Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp? ...til valg av rase.


Oline

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på vei til å gå til anskaffelse av en ny hund men jeg er litt usikker angående valg av rase.

Det var da jeg tenkte at det kanskje var noen gode råd å hente her.

Jeg har relativ lang erfaring med hund, men er forholdsvis ny innen LP så jeg ønsker en rase som er lett å trene og motivere, som virkelig VIL være med å trene. Men ikke en rase som "forlanger" å måtte trene hver dag, heller en som ikke har noe imot å ta en rolig dag på sofaen.

Størrelsen på rasen er ikke så relevant da jeg har god plass og bor landlig til i enebolig.

Som jeg har nevnt tidliger har jeg lyst å trene aktivt innen LP og har ambisjoner om å komme opp i Elite klassen.

Jeg har tenkt litt på finsk lapphund (litt betatt av den pelsen ja... hehe) men er dette en rase som klarer seg bra i LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er på vei til å gå til anskaffelse av en ny hund men jeg er litt usikker angående valg av rase.

Det var da jeg tenkte at det kanskje var noen gode råd å hente her.

Jeg har relativ lang erfaring med hund, men er forholdsvis ny innen LP så jeg ønsker en rase som er lett å trene og motivere, som virkelig VIL være med å trene. Men ikke en rase som "forlanger" å måtte trene hver dag, heller en som ikke har noe imot å ta en rolig dag på sofaen.

Størrelsen på rasen er ikke så relevant da jeg har god plass og bor landlig til i enebolig.

Som jeg har nevnt tidliger har jeg lyst å trene aktivt innen LP og har ambisjoner om å komme opp i Elite klassen.

Jeg har tenkt litt på finsk lapphund (litt betatt av den pelsen ja... hehe) men er dette en rase som klarer seg bra i LP?

Nå skal jeg være litt klisje hehe. ALLE hunder passer til lp, og du kan få mange raser opp i eliten. Har jo selv bc, men det er IKKE en dans på roser å ha en slik og man kommer ikke rett til topps med ett knips. Det er vansklig uansett hund og det mange tårer på veien.

Til poenget. Ja du kan få en finsk lapphund til elite. Er det ikke alt en der da? Vi har jo en dverg snuser (husker ikke skrivemåte) på geralisten, ligger på 16 plass der. Noe som er en super bragd. Så jeg tror du kan komme til elite med mange raser jeg, det kommer an på mengden arbeid du vil legge ned i dette. En bc lærer fort, mens en lapphund kanskje trenger litt mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha lang erfaring med hund, men hva slags erfaring?

Har selv familliemedlem som har hatt hund hele livet, men dem kan ikke noe om trening av hund eller det å ha en aktiv rase, problem løsning osv osv av den grunn.

Noen folk kan ha Bruksavlet Schäfer, AK, BC o.l. hunder uten å trene hver dag. Imens andre som trener hverdag, men mangler erfaring når det kommer til slike raser ikke klarer å håndtere dette.

En hund som vil trene, er lett lært og alltid med på det du gjør er somoftest en mer aktiv hund som krever mer i ungdommen.

Så er det egenskaper da: Dem fleste spisshunder, som Finsk Lapphund, bjeffer mye. Så egentlig må du bestemme deg for hva du liker og ikke liker. Ikke bare bli bergtatt av pelsen :lol:Men utseende spiller alltid en rolle på rasevalg, bare det ikke blir det eneste du ser på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i en finsk lapphund og har eliten som mål, så hvorfor ikke ta kontakt direkte med dem som har oppnådd noe med nettopp denne rasen? Navnene deres finnes vel på en resultatliste, og så oppsøker du dem. De vil kunne svare vettugt på spørsmålene dine, og kanskje også tipse deg om hva du bør se etter.

Teknisk sett kan alle raser klare noe, men jeg vil kanskje tippe at for en god del rasers vedkommende så handler det da om at hundeføreren må være litt ekstra dyktig, være klar over rasens begrensninger og hva han eller hun skal gjøre for å motvirke disse fra så tidlig som mulig, og deretter også ha full klaff i å finne rette individ innen rasen - og det er ikke lett, særlig ikke i raser hvor de aller fleste oppdretterne neppe har særlig erfaring med å trene og konkurrere med hunder i LP på høyt nivå. Da må man klare å vurdere på egen hånd, noe som er langt vanskeligere enn å oppsøke oppdrettere av mer vanlige LP-raser som faktisk har erfaring selv - og som avler målbevisst med tanke på det mentale i forhold til slike konkurranser.

Jeg drev selv med en sjelden og såkalt vanskelig rase, og ble brukt som "alibi" for at "joda, visst kan du drive med lydighet på disse hundene". Vel, min hund var nærmest unntaksvis livlig og "på", noe han delte med sin far - og de var himmelvidt forskjellige fra endel, ja, kanskje flertallet, av linjer på rasen. Nå kom bestefaren fra utlandet, der man hadde et noe annet gemytt enn de europeiske, så det kan ha sitt å si. Også noen andre kom langt med sin hund av samme rase, men de var svært drevne bruksfolk og jobbet bevisst. Men når du så "gjennomsnittshunden" av denne rasen, så ville du ikke engang orket tanken på å bruke dem til noe slikt i det hele tatt. med til historien hørte det vel forøvrig at mens vi slet med klasse II, var klubbkameratene som startet samtidig oppe i klasse III og elite med sine hunder, som forøvrig ikke var BC heller :lol:

Men hvis LP bare er ÉN del, av mange, av det du vil bruke hunden til - og hverdagen er minst like viktig... da kan man velge rase på en annen måte enn hvis man har store konkurranseambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett mer på Portugisisk vannhund hvis jeg var deg! :lol: For meg høres det ut som at den kan passe ypperlig til deg!

Du kan lese det jeg har skrevet om rasen på hjemmesiden min.. http://www.portisen.com

Min erfaring med rasen er at de er veldig lette å trene og å lære ting, samtidig som de er svært avbalanserte hunder med lite stressing i hverdagen. De fungerer veldig godt som "hybrider" kan en si. Én dag perfekt som lydighetshund, neste dag tilfreds med en tur i nabolaget. Absolutt verdt å ta en titt på rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les Akelas svar, det var vel omtrent det jeg forsøkte å skrive. Du kan nå langt med en Lapphund, men hvor langt vil du? For du kommer neppe i troppen med en slik hund, med mindre du jobber intenst, mye, du er av typen naturlig flink som 99% av oss andre ikke er og hunden er av særs godt emne. Jeg sier ikke at du ikke kommer til elite og kan være bra der, men kanskje ikke helt ut i det store utland :P Dit er det faktisk svært få som kommer, mange ønsker og drømmer, men kommer aldri dit... Selv med raser hunder som BC, belger, schæfer, jaktspringer, jaktgolden/labrador. Så her må du ta ett valg. For sjansene for å komme deg til topps i eliten blir litt større med slike raser.

Jeg har bc og trodde veien til VM pallen var kort som tjusan :P . Jeg viste bedre, men ikke så godt som jeg vet nå. Veien dit er lang, det avhenger av fører, individ, treningsmengde, vilje og tid. Og med dette innrømmer jeg glatt at jeg har gjort mange feil på veien, med ett individ som ikke er av letteste type. Det skal ikke stå på mengde, vilje og tid :lol: (og ikke minst tålmodighet med en hund som overhodet ikke er i vater). Jeg kom meg til elite :P Men ambisjonene mine er fra vm pall dalt ned til championat. Alt annet blir bonus nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...