Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring av hunden din


FoxyFish

Recommended Posts

Siden flere og flere velger å forsikre kjæledyrene sine lurer jeg på om noen her inne har noen anbefalinger å komme med angående selskap?

Jeg lurer også på hvor mye prisen ligger på hos de ulike forsikringsselskapene, og om hvorvidt dette har vært en verdifull investering!

:rolleyes:

Man vet jo aldri, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring er veldig greit å ha. Dyrlegeregningene kommer fort over det som er egenandelen, og er du uheldig med hunden din, kan beløpene komme på ganske mange tusen kroner.

Selv har jeg hatt hunder i IF, og min første hund i Agria. I Agria betaler jeg noe over 1000 kr i året. IF noe mer (ikke sikker, da den er "fletta inn" i en haug med andre forsikringer). Nå har jeg ikke tatt ut så mye på Vida på Agria enda, men foreløpig har de vært enkle å få igjen oppgjør med. Dessverre er de veldig vanskelige å få til å dekke kastrering av hund, så den må jeg ta på egen lomme. Trekking av tenner, ultralyd, fjerne analkjertler mm har blitt dekka.

IF har jeg bare gode erfaringer med, men pga forskjeller i hva de gir igjen på, gjorde at jeg har hatt Vida i Agria. Har tatt ut en god del hos de med Bogar. Trur det er snakk om over 30 000 kroner faktisk.

En av fordelene med IF, er at de betaler direkte til veterinæren. Så du trenger bare å betale egenandel der, og så ordner vetten og IF opp resten. Det kan være greit å sjekke ut om forsikringsselskapet tillater før du tegner forsikring. Det er forskjell å bare betale 1000 kr og 6-7000 kroner. If har forøvrig dekket operasjoner, vanlige kontroller, lusebehandling og en god del medisiner for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF, dette har blitt diskutert i adskillige tråder her :D Søk på forsikring så burde det dukke opp noen :D

Selv har jeg Agria, har ikke akkurat hatt problemer med å få ut penger av dem, men det gjaldt katt og ikke hund (alle er forsikret i Agria, men merkverdig nok så er det altså den ene katten som har "benyttet" seg av det).

Jeg mener og tror at jeg har Optimal hos dem, men husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsikring hos Agria, Optimal tror jeg det er. Begge hundene. På valpen har den vel hittil i år gitt meg tilbake snart 40000. Så forsikring er verdt hver ei krone. Men har man god råd, og en del sparepenger, så vil man i snitt komme bedre ut om hunden ikke er forsikra. Men det har ikke jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år hatt Gjensidige, men sjekket priser og sammenlignet hva som dekkes med Agria da jeg kjøpte den 4. hunden i år og valget falt på Gjensidige igjen. Rett og slett for at de var bittelitt rimeligere, dekker litt mer og at de var visst enklere å foholde seg til iflg. vet'n vår.

Min ene hund har en kronisk mage/tarmlidelse som Gjensidige har dekket uten å blunke. En gang lå han inne til utredning hos vet.klinikken og regninga kom på drøye 12.000,- - da var jeg glad de hadde direkte oppgjør for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hos Gjensidige, og betaler ca 1100 i året (fire år gammel labradortispe som bor i by og regnes som familiehund). Har ikke sammenligna priser med andre forsikringsselskap, men har ikke noe behov for det heller. De dekker mye mer enn Agria, har jeg inntrykk av. Da vi skulle ha penger for kastrering av tispe pga eggstokkcyster, var det bare å ta en telefon, så kom pengene på konto et par-tre dager etterpå. Hos Agria er det annerledes - jeg veit av flere som ikke har fått dekt kastrering pga eggstokkcyster der, noe jeg syns er veldig merkelig i grunn.

Den andre gangen vi har hatt behov for å få igjen på forsikringa (etter en operasjon hvor de tok ut en kaviartube fra magesekken til Tinka), var det også enkelt og greit å få igjen pengene - bare å ta en telefon, også kom pengene på konto like etterpå. Ikke noe spørsmål eller innsending av papirer. Veldig greit, syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt gjensidige på de tre første mine. Gamlemor har bare benytta seg av den noen få ganger, hun ble ikke skikkelig syk før hun ble for gammel for forsikringa. De to andre går gjensidige i et gedigent underskudd på. På Rikke dekka dem over 40 000 på 2,5 år, og på Aro over 20 000 på fire mnd. Aldri hatt noe problemer med å få igjen penger der.

I et innfall av overmot har jeg agria på knøttis. Har enda ikke brukt den siden de ikke dekker rehab. uten operasjon, og håper jeg slipper å teste ut hvor bra den er. Hovedgrunnen til at jeg valgte agria var at de har forsikring for gamle hunder. Uansett hvor gammel hunden blir så har man en vet.forsikring på minst 25 000 i året etter fylte ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hos Gjensidige, og betaler ca 1100 i året (fire år gammel labradortispe som bor i by og regnes som familiehund). Har ikke sammenligna priser med andre forsikringsselskap, men har ikke noe behov for det heller. De dekker mye mer enn Agria, har jeg inntrykk av. Da vi skulle ha penger for kastrering av tispe pga eggstokkcyster, var det bare å ta en telefon, så kom pengene på konto et par-tre dager etterpå. Hos Agria er det annerledes - jeg veit av flere som ikke har fått dekt kastrering pga eggstokkcyster der, noe jeg syns er veldig merkelig i grunn.

Den andre gangen vi har hatt behov for å få igjen på forsikringa (etter en operasjon hvor de tok ut en kaviartube fra magesekken til Tinka), var det også enkelt og greit å få igjen pengene - bare å ta en telefon, også kom pengene på konto like etterpå. Ikke noe spørsmål eller innsending av papirer. Veldig greit, syns jeg!

Dette kan jo ikke stemme. Det må jo være en eller annen form for kontroll? I det minste må en kunne anta at Gjensidige nok tar kontakt med veterinær på en eller annen måte for å sjekke at det faktisk har vært behov for utlegget?

Ellers ville jo Gjensidige "leke butikk" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år hatt Gjensidige, men sjekket priser og sammenlignet hva som dekkes med Agria da jeg kjøpte den 4. hunden i år og valget falt på Gjensidige igjen. Rett og slett for at de var bittelitt rimeligere, dekker litt mer og at de var visst enklere å foholde seg til iflg. vet'n vår.

Min ene hund har en kronisk mage/tarmlidelse som Gjensidige har dekket uten å blunke. En gang lå han inne til utredning hos vet.klinikken og regninga kom på drøye 12.000,- - da var jeg glad de hadde direkte oppgjør for å si det slik...

vi har også gjensidige, veldig fornøyd.. :D

De dekker ikke trekking av valpetenner da, men det dekker ikke agria heller.. Men jeg fikk tilbake penger på en valpetann som var knust, og bitene satt fast, måtte opereres ut, så de dekker skader på valpetenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo ikke stemme. Det må jo være en eller annen form for kontroll? I det minste må en kunne anta at Gjensidige nok tar kontakt med veterinær på en eller annen måte for å sjekke at det faktisk har vært behov for utlegget?

Ellers ville jo Gjensidige "leke butikk" da...

Det var pappa som ringte begge gangene, og første gangen ringte han for å høre hva han måtte sende inn, og han fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å sende inn noe, de baserte seg på stikkprøver for å sjekke om det var noen som fusket.

Om dette bare gjelder forsikring av dyr, veit jeg ikke - det er jo tross alt snakk om forholdsvis små summer i forhold til tap av f.eks. bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pappa som ringte begge gangene, og første gangen ringte han for å høre hva han måtte sende inn, og han fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å sende inn noe, de baserte seg på stikkprøver for å sjekke om det var noen som fusket.

Om dette bare gjelder forsikring av dyr, veit jeg ikke - det er jo tross alt snakk om forholdsvis små summer i forhold til tap av f.eks. bil.

Er du sikker på at ikke vet'n sendte inn kopi av regning sammen med skadeskjemaet da?

Ingen forsikringsselskaper utbetaler et rødt øre uten skademeldingsskjema/ dokumentasjon på faktiske utgifter, så det kan jo hende vet'n sendte inn alle nødvenige papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere forsikringsselskaper differensierer på premien basert på rase, så det kan fort lønne seg å ringe rundt litt for å spørre om akkurat din rase.

Jeg for min del sparte noen hundrelapper på Agria kontra Gjensidige. Pluss at Agria sin dekker mer per år. Har den som heter Optimal. Den dekker 45 000 per år i tillegg til legemidler med inntil 2 000 og rehabilitering (rehabiliterende trening, svømming etc) med inntil 5 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...