Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprop mot NKK


Marthe

Recommended Posts

Jeg er desverre uenig i enkelte punkter og kommer derfor ikke til å skrive under. Bla:

I minst 2 år nå har man som oppdretter måtte vente opptil to måneder fra et kulloppsett er sendt inn for endelig registrering til registreringsbevisene faktisk ligger i postkassen. Dette gjelder også ved omregistrering av hunder.

Jeg personlig fikk papirene etter 3 uker og dem fleste oppdrettere jeg kjenner har ingen problemer med dette ved forhåndsregistrering. Det er vel egentlig bare enkelt tilfeller hvor det har tatt lengre tid.

Jeg ser heller ikke helt sammenhengen med hva Hundeskolen/Tv2 har med NKK å gjøre... At tv2 velger en privat aktør ser jeg ikke problem med. Ikke vet vi om Tv2 har vært i kontakt med NKK før innspillingen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok heller ikke til å skrive under. Å blande TV2's "Hundeskolen" inn i dette henger jo ikke på greip i det hele tatt. TV2 er en privat kommersiell aktør som fritt velger hvem de vil samarbeide med. Alt som har med hund og gjøre har ikke automatisk med NKK og gjøre. Her bommer de ikke bare på mål, men også på feil mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man når nok mye lenger ved å svare på NKKs egen spørreundersøkelse (selv om jeg kanskje synes den fokuserte på litt feil tema - men man har jo også muligheten til å svare individuelt på slutten av spørreskjemaet).

Hmmm... prøvde det, men mistenker at de ikke likte svarene mine, for det kom en feilmelding etter siste spørsmål som tyder på at besvarelsen min ikke ble registrert... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre uenig i enkelte punkter og kommer derfor ikke til å skrive under. Bla:

I minst 2 år nå har man som oppdretter måtte vente opptil to måneder fra et kulloppsett er sendt inn for endelig registrering til registreringsbevisene faktisk ligger i postkassen. Dette gjelder også ved omregistrering av hunder.

Jeg personlig fikk papirene etter 3 uker og dem fleste oppdrettere jeg kjenner har ingen problemer med dette ved forhåndsregistrering. Det er vel egentlig bare enkelt tilfeller hvor det har tatt lengre tid.

Jeg ser heller ikke helt sammenhengen med hva Hundeskolen/Tv2 har med NKK å gjøre... At tv2 velger en privat aktør ser jeg ikke problem med. Ikke vet vi om Tv2 har vært i kontakt med NKK før innspillingen heller.

Og siden det står om omregistrering også, så vil jeg få nevne at det tok en uke ca fra jeg sendte inn gammel stamtavle, fikk betalt, til jeg fikk nytt registreringsbevis i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Og siden det står om omregistrering også, så vil jeg få nevne at det tok en uke ca fra jeg sendte inn gammel stamtavle, fikk betalt, til jeg fikk nytt registreringsbevis i posten.

Eller så har du den motsatte varianten, for meg tok det 2 1/2 år og kostet meg mye tid og penger (1800 kr ekstra ) for å få omregistrert hund fra utlandet, fordi NKK "feilinformerte"..

Jeg vil ikke skrive under oppropet som er i utgangspunktet skrevet for schäfereiere og oppdrettere fordi jeg er prinsipielt uenig i virkemiddelet og fremgangsmåten. Da særlig når dette kommer som en oppfordring fra medlemmer i Norsk Schäferhund Klubb, som kan vel ikke stå først i køen når premier for god medlemsbehandling deles ut, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller ikke til å skrive under på dette, da jeg ikke har noe å utsette på Nkk.

Rett nok tok det noen måneder å få papirene på hunden som kom i hus for et par år siden, på den tiden Nkk faktisk var trege.

Det siste året har to nye hunder flyttet inn hos oss. Først en svenske som det gikk kjapt og greit å få omregistrert, og så en norsk valp som vi fikk papirene på bare et par uker etter at vi hentet han. Helt uproblematisk.

Nkk gjør sikkert feil enda også de, de er da tross alt bare mennesker de som jobber der, men jeg vil være så frekk å påstå at feilen nok i mange (de fleste?) tilfeller ligger hos oppdretter. Det er bare så himla enkelt å skylde på Nkk når valpekjøperne maser...

Når det gjelder resten av oppropet... Hva hundeskolen gjelder, så ser jeg ikke helt koblingen til Nkk? En egen kjøpslov (lovparagraf) for salg av dyr hadde kanskje vært på sin plass, men jeg ser ikke sammenhelngen med resten av punktene. Og hva mentaltester osv gjelder så har jeg ikke belegg til å uttale meg, så det lar jeg pent være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...