Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å gjøre fra seg i hagen?


Havana

Recommended Posts

Er det noen som har en effektiv metode for å få en godt voksen hund til å gjøre fra seg i hagen?

Til vanlig har vi ikke hage, men i perioder oppholder vi oss på steder med hage. Den ene hunden min har funnet ut at det er praktisk å gjøre sitt fornødne innunder hekken i stedet for å f.eks gå tur i øspøsvær, mens den andre syns at det å gjøre fra seg i hagen er noe man rett og slett bare ikke gjør. Jeg har selvfølgelig gitt han rikelig med belønning/ros de ekstremt få gangene han har gjort noe der ute, men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Jeg har også forsøkt å nekte å ta han med ut på tur før han har gjort fra seg i hagen, men han kan tilsynelatende holde seg hvor lenge som helst. Når han har holdt seg lenge nok får han bare forstoppelse og det hjelper jo ikke akkurat på saken <_<, derfor har jeg skrinlagt det forsøket.

Gode forslag mottas med takk!

EDIT: Må presisere at han får rikelig med tur til hverdags (se innlegg lenger ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for deg at hunden gjør fra seg akkurat i hagen? :unsure:

Min erfaring er at enkelte hunder bare er litt "finere" enn andre. Min hund er en slik en, men gjør fra seg i hagen likevel - til nød. Men kun fordi hun er blitt vennet til det fra hun var valp. Så, hun har sine do-steder i hagen hvor hun ikke setter sin fot annet enn når hun "må". Litt fin Frøken dette her ^_^

Jeg vet ikke helt hva jeg skal foreslå av tiltak, siden du allerede har prøvd å forsterke dette med herlige godsaker og alt det der. Men, mye tyder vel på at godsakene du tilbyr ikke kan måle seg opp mot ubehagelighetene ved å skitne til reviret.. Vi snakker om instinkter her? :D

Du får prøve å være litt kreativ... Hva er f.eks den absolutt optimale belønning for din hund? Er det mulig å tilby dette i bytte mot at han gjør fra seg i hagen?

Ellers blir det vel å råde deg til å være striere enn hunden, evt sørge for at han får et skikkelig magesjau - og ikke tilby annet enn hagen å gjøre fra seg på. Men, da skal du ha en real grunn for at ting skje i hagen :glare:

Spent på hva slags andre tips du får :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er det dummeste jeg har lest på sonen på veldig lenge.......... stakkars stakkars hund sier bare jeg. Den forsøker med hele seg å si at den synes det er ugreit å drite der den bor og så vil du tvinge den til det fordi du selv er for lat til å gå en liten svingom med den så den får gjort fra seg andre steder?

Plysjdyr fra IKEA er fint i sånne tilfeller vet jeg...

Beklager - dette ble skikkelig usakelig og surt, men skal du ha hund så betyr det tur i all slags vær faktisk - også regnvær........

Vi har to som ikke vil bæsje på tomta vi og en tredje som gjerne gjør det akkurat der hun må som mest uansett hvor det er - skal vi bytte den med den du har som ikke vil gå i hagen?

Jeg synes nemlig det er fantastisk med hunder som ikke driter i hagen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har lest på sonen på veldig lenge.......... stakkars stakkars hund sier bare jeg. Den forsøker med hele seg å si at den synes det er ugreit å drite der den bor og så vil du tvinge den til det fordi du selv er for lat til å gå en liten svingom med den så den får gjort fra seg andre steder?

Plysjdyr fra IKEA er fint i sånne tilfeller vet jeg...

Beklager - dette ble skikkelig usakelig og surt, men skal du ha hund så betyr det tur i all slags vær faktisk - også regnvær........

Vi har to som ikke vil bæsje på tomta vi og en tredje som gjerne gjør det akkurat der hun må som mest uansett hvor det er - skal vi bytte den med den du har som ikke vil gå i hagen?

Jeg synes nemlig det er fantastisk med hunder som ikke driter i hagen......

Hehe, nå tror jeg at du ser for deg et litt annet scenario enn dette egentlig dreier seg om :D . Jeg burde vel ha beskrevet situasjonen litt mer presist i startinnlegget. Ser nå at det kan misforstås. Jeg hadde jeg ikke akkurat tenkt til å slutte å gå tur med han, da. Har faktisk gått tur med han i all slags vær, flere ganger om dagen i over 8 år. Og det har jeg tenkt til å fortsette med. Har pleid å være ute med hundene i 2-3 timer hver dag, fordelt på 3 turer (eller mer om nødvendig), så jeg tror ikke at det er så fryktelig synd på han. Har forøvrig begynt å trappe en smule ned på aktivitetsnivået nå som hundene er 8 og 10 år gamle.

Til vanlig bor vi i blokk og da vi jo bare kle på oss og gå ut, uansett. Det er kanskje det at han er såpass "bortskjemt" med å gå tur som gjør at han syns at det blir merkelig å skulle gjøre fra seg i hagen? Han er forsåvidt veldig kresen på hvor han gjør fra seg andre steder også og det holder skjelden å bare gå en "liten svingom" bort i gata fra blokka eller huset.

Men så er det noen ganger innimellom hvor det hadde vært praktisk om vi ikke måtte legge ut på "langtur" for at han skal få gjort fra seg. F.eks om jeg har influensa, om det er midt på natten eller det er snørrogfjørti kuldegrader ute. Da han hadde operert beinet i fjor måtte vi f.eks kjøre eller bære han til steder hvor han syns det var akseptabelt for at han skulle få gjort fra seg. Det jeg er ute etter her er ikke å finne ut hvordan jeg skal tvinge han, men å finne ut om det er mulig å få han til å syns at det kan være helt ok å gjøre fra seg i hagen (eller på gresset utenfor blokka) i enkelte tilfeller.

Det er helt klart grenser for hvor langt jeg vil strekke meg for å få det til. Som sagt droppet jeg forsøket med å ikke ta han med på tur før han hadde gjort fra seg i hagen fordi det bare ville føre til at han fikk mageproblemer. Jeg ville heller aldri finne på å påføre han magesjau (som foreslått over :shocked: ) eller lignende tiltak. Går det ikke å få det til på en hundevennlig måte, så får det heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med instinktene i orden vil bruke avføring til å markere revir - så langt ute på grensene av det og så høyt i terrenget som mulig. Mens å tisse blir mer som å legge igjen meldinger i nabolagets hundeverden. Din hund har en sterk trang til å holde og å utvide reviret sitt. Det bør du kanskje respektere?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund gjorde aldri/svært skjeldent fra seg i hagen enda han var oppvokst med hage.

Han ville bare rett og slett ikke. Tror noen hunder bare er sånn.

Jeg har nettopp flyttet og endelig fått hage.

Synes det er topp at vesla ikke vil gjøre fra seg i hagen, for da slipper jeg all den dritten til våren og det med å rydde hagen.

Så jeg er enig med BP, flott med hunder som ikke driter i hagen.

Om du lufter han om natten, vil jeg tro at han ikke har behov for å gjøre fra seg ( så sant han ikke er vandt med å gå tur om natta da ). Er han nøden vil han vel gjøre seg litt utenfor hagen ( trenger ikke så lang tur ) når man eks er syk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å se problemet.

1. Midt på natta. Voksne hunder bør lære å holde seg. Gå tissetur etter frokost.

2. Eier er syk. Hunden trenger lufteturer uansett og da må man be om hjelp av familie, naboer eller venner. Ett par tisseturer iløpet av en dag bør være minimum synes jeg.

3. Snø og kulde. Bare å kle seg skikkelig.

Synes man bør lære hunder opp til alltid å gjøre fra seg iløpet av turene. Det skal ikke være noe problem for en voksen og frisk hund å måtte holde seg. Skal en av mine be om ekstratur så skal det være noe galt og da gjør vi selvsagt unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med instinktene i orden vil bruke avføring til å markere revir - så langt ute på grensene av det og så høyt i terrenget som mulig. Mens å tisse blir mer som å legge igjen meldinger i nabolagets hundeverden. Din hund har en sterk trang til å holde og å utvide reviret sitt. Det bør du kanskje respektere?

Ja, jeg har aldri vært i tvil om at disse instinktene er sterkt til stede i denne gutten. Det å gjøre fra seg på rett sted er for han en hel vitenskap. Det blir respektert, og han får jo også muligheten til å gjøre fra seg andre steder flere ganger om dagen. Så han har flust med muligheter til å få opprettholdt reviret sitt - hver dag.

Men da er spørsmålet: Er det mulig å få en slik hund til enkelte ganger å kunne gjøre fra seg bare fordi han må på do, eller vil det alltid være et spørsmål om markering? Hundeoppdragelse generelt handler jo i stor grad om å modifisere instinkter (forsterke det vi ønsker og dempe det vi ikke ønsker). Men nå er det jo snakk om en godt voksen hund med veldig inngrodde vaner, så det er kanskje vanskelig å få til i dette tilfellet?

Min gamle hund gjorde aldri/svært skjeldent fra seg i hagen enda han var oppvokst med hage.

Han ville bare rett og slett ikke. Tror noen hunder bare er sånn.

Jeg har nettopp flyttet og endelig fått hage.

Synes det er topp at vesla ikke vil gjøre fra seg i hagen, for da slipper jeg all den dritten til våren og det med å rydde hagen.

Så jeg er enig med BP, flott med hunder som ikke driter i hagen.

Om du lufter han om natten, vil jeg tro at han ikke har behov for å gjøre fra seg ( så sant han ikke er vandt med å gå tur om natta da ). Er han nøden vil han vel gjøre seg litt utenfor hagen ( trenger ikke så lang tur ) når man eks er syk osv

Jeg syns også at det er fint at han ikke gjør fra seg i hagen i hytt og pine og det er jo heller ikke snakk om at han skal gjøre det hver dag i all fremtid. Om han kunne gjøre fra seg litt utenfor hagen hadde det også vært greit for min del, men det gjør han altså heller ikke. Vi skal liksom helst gå 20 min først.

Men nå handler heller ikke denne tråden i utgangspunktet om hvorvidt han har behov for å gjøre fra seg eller ikke. Dette er ikke noe veldig stort og altoverskyggende problem. Det jeg spør om er ganske enkelt om noen har noen gode råd til hvordan man kan få en hund som er motvillig til å gå på do i nærheten av huset til å finne ut at det er ok å gjøre det en gang i blant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å se problemet.

1. Midt på natta. Voksne hunder bør lære å holde seg. Gå tissetur etter frokost.

2. Eier er syk. Hunden trenger lufteturer uansett og da må man be om hjelp av familie, naboer eller venner. Ett par tisseturer iløpet av en dag bør være minimum synes jeg.

3. Snø og kulde. Bare å kle seg skikkelig.

Synes man bør lære hunder opp til alltid å gjøre fra seg iløpet av turene. Det skal ikke være noe problem for en voksen og frisk hund å måtte holde seg. Skal en av mine be om ekstratur så skal det være noe galt og da gjør vi selvsagt unntak.

min hund er 1 år og 2 mnd år nå, og av og til vekker hun meg fordi hun må ut å tisse midt på natta.. Da er det veldig greit for meg å bare slippe hun ut i hagen, så tisser hun og kommer inn igjenn... Går alltid kveldstur med henne før vi legger oss, men av og til må hun bare tisse likavell.. Så hun klarer ikke holde seg, om jeg ikke tar henne ut kommer det tilslutt dam på gulvet, ville vært dyreplageri fra min side å ikke ta henne ut på do når hun er så trengende.. Klokken 3 på natten har jeg lite lyst til å gå tur med dyret, ei heller gidder jeg å kle på meg, så som sakt veldig deilig å bare kunne slippe henne ut i hagen..

Så er forskjell på hunder.

Og til Havana, lær inn tissekommando, fungerer topp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å se problemet.

1. Midt på natta. Voksne hunder bør lære å holde seg. Gå tissetur etter frokost.

2. Eier er syk. Hunden trenger lufteturer uansett og da må man be om hjelp av familie, naboer eller venner. Ett par tisseturer iløpet av en dag bør være minimum synes jeg.

3. Snø og kulde. Bare å kle seg skikkelig.

Synes man bør lære hunder opp til alltid å gjøre fra seg iløpet av turene. Det skal ikke være noe problem for en voksen og frisk hund å måtte holde seg. Skal en av mine be om ekstratur så skal det være noe galt og da gjør vi selvsagt unntak.

Som sagt er ikke dette et gigaproblem. Jeg lurer bare på om det finnes noen måte å få en hund til å gjøre fra seg i nærheten av huset/blokka enkelte ganger i blant da dette hadde vært praktisk. Jeg regner med at de fleste her har dager innimellom hvor det ikke passer like godt å gå flere kilometer flere ganger hver dag? Jeg regner også med at det ikke er spesielt uvanlig å la hunden gjøre fra seg enten i hagen eller ikke så langt unna med jevne mellomrom?

1. Til vanlig er han ekstremt god til å holde seg, men det hender at han er dårlig i magen, og selv da må han liksom gå et stykke før han får gjort noe. Han pleier å få 45-60 minutters morgentur og 45-60 minutters ettermiddagstur (han gjør fra seg på begge turene), pluss en tissetur om kvelden. Tidligere har han pleid å få 30 minutters (+/-) kveldstur, men jeg forsøker av forskjellige grunner å redusere kveldsturen til en tissetur (orker ikke å skrive en hel avhandling om årsaken til det akkurat nå, men uansett burde det være tilstrekkelig).

2. Jeg pleier å få noen til å gå tur med han når jeg er syk. Får jeg ikke noen til å gå tur så går jeg selv - feber eller ikke feber. Men da hadde det vært greit å slippe å måtte gå en kilometer før han kan gjøre noe som helst. Et par tisseturer hver dag er under minimum av det mine hunder noen sinne har fått av tur - uansett omstendigheter.

3. Det er ikke meg det står på når det er kaldt eller det øsregner. Jeg kan godt gå tur (og det har jeg da også gjort i all slags vær i årevis). Men hunden har en skade som gjør at han blir veldig stiv i beinet når han er for lenge ute i regn eller kulde. Han får selvfølgelig på seg dekken i de tilfellene, men han er ikke spesielt glad i å gå tur i regnvær heller. Men det å ikke gjøre fra seg i nærheten av huset er tydeligvis ekstremt viktig for han og derfor trosser han været selv om han ikke liker det. (Senest i går morges gikk vi 45 minutters tur i øsregn.) Jeg regner også med at dette med stivhet i beinet når det er veldig vått/kaldt kan bli verre etterhvert som han blir eldre. Da hadde det vært greit å kunne begrense turmengden litt når det er spesielt vått eller kaldt ute.

Men nå skulle det vel egentlig ikke være nødvendig å måtte komme med lange utbroderinger av våre turvaner bare for å få noen gode råd om hvordan hunden en gang i blant kunne få gjort fra seg i hagen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min var valp, ville han bare gjøre fra seg utenfor huset. Når vi var på tur og på vei hjem, dro av nesten av meg arma de siste 50 meterene, fordi han skulle tisse på eiendommen.

Fra min var 7 uker sa jeg til han 'gå å tisse' når han skulle på do, og roset masse. Nå tisser han nesten på kommando. hehe.

Min tisset tidligere tyve meter fra døra, men nå tisser han rett utenfor. Fordi jeg er så lat, og ikke orker å ta på meg sko.

Ser ikke vitsen i å gå hundre meter når han kan gjøre det på en meter :D

Må han gjøre nummer to, går vi selvfølgelig litt lenger enn utenfor ytterdøra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. det er jeg som skrev om instinkter. Min hund er som din. Slik har jeg gjort:

- lærte henne å tisse og bæsje på kommando, så enkelt som å si ordene "heftig og begeistret" når hun gjorde det, samt rose for vel levert.

-Tissing er jo OK å gjøre hvorsomhelst, så når hun bare skal snabbtisse utenom turgåingen, sier jeg "tisse"+"inn", slipper henne ut, og venter i døra mens hun leverer.

- En avføringsklump fikk ligge i det høyeste, ytterste stedet i hagen. Jeg kan ta henne med dit, på de tidspunktene på dagen hun ellers pleier å ha avføring fortrinnsvis, si "bæsje", og hun leverer som aller oftest. Dersom hun skulle være motvillig, rusler vi rundt litt, kanskje leke/løpe, siden bevegelse som kjent fremmer avføringstrangen. Det kan virke som det går greiest når jeg tar henne med dit med bånd på, - kanskje fordi det assosieres med turgåing/ut av reviret?

Som du, har jeg helt greie, vanlige og forsvarlige tur-rutiner, men bruk for "nød"løsninger en sjelden gang av ulike årsaker. Kommandoene holdes ved like når hun leverer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes fler av disse "fine" dyrene. Hehe.

Hunden min bajser hverken i hagen eller i utegården sin han. Egentlig er det jo greit, så holder hagen seg fin :D

Forresten har han faste plasser han gjør fra seg iløpet av de forskjellige turene også. Synes bare det er greit jeg.

Og til dere som har klart å lære inn tissekommandoen; hurra for dere :D

Jeg har prøvd masse, men i praksis fungerer det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En refleksjon etter å ha lest gjennom tråden. Hva "gjør det" egentlig for hunder, skal tro, når vi så omhyggelig fjerner alle markeringene de på sin side også omhyggelig legger fra seg for å markere revir? Et evig og høyt opprettholdt markeringsbehov - på nytt hvert døgn ? Hvor ofte må f.eks en "klatt" fornyes for å gjelde som "grensemerke" og hvor stort er egentlig et passende revir - for en hanhund - for en tispe?

Akk,ja,- det er så menn mangt en kan komme til å undre seg over som hundeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...