Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er de gamle nok for kastrering?


Recommended Posts

Problemet med kastrering - selv om du ikke ser det - er at det er ulovlig så sant du ikke har en særlig bruksgrunn for å gjøre det. Å være hannhund er IKKE en medisinsk grunn for å kastrere.

Siden det ser ut til å være veldig vanskelig å tro at det faktisk er sånn, så har jeg vært hyggelig nok til å finne frem en link til deg, den finner du her, og der står det:

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

Fortell meg at du ALLTID har hunden din i bånd når den er utenfor hus/inngjerdet område mellom 1. april til 20. august. Værsåsnill?

Det finnes mange gode og dårlige grunner for og mot å kastrere en hund, men at det er ulovlig er definitivt et av de dårlige argumentene mot det, tross alt.

"Bruksgrunn"? Så det blir mer dyrevennlig å kastrere en gjeterhund enn en familiehund da? Eller en politihund, heller enn en agilityhund? Folk har rare definisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bruksgrunn"? Så det blir mer dyrevennlig å kastrere en gjeterhund enn en familiehund da? Eller en politihund, heller enn en agilityhund? Folk har rare definisjoner.

Tipper at det gjelder bruksgrunn i forhold til den enkelte hund, ikke bruks som i brukshund. Altså kan en hund kastreres om det er nødvendig ut fra dens bruk som familiehund, agilityhund osv. Individuell vurdering ut fra hundens bruksområde altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg at du ALLTID har hunden din i bånd når den er utenfor hus/inngjerdet område mellom 1. april til 20. august. Værsåsnill?

Tja.. Vi har ikke gjerde rundt tomta, bare en hekk.. Men sånn bortsett fra det så overholder jeg båndtvangen fra april til august, samt når det er utvidet båndtvang, ja :)

Det finnes mange gode og dårlige grunner for og mot å kastrere en hund, men at det er ulovlig er definitivt et av de dårlige argumentene mot det, tross alt.

Som du sier, det finnes mange gode og dårlige grunner for og mot å kastrere hund, at den KAN bli et problem, er definitivt en dårlig en!

"Bruksgrunn"? Så det blir mer dyrevennlig å kastrere en gjeterhund enn en familiehund da? Eller en politihund, heller enn en agilityhund? Folk har rare definisjoner.

Bruksgrunn vil f.eks. gjøre at det er lov å kastrere førerhunder.. BruksGRUNN, ikke bruksHUND.. Forskjell der vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bruksgrunn"? Så det blir mer dyrevennlig å kastrere en gjeterhund enn en familiehund da? Eller en politihund, heller enn en agilityhund? Folk har rare definisjoner.

Nå vil vel de fleste som anskaffer seg en gjeterhund antakelig vett nok i hue til å kjøpe noe de klarer med og ikke går og kapper ballene av den i tilfelle den kan bli en problem en gang i framtiden.... Men egentlig er trådstarter et veldig godt eksempel på rett hund til rett eier. Dvs viktigheten av dette, slik at ikke man skal drive med operative inngrep fordi man ikke muligens vil hanskes med rasen en gang i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker dessverre som om vi her i Norge nærmer oss amerikanske tilstander når det gjelder holdninger til kastrering. Uansett hva problemet måtte være, så prøver man å løse det ved å kappe vekk bjellene til hunden. For sikkerhets skyld gjør man det gjerne *før* problemer oppstår...

Kastrering er ikke lov i Norge med mindre hunden har en sykdom/lidelse som gjør det nødvendig. Det er en grunn til det, faktisk: kastrering er et ganske alvorlig inngrep i hundens hormonbalanse, og det er slettes ikke sikkert at adferdsmessige problemer blir løst av det.

Hvis trådstarter ikke klarer å håndtere en intakt hannhund, bør h*n heller omplassere hannen og skaffe seg en tispe - gjerne av mindre rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er generelt i mot å kutte eller klippe kroppsdeler av dyr for å tilpasse dem enten vårt liv eller syn på hva som er pent. Bor man slik at man ikke kan ha stor hund, eller er kapabel til å ha stor hund - så burde man ikke ha stor hund. Er tanken på en hannhund skremmende så burde man jo ikke ha det.

Liker man ikke hengører så kjøp hund med ståører framfor å klippe dem av etc etc. jeg er veldig glad for å bo i ett land der det er regler og retningslinjer på hva man har lov å utsette sine dyr for, og krav til dyreholder.

Der operative inngrep er nødvendig for dyret syns jeg det kan forsvares - hvilket både omfatter f.eks førerhunder, katter og hester.

For en førerhund så ville nok løpetid (på tisper) og andre hannhunder (for hannhunder) gjøre arbeidsverdagen dems ganske mye værre med tanke på alle de andre udresserte dyrene de skal omgås i sin hverdag.

Hingster i lever ganske ensome liv som hingster, de kan være i lag med få og må for det meste holdes alene for å unngå slossing og uønskede avkom. Hvilket for en hest som aldri er tenkt å føre sine gener videre vil være ett ganske utilfredstillende liv.

Katter lider jo desverre under menneskets bruk og kast mentalitet - og kastrasjon der kan "redde" mange, forhåpentligvis ufødde, kattunger fra horrible mennesker med utallige avsindige avlivningsmetoder.

På hund derimot så har vi dem under kontroll, de aller fleste hannhunder kan leve fullverdige hundeliv med sine steiner i behold. De kan være både med andre hannhunder og tisper, og de lever det meste av sitt sosiale liv med menneske som flokk.

Økningen av kastrasjoner, både på tisper og hannhunder er jo enorm for tiden - omså det er fordi løpetiden to ganger i året er litt ubeleilig i tilfelle det er ett stevne da - eller hannhunden faktisk må trenes (noe de faktisk må uansett) Å legge til grunn at "hunden kanskje kan bli vanskelig" er jo ett sikkert tegn på at personen ikke burde ha hund.

Er det optimale bildet på hund en mer eller mindre lobotomert skapning som følger etter deg uten å se til høyre eller venstre, og uten å kikke på noe menns den er hyperlydig - så er det jo fullt mulig å montere en bamse på hjul og gå tur med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig hva dere koker sammen om personer ....imponerende!

jeg takler fint min hanhund. ikke sikkert han blir kastrert engang. men fortsett diskusjonen dere. fornøyelig å se

Å ja. Så du bare bekymrer deg sånn helt ut av det blå at din 7 mnd gamle valp skal bli overhormonell og tispegal og du må ta hensyn til folk rundt? Men hvis du takler han så bra, hvorfor i all verden har du kommet på tanken om å kappe ballene av ham da? Trudde det var noe folk gjorde når de fikk problemer med hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja. Så du bare bekymrer deg sånn helt ut av det blå at din 7 mnd gamle valp skal bli overhormonell og tispegal og du må ta hensyn til folk rundt? Men hvis du takler han så bra, hvorfor i all verden har du kommet på tanken om å kappe ballene av ham da? Trudde det var noe folk gjorde når de fikk problemer med hunder...

Nogle der får blandede hvalpekuld ved uheld, beder faktisk folk om at kastrere hunden når den bliver kønsmoden, for ikke at der kommer flere blandinger ud af det.

Det var et krav på den store jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nogle der får blandede hvalpekuld ved uheld, beder faktisk folk om at kastrere hunden når den bliver kønsmoden, for ikke at der kommer flere blandinger ud af det.

Det var et krav på den store jeg har.

En slik "kontrakt" vil aldri være gyldig i Norge uansett, da det fortsatt ikke er lov å kastrere uten grunn her til lands.

Dessuten. At en selv ikke klarer å unngå blandingskull, betyr jo ikke at andre ikke klarer den "mesteroppgaven" det er å holde en løpsk tispe vekk fra hannhunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik "kontrakt" vil aldri være gyldig i Norge uansett, da det fortsatt ikke er lov å kastrere uten grunn her til lands.

Dessuten. At en selv ikke klarer å unngå blandingskull, betyr jo ikke at andre ikke klarer den "mesteroppgaven" det er å holde en løpsk tispe vekk fra hannhunder...

Nu ved jeg at Einstein er et resultat af en hanhund klatrede over 150 cm hegn i sin egen have til en tispe ca 800 meter væk der var på luftetur i en have der havde hegn på.

Så det er ikke altid hanhundeejeren der ikke har styr på den.

Hanhunde kan lugte løbetisper på 5 km afstand og nogle går gennem ild og vand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu ved jeg at Einstein er et resultat af en hanhund klatrede over 150 cm hegn i sin egen have til en tispe ca 800 meter væk der var på luftetur i en have der havde hegn på.

Så det er ikke altid hanhundeejeren der ikke har styr på den.

Hanhunde kan lugte løbetisper på 5 km afstand og nogle går gennem ild og vand.

Og da hadde jo hele kullet vært unngått om tispeeier ikke hadde satt fra seg henne i hagen uten tilsyn? "Verre" er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle vet jo at høyløpske tisper stort sett er rolige, greie og lydige, og holder seg i nærheten av eieren sin, og ville ikke drømme om å stikke av dersom det var den minste mulighet for det...

For ikke å snakke om alle disse feilfrie menneskene som aldri ville kunne finne på å miste kontroll eller øye på hunden sin noen gang, enten det er tispe eller han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle vet jo at høyløpske tisper stort sett er rolige, greie og lydige, og holder seg i nærheten av eieren sin, og ville ikke drømme om å stikke av dersom det var den minste mulighet for det...

For ikke å snakke om alle disse feilfrie menneskene som aldri ville kunne finne på å miste kontroll eller øye på hunden sin noen gang, enten det er tispe eller han.

Selvfølgelig kan uhell skje. Men det er ikke et uhell å sette ei høyløpsk tispe ut i hagen/kjetting/løpestreng/what ever uten oppsyn. Det er heller ikke et uhell å fly rundt å lufte de løse om man har misstanke om at hunden stikker av, den dør ikke av å gå i band i de dagene... Eller lar husets hannhund og husets tispe være alene sammen i de få dagene tispa står. Visse forhandsregler tar man enkelt og greit. Men det er kanskje slitsomt å ha hunden sin under 100% oppsyn noen få dager hvert år? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan uhell skje. Men det er ikke et uhell å sette ei høyløpsk tispe ut i hagen/kjetting/løpestreng/what ever uten oppsyn. Det er heller ikke et uhell å fly rundt å lufte de løse om man har misstanke om at hunden stikker av, den dør ikke av å gå i band i de dagene... Eller lar husets hannhund og husets tispe være alene sammen i de få dagene tispa står. Visse forhandsregler tar man enkelt og greit. Men det er kanskje slitsomt å ha hunden sin under 100% oppsyn noen få dager hvert år? :rolleyes:

Nu har jeg også selv haft tispe, og ikke alle tisper har synlig løbetid, og når man har hegn på 120 cm rundt sin have og hæk i tillæg, så regner de fleste tispe ejere det for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ingen som sa at denne hunden var uten tilsyn, eller løs for den saks skyld. Og kanskje tispeeier regnet med at naboene hadde kontroll på hannhundene sine? :lol:

Uhell skjer, og det er ikke bare parringer det gjelder. De fleste hundeeiere har nok opplevd en episode eller tre som ikke var tilsiktet, og som har fått eller kunne fått alvorlige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg også selv haft tispe, og ikke alle tisper har synlig løbetid, og når man har hegn på 120 cm rundt sin have og hæk i tillæg, så regner de fleste tispe ejere det for sikkert.

Ved hjelp av litt hoderegning og sunn fornuft bør man finne ut av når sånn ca tispen løper, har man ingen snøring får man heller ta sine forhåndsregler. Jeg ville ikke regnet 120cm gjerde for sikkert for noen av de tispene jeg har hatt med unntak av Pomeranianen (skulderhøyde 25cm) - dog hadde det ikke hindret noe i å komme inn. Men jeg er sikkert ikke som folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ingen som sa at denne hunden var uten tilsyn, eller løs for den saks skyld. Og kanskje tispeeier regnet med at naboene hadde kontroll på hannhundene sine? :lol:

Uhell skjer, og det er ikke bare parringer det gjelder. De fleste hundeeiere har nok opplevd en episode eller tre som ikke var tilsiktet, og som har fått eller kunne fått alvorlige konsekvenser.

Nei. Kan jo hende man står og ser på bikkja blir parra da for alt jeg veit. Men igjen. Det er snakk om noen få dager, og "alle" har vel hørt historier om hvordan hannhunder har kommet seg inn til tisper mm. Og likevel tar jo mange sjansen hvert eneste år (eller de gir totalt ****, for innerst inne så er jo tispa så søt at hu fortjener valper...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke mindre enn 2 tisper jeg da, som er noen reale skjøger når de har løpetid og bretter seg frem for alle som er i nærheten, enten de er interessert eller ikke - til og med en liten valp på fire måneder ble antastet av yngstemann her når hun var i løp - og jeg ser ikke helt at det skal være et kjempeproblem jeg. Det er snakk om å ha kontroll, rett og slett. Ikke bare på selve hunden, men også når hun har løpetid og ikke - og nei, jeg visste ikke NÅR vesla kom i løp i november, det var hennes første løpetid.. Jeg visste derimot at den kunne komme når som helst, så jeg holdt ordentlig øye med henne..

Jeg har og hatt intakte hannhunder i over 10 år, uten at noen - hverken tispene eller hannene - har vært på vift og parret seg. Jeg kjenner oppdrettere som har både tisper og hannhunder i hus som ikke har tjuvparringer - og hannhundene er ikke ustyrlige heller, til tross for at de kanskje alt er brukt i avl og vet veldig godt hva løpetid er.. Så hvorfor er dette et kjempeproblem hos noen, og ikke et problem hos andre? Så mange overhormonelle hunder er det neppe..

Jeg har og kastrert hund, 2 stk til og med, men det var ETTER at det ble problemer, ikke i tilfelle det ble problemer - og det er en viss forskjell der. Hund nr 1 fikk prostataproblemer og ble kastrert i en alder av 9 år, hund nr 2 var paranoid, ble verre av å bli hormonell og ikke bedre av trening (for det ble han hele veien, trent på de problemene han hadde). Altså en medisinsk grunn med den ene, og en "bruksgrunn" med den andre (han fungerte ikke som "familiehund" engang.. Kastreringa forandret ikke på det, men det var "siste utvei" før avlivning).

Det er rart hvor kjapt folk velger å kastrere, gjerne før det er nødvendig, før man veit om det kan bli et problem, i tilfelle det blir et problem.. Jeg skjønner ikke den tankegangen jeg, hvorfor fikse noe som ikke er ødelagt, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...