Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om militæret?

siljestokka

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Har sikkert laget en slik tråd før. men ja.. Men i så fall lager jeg en til :D

Hva går utdannelse med hund utpå? Hva kan man bli dersom man tar dette? Hvor kan man utdanne seg? Hvor stor sjangs er det for å komme inn? Kan man ta med egen hund i militæret? (Altså, ikke trene den, men å ha den med?)

Bare pøs ut med informasjon dere :D .. men den bør helst være riktig <_< ... ^_^

Alt som har med utdannelse og hund i militæret er interessant :rolleyes:

Guest Christine
Skrevet

Hvis du bruker søkeknappen eller leter litt i dine egne innlegg så finner du det forrige emnet du startet for ikke så lenge siden om akuratt det samme temaet :D

Edit:

Okeida, jeg husket den forrige tråden litt feil, sorry.

Et svar jeg skrev tidligere om millitæret :D

Nei, du kan ikke ha med egen hund i millitæret.

Det er få plasser når det gjelder hundetroppen, og du må igjennom en slags test med opptakskravene. (kondis, styrke etc.) Det er veldig få jenter som er med i hundetroppen, men klart- de ønsker flere. Har hørt at de som er i hundetroppen som oftest får halvparten så lite perm som de andre, da de er mindre folk og det alltid må være folk på kennelen for fôring osv. Man må ikke være interissert i hund for å være med, men det er jo som oftest et stort pluss. Av de jeg kjenner som har vært med uten interesse for hund sa at de tre første månedene var tyngst, da det ble mye opplæring og teori om hunder. De jeg har snakket med har også sagt at de er veldig glade for at de ble med, og at det var noe de aldri ville vært foruten.

Det er mye kondis-trening osv. i forsvaret, men når man er ferdig kan man garantere at kondisen er nesten på topp! Når det gjelder opptakskravene så er det litt lettere for jenter sånn fysisk.

Du kan jo se på forsvarsnett for mer info?

forresten, så er jeg veldig interessert i forsvaret jeg også, og jeg har fått en treningsplan fra forsvaret(lå i et hefte jeg fikk), og jeg har bestemt meg for at så fort jeg blir frisk så skal jeg begynne å trene meg opp i både kondis og styrke, slik at når jeg blir gammel nok til å være med (er 15 nå, så enda tre år til + at jeg skal gjøre ferdig vgs først) så kan jeg lett klare opptakskravene.

Guest Christine
Skrevet
Christine, vet du hvor man finner den treningsplanen?:D

Vil tro at hvis du tar kontakt med forsvaret og ber de sende noen hefter så ligger den inni et av de.

Skrevet

Men grunnen til at jeg spør, er at ei sa til meg at det gikk ann å ha med hund til militæret. Så jeg vet jo ingenting. Men jeg får vell kontakte militæret og spør selv.

Guest Christine
Skrevet
Men grunnen til at jeg spør, er at ei sa til meg at det gikk ann å ha med hund til militæret. Så jeg vet jo ingenting. Men jeg får vell kontakte militæret og spør selv.

Som du selv sa så kan du ikke ha med egen hund i millitæret. Om du kan ha med hunden, men ikke bruke den er jeg ikke helt sikker på, faktisk. Jeg tviler egentlig litt på det, spørs jo på kennelen osv. Men gjør som du har planlagt du, da får du korrekte svar og enda mer info. :D

Skrevet

Det fins enkelt personer som har fått med seg privat hund inn, men den har ikke vært i tjeneste! Det er vel mer snakk om promille sjangs for at du får ha "sivil" hunden i kennelen over lengre tid.

Du bør egentlig bare legge den tanken helt bort, og ikke basere ønsket ditt på å komme i hundetjenesten på grunnlag av det.

Guest Christine
Skrevet
Det fins enkelt personer som har fått med seg privat hund inn, men den har ikke vært i tjeneste! Det er vel mer snakk om promille sjangs for at du får ha "sivil" hunden i kennelen over lengre tid.

Du bør egentlig bare legge den tanken helt bort, og ikke basere ønsket ditt på å komme i hundetjenesten på grunnlag av det.

Jeg må bare si at jeg er enig.

Og hvis du virkelig ønsker noe, så må du ikke la deg stoppe av småting. Gå for drømmen din, det er iallefall viktig!

Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg tror også det er liten sjangs for å ta med hund i militæret. Men morfar har sakt seg villig til å ta hunden min visst jeg skulle reise bort.

Jeg aner ikke hva jeg vil bli. Men har veldig lyst til å gå i militæret. Men vi får se hva tiden bringer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...