Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften og rakettangst


Symra&Pippin

Recommended Posts

For yngstehunden, som opplevde sin første nyttårsaften igår, gikk det over all forventning! Litt over 12 lå både han og Buster å sov så søtt atte. Hunden til de vi var på besøk hos var litt engstelig, men han kom seg og igjennom nyttårsaften på en ok måte, og ikke så lenge etter 12 sovnet han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar
Guest Maritus

Vesla er uredd på nyttårsaften, men nå bor vi egentlig på en ganske rolig plass der det ikke er så mange som skyter opp (Om det er noen i det hele tatt da). Vi kan av og til høre små smell, men det bekymrer henne ikke så mye.

Om vi hadde vært i byen derimot, trur jeg kanskje hun kunne ha reagert annerledes. Enten trippet rundt og begynt å pipe eller gjemme seg forskjellige steder rundt i huset, eller kanskje kommet bort til meg eller noen andre av de hun tusler rundt med vær dag for og føle seg litt tryggere. Men dette er bare tanker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma sto i vinduskarmen og så på rakettene og naboene som sendte dem opp, veldig nysgjerrig men ikke redd! :lol: Det har vært veldig lite smell før nyttårsaften her, men hele dagen igår smallt det jo egentlig.. Da brydde hun seg veldig lite, men hun snudde seg etter lydene på tur. Resten av tiden lå hun og snorket i sofaen :P Veldig greit at hun tar det så pent, håper det blir sånn med nestemann også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som nyttårsaften gikk veldig bra for veldig mange! Gruer vi oss litt for mye på forhånd? Eller går det bra fordi vi tar hensyn til hundene?

Nesten alle har vært hjemme for å være tilstede for bisken, mange har vært bevisste på å "late som ingenting", dratt ned gardiner og laget ullteppetelt, mange har gitt gnagebein etc for å avlede, planlagt når de skulle lufte hundene, satt på radio eller brukt rakett-CD eller DAP. Mange gikk lange turer på formiddagen for at hunden skulle være sliten om kvelden. Mange er også rett og slett flinke til å "lese" hunden sin, slik at de kunne ta nødvendige hensyn.

Kanskje vi ikke er så reingærne som hundeeiere?

(Noen hunder ble redde til tross for mange forholdsregler og selv om eieren er kjempeflink, det er ikke alltid mulig å forhindre angst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk som forventet med BCen, livredd..

Med Milli (første nyttårsaften som voksen), gikk det bra vil jeg si.. Hun ble litt stresset og fant ikke roen pga rakettene og alle nyttårsbukkene som ringte på hele tiden, så jeg tok rett og slett bånd på henne og bant det fast ved sengen hennes i stuen, og da la hun seg bare til å sove.. Hun er ikke redd for raketter og smell, men trengte rett og slett hjelp til å finne roen.. Ute reagerer hun ikke noe som helst på smell eller fargene fra rakettene. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gikk det også veldig bra igrunn! Tina var godt luftet på ettermiddagen, så var egentlig god å sliten da kvelden kom. Jeg og sambo dro til noen venner av oss, men jeg var hjemme igjen ca 23.30. Heldigvis ikke så mye smell før kl 00.00, så Tina sov godt da jeg kom. Prøvde å snike oss ut på en tisse tur kvart på, men da kom det et skikkelig brak, og Tina mente at tissinga godt kunne vente til i morgen ^_^

Hun var ikke så veldig overbegeistret for rakettene, og la seg godt inn til meg i sofaen mens hun skvatt litt av bråket og skalv en del. Jeg lata som ingenting og så på verdens dårligste film (Transformers)...Heldigvis roet det seg ganske fort, og kvart over sov snuppa som en stein :lol: Alt i alt kan man vel si at det gikk bra, men jeg er glad jeg var hjemme med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nyttårsbukk er julebukk bare at det er på nyttårsaften.. Er vanlig i bergen.. Noen som kaller det julebukk også, men vi har alltid kallt det nyttårsbukk :lol:

Glemmer ikke første nyttårsaften min på Østlandet, jeg kjøpte masse godis og lagde poser og greier. Satt ut fakler, og ingen barn kom på døren :P Skjønnte ingenting jeg ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset gikk kvelden veldig greit i år også. Men jeg planla kvelden godt da. Lufta bikkjene tidlig å ga dem mat Så lot jeg de få slappe av og sove litt. Når det nærma seg 2230 tok jeg de med ut i hallen, og der lekte vi gjorde triks osv. med masse godbiter, og det var mye mer interesant enn at det dundra utafor :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden gikk egentlig for seg slik hvilket som helst annen kveld ville gjort. Hunden tasset ned for å sove i ti-tiden(helt vanlig), og sov hele kvelden og natten med. Var litt spent i grunn hvordan det ville gå, i og med at hunden var noe redd i fjor, men det gikk strålende. Eneste gangene han reagerte var på kveldsturen når rakettene fikk farge før smell, da mente han visst at det var på sin plass med litt bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem i all verden er det som faktisk går fra hunden når det smeller som værst?

Ubetenksomt faktisk!

Hunden ER viktigere enn all verdens nyttårsraketter - og man går bare ikke fra hunden på nyttårsaften - og i alle fall ikke når det smeller som værst. Hva slags tankegang er det egentlig.?

I all verden...

Om hunden ikke er skuddredd og tidligere har vist at den takler nyttårsafte er ikke det noe problem i det hele tatt jo! Ubetenksomt?! Det er greit nok at man bør ha mulighet til å sjekke bikkja hvertfall, men å ikke kunne gå ut av huset bare fordi man har hund?

Her smalt det skikkelig i et kvarter, og så var det nesten helt stille etterpå :lol: De 5 hundene som var i huset tok det hele med knusende ro. Og gud forby, vi var sammen med dem hele kvelden, men akkurat det kvarteret var de alene gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var spent på hvordan det kom til å gå i år, for Chica var skikkelig redd i fjor - så i år kjøpte vi DAP 3 uker før, og jamen har det hjulpet også ^_^

I år tok jeg med meg Chica til en venninne av meg og feiret der. Det var nye folk å hilse på, nye inntrykk og nye opplevelser(dette gjorde jo henne sliten), samt en annen hund som overhodet ikke er redd for raketter. Jeg tror alt dette og DAPen hjalp til at hun taklet rakettene bedre i år enn i fjor.. I tillegg var jeg tilstede hele tiden. Da de andre gikk ut for å se på rakettene, satt jeg inne med Chica. Men det gikk over forventning ^_^

Hun har gått fra å være et nervevrak som skjelver av seg beina, konstant peser, piper, går med halen lang under magen og kun skal være oppå oss, til å være urolig, skjelve litt, pese litt innimellom, og forsiktig søke kontakt og se seg litt rundt.. Nå kan hun også gå ute når det smeller litt, uten at hun reagerer noe særlig.. Jeg er så utrolig glad for at det går bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vegas bryddes seg ikke om rakettene, men Milo derimot. Fikk et så fint år i 06/07 når det gjaldt skudd og raketter, men på nyttårsaften i år så var han tydelig redd. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke ta henne på fanget og kose med henne? Hvis hun ikke blir mindre redd av at du later som ingenting, så ser i hvert fall jeg ingenting i veien for det. Hun blir ikke mer redd av at du koser med henne, for man kan ikke forsterke redsel ved å "belønne" det.

Mine hunder bryr seg heldigvis ikke i det hele tatt

Hvem har sagt at jeg ikke gjør det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer ikke første nyttårsaften min på Østlandet, jeg kjøpte masse godis og lagde poser og greier. Satt ut fakler, og ingen barn kom på døren :P Skjønnte ingenting jeg ^_^

Å, så søt du er :lol: Synes nesten synd på deg jeg, siden ingen kom! Vi østlendinger er rare vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det strååålende ^_^

King lå i en stol rett bak meg og sov mens koda satt på fanget mitt og så ut vinduet sammen med meg kl 12 når det verste startet, null reaksjon, Koda likte tydeligvis å se alle de rare greiene på himmelen, og ikke engang de smellene som gikk av få meter fra vinduet vippet han av pinnen :lol:

Jeg dristet meg tilogmed til å la han tisse litt ute sånn i 11tiden(Uheldigvis klarer han ikke holde seg mer enn 3-4timer, så umulig å holde han inne gjennom det verste) og selv med et par smell ikke så fryktelig langt unna så reagerte han ikke med annet enn å hoppe litt til. Flinke gutten sin det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år som i fjor gikk det veldig bra. Mikey lå inne på sofaen og sov når jeg kom inn og så til han litt over 00.00. Vi gikk en liten lufterunde litt før et. Det smalt endel fortsatt, men det reagerte han ikke på i det hele tatt. I alt en vellykket nyttårsfeiring. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte de å skyte opp raketter i sekstiden, og da smalt det jevnt hele kvelden, med en liten topp rundt tolv :glare: Huseieren hadde fest i etasjen over, så vi hadde rakettoppskyting fra hagen ved midnatt også, uten at noen her brydde seg om det. De lå som noen slakt og sov hele kvelden, til jeg fant frem "middagen" deres kl tolv, den ble inntatt med like stor entusiasme som det pleier å være :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...