Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten burfrustrasjon

Mari

Recommended Posts

Du må gjerne tillegge alle burbrukere evnen til å juge på seg at de bruker bur mye mindre enn de virkelig gjør - men jeg mener de som faktisk gjør som de sier.

Jeg syns det er verre at en hund må ligge 9 timer i strekk, enn noen 5 minuttere i løpet av dagen.

Noen ganger syns jeg det er greit å tvinge hunden til å være passiv (merk, før noen hopper i taket: noen ganger, dvs mindretallet og så lite som mulig, i mitt hode). Noen velger å gjøre dette ved bruk av kobbel/halsbånd innendørs, noen har eget lite hunderom, andre tar den inn i buret. Er det så ille, da?

Det er vel ganske stor forskjell på å bruke bur når hunden er alene hjemme (de fleste er på jobb i 8 timer, dvs at for mange hunder vil det si 9 timer i bur) og en 5 min nå og da som tvangsroing?

Om en hund trenger å tvangsroes 9 timer om dagen har man enten valgt totalt feil rase eller har gjort noe annet graverende feil...

Jeg synes Bastian er inne på noe her, at man skal bruke det som ett hjelpemiddel, men at målet er å fjerne det etter kortest mulig tid. Å la en valp ligge 9 timer i bur om dagen (+kanskje natt, dusjing osv) da er det ikke lenger ett hjelpemiddel.

Edit: Obs, Sorry IW; jeg ser at jeg var litt kjapp i avtrekkeren her.. Vi mener vel omtrent det samme tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 143
  • Created
  • Siste svar
Ja, den velger å legge seg der for en stund... Har du opplevd at h*n blir liggende der frivillig i 8 timer uten at du har stengt døra?

Jeg tviler ikke på at hundene velger buret sitt til tider, men folk argumenterer med at de stortrives der, og om det er tilfelle ville de jo valgt det i stedet for å være løse om de føler seg så himla mye mer utilpass utenfor buret.... Dermed ingen grunn til å lukke døra... Det er jo det som er poenget her, at hunden blir SPERRET INNE i buret. Hvorvidt den har en seng eller bur til soveplass spiller jo ingen rolle, så lenge hunden kan velge om den vil ligge der eller andre steder.

At andre folk gjør ting som er verre, er vel ikke noe godt argument for å bruke bur selv...?

nei, jeg har heller aldri hunden min i bur i 8 timer i strekk.. men hender hun ligger i buret sitt i 4 timer i strekk frivillig med åpen dør.. omtrent tiden hun er i bur ellers..

Nei, du har rett, det er ikke noe argument, og var heller ikke ment som et argument.. Men for å vise at det er flere andre ting som skjer med hunder som kanskje ikke er så veldig bra, men at folk ikke reagerer på det.. Argument for å bruke bur var det ikke, men for at folk skal få øynene litt opp for andre ting..

EDIT: la til frivillig med åpen dør, i setningen over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg har heller aldri hunden min i bur i 8 timer i strekk.. men henner hun ligger i buret sitt i 4 timer i strekk.. omtrent tiden hun er i bur ellers..

Nei, du har rett, det er ikke noe argument, og var heller ikke ment som et argument.. Men for å vise at det er flere andre ting som skjer med hunder som kanskje ikke er så veldig bra, men at folk ikke reagerer på det.. Argument for å bruke bur var det ikke, men for at folk skal få øynene litt opp for andre ting..

Om noen hadde fortalt om sine to hunder som tilbrakte mesteparten av livet alene i etasjen nedenunder, tror jeg det hadde fått ganske klare svar herfra... Og ja, det skjer mye trist rundt i hundenorge, og jeg tror de fleste her svarer med hundens beste i tankene og at folk generelt er opptatt av annen urett enn burbruk også...

Det som er skremmende er jo hvor vanlig og akseptert bur har blitt i løpet av veldig kort tid. Hunder har blitt oppdratt i flerfoldige år uten verken bur eller andre stengsler, men nå er det plutselig allemannseie og noe man MÅ ha, og de fleste har bur til "alle" anledninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samme personer kan ha hundene i bur på utstilling, og da til og med med lukket dør! Hva er det som gjør det så mye bedre for hunden å ligge i bur noen timer på utstilling enn hjemme i 5 min mens eier dusjer??

Siden du har quotet meg vil jeg bare nevne at hundene mine aldri har ligget i bur på utstilling, så ikke bruk det mot meg :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skremmende er jo hvor vanlig og akseptert bur har blitt i løpet av veldig kort tid. Hunder har blitt oppdratt i flerfoldige år uten verken bur eller andre stengsler, men nå er det plutselig allemannseie og noe man MÅ ha, og de fleste har bur til "alle" anledninger...

dette er jeg enig i.. Horribelt at folk kan ha hundene sine i bur over 16 timer i døgnet.. :barfy: (Syns 4 timer i bur eller aleine hjemme løs i huset for den sakens skyld er mere enn nok.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturelle forskjeller. Jeg har bodd i Sverige det siste året og bare man passerer denne lille grensa som er mellom våre to naboland så er det store forskjeller i holdninger til bruk av bur. De siste årene jeg bodde i Norge så fikk jeg inntrykk av at alle valper nærmest ble levert med bur. Pga dette så har jeg ofte bragt burbruk inn i samtalen når jeg treffer svenske hundeeiere på tur. Svaret er som oftest: "Bur?? Hva skal jeg med det??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturelle forskjeller. Jeg har bodd i Sverige det siste året og bare man passerer denne lille grensa som er mellom våre to naboland så er det store forskjeller i holdninger til bruk av bur. De siste årene jeg bodde i Norge så fikk jeg inntrykk av at alle valper nærmest ble levert med bur. Pga dette så har jeg ofte bragt burbruk inn i samtalen når jeg treffer svenske hundeeiere på tur. Svaret er som oftest: "Bur?? Hva skal jeg med det??"

Er det ikke regler om burbruk i sverige også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samme personer (ikke nødvendigvis personen jeg qoutet, men generelt) kan ha hundene i bur på utstilling, og da til og med med lukket dør! Hva er det som gjør det så mye bedre for hunden å ligge i bur noen timer på utstilling enn hjemme i 5 min mens eier dusjer??

Nå er vel burbruk på utstilling noe HELT annet enn det vi diskuterer her, synes du ikke ? På en utstilling SKJERMER man faktisk hunden fra andre hunder (kan jo være greit pga smittefare, aggressive hunder etc), og hundene får mer ro fra alt som foregår rundt (og vil være mer opplagte til å gå i ringen framfor å ha vært utsatt for alskens stress og mas UTENFOR buret)... MEN jeg synes heller ikke noe som helst om å ha hundene i bur på utstilling alt for lenge i gangen.

Gjentar meg selv, mener hunden bør ha stor plass.. Min 4 kilos hund har 2 kvadratmeter, så en på 25 bør kanskje ha 5 kvadratmeter i alle fall. Jeg ser bare ikke så svart hvitt på det som en del av dere andre gjør..

Hvor finner du bur på 2 kvadratmeter ?? Og hvor finner man BUR som er store nok til f eks en schäfer (da i forhold til din hund og burstørrelsen den har ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Bastian er inne på noe her, at man skal bruke det som ett hjelpemiddel, men at målet er å fjerne det etter kortest mulig tid. Å la en valp ligge 9 timer i bur om dagen (+kanskje natt, dusjing osv) da er det ikke lenger ett hjelpemiddel.

Edit: Obs, Sorry IW; jeg ser at jeg var litt kjapp i avtrekkeren her.. Vi mener vel omtrent det samme tror jeg...

Begynte å lure, så leste jeg enden av innlegget ditt :barfy:

Er også enig i det du skriver at Bastian sa. Hjelpemiddel. Blir litt som strup, det er ikke lenger ett hjelpemiddel om du lar hunden gå og kveles av strupen hver gang den har på halsbåndet :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel burbruk på utstilling noe HELT annet enn det vi diskuterer her, synes du ikke ? På en utstilling SKJERMER man faktisk hunden fra andre hunder (kan jo være greit pga smittefare, aggressive hunder etc), og hundene får mer ro fra alt som foregår rundt (og vil være mer opplagte til å gå i ringen framfor å ha vært utsatt for alskens stress og mas UTENFOR buret)... MEN jeg synes heller ikke noe som helst om å ha hundene i bur på utstilling alt for lenge i gangen.

Men hadde hundene ligget inni buret hele den tiden om burdøren hadde vært åpen??

Jeg er enig med det du skriver her altså, bare lurer på hvor dere mener grensen går.. Min hund er ofte i bur om hun er på utstilling, da kryper hun inn selv når hun vil, og da lukker jeg også døren..

Hvor finner du bur på 2 kvadratmeter ?? Og hvor finner man BUR som er store nok til f eks en schäfer (da i forhold til din hund og burstørrelsen den har ?).

jeg har bygget mitt bur selv jeg ^_^ Fullt mulig, billig er det også.. Mitt er av tre, og har luke på siden som er akkurat passe til min hund. Den har også avtagbart lokk, så man kan støvsuge og vaske inni uten å demontere buret (det står fastmontert i gangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr størrelse som passer til schäfer. Hunden min måtte hatt et bur som var 1,20 høyt og noe sånt som 2x4 meter før han i det hele tatt var i nærheten av å ha plass nok. Kanskje derfor man satser på et hundeliv uten bur, fordi det er enklere uten enn med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde hundene ligget inni buret hele den tiden om burdøren hadde vært åpen??

Min hund - som IKKE er tilvent å være i bur på noen som helst måte ellers (annet enn i bil), ligger gjerne i buret på utstilling uten at døra er lukket - men jeg ser ikke helt hensikten med spørsmålet... på UTSTILLING er vel hensikten rett og slett avskjerming og oppbevaring.

Jeg er enig med det du skriver her altså, bare lurer på hvor dere mener grensen går.. Min hund er ofte i bur om hun er på utstilling, da kryper hun inn selv når hun vil, og da lukker jeg også døren..

Ja, det er jo det som er det essensielle spørsmålet: hvor går grensa for misbruk ? Er det 2 timer - er det 4 timer - er det 8 - 12... osv... og her vil jo svaret variere avhengig av hva som er "praktisk" for hver enkelt, sant ?

jeg har bygget mitt bur selv jeg. Fullt mulig, billig er det også.. Mitt er av tre, og har luke på siden som er akkurat passe til min hund. Den har også avtagbart lokk, så man kan støvsuge og vaske inni uten å demontere buret (det står fastmontert i gangen).

Og det er da jeg lurer... hva er det som får folk til å ønske å ha en slik diger kladeis INNE I HUSET SITT ? På STUA gjerne ? Jeg hadde ikke hatt plass engang jeg, til et digert bur i tillegg til alt annet man liksom MÅ ha i et hjem... Stygge er de også :barfy:.

Vedr størrelse som passer til schäfer. Hunden min måtte hatt et bur som var 1,20 høyt og noe sånt som 2x4 meter før han i det hele tatt var i nærheten av å ha plass nok. Kanskje derfor man satser på et hundeliv uten bur, fordi det er enklere uten enn med??

Ja, noe sånt måtte min hund også hatt om burdet skulle vært forsvarlig stort nok... og noe sånt ville ikke JEG hatt i hus :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund - som IKKE er tilvent å være i bur på noen som helst måte ellers (annet enn i bil), ligger gjerne i buret på utstilling uten at døra er lukket - men jeg ser ikke helt hensikten med spørsmålet... på UTSTILLING er vel hensikten rett og slett avskjerming og oppbevaring.

Det er jo dette dere skriker over, dyremisshandling om døren på buret er igjen.. Er jo ganske praktisk for deg også å ha bikkja i bur på utstilling da :barfy:

Ja, det er jo det som er det essensielle spørsmålet: hvor går grensa for misbruk ? Er det 2 timer - er det 4 timer - er det 8 - 12... osv... og her vil jo svaret variere avhengig av hva som er "praktisk" for hver enkelt, sant ?

Okei, så da er grensen at det er ok på utstilling og i bil, men dyreplageri ellers.. Jeg personlig skjønner ikke helt at det er så mye værre å ha hunden 4 timer i stort bur, enn å ha den 8 timer løs i huset, jeg vet hva min hund ville foretrukket i alle fall.. Men om du vil fortsette å se så svart/hvitt på det som du gjør så skal ikke jeg motsi deg..

Blir litt samme som om jeg skal si at alle røykere er mindre intelligente, fordi de gjør noe som er skadelig mot seg selv. Burbruk trenger nødvendigvis ikke å være så himla grusomt.. Kanskje det som oftest er det? Men ikke i alle tilfeller..

Og det er da jeg lurer... hva er det som får folk til å ønske å ha en slik diger kladeis INNE I HUSET SITT ? På STUA gjerne ? Jeg hadde ikke hatt plass engang jeg, til et digert bur i tillegg til alt annet man liksom MÅ ha i et hjem... Stygge er de også :).

mitt er ikke stygt, det er i tre, samme som resten av huset.. Men om hundene dine fungerer bra i hele huset så er det jo ikke noe poeng å lage et bur til hunden som uansett bare tar opp plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så da er grensen at det er ok på utstilling og i bil, men dyreplageri ellers.. Jeg personlig skjønner ikke helt at det er så mye værre å ha hunden 4 timer i stort bur, enn å ha den 8 timer løs i huset, jeg vet hva min hund ville foretrukket i alle fall.. Men om du vil fortsette å se så svart/hvitt på det som du gjør så skal ikke jeg motsi deg..

Nå er det vel ikke 8 timer løs kontra 4 timer bur som er de eneste mulighetene, det blir hvertfall svart/hvitt tankegang - hva med like mye løs som den eventuelle tiden i bur? Hvor mange timer i løpet av et liv er det akseptabelt for en hund å tilbringe i bur i sitt eget hjem egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor VET alle burbrukere at hunden deres FORETREKKER buret?

Er de synske, er de dyretolker som kommuniserer med hunden sin - eller handler det rett og slett om en manglende forståelse for hunders atferd, enorme tilpasningsevne og hvordan de suger til seg det de får med seg hos oppdrettere og fra første stund hos sin nye eier?

Ting kan jo tyde på det sistnevnte, særlig når det pekes på at "andre gjør noe verre enn meg", og at det skal rettferdiggjøre burbruk. Nei, jeg tror jeg vet hvem jeg vil sette pengene på... og det er folk som har sett litt flere hunder enn sin egen, noen tusen flere kanskje, som for eksempel Anders Hallgren. Som er blitt mer og mer imot burbruk, ikke minst etter at han flyttet til burlandet over alle burland, USA, der "crate training" er første bud - med andre ord enda verre enn her.

Han pekte forøvrig allerede for mange år siden på det store problemet som inaktivitet hos hundene våre fører til.

"Ifølge svenske studier, jeg har bl.a. selv udført sådanne undersøgelser, er mere end 40 % af vore hunde understimulerede. De hviler i mindst 20 timer pr. døgn, og problemadfærd er mere almindelige hos disse end hos mere aktive hunde."

Derfor tror jeg sirkelen blir ondere og ondere, jo mer man putter hunden i bur fordi "den er umulig" - den vil tåle det, bli passiv der, men til gjengjeld så tror jeg atferden tyter ut på andre områder - som i atferd i ulike situasjoner. Har selv anbefalt folk med ulike "problemer" på sine nokså understimulerte hunder, å skru opp aktivitetsnivå - så det er snakk om flere timer som hunden "gjør" noe - ikke nødvendigvis så veldig aktivt, men bare er med, og sett hvordan det har virket positivt i form av at hundens "problem" blir mer håndterlig - når hunden ikke bobler over.

I de gamle, ikke-burbrukende dagene så var kanskje hundene mer med? Det var ikke forbudt å ha dem med, det var vanlig at man tok med hunden til butikken og bandt den utenfor, mattilsynet var kanskje ikke blitt overhysteriske, og barn og unge kunne også lufte familiehunden uten at det var uansvarlig å regne. Kanskje det var en faktor også? Bare tenker høyt...

Så var det dette med passivitet da... Her kan dere lese hva den samme Anders Hallgren har å si om hund og passivitet. Legg særlig merke til det som står med uthevet skrift!

"Passivitet

Hunde er fra naturens side ret pasive, eftersom deres energi skal stilles til rådighed for flokken. I naturen sker der en koordinering, en adfærdssynkronisering, som gør at alle hviler samtidig og er aktive samtidig. På denne måde er alle lige udhvilede og fulde af energi, når de f.eks. skal jage. Det vil ikke fungere, hvis nogle er trætte og andre udhvilede, når de som gruppe skal arbejde hårdt. Derfor hviler hunden, når vi ikke tager initiativer og er aktive sammen med den.

Dæmper initiativ

Når hunden bliver for aktiv, gør, leger for vildt og voldsomt, går bersærk, bider ting i stykker og i det hele taget er meget aktiv, forsøger vi at berolige den, irettesætte den og dæmpe den. Det betyder, at vi igennem vores opdragelse og træning dæmper mange initiativer og på denne måde gør hunden mere passiv. Efterhånden lærer den at være stille og rolig og vente og vente.....

Det ER liksom ikke så mye å si, er det? Og for den som har tenkt å krangle på første avsnitt, og si at "jammen hunder er jo passsive står det", så handler det vel om forfedrene - ulvene - som brukte voldsom energi NÅR de først jaktet - og måtte spare seg til det. Idag får hundene maten i matskålen, ikke allverdens energibruk det.

Fint at hunden er passiv? NEI! Det er fint at man klarer å lære hunden å roe seg ned når det trengs, men en passiv hund er noe HELT annet enn en hund som har evnen - forsterket gjennom trening - til å koble av. Du kan ikke "skru av og på" en passiv hund - men en hund som kan koble av, er istand til å sprette opp fra stillstand og begynne å jobbe på øyeblikket. Dette er noe man blant annet avler bevisst for på fører- og tjenestehunder.

Men jeg ser jo her inne også at folk som har schäfere eller andre gjeterhunder, klager over at hunden følger etter dem i huset - at det skulle være så ille og vanskelig. Da kommer gjerne bindetreningsrådet. Men ærlig talt, skaffer man seg førernarkomane gjeterhunder, får man ta følgene også - jeg synes hæltassing bare er hyggelig, ikke minst når det ikke handler om separasjonsangsthunder, som jeg personlig aldri har vært borti.

Ellers prøver jeg febrilsk å huske at det i det hele tatt var noe problem å dusje når man har valp i huset. Jeg tror ikke jeg tar dem med på badet, det har jeg ikke noe bilde av... siden jeg stort sett vakler halvt bevisstløs i dusjen enten grytidlig om morgenen eller som siste ting på kvelden. Og da tror jeg ikke jeg tenker på noen valp, og de har da alle overlevd og det har gått greit - fordi jeg alltid kjører litt elementær hvalpesikring av ting, og har nok av gnageting liggende utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var annerledes før. Fant en gang en glimrende artikkel på dette som jeg dessverre har mistet lenken til. Den største forskjellen var at hunder i 'gamle dager' sjelden var forlatt hjemme alene over lang tid i og med at det som oftest var en hjemmeværende kone tilstede. Når mann og barn kom hjem fra skole og arbeid så forble familien hjemme resten av kvelden, mens i dag så er hjemmet mer et slags servicested i en ellers travel hverdag hvor man møtes, slenger i seg noe å spise og så går man hver til sitt igjen. Igjen sitter hunden som mest av alt ønsker å være sammen med sin flokk. Hunder i 'gamle dager' ble nok ikke engasjert og trent i samme grad som i dag, men den fikk i hvert fall være med i familiens gjøremål og fikk brukt seg gjennom det. Jeg mener slevsagt ikke at kvinner skal tilbake til kjøkkenbenken, men har man tatt en hund i et hus så bør man sette seg inn i dens behov og ta disse med i planleggingen av egen hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor VET alle burbrukere at hunden deres FORETREKKER buret?

Er de synske, er de dyretolker som kommuniserer med hunden sin - eller handler det rett og slett om en manglende forståelse for hunders atferd, enorme tilpasningsevne og hvordan de suger til seg det de får med seg hos oppdrettere og fra første stund hos sin nye eier?

har du hørt om videokamera?? Slik fant jeg det ut i min hunds tilfelle.. Om alle vet det er en annen sak, jeg snakker ikke for alle andre, kanskje ikke du heller bør gjøre det??

Min hund er sjeldent aleine hjemme i det hele tatt, og de få gangene den er det er den i bur de få timene det er snakk om, og hun tar ikke noe skade av det. Leker litt i buret og sover for det meste, spiser litt tyggebein. Har filmet henne flere ganger. Vet at om hun vil ut av buret så skraper hun veldig på døren, noe hun ikke gjør i disse tilfellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt webkamera på min hund for å bekrefte at han ligger rolig mens jeg er på jobben. Hunden slokner, bokstavelig talt. Han flytter seg litt fra plass til plass og kan til nød drikke litt vann. Men jeg tolker det ikke dithen at hunden er lykkelig! Hadde han hatt fritt valg så hadde han hatt noen mennesker ved sin side hele tiden - ikke nødvendigvis meg. Han takler fint å være alene mange timer i strekk, men hadde hunden hatt mulighet til å protestere så vet jeg at dette er den ene tingen han hadde protestert mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt webkamera på min hund for å bekrefte at han ligger rolig mens jeg er på jobben. Hunden slokner, bokstavelig talt. Han flytter seg litt fra plass til plass og kan til nød drikke litt vann. Men jeg tolker det ikke dithen at hunden er lykkelig! Hadde han hatt fritt valg så hadde han hatt noen mennesker ved sin side hele tiden - ikke nødvendigvis meg. Han takler fint å være alene mange timer i strekk, men hadde hunden hatt mulighet til å protestere så vet jeg at dette er den ene tingen han hadde protestert mot.

det hadde nok min også, vet hun selvfølgelig mye heller vil være hos meg.. Derfor er hun også i det hele tatt skjeldent aleine hjemme, kanskje i gjennomsnitt 6 timer i uken.. Men jeg vet også at hun trives bedre i bur når hun er aleine hjemme enn om hun går løs.. når hun er løs så piper hun og uler og leiter etter meg.. Når hun er i bur gjør hun som jeg har skrevet over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å være enda mer ute med teskjeen: Nei, Helle, det handler ikke om at du har sett med video- eller webkamera at hunden din oppfører seg på en måte som du tolker dit du vil. Det er fremdeles ikke noe annet enn en tolkning eller et ønske om hva du vil se. Du VET ikke, du bare ser på hundens atferd og tolker det i en retnng eller en annen - en hund som du selv har lært og formet.

Og slik jeg leser din beskrivelse, så sliter hunden din med å være alene hjemme når du går fra den løs uten bur - da mener du den uler og leter etter deg. Tror du virkelig at denne følelsen av å være forlatt vips! går over, bare fordi du putter hunden din i bur - eller kan det faktisk være at den gir opp, siden den ikke er i stand til å lete etter deg, innesperret som den er, og blir liggende og ha den samme frykten for å være forlatt?

Skjønner du forskjellen? Torunns gjør helt klart det, kanskje hun kan forklare det bedre?

Ja, jeg vet at man må forlate hundene sine i blant - men det blir ikke bedre av at man tror at separasjonsangst kan kureres ved burbruk - det man gjør, er vel da å passivisere hundene, få dem til å gi opp og bare ligge stille og vente, vente, vente, mens de kanskje stresser innover istedet. Det er disse omskrivningene som blir veldig gale i mine øyne - at man bortforklarer, unnskylder, og skriver om.

Vet man hva man utsetter hundene for, vil man gjøre bedre valg hele veien, er min påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet eksempel da, min hund hater å sitte i bur i bil.. Hyler og skriker hele tiden.. Hun vil nemlig helst sitte på fanget.. Jeg har prøvd å tilvenne henne det siden hun var bebi, men går ikke helt.. Hun er like sta.. Hva skal jeg gjøre da? Ha henne på fanget siden hun hater bilbur, eller skal jeg ha henne i bur selv om hun piper?

Jeg vil gjerne se deg bruke "aktiv rase"-argumentet mot meg, slik du gjør med Mrs Powers her *flir* Men for å svare på det du skriver her - du mener seriøst at din burelskende "ligger 4 timer frivillig i bur"-hund er glad i buret sitt, til tross for at hun ikke kan fordra det når du kjører bil?

Jeg har brukt bur sjøl, bare for å ha sagt det. Da vesla her var liten, var hun en smule destruktiv når hun var alene hjemme - og JEPP!, hun satt i bur av rein skjær latskap, jeg er så lite borte at destruksjon når man er alene ikke var noe jeg gadd å bruke mye energi på. Målet var dog alltid at hun skulle kunne være ute av buret etterhvert, når hun sluttet å ødelegge ting når hun kjeda seg.

Nå er hun straks 17 mnd gammel, og sitter ikke i bur mer annet enn i bilen. De (hundene) er dog stengt i gangen når jeg er borte, for å begrense et evt skadeomfang OM hun skulle finne på å være destruktiv igjen når hun kjeder seg. Buret står for øyeblikket på soverommet med åpen dør (i mangel av et bedre sted å putte det), og det skjer sjeldent at de legger seg der frivillig når de har andre alternativer. Merkelig nok, i og med at begge er burvante fra før av, og ikke sier et lite kvekk engang om jeg skulle finne på å stenge de inne der?

Hvis du ikke ser forskjellen på å ha hunden innestengt i et rom og innestengt i et bur, så har ikke jeg tålmodighet nok til å forklare deg det. Problemet med bur er og at det blir mer "normalisert" - og atter en gang i en sånn diskusjon, den gangen jeg var ung og fikk min første hund (og det ER ikke mer enn 16 år siden), så var det knapt bur å oppdrive i vanlige dyrebutikker. Hadde de inne, så var de svinedyre. I dag så selges bur i "valpepakka", de koster like mye eller mindre enn hundesenger, og det reklameres over en lav sko hvor kjekke de er både til renslighetstrening og passivisering av valper med raptus og tenner som klør - og det er SÅ kjekt med en "trygg hule" for den lille usikre osv osv.

Og folk har de "bare" i buret om natta - da skal de jo sove allikevel - og om dagen - for de trenger ikke å gå rundt i hele huset da? Og bare denne "bare"-bruken utgjør 2/3 av døgnet. Så skal man ha de i bur når man dusjer, lager mat eller setter på en maskin med tøy i tillegg, når ungene leker, når man vil se på tv i fred, og 5 min nå og 10 min da, DET skader jo ikke en hund.. Så blir kanskje totalen til slutt at bikkja sitter i et halvstort bur i 20 av døgnets 24 timer..

Nei, jeg har ikke store problemer med å forstå hvorfor folk velger å bruke bur - jeg har som nevnt gjort det sjøl. Men å romantisere det og forsvare det med at HUNDEN trenger buret sitt, den klarer jeg ikke å svelge! Det blir rett og slett for teit å fremstille det som noe man gjør for hunden sin skyld :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...