Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprop mot NKK

Marthe

Recommended Posts

Jeg er desverre uenig i enkelte punkter og kommer derfor ikke til å skrive under. Bla:

I minst 2 år nå har man som oppdretter måtte vente opptil to måneder fra et kulloppsett er sendt inn for endelig registrering til registreringsbevisene faktisk ligger i postkassen. Dette gjelder også ved omregistrering av hunder.

Jeg personlig fikk papirene etter 3 uker og dem fleste oppdrettere jeg kjenner har ingen problemer med dette ved forhåndsregistrering. Det er vel egentlig bare enkelt tilfeller hvor det har tatt lengre tid.

Jeg ser heller ikke helt sammenhengen med hva Hundeskolen/Tv2 har med NKK å gjøre... At tv2 velger en privat aktør ser jeg ikke problem med. Ikke vet vi om Tv2 har vært i kontakt med NKK før innspillingen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok heller ikke til å skrive under. Å blande TV2's "Hundeskolen" inn i dette henger jo ikke på greip i det hele tatt. TV2 er en privat kommersiell aktør som fritt velger hvem de vil samarbeide med. Alt som har med hund og gjøre har ikke automatisk med NKK og gjøre. Her bommer de ikke bare på mål, men også på feil mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man når nok mye lenger ved å svare på NKKs egen spørreundersøkelse (selv om jeg kanskje synes den fokuserte på litt feil tema - men man har jo også muligheten til å svare individuelt på slutten av spørreskjemaet).

Hmmm... prøvde det, men mistenker at de ikke likte svarene mine, for det kom en feilmelding etter siste spørsmål som tyder på at besvarelsen min ikke ble registrert... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre uenig i enkelte punkter og kommer derfor ikke til å skrive under. Bla:

I minst 2 år nå har man som oppdretter måtte vente opptil to måneder fra et kulloppsett er sendt inn for endelig registrering til registreringsbevisene faktisk ligger i postkassen. Dette gjelder også ved omregistrering av hunder.

Jeg personlig fikk papirene etter 3 uker og dem fleste oppdrettere jeg kjenner har ingen problemer med dette ved forhåndsregistrering. Det er vel egentlig bare enkelt tilfeller hvor det har tatt lengre tid.

Jeg ser heller ikke helt sammenhengen med hva Hundeskolen/Tv2 har med NKK å gjøre... At tv2 velger en privat aktør ser jeg ikke problem med. Ikke vet vi om Tv2 har vært i kontakt med NKK før innspillingen heller.

Og siden det står om omregistrering også, så vil jeg få nevne at det tok en uke ca fra jeg sendte inn gammel stamtavle, fikk betalt, til jeg fikk nytt registreringsbevis i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Og siden det står om omregistrering også, så vil jeg få nevne at det tok en uke ca fra jeg sendte inn gammel stamtavle, fikk betalt, til jeg fikk nytt registreringsbevis i posten.

Eller så har du den motsatte varianten, for meg tok det 2 1/2 år og kostet meg mye tid og penger (1800 kr ekstra ) for å få omregistrert hund fra utlandet, fordi NKK "feilinformerte"..

Jeg vil ikke skrive under oppropet som er i utgangspunktet skrevet for schäfereiere og oppdrettere fordi jeg er prinsipielt uenig i virkemiddelet og fremgangsmåten. Da særlig når dette kommer som en oppfordring fra medlemmer i Norsk Schäferhund Klubb, som kan vel ikke stå først i køen når premier for god medlemsbehandling deles ut, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller ikke til å skrive under på dette, da jeg ikke har noe å utsette på Nkk.

Rett nok tok det noen måneder å få papirene på hunden som kom i hus for et par år siden, på den tiden Nkk faktisk var trege.

Det siste året har to nye hunder flyttet inn hos oss. Først en svenske som det gikk kjapt og greit å få omregistrert, og så en norsk valp som vi fikk papirene på bare et par uker etter at vi hentet han. Helt uproblematisk.

Nkk gjør sikkert feil enda også de, de er da tross alt bare mennesker de som jobber der, men jeg vil være så frekk å påstå at feilen nok i mange (de fleste?) tilfeller ligger hos oppdretter. Det er bare så himla enkelt å skylde på Nkk når valpekjøperne maser...

Når det gjelder resten av oppropet... Hva hundeskolen gjelder, så ser jeg ikke helt koblingen til Nkk? En egen kjøpslov (lovparagraf) for salg av dyr hadde kanskje vært på sin plass, men jeg ser ikke sammenhelngen med resten av punktene. Og hva mentaltester osv gjelder så har jeg ikke belegg til å uttale meg, så det lar jeg pent være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...