Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H valpefôr - posjonering


Lemen

Recommended Posts

Til min store glede fant jeg V&H valpefôr i dyrebutikken og kjøpte med meg tre pølser i første omgang. Men så var det dette med posjonering da. Jeg minns det daglige matinntaket av V&H skal tilsvare 2-3% av voksen vekt, men voksen vekt vet jeg jo ikke helt..? :D Sølve kan bli alt fra 2-3 kg til 5-6 kg "stor", toy og dverg skiller jo noen kilo.. Hvor stor han til slutt blir vet jeg ikke før han er ferdig utvokst.

Noen tanker om hvor mye mat jeg burde gi?

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder skal ha mer mat i % enn store.. Jeg gir min hund 5% av kroppsvekten nå, og hun er tynn som en flis..

Kanskje du kunne prøvd med 4-5% +/- av vekten til valpen din? Du merker vel rimlig fort om du må øke eller minke formengden ^_^

EDIT:

Altså, av vekten valpen din har nå.. Jeg tror ikke det står 2-3% av voksenvekt, men av vekt.. Så må man selvsagt øke om hunden er for tynn, og minke om den er for tykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder skal ha mer mat i % enn store.. Jeg gir min hund 5% av kroppsvekten nå, og hun er tynn som en flis..

Kanskje du kunne prøvd med 4-5% +/- av vekten til valpen din? Du merker vel rimlig fort om du må øke eller minke formengden ^_^

EDIT:

Altså, av vekten valpen din har nå.. Jeg tror ikke det står 2-3% av voksenvekt, men av vekt.. Så må man selvsagt øke om hunden er for tynn, og minke om den er for tykk..

Tusen takk for tips! :barfy: Det er er leenge siden jeg har gitt V&H, jeg har heller aldri gitt det til valp. Det er virkelig en vesentlig forskjell å gi 5% av voksen vekt og den nåværende vekten.. stakkars valpen hadde vel ikke hatt plass til all maten jeg hadde disket opp med.. :rolleyes:

I tillegg er det opplyst om at valper skal ha betydelig mer enn 2% av kroppsvekten sin dersom de går på VH.

Jeg har lett etter mer info om posjonering av V&H, men har funnet lite (synes det er rart jeg ikke finner noe særlig om det på hjemmesiden deres..). Spesielt valpefôret har jeg ikke funnet noe om, har du en link eller no så blir jeg veldig glad. :)

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feit hund = mindre mat, tynn hund = mer mat. :barfy:

Der har du min tenkning også :)

Jeg porsjonerer på "feelingen", og Chessea får ikke like store mengder mat hver dag. Det kommer an på aktivitetsnivået den bestemte dagen. Tror forøvrig ikke at en hund tar skade av å variere størrelsen på måltidene sine.

Når det gjelder valper.. Jeg tenkte at jeg ga hunden mat så lenge hun var veldig sulten (det merket man på henne), men passet på at hun ikke ble tykk. Det er så forskjellig hvor høy forbrenning hunder har osv, så inntaksmengde kan variere veldig. Den nye valpen til oppdretteren min (4 mnd) spiser som en hest, men finnes ikke feit. I motsetning til valpen til ei jeg kjenner, som spiser veldig lite, men er helt fin i kroppen (altså litt smålubben som en valp pleier å være).

Dette ble litt kronglete, men i alle fall noen tanker fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte liksågodt en mail til V&H for å høre hva de anbefalte var dagsrasjon for en miniatyrvalp, jeg lurte også på hvorfor jeg ikke fant slik informasjon på nettsiden deres eller på pølsene.

Her er svaret jeg fikk:

"Grunnen til at du ikke finner denne informasjonen er at det ikke finnes et riktig svar. Foringsmengde varierer så enormt fra rase, aldre og aktivitetsnivå. Men som veiledende er det 2% av hundens vekt til voksne hunder og 4-5% på det meste til valper (% av voksen vekt). Du må starte i det små og finne ut hva din valp vil ha og deretter øke etterhvert som valpen vokser og deretter minke igjen når den blir voksen. Hvis valpen blir matlei er det gjerne første signal på at den får litt mye. Noen hunder sluker maten uansett så følg også nøye med på vekten!"

Så da hører jeg på V&H folkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...