Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårssmell skremte familiehund i døden

Guest Christine

Recommended Posts

Kanskje litt i dristigste laget å konkludere med at Nyttårs smell skremte den i døden da..

Gjelder vel som ellers å passe ekstra godt på sine dyr .. samme hva slags tid på året det er... å man VET jo at i rom julen smeller det både titt å ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Stakkars "Bolla"!

Men sp.målene gjenstår, dessverre - var hun løs, slet seg fra sitt halsbånd, etc...

Vi alle vet jo at hunder jo de merkeligste ting når de får panikk - og flere hunder enn henne dør av å løpe rundt uten kontroll av eieren sin, dessverre!

ALL medlidenhet til henne og hennes eiere - men "hvordan fikk hun anledning til å stikke sånn på nyttårsaften?" ?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, det skjedde på fredag. Altså 4 dager før det er lovlig å sende opp raketter.

Føler med eieren, og sender en stygg tanke :lol: til alle idiotene som sender opp raketter hele romjulen, og langt uti januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, det skjedde på fredag. Altså 4 dager før det er lovlig å sende opp raketter.

å alle er vel såpass opplyst at man VET at det sendes raketter å fyrverkeri fra stort sett jul aften å utover.. så anser det ikke som noen form for unnskyldning at det er 4 dager før det er lovlig.... tøvete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff og huff på alle måter. Og nei, jeg vil ikke forringe forsvinningen av noen hund i denne tiden av året!

Men hvis nyttårsaften skal brukes om overskrift for denne tragedien, så er det kanskje ikke så rart at samme argument brukes for å "ikke" unnskylde eieren (eller andre) som hadde hunden i sin varetekt, eller?

På en annnen side - skal (eller bør) alle hundeforsvinninger og/eller dødsfall i denne perioden skyldes på raketter?

GJERNE for min del - JEG vil ha forbud for alle typer og former for raketter anytime, jeg!

Men, som vi jo vet, det lønner seg sjelden å rope "ulv, ulv" for mange ganger, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeiere er hundeeiere verst, later det til. Å begynne å trekke eiers evne eller forutseendhet i tvil... når noe slikt skjer, synes jeg er veldig kjipt. Dette er IKKE å rope ulv, for den ligningen handler nemlig om å rope i utide - når noe ikke er tilfelle. Som å si at hunden ble skremt av rakettsmell når den ikke ble det... Sorry, men det er for dumt. Det er da jeg lurer litt på slike nettforum som dette, når ALT skal vrenges og vris på.

Skal man holde hundene "bastet og bundet" i hele desember måned og en stund uti januar? Inklusive på dagtid, for normalt vettuge mennesker ikke gidder skyte opp raketter - fordi poenget jo for de fleste er å se resultatet. Senest ifjor var vi flere hundeeiere i parken et par dager etter nyttårsaften, på en lys formiddag, når hundene endelig skulle få kose seg - slik flere sa. Det tidspunktet, midt i parken, velger en familiefar å skyte opp en 4-5 restraketter for å underholde ungene sine med smellene. Uventet? Ja, mente vi. Nei, later visst til å være meningen hos enkelte her inne, som Bugsy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å alle er vel såpass opplyst at man VET at det sendes raketter å fyrverkeri fra stort sett jul aften å utover.. så anser det ikke som noen form for unnskyldning at det er 4 dager før det er lovlig.... tøvete

Det som er tøvete er vel slike innlegg som du skriver....

Skal man virkelig gå rundt og ha hunde i bånd både inn og ute bare fordi NOEN kan - om mulig - finne det for godt å smelle av noe forb... fyrverkeri utenom den tida det er lovlig ? Nå skjedde vel ulykken allerede flere dager før nyttårsaften - og hunden smatt ut i det en rakett smalt rett utenfor - idet noen kom på besøk og døra var åpen EN LITEN STUND... Og DA skal eier liksom få skylda for å ikke ha passet på HUNDEN bedre ? Ohhhh.. sider jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt eller ikke - raketter eller ikke..

I bunn og grunn ble en hund skremt - stakk av og påkjørt av toget (dvs funnet av Jernbaneverket - så det er helt og holdent MIN konklusjon).

Joda, fryktelig idiotisk av folk som skal fyre opp raketter (eller kinaputter) i tide og utide! Selvsagt!

Og JA - hvis man har en hund som springer hodeløst avgårde for raketter og kinaputter så MÅ man faktisk ha denne under kontroll hele tiden..

Hva med amerikanerne i nabolaget som fyrer opp raketter den 4. Juli - er det da også "nyttårsfeiringens feil" om hunden blir redd for dette?

Eller svenskene som måker avgårde fyverkeri "för att fira mittsommar", eller kineserne som har en helt annen tidsregning enn oss andre, eller de som skal gifte seg, har jubileum, etc, etc..

Joda, grusomt, fælt og på alle måter og fryktelig for redde hunder og eiere at sånt som raketter etc. finnes!

Men hvorfor er det "kjipt" eller fryktelig å diskutere dette på grunnlag av de fakta som har kommet frem her?

Joda, vi er jo alle enige (som hundeelskere) at redde hunder og raketter IKKE hører sammen. Men hvis man har en hund som er SÅ redd, er det likevel kanskje ikke rom-jula uansett er det beste tidspunktet å ha den løs på..

Men NEI - det unnskylder ikke den tragedien dette er for hunden og dens familie!

Folk som MÅ skyte opp raketter (anytime) er og forblir idioter...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så langt fra noen tilhenger av forbud mot alt som er farlig,men jeg håper virkelig det blir forbudt for privatpersoner å skyte opp raketter i hytt og dynevær! Jeg er så inderlig drittlei av å høre på denne smellinga ihalve desember og hele januar! Hundene mine bryr seg ikke, men jeg gjør! Jeg kjenner flere som har hunder som må dopes ned, sendes på landet, whatever, for å slippe skuddskrekken sin. Skjønner godt eieren til denne stakkars hunden, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL, i en annen tråd om en hund som stakk av skriver du "Slikt som det der kan skje SÅ fort" og nettopp det bør vi vel ha forståelse for?

En hundeeier som tar bryet med å ta hundene til fjells vitner jo om en eier som hvertfall prøver så godt hun kan å gjøre livet godt for hundene. Ja, selvsagt må man ta høyde for at ikke alle følger loven og som sagt må hunder som reagerer på nyttårsraketter passes ekstra på rundt nyttårstider, men mennesker gjør feil. De fleste har gjort en glipp eller to i løpet av sitt liv som hundeeier.

Jeg synes vi skal passe oss for å stemple alle som mister hunden en gang for dårlige eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars eier, og stakkars liten hund :lol:

Kan være mange grunner til at hunden var løs/slet seg. Det å sende opp fyrverkeri FØR N.aften er jo ulovlig. Trist sak!

Jeg tror ikke eieren VILLE at hunden skulle dø, så å si at det er eieren sin feil blir altfor dumt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Trist lesning selvsagt - men jeg heller nok mot at man faktisk MÅ ta ansvar selv i disse rakettider - enkelt og greit.

Har man en hund som reagerer på smell med vill panikk - ja, så har man den i bånd - og man har den i bånd fra i god tid før idiotene begynner å smelle for moro skyld til noen dager etter nyttår.

Man VET jo at det smeller - utidig ja - men det er jo ikke noen bombe at det forekommer at idioter sender raketter i hytt og gevær fra midten av desember til midten av januar.

Du kan godt Akela - argumentere som du gjør - og visst kan det smelle både ende tidligere og enda senere - sånt kan man ikke vite - men man VET at det er høysesong for idioter i disse tidene og da gjør man det man må når man har en hysterisk hund - man holder den i bånd sånn i tilfelle. Det kalles forebyggende og blir omtrent det samme som når man jobber med å holde sine unge hannhunder unna andre bråkebøtter til de er modne og selvsikre nok til å takle verden.

Jeg synes synd på både hund og eier, men mener at det er fullt betimelig å i samme åndedrag rette en pekefinger til andre hundeeiere som har hunder som reagerer på smell - ulykker som dette kan unngås ved at man har hunden i bånd i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poenger jo at ingen vet NØYAKTIG hva som skjedde - men likevel fordømmer.

Jeg er flink til å klare å ha katastrofefantasi og holde på båndet til enhver tid, men jeg har også hatt hundekyndige, dyktige og erfarne bekjente som HAR glippet båndet i den ene utsatte situasjonen, ikke har klart å forutsi graden av bråhet/hysteri/kjapp reaksjon og vært brøkdelen av et sekund for sent ute - og opplevd en hund som hoppet ut av varebilen, OVER hodet på den som tok hunden ut, eller det kan være båndet som hunden aldri har kommet seg ut av før som den nærmest vrir av seg øret for å komme ut av når den blir redd NOK, eller hunden som aldri har kastet seg mot burdøren før - men som akkurat denne gangen kanskje "måtte" ut, og som ender opp påkjørt og død.

Folk som lever normale familieliv, der ikke alt er som Fort Knox for å hindre hunder i å rømme - og som kanskje "bare" har en enkel hageport - eller barn som kanskje glemmer å lukke porten fort nok, kan også komme ut og kjøre. Ting skjer, også de beste - det er få som klarer å helgardere seg i enhver situasjon. Ja, kanskje de mest ihuga hundefolkene - som endel av oss her inne - klarer å ha øyne i bakhodet og fire hender, men jeg ser at endel av mine mer "normale" hundeeiende bekjente kanskje ikke er like forutseende alltid, vet ikke om det er trening, fantasi, erfaring eller hva som gjør det.

Kanskje denne hunden ikke har vært SÅ redd før, har reagert voldsommere eller raskere enn forventet - hvem vet? Jeg vet svært få som klarer å være like i full beredskap i dager og uker, ikke hele tiden iallfall. Ting skjer, og det å erklære at det nærmest er som fortjent... det er dårlig, når man ikke har vært der og sett det.

Jeg anser meg selv om nokså tullete i så måte... fordi jeg er flink til å forutse mulige faresituasjoner og liker å forebygge. Har drevet med såpass mye ymse ting at jeg har lært!

Jeg husker en situasjon da jeg hadde flere hunder, som jeg nærmest forutså. Når man holder båndene i en hånd for å ta opp hundebæsj, så er man litt utsatt. Selv om jeg VISSTE det, så har jeg likevel en gang klart å glippe båndet - og selvsagt var det midt på travleste bygaten, i det en annen hund gikk forbi. Derfor er jeg faktisk så tullete, at når jeg vet at det er kaldt ute og jeg vil ha på hansker... så løsner jeg litt på åpningen av bæsjeposene, så de blir greie å få opp, istedenfor å stå og fomle med dem midt i trafikken med hunder som gleder seg til å gå til bilen og komme seg avgårde til tur. Jeg synes kanskje det nesten er litt hysterisk, og derfor innser jeg at ikke alle tenker så langt. Skal jeg ha hunder inn og ut av bil når den er gateparkert, så venter jeg stort sett jeg... til det ikke ER biler i gata. Hundehalsbånd og kobler skal jeg ikke snakke om en gang... der har jeg sterke preferanser på kroktyper, søm og materialer... fordi jeg har opplevd at greie, ganske dyre ting har glippet opp eller røket.

Men jeg ville ikke bebreide ANDRE for at de ikke har min grad av "hysteri", selv om de skulle miste en hund for det... (de får bare ikke passe mine hunder!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da hatt Loke løs opptil flere ganger i desember... Sist 30 desember faktisk. Nå stikker ikke han på første smell , han har aldri vært såå hysterisk og jeg har bare sluppet han et godt stykke fra bebyggelse, men det var en risiko å ta ja.

Den samme risikoen tar jeg hver eneste høst der jeg tusler rundt med en løs skuddredd hund i jaktterreng. Teoretisk sett kan han få panikk og stikke til skogs ved gjentatte smell veldig nære, men det er liksom ikke aktuellt å holde han i bånd halve vinteren også. Det får holde med sommermånende :glare: Mulig jeg er idiotisk uansvarlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å skylde på eier. Det er en trillion grunner til at hunder stikker av og jeg tipper at det fleste av oss hundeeiere gladelig slipper hunden løs selv om vi vet den kan stikke av. Hunder stikker av hele året og noen kommer aldri tilbake... Nå var det jo uheldig at dette skjedde i rakett-sesongen. Men, mine hunder var løse i romjulen, og selv om de ikke blir skremt av raketter, kunne de fint ha blitt inspirert til å stikke av pga andre årsaker.

Jeg er vel en uansvarlig hundeeier jeg også, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Trist historie..

Synes det er teit å begynne å skrive på en måte som virker som at det var eieren sin feil. De skulle passet bedre på...

HALLO... Dette er en hund som ble skremt. Og ingen her aner hva som skjedde. Men denne hunden ble jo skremt. Og kom seg ut på en slags måte. Det er da ikke eiers feil. Sånne ting skjer. Trist at det endte slik. Man er ikke en DÅRLIG hunde eier selv om hunden kom seg ut eller slet seg løs eller ja.. når den ble skremt.

Hvis folk begynner å kalle en slik eier en dårlig eier synes jeg den terskelen er for drøy ass.. Se heller de hundene som lider og der eier virkelig har skylden. ;) Ja i mange tilfeller er det eier som ikke er bra nok.. Men i en slik situasjon kan en hver ulykke skje uansett hvor god eller DÅRLIG hunde eier du er.

Og jeg synes det er teit av de som sender opp raketter utenom nyttårs feiring. Er det egentlig lov.? Tror ikke det her i Oslo.

Trekker vekk litt av den feiringen inn i det nye året.

Boston hilsen til eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist historie..

Synes det er teit å begynne å skrive på en måte som virker som at det var eieren sin feil. De skulle passet bedre på...

HALLO... Dette er en hund som ble skremt. Og ingen her aner hva som skjedde. Men denne hunden ble jo skremt. Og kom seg ut på en slags måte. Det er da ikke eiers feil. Sånne ting skjer. Trist at det endte slik. Man er ikke en DÅRLIG hunde eier selv om hunden kom seg ut eller slet seg løs eller ja.. når den ble skremt.

Hvis folk begynner å kalle en slik eier en dårlig eier synes jeg den terskelen er for drøy ass.. Se heller de hundene som lider og der eier virkelig har skylden. ;) Ja i mange tilfeller er det eier som ikke er bra nok.. Men i en slik situasjon kan en hver ulykke skje uansett hvor god eller DÅRLIG hunde eier du er.

Og jeg synes det er teit av de som sender opp raketter utenom nyttårs feiring. Er det egentlig lov.? Tror ikke det her i Oslo.

Trekker vekk litt av den feiringen inn i det nye året.

Boston hilsen til eier.

Jeg er helt enig med deg.

Synest det er veldig trist når sånt skjer.

Shira er redd raketter også. Det er ikke lov å skyte opp raketter utenom på

selveste nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å skyte opp raketter utenom på

selveste nyttårsaften.

Hmm kanskje sette deg litt mere inn i lover å regler før du kommer med en påstand kanskje...

Er faktisk lov å sende opp fyrverkeri året rundt så lenge man søker rette myndigheter om tillatelse.

/B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...