opp en skillevegg som feks går midt i bilen, enten på langs eller på tvers.

Skrevet

Kunne tenkt meg en løsning som gjør at jeg kan ha døra åpen, uten at hunden bare kan springe fritt ut. Altså noe som vil sperre henne inne i lasterommet med god plass - men ikke tillater bevegelse rundt i hele.

Guest Gråtass
Skrevet

En jeg kjenner har satt opp en skille vegg ved bakdørsskillet på caddyen og foran døra har han sveiset gitterdør, slik at "hoveddøren" åpnes for å lufte for hunden uten at hunden kommer ut og den "lille"døra åpnes for å ta ut og inn bagasje, utstyr etc. Dette fungerer fint for hans GD i hvertfall.

Skrevet

Ja, det er noe sånt jeg kunne tenkt meg. De må da feste dørene godt nok til at de holder? Er jo ikke meningen at hun skal stå med åpne dører uten tilsyn ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
    • Må man alltid ta med hund som ypper til bråk på noen hunder til veterinæren for ekstra sjekk om det er noe galt fysisk? Det er ikke alle hunder den ypper til å slåss. Er en unghund på 2 år. Hunden hopper opp på ryggen til de som hun skal yppe med og når jeg da tar den ned så blir den sint og flyr på enda mere. Vi hadde håpet det skulle bli bedre etter at hunden var fylt 2 år. Men man sier at de ikke blir voksne før 3-4 årsalderen.
    • Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...