Gå til innhold
Hundesonen.no

klikkertrening og en hund som ikke "hører" klikket


tosa

Recommended Posts

Jeg har, for en liten stund siden, begynt å klikkertrene hunden min. Det går veldig fint når vi trener inne. Han har lært at et klikk betyr belønning, lærer fort de aktivitetene vi trener på osv. Og nå har vi begynt å trene utendørs på veien utenfor huset vi bor i. Vi bor innerst i en blindvei hvor det ikke er andre hunder. Men nå "hører" han ikke klikket og virker ikke interesert i godbitene, selv om jeg tar med de godbitene han er mest glad i. Det er bare snusing i bakken som fenger.

Kan dette være begynner problemer for en hannhund i den værste slyngelalderen? Og vil gå bedre om jeg bare fortsetter?

Er det noen av dere som har hatt samme erfaringen og har lyst til å dele den med meg så er jeg takknemelig for det :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør han faktisk ting som er verdt et klikk utendørs (jmf det du skriver om at "bare snuser i bakken")? Eller tilbyr han aktivt adferd du kan klikke for, men faller ut tvert etterpå?

For det første bør du selvsagt bare klikke for adferd som er rettet aktivt mot deg, ikke "klikke i ørska". Utfører han ikke ønskede adferder skal han heller ikke ha klikk.

For det andre er det å trene ute noe helt annet enn det å trene inne. At en hund kan noe på stuegulvet betyr sjelden at den kan utføre det samme like bra utendørs. Du må regne med å gå litt tilbake i læringen (senke kravene) i en periode når du skifter til et miljø som medfører flere forstyrrelser for hunden. Det er et ledd i generaliseringen alle adferder må gjennom før de sitter.

Da jeg var i startfasen i forhold til å flytte treningen fra stua og ut i miljøet, hadde jeg god erfaring med å terpe på kontakt - klikke ofte for blikkontakt og drite litt i mer avanserte ting en periode - så kunne jeg bygge videre derfra ganske fort.

Prøv også å begrense snusingen ved å ha kort bånd, slik at den ikke kan belønne seg selv, og hold deg litt unna grøftekanten og lyktestolper - stå midt i gata...

Dersom det er sånn at han egentlig utfører adferder, men ikke viser interesse for belønningsfasen, ville jeg vel utforsket andre belønninger annet enn godbit - som ofte ikke er nok for mange hunder dersom det er mye som konkurrerer om oppmerksomheten. Hva med ball, drakamp, pipedyr, leke sisten med deg osv - hunden bestemmer! Du vil ha mye igjen for å finne ut hva hunden virkelig synes er stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, for en liten stund siden, begynt å klikkertrene hunden min. Det går veldig fint når vi trener inne. Han har lært at et klikk betyr belønning, lærer fort de aktivitetene vi trener på osv. Og nå har vi begynt å trene utendørs på veien utenfor huset vi bor i. Vi bor innerst i en blindvei hvor det ikke er andre hunder. Men nå "hører" han ikke klikket og virker ikke interesert i godbitene, selv om jeg tar med de godbitene han er mest glad i. Det er bare snusing i bakken som fenger.

Kan dette være begynner problemer for en hannhund i den værste slyngelalderen? Og vil gå bedre om jeg bare fortsetter?

Er det noen av dere som har hatt samme erfaringen og har lyst til å dele den med meg så er jeg takknemelig for det :(

Men disse godbitene, bruker du dem også innendørs? Isåfall ville jeg sluttet med det og brukt disse kun utendørs. Evt. som Flash sier, finn noe som er enda bedre for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke helt om kvaliteten på godbitene her har så mye å si, det høres jo ut som om bikkja knapt nok er bevist at du er med... :(

Fra å holde på inne på stuegulvet til å gå ut, er ett stort skritt. Fra å holde på inne til å gå ut og trene samtidig som man går på tur, er et alt for stort skritt (når dette er nytt).

Ta han med ut, still deg opp på ett eller annet sted og la han snuse til han blir lei (begrens selvfølgelig radiusen, sånn at han blir lei) og start med å belønne kontakt når hunden finner det for godt å ta kontakt og jobb deg herfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er sånn at han egentlig utfører adferder, men ikke viser interesse for belønningsfasen, ville jeg vel utforsket andre belønninger annet enn godbit - som ofte ikke er nok for mange hunder dersom det er mye som konkurrerer om oppmerksomheten. Hva med ball, drakamp, pipedyr, leke sisten med deg osv - hunden bestemmer! Du vil ha mye igjen for å finne ut hva hunden virkelig synes er stas!

Jeg klikker for adferder jeg vil at han skal gjøre- dvs. går med slakt bånd to meter :( men han er ikke interesert i belønningen. Så jeg får nok utforske bedre belønninger. Han oppfatter kanskje snusing som belønning, han snuser om han står nære meg/midt i veien også.

Nei, jeg får vel begynne på skretsj igjen når vi er ute

Takk for rådet dere :(

Har forresten lyst å begynne kurs i klikkertrening, bare jeg finner et som passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt, kontakt og kontakt! Begynn alltid treningen med å klikke for kontakt slik at du forbereder hunden på treningsøkten - hunden blir mer oppmerksom på deg og treningen. Også er det dette med forsterkningskvalitet - ikke bruk de samme godbitene inne som ute (bruk noe som er hakket bedre når du er ute siden det er der han sliter med konsentrasjonen). Og helst ikke bruk den samme belønningen (samme type godbit/samme leke) under trening som til hverdags. Dette for at hunden ikke skal bli lei godbitene/leken.

Canis hundeskole har klikkerkurs rundt om i landet - tror ikke jeg får lov til å linke, men bare søk på canis hundeskole.

Lykke til! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var Emma når hun var valp! Husker jeg ble så frustreeert, og skjønte ikke hvorfor hun ikke ville ha pølse som hun spiste som en gal innendørs.. Etterhvert begynte hun å ta imot godbiter på steder vi dro til regelmessig, også ble det bare bedre og bedre. Nå er det leeeeeeeeenge siden (faktisk kan jeg ikke huske sist) hun ikke tok imot godbiter. :yawn: Sånn bortsett fra her på stuegulvet når jeg prøver å belønne henne med noe hun ikke syns er bra nok.. Men det har ikke med det samme å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...